- 2025-07-12
- 1 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
ابطال مصوبه کمیته صلاحیت حرفهای وزارت بهداشت در ممنوعیت جراحی زیبایی توسط پزشکان عمومی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، ردیف ۳ از بند اول و ردیف ۲ از بند دوم دستورجلسه هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با رای شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۷۰۸۲۳۵ مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۲۰ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری از تاریخ تصویب ابطال شد.
طبق رای صادره وضع ردیف ۳ بند اول و ردیف ۲ بند دوم مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با موضوع ممنوعیت انجام اعمال جراحی زیبایی توسط پزشکان عمومی به دلیل عدم رعایت تشریفات قانونی پیشبینی شده در ماده واحده ماده واحده قانون چگونگی تعیین وظایف و صلاحیّت شاغلان حرفههای پزشکی و وابسته به آن مصوّب سال ۱۳۷۶، خارج از حدود اختیار مرجع وضع آن بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری از تاریخ تصویب ابطال میشود.
ابطال ردیف ۳ از بند اول و ردیف ۲ از بند دوم دستورجلسه هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ وزارت بهداشت
شماره دادنامه: ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۷۰۸۲۳۵
تاریخ دادنامه: ۱۴۰۴/۳/۲۰
شماره پرونده: ۰۳۰۱۰۸۷
مرجع رسیدگی: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
طرف شکایت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال ردیف ۳ از بند اول و ردیف ۲ از بند دوم دستورجلسه هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
گردش کار:
شاکی به موجب دادخواستی ابطال مصوبه هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
به استحضار میرساند یکی از قواعد و اصول لازمالاتباع در حوزه حقوق عمومی که در اصل ۱۷۳ قانون اساسی و نیز در مواد ۱ و ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری مورد تأکید قرار گرفته آن است که مقامات و مراجع اداری اختیار وضع مقرره و مصوبه و بخشنامهای برخلاف قوانین موضوعه و خارج از حدود اختیارات قانونی را دارا نمیباشند و به منظور اجرای قانون و عدالت بر اساس اصل ۱۷۰ قانون اساسی و ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری رسیدگی به این گونه موارد در دیوان عدالت اداری قابل طرح و شکایت میباشد. متأسفانه وزارت بهداشت عالماً و عامداً (به دلیل تذکرات فراوان از سوی نظام پزشکی) مصوبه مورد اعتراض را که در خصوص تعیین صلاحیّت حرفهای برای پزشکان میباشد برخلاف ماده واحده قانون تعیین صلاحیّت حرفهای و خارج از اختیار تصویب نموده است. بدین توضیح که مطابق قانون اخیرالذکر برای تعیین صلاحیت حرفهای شاغلین حِرَف پزشکی تشریفاتی منظور گردیده که براساس آن وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با همکاری یکدیگر و کسب نظر از سازمان نظام پزشکی بایستی آیین نامه مربوطه را تنظیم و تدوین نمایند. بدیهی است این که قانونگذار در تدوین آیین نامه به سازمان نظام پزشکی حق مشارکت اعطاء نموده دارای مفهوم میباشد که اتفاقاً در سایر قوانین از جمله در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بدان اشاره شده و همواره قانونگذار به مراجع حاکمیتی تکلیف نموده است که هر وقت قصد وضع مقررهای در مورد صاحبان حِرَف مختلف به ویژه بخش خصوصی دارند بایستی مقرّرات صنفی را با کسب نظر و لحاظ نظر تشکیلات صنفی ذی ربط تنظیم نمایند که در مصوبه مذکور این حکم قانونی مورد رعایت قرار نگرفته است.
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شرح دادنامه شماره ۲۳۶۳ [۹۸۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۳۶۳]مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ نامهای از شورای آموزش پزشکی و تخصّصی که متضمن تأیید صلاحیّت حِرَف پزشکی بود را با همین استدلال ابطال نموده است. با عنایت به غیرقانونی بودن مصوبه و تجویز ماده ۱۳ از قانون دیوان عدالت، ابطال آن از تاریخ تصویب مورد استدعا میباشد.
متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:
هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
حاضرین:
آقایان دکتر باقری فرد، دکتر حسن زاده، دکتر حجازی، دکتر ثابت، دکتر یزدانی، دکتر دریاباری، دکتر ادبی، دکتر مدیریان، دکتر حیدری، خانم دکتر بخشنده
جلسه با تلاوتی از آیات کلام ا… مجید از ساعت ۷ الی ۹ صبح روز یک شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ در سالن غدیر معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل و تصمیمات زیر اتّخاذ گردید:
بند اول دستور جلسه:
صلاحیت بالینی پزشکان عمومی در زمینه فعالیتهای زیبایی، از قبیل پوست، مو، تزریق ژل، بوتاکس، لیزر و موهای زاید و … مطرح و پس از بحث و بررسی مقرّر گردید:
۱- ……..
۲- ……..
۳- با توجه به برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی پزشکی موجود، انجام اعمال جراحی زیبایی توسط پزشکان عمومی ممنوع است.
بند دوم دستور جلسه:
نامه شماره /۱۰۷/۹۳۱۱د مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲ مدیرکل محترم حقوقی، املاک و تنظیم مقرّرات در خصوص مجوز انجام اقدامات زیبایی به وسیله دستگاه لیزر مطرح و مقرّر گردید:
۱- ……..
۲- لیزر موهای زاید میتواند توسط پزشک عمومی انجام شود ولی لازم است پزشک عمومی دوره مهارتی مصوّب مرکز ملّی مهارتی را دیده باشد. – معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصّصی- دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی- دبیر کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی- سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان- مدیرکل دفتر ارزیابی فنّاوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت- مشاور فنّی معاونت درمان- دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصّصی- دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی- رییس مرکز ملّی آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی
در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل حقوقی، املاک و تنظیم مقرّرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موجب لایحه شماره ۱۰۷/۴۳۷۴ مورخ ۱۴۰۳/۷/۲۹ توضیحاتی داده که خلاصه آن به قرار زیر است:
۱- در ارتباط با ادعای نامبرده، به موجب ماده واحده قانون چگونگی تعیین وظایف و صلاحیّت شاغلان حرفههای پزشکی و وابسته به آن مصوّب سال ۱۳۷۶، وظایف و صلاحیّت شاغلان حرفههای پزشکی و وابسته به آن براساس قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و سایر قوانین مربوطه مطابق آیین نامههایی خواهد بود که توسط سازمان نظام پزشکی تهیّه و به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میرسد. همچنین به موجب تبصره ۱ آن، چنانچه سازمان نظام پزشکی ظرف مدت شش ماه از تصویب این قانون اقدام به تهیّه آیین نامههای موضوع ماده واحده بالا ننماید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظّف است پس از کسب نظر از سازمان نظام پزشکی اقدام به تهیّه یا اصلاح آیین نامههای لازم کند.
۲- مطابق مصوبه جلسه ۴۲۱ مورخ ۱۳۷۷/۳/۱۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی برنامهریزی از شورای عالی انقلاب فرهنگی منفک و در هر وزارتخانه به طور مستقل تشکیل شود. به استناد بند ۲۰ مصوبه جلسات ۴۲۹ و ۴۳۰ مورخ ۱۳۷۷/۷/۲۱ و ۱۳۷۷/۸/۵ و نامه شماره ۴۲۲۹/دش مورخ ۱۳۷۷/۱۱/۲۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مواد ۲ و ۷ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوّب سال ۱۳۶۴ بندهای ۱، ۴ و ۱۶ ماده ۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوّب ۱۳۶۷، شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به منظور تحقّق سیاستها و خط مشیها و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در امر برنامه ریزی و تدوین و تصویب آیین نامهها و مقرّرات آموزشی تشکیل گردیده است.
۳- از جمله وظایف شورای مذکور، برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی در سطح آموزش عالی گروه پزشکی در مورد خط مشی کلّی و سیاستهای آموزشی و پژوهشی و برنامه ریزی درسی تمام مقاطع تحصیلی و رشتههای مختلف دانشگاهی و اصلاح، تغییر و بازنگری برنامههای مصوّب و تصویب نهایی برنامه ریزی آموزشی، پژوهشی و درسی دورههای تخصّصی علوم پزشکی، تهیّه و تصویب آیین نامههای آموزشی و پژوهشی، تغییر و اصلاح آیین نامه ها، تدوین ضوابط بررسی صلاحیّت علمی داوطلبان استخدام در هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پزشکی کشور و تصویب آیین نامههای آن و تعیین نوع مدرک تحصیلی، جنسیت قابل پذیرش و درصد آن، نوع و میزان نقص عضو مؤثر، مواد امتحانی و ضرایب آن، ضوابط گزینش علمی و شرایط اختصاصی در آزمونهای ورودی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پزشکی میباشد. بر این اساس تصویب کلّیه آیین نامههای آموزشی دورههای پزشکی و پیراپزشکی و ضوابط و مقرّرات آموزشی بر عهده شورای مذکور است.
۴- همچنین شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با توجه به وظایف ذاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صیانت از سلامت آحاد مردم و حسّاسیت رشتههای علوم پزشکی و ضرورت
حفظ کیفیّت آموزش این رشتهها به امر تدوین و تصویب آیین نامهها و مقرّرات آموزشی میپردازد.
۵- در همین راستا در هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۹ موضوع «تعیین وظایف و صلاحیّتهای شاغلان حرفههای پزشکی و رشتههای وابسته به آن» مطرح و مقرّر گردید:
«مطابق مفاد ماده واحده قانون چگونگی تعیین وظایف و صلاحیّت شاغلان حرفههای پزشکی و وابسته به آن، مصوّب ۱۳۷۶/۷/۲۷ مجلس شورای اسلامی و تأیید ۱۳۷۶/۸/۷ شورای نگهبان و با توجه به وظایف و اختیارات تصریح شده در قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظر به اهمّیت نقش تولیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص تعیین وظایف و صلاحیّتهای شاغلان حرفههای پزشکی و رشتههای وابسته به آن، نظر به ارتباط صلاحیّتهای مذکور با شایستگیها و توانمندیهای کسب شده در برنامههای آموزشی رشتههای علوم پزشکی، در هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۹ مصوّب شد: کلّیه آیین نامههای پیشنهادی مرتبط با برنامههای آموزشی از سوی مراجع ذی صلاح از جمله سازمان نظام پزشکی، بایستی در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی بررسی و ضمن تطابق با برنامههای آموزشی مربوطه، به تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اجراء و ابلاغ برسد و از تاریخ ابلاغ این مصوبه تمامی آیین نامهها و دستورالعملهای مغایر با این مصوبه مُلغی میباشد.
۶- اشاره مینماید که اعضای شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت عبارت است از، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (رییس شورا)، معاون آموزشی (نایب رییس)، دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی (دبیر شورا)، معاون تحقیقات و فنّاوری، معاون بهداشت، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو، معاون درمان، معاون پرستاری، رییس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دو نفر از نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و دبیران شوراهای تخصّصی و. میباشند؛ بنابراین با توجه به عضویت نمایندگان کلّیه مراجع مرتبط از جمله رییس سازمان نظام پزشکی، بررسی موضوعات با اخذ نظر کلّیه مراجع و اعضا صورت گرفته و در نهایت با رعایت کلّیه ضوابط و مقرّرات مصوبات مربوطه ابلاغ میگردد.
۷- لازم به ذکر است که شورای عالی برنامه ریزی نسبت به تعیین برنامههای آموزشی هر رشته براساس طرح دورههای مزبور با درج مشخصات کلّی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی این دورهها اقدام و برنامه آموزشی هر دوره براساس مصوبات شورا تعیین میگردد. شایان ذکر است کمیته صلاحیّت حرفهای یکی از کمیتههای زیر مجموعه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است و صورتجلسات کمیته مذکور در راستای تبیین برنامههای آموزشی، صادره از شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است. در ارتباط با صورتجلسه مورد اعتراض شاکی اشاره مینماید:
در بند اول دستور جلسه مقرّر شده است، برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی پزشکی بازنگری شود و مهارتهایی که یک پزشک عمومی لازم است فراگیرد و یا نباید در آنها مداخله کند مشخص شود. معیارهایی برای نحوه ورود بعضی از پزشکان عمومی به دورههای مهارتی جهت انجام تعدادی از فعالیتها مشخص گردد. شایان ذکر است در این بند هیچ گونه تصمیم جدیدی در خصوص برنامه آموزشی پزشکی عمومی اتّخاذ نگردیده و صرفاً برنامه آینده شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اعلام شده است. همچنین با توجه به برنامه آموزشی پزشکی عمومی مصوّب شورای عالی برنامه ریزی در این صورتجلسه تأکید شده است که انجام اعمال جراحی توسط پزشکان عمومی ممنوع است. شایان ذکر است، اعمال جراحی توسط پزشکان متخصّص رشتههای جراحی بر روی بیماران صوت میگیرد و بر این اساس در این صورتجلسه بر عدم انجام آن از سوی پزشکان عمومی تأکید شده است.
در بند دوم دستور جلسه، اعلام شده است، انجام هرگونه مداخله بر روی بدن انسان نیازمند مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت درمان) است. لیزر موهای زاید میتواند توسط پزشک عمومی انجام شود ولی لازم است پزشک عمومی دوره مهارتی مصوّب مرکز ملّی مهارتی را دیده باشد. در این خصوص اشاره مینماید در بند (۱-۷) سیاستهای کلّی سلامت مصوّب ۱۳۹۳/۱/۱۸، «تولیت نظام سلامت شامل سیاست گذاریهای اجرایی، برنامه ریزیهای راهبردی، ارزشیابی و نظارت» بر عهده «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» قرار داده شده است.
برابر بند (الف) ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، در اجرای سیاستهای کلّی سلامت، تولیت نظام سلامت از جمله بیمه سلامت شامل سیاست گذاری اجرایی، برنامه ریزیهای راهبردی، ارزشیابی، اعتبار سنجی و نظارت را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز کرده است.
مطابق بند ۱ ماده ۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکی از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و ارایه سیاست ها، تعیین خط مشیها و نیز برنامه ریزی برای فعالیتهای مربوط به تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی، پژوهش، خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی، بهزیستی و تأمین اجتماعی میباشد.
طبق ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده کنندگان از دستگاههای تخصّصی نظیر سونوگرافی و سی تی اسکن بایستی علاوه بر داشتن مدرک پزشکی تخصّصی در رشته مربوطه حداقل دوره آموزشی لازم را که به تأیید کمیته تخصّصی مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید در یکی از مراکز علمی و دانشگاهی داخل یا خارج از کشور طی کرده باشند.
۸- حسب اعلام شورای آموزش پزشکی و تخصّصی طی نامه شماره /۵۰۰/۴۲۰۶د مورخ ۱۴۰۳/۷/۱، استفاده از دستگاههای وان حرفهای الکترولیز و لیزر و نیز ارایه خدمات پوست در زمینه وان حرفهای الکترولیز و لیزر، IPL و PRP و … صرفاً در جهت استفاده اقدامات درمانی مجاز و برای انجام اعمال زیبایی ممنوع میباشد. همچنین جهت مزید استحضار اشعار میدارد، موضوع ممنوعیت استفاده پزشکان عمومی از لیزر نیز سابقاً در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مطرح گردیده و طی دادنامه شماره ۳۶۵ [۹۷۰۹۹۸۰۹۰۵۸۱۰۳۶۵]مورخ ۱۳۹۷/۳/۸ هیئت مذکور با این استناد که نظارت و کنترل بر مؤسسات و واحدهای بهداشتی درمانی و پزشکی کشور بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، قابل ابطال تشخیص نشد.
بر این اساس و با عنایت به این که تمامی اقدامات وفق ضوابط و مقرّرات و در حدود اختیارات شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی صورت گرفته است، صدور رای به رد شکایت نامبرده از آن مقام مورد تقاضا است.
در خصوص خواسته شاکی مبنی بر ابطال ردیف ۱ و ۲ از بند اول دستورجلسه هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متضمّن توصیه جهت بازنگری در برنامه آموزشی دوره دکترای عمومی پزشکی و تعیین معیارهایی برای تعیین نحوه ورود برخی از پزشکان به دورههای مهارتی بوده و واجد هیچگونه حکم الزام آور حقوقی نمیباشند و در نتیجه از مصادیق آیین نامهها و سایر تظلّمات و مقرّرات مندرج در بند ۱ ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی مصوّب ۱۴۰۲ نبوده و رسیدگی به درخواست ابطال آنها در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری منتفی میباشد، لذا معاون قضایی در امور هیئت عمومی و هیئتهای تخصّصی دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۳۶۸۸۰۰ مورخ ۱۴۰۴/۲/۱۵ قرار رد شکایت صادر کرد.
رسیدگی به ردیف ۳ از بند اول و ردیف ۲ از بند دوم دستورجلسه هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستورکار هیئت عمومی قرار گرفت.
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۴/۳/۲۰ با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیئت عمومی
ماده واحده قانون چگونگی تعیین وظایف و صلاحیّت شاغلان حرفههای پزشکی و وابسته به آن مصوّب ۱۳۷۶/۷/۲۷ مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱۳۷۶/۸/۷ به تأیید شورای نگهبان رسیده، مقرّر میدارد: «وظایف و صلاحیّت شاغلان حرفههای پزشکی و وابسته به آن براساس قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و سایر قوانین مربوطه مطابق آییننامههایی خواهد بود که توسط سازمان نظام پزشکی تهیّه و به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میرسد» و براساس تبصره ۱ این ماده نیز چنانچه سازمان نظام پزشکی ظرف مهلت شش ماه از تصویب این قانون اقدام به تهیّه آییننامههای موضوع ماده واحده فوق ننماید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظّف است پس از کسب نظر از سازمان نظام پزشکی اقدام به تهیّه و اصلاح آییننامههای لازم کند. با توجه به مراتب و با عنایت به اذعان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حاکمیّت مقرره مزبور در لایحه دفاعیه ارسالی و دفاع غیر مؤثر آن مبنی بر کفایت عضویّت رئیس سازمان نظام پزشکی در جلسه شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی برای اعتبار مصوبات کمیته صلاحیت حرفهای به عنوان یکی از کمیتههای زیرمجموعه این شورا و همچنین رای شماره ۲۳۶۳ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال نامه دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی درخصوص ممنوعیت برخی از فعالیتهای پزشکان عمومی با استناد به ماده واحده فوق الذکر، وضع ردیف ۳ بند اول و ردیف ۲ بند دوم مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ هفتمین جلسه کمیته صلاحیّت حرفهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با موضوع ممنوعیت انجام اعمال جراحی زیبایی توسط پزشکان عمومی به دلیل عدم رعایت تشریفات قانونی پیشبینی شده در ماده واحده فوق الذکر، خارج از حدود اختیار مرجع وضع آن بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری از تاریخ تصویب ابطال میشود.
این رای براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی مصوّب ۱۴۰۲/۲/۱۰ برای مراجع اداری و قضایی معتبر و ملاک عمل است.
بیا تو صدا
ارسال دیدگاه