- 2025-08-03
- 152 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
آیا پیامکهای تبلیغاتی شما در لیست سیاه کاربران قرار میگیرند؟ راههای جلوگیری از بلاک شدن برند
آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید چرا برخی از پیامکهای تبلیغاتی حتی پیش از خوانده شدن، توسط مخاطب حذف میشوند یا مستقیماً به بلک لیست (لیست سیاه) میروند؟ در دنیای امروز، ارسال پیامک تبلیغاتی دیگر بهسادگی گذشته نیست. کاربران با هوشیاری بیشتری با محتوای تبلیغاتی مواجه میشوند و اولین واکنششان ممکن است «مسدود کردن شماره» باشد، نه کلیک روی لینک خرید!
اگر از بازاریابی پیامکی برای تبلیغ و معرفی برند خود استفاده میکنید، با چند اشتباه ساده باعث میشوید تا سرشمارۀ پیامکی شما توسط گیرندگان پیامک تبلیغاتی مسدود شود. اما خبر خوب این است که با رعایت چند نکتۀ ساده، میتوانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

در این مطلب بررسی خواهیم کرد که چرا برندها به بلک لیست پیامکی میروند، چه اشتباهاتی در متن پیامک و زمانبندی آنها وجود دارد و چگونه میتوانید با رعایت چند اصل ساده، پیامکهایی اثربخش، قابل احترام و غیرآزاردهنده برای مخاطب ارسال کنید؛ بهطوری که نهتنها بلاک نشوید، بلکه خوانده شوید، کلیک بگیرید و حتی اعتمادسازی کنید.
چرا پیامکهای تبلیغاتی شما نادیده گرفته میشوند یا حتی بلاک میشوند؟
خیلی از برندها در ظاهر همهچیز را درست انجام میدهند؛ پیام تبلیغاتی را تنظیم میکنند، ارسال انبوه را فعال میکنند و منتظر بازخورد میمانند. اما نتیجه؟ هیچ. نه کلیکی، نه خریدی، نه حتی خوانده شدنی!
دلیل سادهای دارد: پیامکها اصلاً به دست مخاطب نمیرسند یا در همان نگاه اول به لیست سیاه منتقل میشوند. دلایل اصلی این اتفاق عبارتاند از: انتخاب نادرست مخاطب، زمانبندی غلط، استفاده از متنهای تبلیغاتی کلیشهای و البته ناآگاهی از روشهایی برای بهینهسازی هزینهها. در ادامه دلایل اصلی این اتفاق را یک به یک بررسی خواهیم کرد:
1. ارسال به مخاطبانی که دریافت تبلیغات را مسدود کردهاند
بخش بزرگی از کاربران تلفن همراه، با شمارهگیریکد دستوری #800* یا پاسخ به پیامکهای تبلیغاتی با عدد 11، دریافت پیامکهای تبلیغاتی را غیرفعال کردهاند. این دسته از کاربران وارد چیزی به نام بلک لیست مخابرات میشوند. ارسال پیامک به این افراد، تنها از طریق خطوط خدماتی و با رعایت شرایط خاص ممکن است. اما متأسفانه بسیاری از کسبوکارها بدون درنظر گرفتن این مسئله، همچنان پیامک تبلیغاتی ارسال میکنند و نتیجهای هم دریافت نمیکنند.

2. استفاده از خطوط تبلیغاتی بهجای خطوط خدماتی
خطوط پیامکی تبلیغاتی اجازۀ ارسال پیامک به شمارههایی که دریافت پیامهای تبلیغاتی را مسدود کردهاند اصطلاحاً بلک لیست هستند ندارند. حتی اگر اس ام اس شما کاملاً هدفمند، حرفهای و برای مخاطب با ارزش باشد، باز هم به بخشی از مشتریانتان نمیرسد؛ چون خط تبلیغاتی شما پشت سد بلک لیستها گیر کرده است.
اما راهحل چیست؟ استفاده از خطوط خدماتی.
خطوط خدماتی، برخلاف خطوط تبلیغاتی، امکان ارسال اس ام اسهای اطلاعرسانی و مهم به تمام مخاطبان را دارند.
البته این نوع خط باید در اپراتورهای پیامکی ثبت و تأیید شده باشد.
اگر برند شما هنوز از خط خدماتی استفاده نمیکند، بخش بزرگی از جامعۀ هدفتان را فقط به خاطر یک محدودیت فنی از دست دادهاید، بدون آنکه حتی فرصت دیدهشدن داشته باشید!
3. عدم استفاده از ارسال پیامک با الگو (پترن)
یکی از مؤثرترین روشها برای عبور از فیلتر بلک لیست، استفاده از Pattern Mode یا پیامکهای الگو است. در این روش، متن کلی پیام از قبل در پنل پیامکی تأیید میشود و فقط متغیرهایی مثل نام مخاطب، کد سفارش یا شماره تماس در زمان ارسال جایگزین میگردند.
ارسال مطمئن، حتی برای کسانی که پیامک تبلیغاتی نمیگیرند!
پیامکهای پترنی چون اطلاعرسانی هستند، تبلیغاتی محسوب نمیشوند. برای همین حتی کسانی که پیامک تبلیغاتی را بستهاند، باز هم این پیامها را دریافت میکنند. این یعنی دسترسی گستردهتر، بدون نیاز به رضایت تبلیغاتی.

4. عدم رعایت زمان مناسب و محتوای مؤثر
ارسال پیامک در زمانهای نامناسب مثل نیمهشب یا ساعات ابتدایی بامداد نهتنها تأثیری بر جذب مخاطب ندارد، بلکه میتواند او را آزرده کرده و به مسدودسازی سرشمارۀ شما منجر شود. همچنین نرخ بازشدن پیامک شما را کاهش دهد یا پیامک شما توسط گیرندۀ sms، ریپورت شود. از طرفی، استفاده از جملات مبهم و کلیشهای مانند «ارسال رایگان»، «تخفیف»، «هدیه برای خرید بعدی»، «افزایش یک مبلغی در کیف پول کاربر برای خریدهای بعدی» و…بدون اشاره به نوع محصول یا جزئیات پیشنهادی، ذهن مخاطب را سردرگم کرده و حس بیاعتمادی ایجاد میکند. به خاطر داشته باشید که محتوای پیامک باید برای مخاطب «ارزشمند» باشد؛ یعنی اطلاعات مفیدی ارائه دهد یا پیشنهادی قابلتوجه و دقیق در اختیارش بگذارد. در غیر این صورت، نه تنها بیاثر است، بلکه اعتبار برند شما را نیز زیر سؤال میبرد.
چگونه از بلاک شدن برندتان در کمپین پیامکی جلوگیری کنید؟
تجربه داخلی و استانداردهای بینالمللی راهکارهایی جذاب برای رسیدن به نتیجه درست. استفاده از این روشها به شما کمک میکند پیامکهایتان به مخاطب برسد، خوانده شود و برندتان اعتماد بیشتری را به خود جذب کند.
1. استفاده از خطوط خدماتی یا ارسال پیامک با الگوی تأیید شده (پترن)
در ایران، برای ارسال پیامک به شمارههایی که دریافت پیامک تبلیغاتی را مسدود کردهاند، تنها دو راه اصلی وجود دارد: استفاده از خطوط خدماتی یا روش ارسال با الگوی پترن (Pattern Mode). خطوط خدماتی امکان ارسال پیامکهای اطلاعرسانی را بهصورت رسمی فراهم میکنند و معمولاً نیازمند مجوز و ثبت رسمی نیز هستند.

از طرفی، ارسال پیامک با پترن به شما اجازه میدهد متن پیامک خود را بهصورت استاندارد و از پیش تأیید شده تنظیم کنید و این پیامکها حتی به مخاطبانی که تبلیغات را مسدود کردهاند نیز میرسند. این دو روش بهترین راهکار برای فرار از لیست سیاه مخابرات و حفظ ارتباط مؤثر با مشتریان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این روشها، پیشنهاد میکنیم مقالات مربوط با اطلاعات کامل این دو روش را حتما مطالعه کنید.
2. دریافت رضایت واضح از مخاطبان (Opt-in) و فراهم کردن امکان لغو اشتراک (Opt-out)
طبق قوانین ارسال پیامک تبلیغاتی، پیامکها فقط باید برای کاربرانی ارسال شوند که خودشان دریافت پیامک را فعال کردهاند یا رضایت دادهاند (Opt-in). همچنین لازم است در متن پیام، راهی ساده و مشخص برای لغو عضویت قرار داده شود. در ایران، عدد «11» بهعنوان کد لغو دریافت پیامکهای تبلیغاتی از سوی اپراتورها تعیین شده است. رعایت این نکات علاوهبر الزامات قانونی، باعث افزایش اعتماد مخاطب، کاهش نارضایتی و جلوگیری از مسدود شدن خطوط ارسالکننده خواهد شد.
خواندنیها: حمله به حریم خصوصی با ارسال پیامک
3. راهاندازی هدفمند خط ارسال پیامک
پیامک هدفمند، پیامکی است که با شناخت دقیق از مخاطب و هدفگذاری مشخص ارسال خواهد شد تا بازدهی بیشتری داشته باشد. این نوع پیامک با زمانبندی مناسب و برنامهریزی دقیق، سبب جذب مشتریان وفادار و افزایش آگاهی از برند نیز خواهد شد. خطوط هدفمند برخلاف ارسال انبوه، تمرکز بر مخاطبان مرتبط و منطقهای، هزینهها را کاهش و اثربخشی را افزایش میدهد. بازاریابی پیامکی ابزاری پربازده و مقرونبهصرفه برای رسیدن به این هدف است.

مزایای پیامکهای تبلیغاتی هدفمند از جنبههای مختلف قابل توجه است و همین ویژگیها سبب خواهد شد که آنها را به ابزاری ضروری برای رشد کسبوکارها تبدیل کند:
- پیامکها در مقایسه با ایمیل یا تبلیغات چاپی، نرخ باز شدن بسیار بالاتری دارند و سریعتر دیده میشوند.
- از نظر هزینه، یکی از مقرونبهصرفهترین روشها برای دستیابی به مشتریان با احتمال خرید بالا محسوب میشود.
- قابلیت هدفگذاری دقیق بر اساس موقعیت مکانی، ویژگیهای جمعیتی، سابقه خرید و حتی علایق شخصی مخاطب، سبب خواهد شد تبلیغات دقیقاً به دست افراد مناسب برسد.
4. شخصیسازی پیامکها و نگارش محتوای کوتاه، شفاف و مؤثر
اگر به دنبال کاهش هزینه پیامکهای تبلیغاتی هستید، درک ساختار فنی پیامک اولین قدم برای صرفهجویی در هزینه بازاریابی پیامکی است. روشهای ذیل نیز میتواند در این راستا شما را همراهی کند:
- پیامکهایی که شامل نام مخاطب یا اطلاعات مرتبط با تجربۀ او مانند خریدهای گذشته یا موقعیت مکانی باشند، توجه بیشتری جلب میکنند و کمتر توسط سیستمهای ضداسپم شناسایی میشوند.
- نگارش پیامکهایی با متن کوتاه (ترجیحاً زیر 160 کاراکتر)
- پیامکهای عمومی یا تکراری، همانند اس ام اسهایی که برای صدها نفر مشابه بهصورت یکسان ارسال میشوند، توسط فیلترها شناسایی و احتمال بلاک دارند. پیامهای شخصیسازیشده که ارزش واقعی ارائه میدهند، بهترین عملکرد را در رساندن مؤثر پیام دارند.
5. ارسال پیامک در زمان مناسب و مطابق با رفتار مخاطبان
انتخاب زمان درست برای ارسال پیامک تأثیر مستقیمی بر نرخ باز شدن و اثربخشی پیامها دارد. ساعتهای معمول توصیه شده برای ارسال پیامک تبلیغاتی در طول روز، بین 10 صبح تا 12 ظهر و همچنین 5 تا 7 عصر هستند. ارسال پیامک در ساعات غیرمتعارف مثلاً نیمهشب یا بامداد باعث آزار مخاطب و احتمال بلاک شدن سر شماره میشود. همچنین بررسی رفتار مخاطبان و زمانهایی که بیشتر پیامهای خود را میخوانند، میتواند به بهبود زمانبندی ارسال پیامک، به شما و کسب و کارتان کمک کند.
6. استفاده از لینکهای معتبر و برنددار در پیامکها
استفاده از لینکهای کوتاه شده عمومی، گاهی توسط اپراتورها بهعنوان لینکهای مشکوک شناسایی میشوند و باعث فیلتر یا بلاک شدن پیامک میشوند. بهترین روش استفاده از لینکهای کامل، برنددار یا کوتاهکنندههای اختصاصی خود برند است که هم به اعتماد مخاطب کمک میکند و هم احتمال فیلتر شدن را کاهش میدهد. در همین راستا سایتهای معتبر قادر هستند برند شخصی شما را با لینکهای صحیح کوتاهسازی کرده تا با خیال راحت و آرامش فراوان و حتی کاراکترهای کمتر بتوانید از لینک شخصی خود در پیامکها استفاده نمایید.
جمعبندی
ارسال پیامک همچنان یکی از مؤثرترین، سریعترین و شخصیترین ابزارهای ارتباط با مشتری به حساب میآید. موفقیت در این روش، مستلزم رعایت مجموعهای از اصول فنی و محتوایی است. از جمله این اصول میتوانید به تهیه بانک شمارههای هدفمند و بهروز، رعایت زمانبندی مناسب برای ارسال پیامکها، انتخاب متنهای شفاف، کوتاه و همچنین استفاده از سیستمهای ارسال هوشمند با قابلیتهای متنوع اشاره کرد.
این سامانهها باید امکاناتی مانند ارسال سریع و انبوه، گزارشگیری دقیق، ارسال بر اساس منطقه جغرافیایی یا صنف و امکان شخصیسازی پیامها را در اختیار کاربران قرار دهند تا بازدهی کمپینهای پیامکی به حداکثر برسد. بهرهمندی از این ابزارها به کسبوکارها کمک میکند تا ارتباطی مؤثرتر با مشتریان خود برقرار کرده، اعتمادسازی را تقویت کنند و در نهایت به نتایج ملموستری در فروش و رضایت مشتری دست یابند.

ارسال دیدگاه