آیا می‌دانید reCAPTCHA گوگل سالانه باعث اتلاف ۸۱۹ میلیون ساعت زمان کاربران می‌شود؟

بعید است که این اتفاق تاکنون برای شما پیش نیامده باشد که وقتی وارد وبسایت بانک خود می‌شوید یا در…
آیا می‌دانید reCAPTCHA گوگل سالانه باعث اتلاف ۸۱۹ میلیون ساعت زمان کاربران می‌شود؟

بعید است که این اتفاق تاکنون برای شما پیش نیامده باشد که وقتی وارد وبسایت بانک خود می‌شوید یا در حال وارد کردن مشخصات حساس خود هستید، احتمالا با تصویری مواجه می‌شوید که حروف و اعداد نامفهوم و کج‌ومعوجی در آن نمایش داده شده است و از شما خواسته می‌شود این کاراکترها را به طور دقیق در یک کادر وارد کنید، این کادر معمولا همان کپچا یا reCAPTCHA گوگل است که با آن روبرو شده‌اید و سعی دارد به شما کمک کند تا ثابت کنید یک انسان هستید و نه یک ربات.

CAPTCHA چیست؟

کپچا یا CAPTCHA در واقع مخفف عبارت “Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart” است. هدف اصلی از طراحی CAPTCHA جلوگیری از حملات ربات‌ها و اسپم در وبسایت‌ها است و به زبان ساده برای تشخیص انسان از ربات طراحی شده‌اند.

reCAPTCHA چگونه خلق شد؟

در سال 2007، لوئیس فون آن ایده جالبی را مطرح کرد: چرا از همان فناوری CAPTCHA برای دیجیتالی کردن کتاب‌ها و روزنامه‌های قدیمی که اسکن شده‌اند استفاده نکنیم؟ این اسناد به دلیل کیفیت پایین تصویر، برای رایانه‌ها بسیار دشوار است که متن آن‌ها را بخوانند. ایده او به خلق reCAPTCHA منجر شد.

این سیستم نه تنها به کاربران کمک می‌کرد تا هویت خود را اثبات کنند، بلکه به دیجیتالی کردن حجم عظیمی از اطلاعات متنی نیز کمک شایانی کرد. برای مثال، روزنامه نیویورک تایمز از reCAPTCHA برای دیجیتالی کردن آرشیو 13 میلیون مقاله خود که قدمت آن به سال 1851 برمی‌گردد استفاده کرد.

خریداری reCAPTCHA توسط گوگل

گوگل در سال 2009، فناوری reCAPTCHA را به مجموعه خود افزود. هدف اصلی از این خرید، دیجیتال‌سازی کتابخانه عظیم گوگل بوکز و بهبود کیفیت گوگل استریت ویو از طریق پردازش تصاویر علائم راهنمایی و رانندگی و شماره خانه‌ها بود.

با گذشت زمان، سیستم‌های هوشمند و ربات‌ها توانستند به راحتی آزمون‌های reCAPTCHA را پشت سر بگذارند. با این حال، گوگل همچنان به استفاده از این فناوری ادامه می‌دهد.

گوگل با reCAPTCHA شما را زیر نظر دارد!

دلیل این امر، تبدیل reCAPTCHA به یک ابزار قدرتمند برای جمع‌آوری داده‌های کاربران است. بنابر گفته Chuppl، گوگل از این طریق، میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کند. این فناوری همچون یک اثر انگشت دیجیتالی از مرورگر شما عمل کرده و به طور مداوم فعالیت‌های آنلاین شما را ردیابی می‌کند.

دکتر اندرو سیرلز، پژوهشگر سابق امنیت سایبری در دانشگاه کالیفرنیا، ارواین، در این باره می‌گوید: «در واقع این سیستم‌ها به تمامی تعاملات کاربر در آن صفحه وب دسترسی کامل دارند.»

مطالعه‌ای با عنوان “Dazed & Confused: A Large-Scale Real-World User Study of reCAPTCHAv2” که توسط دکتر سیرلز انجام شده است، نشان می‌دهد که سیستم reCAPTCHA که به طور گسترده توسط گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اصل ابزاری برای ردیابی رفتار کاربران و جمع‌آوری داده‌های شخصی است و امنیت چندانی در برابر ربات‌ها فراهم نمی‌کند.

این پژوهش نشان داد که reCAPTCHA کوکی‌های کاربران، سابقه جستجوهای اینترنتی و مشخصات فنی مرورگر را که همگی می‌توانند برای تبلیغات هدفمند و ردیابی آنلاین مورد استفاده قرار گیرند، تحت نظر دارد.

اتلاف وقت سالانه 819 میلیون ساعت از وقت کاربران

در عین حال محققان با تحلیل داده‌های بیش از 3600 کاربر دریافتند که حل چالش‌های تصویری در مقایسه با چالش‌های ساده تیک زدن یک کادر، 557 درصد زمان بیشتری می‌برد.

این مطالعه نتیجه‌گیری کرد که reCAPTCHA سالانه حدود 819 میلیون ساعت از زمان کاربران را هدر می‌دهد که ارزش مالی آن به بیش از 6.1 میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که گوگل از طریق قابلیت‌های ردیابی و جمع‌آوری داده‌های این سیستم، سودهای هنگفتی به دست می‌آورد که ارزش تخمینی آن به 888 میلیارد دلار می‌رسد.

متأسفانه، اگر بخواهید از اینترنت به هر روشی استفاده کنید، هیچ راهی برای انصراف از reCAPTCHAها وجود ندارد یا حداقل ما هنوز به راهی برای رهایی از آن دست پیدا نکرده‌ایم.

منبع خبر