رژیمسلامت

آیا موز باعث یبوست می شود یا آن را رفع می کند؟

اکثر ما در مقطعی از زندگی خود با یبوست روبرو شده ایم. این وضعیت می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر به طور مکرر ادامه داشته باشد. اعتقاد عمومی این است که موز به رفع یبوست کمک می کند. با این حال، برخی از افراد معتقدند که این میوه غنی از فیبر ممکن است به جای رفع یبوست، باعث یبوست شود. بنابراین، نتیجه نهایی چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

موز چگونه به رفع یبوست کمک می کند؟

یبوست وضعیتی است که با حرکات نامنظم روده مشخص می شودو دفع مدفوع را سخت می کند. این می تواند توسط عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی نامناسب یا کم تحرکی (عدم ورزش) ایجاد شود.

موز اغلب شرایط روده مانند یبوست را تسکین می دهد. این عمدتا به این دلیل است که موز غنی از فیبر است. مواد غذایی غنی از فیبر در رفع و مبارزه با یبوست موثر هستند.

اعتقاد بر این است که فیبر، جذب آب را افزایش می دهد، در نتیجه مدفوع را نرم کرده و به راحتی از دستگاه گوارش عبور می کند.
آیا می دانید موز حاوی چه مقدار فیبر است؟ در ادامه با هم بررسی می کنیم.

موز چقدر فیبر دارد؟

یک موز متوسط ​​دارای حدود 3.1 گرم فیبر است. این باعث می شود که یک رژیم غذایی پر فیبر باشد.

در حالی که ادعاهای زیادی وجود دارد که می گوید فیبر می تواند به درمان یبوست کمک کند، برخی مطالعات ادعا می کنند که موز یا سایر غذاهای غنی از فیبر ممکن است اثر معکوس داشته باشند و باعث یبوست شوند.

اما سوال اینجاست که موز در واقع چه می کند؟ آیا موز به رفع یبوست کمک می کند یا باعث تحریک آن می شود؟

آیا موز شما را یبوست می کند یا آن را دفع می کند؟

برخی شواهد نشان می دهد که موز به رفع یبوست کمک می کند. با این حال، برخی معتقدند که موز باعث یبوست می شود. چگونه می توان تشخیص داد که در زمان یبوست باید موز مصرف کرد یا خیر؟

آیا موز شما را یبوست می کند یا آن را دفع می کند؟

بیایید چند واقعیت را بررسی کنیم:

موز سبز منبع غنی نشاسته مقاوم است که حاوی پروتئین های شبیه فیبر است. این به سلامت گوارش و متابولیسم کمک می کند، زیرا برای فلور روده شما عالی است. نشاسته مقاوم مانند فیبر عمل می کند و می تواند به رفع یبوست کمک کند. در برخی موارد، موز سبز یا نارس نیز به علائم اسهال کمک می کند.

بسیاری از مقالات در اینترنت ادعا می کنند که موز باعث یبوست می شود. مطالعات این موضوع را تأیید نکرده اند، اما برخی معتقدند که آن ها عامل ایجاد یبوست هستند.

در تحقیقی مشخص شد که موز باعث یبوست می شود. 29-48% از پاسخ دهندگانی که در این نظر سنجی شرکت کردند، موز را یکی از عوامل یبوست می دانستند.

بنابراین، این که آیا موز شما را یبوست می کند یا یبوست تان را دفع می کند، به ساختار فردی و بدنی شما بستگی دارد.

موز سلامت گوارش را بهبود می بخشد

موز در صورتی که به درستی و در حد اعتدال مصرف شود، می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. به طوری که موز ها سلامت گوارشی را بهبود می بخشند و اثرات پری بیوتیکی دارند، به این معنی که آن ها باکتری های مفید روده شما را تغذیه کرده و رشد آنها را تحریک می کنند.

یک مطالعه شامل 34 زن دارای اضافه وزن، نشان داد چگونه خوردن موز بر باکتری های روده تأثیر می گذارد.
پس از خوردن دو موز در روز به مدت دو ماه، محققان افزایش باکتری های مفید به نام بیفیدوباکتریا را مشاهده کردند. با این حال، اثر از نظر آماری معنی دار نبود.

موز سلامت گوارش را بهبود می بخشد

به طور خلاصه، موز می تواند هضم غذا را بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که آن ها همچنین می توانند رشد باکتری های مفید را تحریک کنند.

نتیجه نهایی

شواهد نشان می دهد که موز بیشتر از آنکه یبوست ایجاد کند، یبوست را کاهش می دهد. با این حال، محققان دریافتند که برخی معتقدند موز باعث یبوست می شود.

اگر احساس می کنید موز باعث یبوست می شود، به سادگی می توانید تعداد کمی از آن ها را بخورید. اگر با خوردن مقدار کمی از آن نیز باز هم یبوست داشتید، سعی کنید آن ها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید، نتیجه چگونه خواهد شد.

مواد غذایی که یبوست شما را برطرف کند، ممکن است تأثیر معکوس بر شخص دیگری داشته باشد.

بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

منابع: stylecrazehealthline

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا