- 2025-02-03
- 2 بازدید
- 0 دیدگاه
- هوش مصنوعی
ابزار Deep Research هوش مصنوعی ChatGPT معرفی شد
ابزار Deep Research که امروز برای کاربران اشتراک پرو ChatGPT راهاندازی شده است، یک ایجنت هوش مصنوعی است که مراحل کار خود را قدم به قدم به نمایش میگذارد.
شرکت OpenAI ویژگی ایجنت جدیدی به نام Deep Research را برای هوش مصنوعی ChatGPT معرفی کرده است که میتواند به طور خودکار عمل کند تا «یک مسیر چندمرحلهای برای یافتن دادههای مورد نیاز خود برنامهریزی و اجرا کند، در صورت لزوم به عقب برگردد و به اطلاعات لحظهای واکنش نشان دهد.»
ابزار Deep Research یک تحقیق گامبهگام برای شما انجام میدهد
این ابزار به جای اینکه صرفاً متن تولید کند، چکیدهای از فرآیند خود را در یک نوار کناری نمایش میدهد که شامل استنادها و خلاصهای از مراحل انجام شده برای مرجعگیری است.
کاربران میتوانند سوالات خود را با استفاده از متن، تصاویر و فایلهای اضافی مانند PDF یا صفحات گسترده مطرح کنند تا زمینه بیشتری برای انجام کار فراهم شود. سپس این ابزار «بین ۵ تا ۳۰ دقیقه» زمان میبرد تا پاسخی را در پنجره چت ارائه دهد. شرکت OpenAI وعده داده است که در آینده این ابزار قادر خواهد بود تصاویر و نمودارهای تعبیهشده را نیز در پاسخها بگنجاند.
با این حال، OpenAI محدودیتهایی را نیز برای تحقیقات عمیق ذکر کرده است، از جمله اینکه ممکن است «گاهی دچار توهم شود» و حقایق را جعل کند، در تشخیص تفاوت بین اطلاعات معتبر و شایعات مشکل داشته باشد و در ارزیابی میزان قطعیت پاسخها دچار خطا شود.
آینده ابزارهای هوش مصنوعی تولیدی
توسعه روشهایی برای مفیدتر و ارزشمندتر کردن ابزارهای هوش مصنوعی تولیدی، آیندهای است که شرکتهایی مانند OpenAI برای عوامل هوش مصنوعی وعده دادهاند.
این شرکت ادعا میکند که ابزار Deep Research قادر است در سطح یک تحلیلگر تحقیقاتی عمل کند. در ویدیوی دموی ارائهشده، درخواستی برای اطلاعات درباره تغییرات صنعت خردهفروشی در سه سال گذشته مطرح میشود و پاسخ شامل نکات کلیدی و جداول است.
این ویژگی به دنبال راهاندازی ایجنت Operator توسط OpenAI معرفی شده است، ابزاری که میتواند از مرورگر وب برای انجام وظایف استفاده کند. همچنین این ابزار شبیه به نمونه اولیه تحقیقاتی Project Mariner است که گوگل در آذر ۱۴۰۲ نمایش داد. ابزار گوگل هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است، اما امروز ابزار Deep Research «با نسخهای بهینهشده برای کاربران پرو» عرضه شده است.
شرکت OpenAI برای کاربرانی که هزینه اشتراک ماهانه ۲۰۰ دلاری را پرداخت میکنند، تا ۱۰۰ پرسش در ماه ارائه میدهد و دسترسی محدودی را نیز برای کاربران Plus، Team و در نهایت Enterprise وعده داده است.
این شرکت این قابلیت را «از نظر محاسباتی بسیار پرهزینه» توصیف کرده است، زیرا هرچه زمان تحقیق بیشتر طول بکشد، به توان محاسباتی بیشتری نیاز دارد. همچنین گفته شده است که همه کاربران پولی در آینده، زمانی که نسخهای سریعتر و مقرونبهصرفهتر در دسترس قرار گیرد، محدودیتهای انجام بالاتری دریافت خواهند کرد.
دقت عملکرد مدل Deep Research چقدر است؟
در یک بیانیه مطبوعاتی آمده است که مدلی که تحقیقات عمیق را قدرت میبخشد، رکورد جدیدی برای دقت در یک معیار سنجش هوش مصنوعی به نام «آخرین امتحان بشریت» (Humanity’s Last Exam) ثبت کرده است.
این معیار سنجش پاسخهایی به سوالات سطح متخصص را درخواست میکند. مدل تحقیقات عمیق OpenAI با فعالسازی ابزارهای مرورگر و پایتون به دقت ۲۶.۶ درصدی دست یافته است، که بسیار بالاتر از دقت ۳.۳ درصدی GPT-4o و مدل o3-mini (بالا) با دقت ۱۳ درصدی است که تنها بر اساس متن ارزیابی شده است.
ارسال دیدگاه