تغذیهتغذیه سالم

کلروفیل چیست؟ + بیان خواص، نحوه مصرف و موارد منع مصرف آن

کلروفیل ماده ای است که در سبز و سالم نگه داشتن گیاهان نقش مهمی دارد. همچنین، دارای ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و خواص درمانی بسیاری است. ادعاهایی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کلروفیل باعث کاهش التهاب و بهبود پوست، کاهش سطح کلسترول و کاهش بوی بد دهان می شود. بنابراین، مصرف آن می تواند به نفع بدن شما باشد. ما در این جا به بررسی خواص کلروفیل، نحوه مصرف و موارد منع مصرف آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

کلروفیل چیست؟

کلروفیل پروتئینی است که به گیاهان رنگ سبز می بخشد. بنابراین، شما می توانید به راحتی آن را شناسایی کنید. با مصرف سبزیجات سبز برگ مانند: بروکلی، کاهو، کلم و اسفناج کلروفیل مورد نیاز خود را دریافت کنید.

مزایای کلروفیل چیست؟

کلروفیل دارای مزایای بسیاری است. در ادامه به توضیح مختصری درباره برخی موارد می پردازیم. این مزایا عبارت اند از:

1- کاهش التهاب و بهبود پوست

  • سال 2008، در مورد پماد های حاوی پاپائین-اوره-کلروفیلین بر روی زخم ها چندین تحقیق صورت پذیرفت. که در این تحقیقات مصرف کلروفیل، اثرات مثبتی را برای کاهش التهاب و رشد باکتری ها در زخم های پوستی نشان داده است. کلروفیلین همچنین ممکن است برای بهبود و درمان سایر بیماری های پوستی نیز موثر باشد.
    • در حالی که مطالعات فردی موثرتر بودن این پماد را نسبت به سایر روش های درمانی نشان می دهند، بازرسان خاطرنشان می كنند كه برای تأیید این یافته ها به مطالعات بزرگتر و كنترل شده تری نیاز است.
  • در یک مطالعه آزمایشی دیگر در سال 2015، 10 نفر از افراد مبتلا به منافذ باز پوست و آکنه در هنگام استفاده از ژل کلروفیلین موضعی به مدت 3 هفته بهبود پوست را مشاهده کردند.
  • همچنین، یک مطالعه آزمایشی دیگر در سال 2015 بر روی 10 نفر از افرادی که پوست آن ها دچار آفتاب سوختگی شده بود، نشان داد که استفاده از کلروفیلین موضعی در طی 8 هفته باعث بهبود پوست آسیب دیده آن ها شده است.
کلروفیل پوست آسیب دیده در برابر آفتاب را بهبود می بخشد.

2- افزایش گلبول های قرمز خون

برخی افراد معتقدند که مصرف کلروفیل مایع می تواند کیفیت گلبول های قرمز خون را بهبود بخشد. اما، مشخص نیست که علف گندم چگونه بر سلول های قرمز خون تأثیر می گذارد. بنابراین، برای افزایش تعداد گلبول های قرمز خون افراد مبتلا به تالاسمی، آن ها توصیه می کنند که به جای مصرف گیاه گندم، از کلروفیل مایع استفاده کنند.

3- کاهش وزن

یکی از مشهورترین ادعاهای مرتبط با کلروفیل مایع، پشتیبانی از کاهش وزن است. در سال 2014 با مشارکت 38 شرکت کننده زن تحقیقاتی صورت پذیرفت که نشان داد، کسانی که یک بار در روز کلروفیل مایع مصرف کردند، نسبت به کسانی که مکمل را مصرف نکردند، کاهش وزن بیشتری دارند. با این حال، تحقیق در مورد این موضوع در حال حاضر بسیار محدود است.

مصرف کلرفیل باعث کاهش وزن می شود.

*** بیشتر بدانید: آیا آب کرفس می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

4- کاهش سطح کلسترول

محققان معتقدند که مصرف مکمل کلروفیل سطح کلسترول مضر را کاهش می دهد. اما، مکانیسم این یافته ها در حال حاضر مشخص نیست.

5- کاهش بوی بد دهان

تحقیقات بر روی افراد مبتلا به تری متیل آمینوریا (بیماری که باعث ایجاد بوی ماهی می شود)، نشان داد که مصرف کلروفیلین میزان تری متیل آمین ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

در حالی که از دهه 1940 از کلروفیلین برای خنثی سازی برخی بوها (هالیتوز، تری متیل آمینوریا) استفاده می شد، مطالعات منسوخ شده و نتایج مختلفی را نشان می دهد. بنابراین، در مورد ادعا های مربوط به کلروفیلین برای رفع بوی بد دهان (هالیتوز)، شواهد کمی برای اثبات آن وجود دارد.

کاهش بوی بد دهان.

نکته:

با این حال، نتایج تحقیق در مورد این که آیا کلروفیل می تواند از این طریق سلامتی شما را تقویت کند، متفاوت است. برای ارزیابی مزایای بالقوه کلروفیل در سلامتی، مطالعات بیشتر و دقیق تری لازم است.

خطرات مصرف کلروفیل چیست؟

کلروفیل و کلروفیلین طبیعی سمی شناخته نشده اند. بنابراین، همیشه قبل از مصرف آن یا سایر گیاهان و مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید. زیرا، مصرف آن ها می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند. به ویژه اگر در حال مصرف دارو یا دچار بیماری زمینه ای باشید. این عوارض شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد مشکلات گوارشی.
  • اسهال.
  • مدفوع سبز، زرد یا سیاه، که می تواند به عنوان خونریزی دستگاه گوارش اشتباه شود.
  • اگر به صورت موضعی استفاده شود، امکان خارش یا سوزش پوست را به همراه دارد.
  • همچنین، ممکن است مصرف هم زمان کلروفیل با داروهای مصرفی تداخل داشته باشد. بنابراین جهت اطمینان، از مصرف همزمان آن بپرهیزید و در صورت امکان در مورد مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

نکته: محققان اثرات مصرف کلروفیل در زنان باردار یا شیرده را مطالعه نکرده اند. بنابراین، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

اشکال مکمل های کلروفیل

اگر بخواهید از آن به صورت مکمل استفاده کنید، به چند شکل مختلف وجود دارد. از جمله:

  • قرص.
  • پماد.
  • اسپری.
  • مایع.
اشکال مکمل های کلروفیل

دوز و نحوه مصرف مکمل های کلروفیل

دوز مکمل ها تنظیم نشده است و نحوه مصرف آن ها متفاوت می باشد. بنابراین، با پزشک مشورت کنید تا شما را در مورد مصرف آن راهنمایی کنند که آیا به آن ها احتیاج دارید و مصرف چه میزان از مکمل برای شما مناسب است.

طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان: دوز میانگین مصرف مکمل های کلروفیلین، بین 100 تا 300 میلی گرم (میلی گرم) در سه قسمت مساوی می باشد.

برخی از افراد برای گنجاندن در رژیم های غذایی خود، آن را به آب، آب میوه یا سس اضافه می کنند.

نحوه دریافت کلروفیل طبیعی

ما در این بخش توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید کلروفیل طبیعی را دریافت کنید. به موارد گفته شده در این بخش توجه کنید.

طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان، اسفناج خام حاوی حدود 24 میلی گرم در هر فنجان، جعفری حدود 19 میلی گرم در هر فنجان و سایر سبزیجات به طور متوسط ​​4 تا 15 میلی گرم در هر فنجان کلروفیل دارند.

  • سه اونس جعفری حدود 2 قاشق غذاخوری کلروفیل تولید می کند. می توانید جعفری را با آب مخلوط کنید و یک نوشیدنی “کلروفیل مایع” ایجاد کنید. بنابراین، با مصرف جعفری در تهیه یک اسموتی خوشمزه کلروفیل طبیعی را دریافت کنید.

همچنین، با مصرف گیاهانی که تازه و سبز هستند، می توانید میزان مورد نیاز خود را دریافت کنید. زیرا، گیاهان تازه و سرسبز احتمالاً منبع خوبی از کلروفیل هستند. برخی از این سبزیجات و گیاهان شامل موارد زیر می باشد:

  • علف گندم.
  • لوبیا سبز.
  • اسفناج.
  • جعفری.
  • آروگولا.
  • نخود فرنگی.
  • تره فرنگی.

بهترین منبع کلروفیل شما مصرف گیاهانی است که از داخل و خارج سبز هستند. بنابراین، سبزیجاتی مانند: کلم بروکلی و مارچوبه ممکن است از خارج به رنگ سبز باشند. اما فضای داخلی مایل به سفید آن ها نشانگر مقدار کمی از کلروفیل است.

سخن آخر

  • کلروفیل را می توان در گیاهان یافت و یا به عنوان مکمل مصرف کرد.
  • مصرف آن ممکن است چندین فواید برای سلامتی داشته باشد. مانند: کاهش سطح کلسترول و کاهش التهاب و بهبود پوست و …
  • با این حال، در حال حاضر تحقیقات محدود است. برای توصیف مزایای بالقوه، مطالعات بیشتری لازم است.
  • شما می توانید با افزایش مصرف سبزیجاتی مانند: اسفناج، جعفری کلروفیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مکمل های کلروفیل در فروشگاه های مواد غذایی سالم و داروخانه ها نیز موجود است.
  • همیشه قبل از شروع استفاده از یک مکمل جدید ابتدا با پزشک مشورت کنید.

منبع:

healthline.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا