- 2025-10-11
- 1 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
آزادراه ارومیه-تبریز از بلاتکلیفی در آمد
به گزارش اقتصادآنلاین، توسعه شبکه راهها در همه کشورها یکی از زیرساختهای اصلی رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار میرود و در ایران نیز حملونقل جادهای نقشی تعیینکننده در اشتغال، تجارت داخلی و خارجی و تولید ناخالص داخلی دارد.
پس از بهرهبرداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه که ساخت آن نزدیک به سه دهه طول کشید و مسیر ارومیه – تبریز را کوتاه کرد، موضوع احداث آزادراه این مسیر نیز در دستور کار قرار گرفت. این طرح در اواخر دهه ۸۰ با آغاز عملیات از ارومیه تا پل میانگذر کلید خورد، اما با گذشت بیش از ۱۵ سال همچنان نیمهتمام باقی مانده و به مطالبهای جدی برای مردم استان تبدیل شده است.
چالشهای مسیر آزادراه
اصلیترین مانع تکمیل پروژه، بخش عوارضی پس از میانگذر تا روستای سارای است که نیازمند احداث دو تونل برای کوتاه شدن مسیر بود اما به سرانجام نرسید.
همچنین مسیر تقاطع غیرهمسطح ابوذر تا پل میانگذر باید به آزادراه تبدیل میشد که به دلیل باقی ماندن دسترسیهای محلی و نبود تقاطعهای غیرهمسطح و کندروها، تاکنون فقط در حد بزرگراه باقی مانده است.
توجه ویژه دولت چهاردهم به پروژه
با آغاز به کار دولت چهاردهم و انتصاب رضا رحمانی به عنوان استاندار آذربایجانغربی، توسعه زیرساختها در استان شتاب گرفت و آزادراه ارومیه – تبریز بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای استانی در اولویت قرار گرفت. در نهایت ۲۱ تیر ماه امسال عملیات اجرایی این آزادراه آغاز شد تا یکی از استراتژیکترین پروژههای منطقه از بلاتکلیفی خارج شود.
اجرای فازهای یک و دو در آذربایجانغربی
پیمان آرامون، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی، آزادراه ارومیه – تبریز را از دغدغههای اصلی مردم و مسئولان استان دانست و اعلام کرد: کارگاههای اجرایی تکمیل این پروژه در قالب فاز یک و دو در استان آغاز شده است.
وی توضیح داد: از شش قطعه آزادراه، دو قطعه در آذربایجانغربی قرار دارد که رفع نواقصی چون احداث تقاطعهای غیرهمسطح و کندروها در آنها ضروری است. همچنین پیمانکار اجرای قطعه سه از عوارضی تا منطقه سرای را پذیرفته و با پیگیری استاندار، قطعات یک و دو نیز به قرارداد اضافه شدهاند.
بر اساس برنامه، در این دو قطعه باید ۲۱ کیلومتر کندرو و دو تقاطع غیرهمسطح احداث شود. افزون بر آن، بعد از عوارضی نیز دو تونل هر یک به طول ۲.۲ کیلومتر پیشبینی شده که باعث کوتاه شدن ۱۳ کیلومتری مسیر ارومیه تا تبریز خواهد شد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، قرارداد این پروژه سهساله است و سرمایهگذاری آن ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده که ۶۰ درصد آن توسط بخش خصوصی تامین میشود.
استاندار آذربایجانغربی نیز اعلام کرد: در حالی که اعتبار تعمیرات جادهای استان در سال گذشته فقط سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود، برای این آزادراه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری پیشبینی شده است.
رضا رحمانی با اشاره به پیگیری نمایندگان ارومیه و مسئولان استانی برای اجرای این طرح گفت: آزادراه ارومیه – تبریز گامی اساسی در جبران عقبماندگی زیرساختی استان است. وی همچنین توسعه بزرگراهها، مجتمعهای خدماتی و تکمیل خطوط ریلی ارومیه – تبریز و ارومیه – قرهتپه سلماس را حلقههای تکمیلکننده زنجیره تجارت و ترانزیت استان عنوان کرد.
به گفته او، آذربایجانغربی و آذربایجانشرقی مکمل یکدیگرند و هیچ تضاد منافع میان آنها وجود ندارد.
صرفهجویی بزرگ در مصرف سوخت
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، نیز اعلام کرد: اجرای این آزادراه موجب صرفهجویی سالانه ۱۵ هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت خواهد شد. وی افزود: از نظر ایمنی، سرعت سفر و کاهش تصادفات نیز این پروژه نقشی کلیدی دارد و بهرهبرداری آن تحولی محسوس برای مردم به همراه خواهد داشت.
با توجه به جایگاه آزادراه ارومیه – تبریز در حوزه حملونقل مسافری و باری و نقش آن در پیوند اقتصادی دو استان، انتظار میرود اجرای سریع این طرح علاوه بر افزایش ایمنی سفرها، زمینه رونق تجارت و تسهیل تردد به استانهای مرکزی کشور از طریق تبریز را فراهم کند.
ارسال دیدگاه