آگراندیسمان قسمت سی‌ام | بررسی بازی بهرام افشاری در نقش «برات مرادی» در فیلم «هفتاد سی»| سنگ تمام «بهرام» برای «برات»

بهرام افشاری این سال‌ها به یکی از بازیگران مطرح سینما تبدیل شده و آثار کمدی پرفروشی از خود به جا…
آگراندیسمان قسمت سی‌ام | بررسی بازی بهرام افشاری در نقش «برات مرادی» در فیلم «هفتاد سی»| سنگ تمام «بهرام» برای «برات»

بهرام افشاری این سال‌ها به یکی از بازیگران مطرح سینما تبدیل شده و آثار کمدی پرفروشی از خود به جا گذاشته است. او این روزها با «هفتاد سی» اولین قدم را در عرصه کارگردانی برداشته. افشاری در جایگاه کارگردان، نقشی جذاب و متفاوت با آنچه پیش‌تر از او سراغ داشتیم برای خودش برگزیده و به بهترین شکل آن را ایفا کرده است. برای رسیدن به مختصات نقش، از گریم و لباس خاصی بهره گرفته و لحن صحبت کردنش را هم تغییر داده است. درواقع می‌توان گفت بهرام افشاری در نقش برات، با ویژگی‌هایی کاملا جدید ظاهر شده و بازی خودش یکی از دلایل موفقیت این فیلم به حساب می‌آید.

به گزارش فیلم‌نیوز، «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری، پس از گذشت ده روز از شروع  اکران، موفق شده 44 میلیارد تومان فروش به ثبت برساند و پای حدود 800 هزار نفر را به سینماها باز کند. این فیلم درحال حاضر پرمخاطب‌ترین فیلم اکران سینماهاست. به این بهانه آگراندیسمان این هفته را به بازی بهرام افشاری در این فیلم اختصاص داده‌ایم.

بهرام افشاری و هوتن شکیبا در «هفتاد سی» با ظاهری کاملا متفاوت جلوی دوربین رفته‌اند.

ویژگی ظاهری | بهرام افشاری در فیلم «هفتاد سی» با گریم بسیار متفاوتی مقابل دوربین رفته و در قامت مرد میانسال طبقه فرودست ظاهر شده. موهای جلوی سرش ریخته و دو طرف سرش موهایی به نسبت پرپشت دارد. سبیلی روی صورتش گذاشته که کاملا با این حالت مو همخوانی دارد که در شکل‌گیری این کاراکتر کمک زیادی کرده است. در اکثر مواقعی که در محیط خانه است، پیژامه راه‌راه گشاد به تن دارد که به خاطر قد بلندش برای کوتاه شده و ژیله‌ای چرک‌مورد شده روی پیرهنی راه‌راه به تن می‌کند. وضعیت لباس‌هایی که بیرون می‌پوشد هم بهتر از این نیست. شلوارهایش اکثرا کوتاهند رنگ کت و لباس و کرواتش هم باهم همخوانی ندارد. به‌طور کلی از روی ظاهرش می‌شود فهمید متعلق به کدام طبقه جامعه است. 

«برات مرادی» مردی میانسال است که در حاشیه شهر زندگی می‌کند.

اهمیت نقش | برات مردی است که مالباخته است که به همراه خانواده‌اش در یک کانکست، داخل پارکینگی بزرگ زندگی می‌کند. وقتی می‌بیند برای رسیدن به آرزوهایش چاره‌ای جز خرج کردن ندارد، طلاهای همسرش را می‌فروشد و اسپانسر خوشگذرانی‌های پیرمردی می‌شود که در آستانه مرگ است. او مدام با همسایه‌اش پرویز با بازی هوتن شکیبا کل‌کل دارد و می‌خواهد هرطور شده سهم بیشتری از موقعیت پیش آمده به دست آورد. مدام سعی می‌کند حرص پرویز را دربیاورد و همه تلاشش را به کار می‌گیرد اما اکثر نقشه‌هایش به ناکامی می‌رسد و شرایطش بیشتر و بیشتر خراب می‌شود و خودش را از عصبانیت به درودیوار می‌کوبد.

بهرام افشاری در قامت «برات مردای» متفاوت و بامزه ظاهر شده است.

جنس بازی | بهرام افشاری برای این فیلم از قالب همیشگی خارج شده و در نقشی فرو رفته که پیش‌تر هیچگاه نظیرش را از این بازیگر ندیده‌ایم. در کنار اینکه گریم خیلی خوب روی چهره‌اش نشسته، با پوشیدن لباس‌های متفاوت و کمک گرفتن از میمیک صورت، سعی کرده شخصیت را دقیق‌تر بسازد. او برای شخصیت برات، لهجه‌ای جدید اختراع کرده و آنقدر تند حرف می‌زند که بعضی حرف‌ها و غرغرهایش زیاد مشخص نیست. اعتمادبنفس حرف زدن ندارد و خیلی وقت‌ها که می‌خواهد جلوی جمع حرف بزند زبانش بند می‌آید و از پرویز کمک می‌خواهد تا منظورش را برساند. در عین‌حال مدام درحال کل‌کل است و در جمع دوستان و خانواده، یک تنه حرف می‌زند و خالی می‌بندد. افشاری در این فیلم نقش مرد میانسالی را دارد که پسر نوجوانش زیاد تحویلش نمی‌گیرد و به حرف‌هایش گوش نمی‌دهد. شیطنت‌های همیشگی‌اش را دارد اما با توجه به سن‌وسال و موقعیتش سعی کرده رفتارش با وزن بیشتری همراه باشد و شمایل مردی در آستانه میانسالی را منتقل کند. افشاری در این فیلم با هوتن شکیبا زوج بامزه‌ای تشکیل داده و دیالوگ‌های پشت‌سرهم آنها موقعیت جذابی ایجاد کرده است. بهرام افشاری تا به حال در فیلم‌های کمدی زیادی بازی کرده اما در «هفتاد سی» به قالبی فرو رفته که از همه‌لحاظ با کارهای قبلی‌اش متفاوت است و کاملا می‌شود فهمید مدت‌ها برای شخصیت‌پردازی و ظاهر نقشی که می‌خواسته خودش آن را ایفا کند وقت صرف کرده و آن را بسیار دقیق طراحی کرده است.

«هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری با بازی بهرام افشاری، هوتن شکیبا، سیاوش طهمورث، صدف اسپهبدی، مهدی حسینی‌نیا، حسین پاکدل و … این روزها روی پرده سینماهاست.

منبع خبر