آمازون برای حل‌وفصل شکایت FTC درباره سرویس پرایم ۲.۵ میلیارد دلار پرداخت می‌کند

آمازون پذیرفته است که مبلغ 2.5 میلیارد دلار را برای پایان دادن به شکایت کمیسیون تجارت فدرال (FTC) پرداخت کند.…

آمازون پذیرفته است که مبلغ 2.5 میلیارد دلار را برای پایان دادن به شکایت کمیسیون تجارت فدرال (FTC) پرداخت کند. این نهاد مدعی شده بود که آمازون میلیون‌ها مشتری را با فریب، به عضویت در سرویس پرایم وادار کرده و فرآیند لغو عضویت را به‌طور عمدی دشوار ساخته است.

حل‌وفصل شکایت FTC علیه آمازون

بر اساس این توافق، آمازون موظف است یک میلیارد دلار جریمه مدنی پرداخت کند و همچنین مبلغ 1.5 میلیارد دلار را به حدود 35 میلیون مشتری که تحت تأثیر روند گمراه‌کننده ثبت‌نام قرار گرفته‌اند بازگرداند. علاوه بر این، آمازون باید به رویه‌های غیرقانونی خود در زمینه ثبت‌نام و لغو عضویت پرایم پایان دهد.

قرار بود هیئت منصفه در جریان دادگاهی که همین هفته در سیاتل آغاز شد، درباره نتیجه این شکایت تصمیم‌گیری کند، اما با اعلام این توافق، روند دادرسی متوقف شد. کمیسیون تجارت فدرال در سال 2023 شکایتی علیه آمازون تنظیم کرد و ادعا نمود که این شرکت با استفاده از «الگوهای تاریک» افراد را به‌طور پنهانی به ثبت‌نام در پرایم سوق داده است. همچنین این نهاد مدعی شده بود مدیران آمازون از این اقدامات مطلع بوده‌اند و آگاهانه فرآیند لغو عضویت را به طرز بسیار دشواری طراحی کرده‌اند، به‌گونه‌ای که مشتریان ناچار بودند مراحل غیرضروری و زمان‌بر را طی کنند.

اکنون FTC آمازون را ملزم کرده است تا فرآیند ثبت‌نام پرایم را تغییر داده و دکمه‌ای شفاف و واضح برای رد کردن عضویت پرایم در اختیار مشتریان قرار دهد. این بدان معناست که آمازون دیگر نمی‌تواند با نمایش دکمه‌ای با عبارت «نه، من ارسال رایگان نمی‌خواهم» مشتریان را برای رد کردن اشتراک پرایم سردرگم کند.

همچنین آمازون باید امکان لغو عضویت در پرایم را همان‌قدر ساده کند که فرآیند ثبت‌نام است. کمیسیون تجارت فدرال تأکید کرده است: «این روند نمی‌تواند دشوار، پرهزینه یا وقت‌گیر باشد.» علاوه بر این، این غول تجارت الکترونیکی موظف است شرایط و ضوابط پرایم را به‌طور شفاف در زمان ثبت‌نام توضیح دهد، شامل هزینه، سیاست‌های تمدید خودکار و رویه‌های لغو عضویت.

آمازون در بیانیه‌ای  در وب‌سایت خود نوشت:

آمازون و مدیران ما همواره از قوانین پیروی کرده‌اند و این توافق به ما اجازه می‌دهد که به جای ادامه روند حقوقی، بر نوآوری برای مشتریان تمرکز کنیم. ما تلاش فوق‌العاده‌ای می‌کنیم تا فرآیند ثبت‌نام و لغو عضویت پرایم برای مشتریان شفاف و ساده باشد و ارزش قابل‌توجهی را برای میلیون‌ها عضو وفادار پرایم در سراسر جهان ارائه دهیم.

این توافق یکی از پرونده‌های حقوقی FTC علیه آمازون را خاتمه می‌دهد، اما همچنان شکایت دیگری از سوی این نهاد علیه این شرکت در زمینه ضدانحصار باقی مانده است. در این شکایت ادعا شده که آمازون فروشندگانی را که محصولات خود را خارج از بازار آنلاین آمازون با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کنند، مجازات کرده است. پیش‌بینی می‌شود رسیدگی به این پرونده در سال 2027 آغاز شود.

اندرو فرگوسن، رئیس کمیسیون تجارت فدرال، در بیانیه‌ای گفت:

شواهد نشان داد که آمازون از تله‌های پیچیده اشتراکی استفاده کرده تا مصرف‌کنندگان را به ثبت‌نام در پرایم وادار کند و سپس ترک این سرویس را به شکلی غیرعادی دشوار سازد.

منبع خبر