اقتصادحرفه و شغلسلبریتی هاشبکه های اجتماعی

چگونه از اینستاگرام کسب درآمد داشته باشیم؟

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی توسط متخصصان جهان در حوزه های شبکه و برنامه نویسی و سخت افزار و گوشی های همراه و دسترسی آسان آن ها به اینترنت و قابلیت تصویر برداری، کار را برای همه آسان کرده است. اکنون در کشور ما روشی زود بازده و کم هزینه برای فروش، تبلیغ و کسب درآمد از اینستاگرام مهیا است. به این دلیل که امروزه این شبکه اجتماعی یکی از به صرفه ترین، آسان ترین، و همه گیر ترین روش ها برای جذب مخاطب است از مزایای اصلی این شبکه تنوع بالای کاربردی آن است به طوری که جای سایت های اینترنتی را به طرز چشمگیری پر کرده است و حتی می توان با استفاده از اینستاگرام درآمد نیز کسب نمود مزایا و قابلیت های آن شامل موارد زیر می شود.

  • برخلاف سایت های اینترنتی نیاز به تخصص خاص ندارد.
  • با داشتن یک گوشی همراه و اینترنت همه جا در دسترس است.
  • ارسال پیام به دوستان و اشتراک گذاری به صرفه تر
  • ایجاد پیج شخصی بدون هزینه دامنه و …
  • بار گذاری تصویر و فیلم
  • امنیت بالا
  • عدم نیاز به وجود مکان یا محل خاص
  • جستجو همه جانبه

در ایران شبکه اینستاگرام و تلگرام پر طرفدار ترین شبکه اجتماعی شناخته می شوند اما چند سالیست به دلیل فیلترینگ تلگرام، اینستاگرام بیشتر مورد توجه قرار گرفته به طوری که روزانه حدود ۱۲ میلیون کاربر ایرانی بطور میانگین، ۲ الی ۳ ساعت از وقت خود را در این رسانه می گذرانند. در ابتدا باید بدانیم که چگونه از اینستاگرام کسب درآمد کنیم.

اگر شما وقت و فرصت کافی برای یک پیج ندارید از شخصی که تجربه و وقت کافی را دارد کمک بگیرید در غیر اینصورت فرصت را از دست ندهید خودتان این کار را انجام دهید. مراحل کسب و کار در اینستاگرام شامل چند بخش است.

1- یک اکانت بسازید

ابتدا برنامه اینستاگرام را ازسایت گوگل پلی دانلود کنید. سپس یک اکانت در اینستاگرام بسازید. این کار بسیار راحت است و شما با یک شماره تلفن یا ایمیل می توانید در اینستاگرام ثبت نام کنید تا صاحب یک پیج با تمام قابلیت های محتوایی صوتی، تصویری و اشتراک گذاری شوید.

برای رفتن به صفحه ثبت نام روی اینستاگرام ضربه بزیند.

صفحه ثبت نام اینستاگرام
صفحه ثبت نام در اینستاگرام

پس از ثبت نام، اطلاعات و مشخصات پروفایل خود را کامل کنید. تصویر مربوط به کسب و کار یک متن کوتاه مناسب توضیحی و شماره تماس و آدرس و در صورت نیاز لوکیشن را قرار دهید.

درصورتی که توان مالی دارید یک صفحه آماده با فالور را خریداری کنید. این بازار جدیدا باب شده و قیمت آن بستگی به تعداد فالورهای آن دارد که از 50 هزار تومان تا 50میلیون تومان می رسد!

شناخت اصطلاحات و کاربردهای اینستاگرام

اینستاگرام یک برنامه به زبان انگلیسی است. بهتر است شما اصطلاحات مربوط به آن را بدانید.

  • پروفایل: منظور تمام اطلاعات شخصی، کاری و تصویری است که در صفحه شما نشان داده می شود که می تواند تصویر خوتان یا آرم شرکت باشد.
  • پیج: کل صفحه شماست که می توانید تنظیم کنید قفل یعنی انحصاری برای فالورهایتان باشد یا باز برای مشاهده عموم باشد. اگر کارتان فروش مستقیم است بهتر است پیج باز یا عمومی باشد.
  • پست: هر مطلب شما که حاوی متن، تصویر یا ویدئو است.
  • کپشن: متنی که برای هر پست می نویسید حد اکثر حروفی که می توانید استفاده کنید ۲۲۰۰ حرف یا کاراکتر است، این اساساً یک فرمول است. اما نکته مهم این است که توجه داشته باشید که کاربران در ابتدا فقط سه تا چهار کلمه را می بینند و برای ادامه روی بیشتر یا more ضربه می زنند پس بهتر است سه خط اول جذاب باشد.
  • فالور یا مخاطب یا دنبال کننده: در اینستاگرام اگر با شماره تلفن ثبت نام کرده باشید و مخاطبانی در گوشی همراه خود دارید که آن ها هم با شماره تلفن ثبت نام کردند، یک پیغام برای آن ها نمایش داده می شود و آن ها با تائید می توانند شما را دنبال کنند در غیر اینصورت شما به دو صورت این مخاطبان را خواهید داشت: یا خودتان درخواست بدهید یا وقتی آن ها درخواست دنبال کردن می دهند تائید کنید. در اصطلاح هر چه تعداد فالور یا دنبال کننده های ها بیشتر باشد شما به هدف نزدیک ترید. فالوینگ هم پیج یا مخاطبی است که شما دنبال می کنید.
  • هشتگ: کلمات کلیدی است که مربوط به شما یا کار شما می شود. این کلمات در انتهای کپشن با # نوشته می شوند و در هنگام سرچ، مخاطبان را به سمت شما می کشانند.
  • استوری: متن یا فیلیمی که در بالای صفحه برای همه مخاطبان پروفایل شما و بلعکس قابل دیدن است و محدودیت زمانی دارد. برای اینکار روی تصویر پروفایل می زنند و محتوا نمایش داده می شود. این قابلیت متداول ترین و کم هزینه ترین روش تبلیغ دراینستاگرام می باشد.
  • لایو: ویدئو زنده یا پخش آنلاین بیشتر برای تدریس استفاده می شود.
instagram call to action

اصطلاحات کاربردی اینستاگرام

اگر به تازگی وارد این شبکه اجتماعی شده اید و با اصطلاحاتی که دیگر اعضای این شبکه به کار می برند، آشنایی کافی ندارید، در لینک زیر اطلاعات کاملی در رابطه با این اصطلاحات و مکان کاربرد آن ها، ارائه شده است:

راه های کسب درآمد را بشناسید

چندین روش برای کسب درآمد داریم. شاید شما بگویید من کالایی برای فروش ندارم اما همه ما توانمندی هایی داریم که بسیاری از افراد به آن ها نیاز دارند. خود را دست کم نگیرید شما می توانید هر چیزی را در اینستاگرام به فروش برسانید، حتی دانش خود یا دست سازه ها یا محصولات غذایی و… .

اگر محصول فیزیکی ندارید می توانید با روش غیر مستقیم مخاطبان خود را بالا ببرید تا تبدیل به یک مبلّغ برای پیج های دارای محصول یا محتوا شوید و در ازای آن پول دریافت کنید. این کار فقط نیاز به ذوق و صبر و زمان به صورت مقطعی دارد. شاید باورتان نشود صفحاتی هستند که ماهانه 50 هزارتومان و برخی تا 100 میلیون تومان بدست می آورند. این موضوع می تواند کسب درآمد از اینستاگرام را برای شما جدی تر کند، البته این بستگی به شهرت و تعداد فالورهاتیان دارد.

کسب درآمد در اینستاگرام شامل دو بخش مستقیم و غیر مستقیم می شود.

نوار استوری ها در اینستاگرام
نوار استور ها در اینستاگرام

روش مستقیم

این روش مناسب افرادی است که تولید کننده و فروشنده یا مغازه دار هستند که می توانند خدمات فیزیکی ارائه دهند که شامل انواع زیر می شود.

فروش کالا

اگر شما یک مغازه دار یا تولید کننده خانگی یا صنعنی و… هستید یا نوع محصول شما قابلیت پست به شهر های دیگر را دارد، می توانید تصاویر کالا های خود را در صفحه قرار دهید تا مخاطبان شما مشاهده کنند. برای هر کالا مشخصات و توضیحات لازم جذاب و مختصر را در کپشن همراه ایموجی ها وشکلک ها ارائه دهید. درآخر مطلب، هشتگ گذاری را فراموش نکنید. این را به یاد داشته باشید زیاده روی در تعداد هشتگ ها باعث می شود اینستاگرام شما را فیک یا تقلبی تصور کند.

آموزشی و خدماتی

اگر شما توانمندی و تخصص خاصی دارید حتی کم می توانید آن ها را در قالب متن و پست در اینستاگرام قرار دهید. این یک روش خدماتی است و می تواند مشاغل خانگی را هم شامل شود. در اینستاگرام شما می توانید به صورت آنلاین تدریس کنید و برای اینکار هزینه ای را برای آن هایی که آنلاین شوند تعیین می کنید یا مباحث را به صورت کلی ارائه دهید تا مخاطب با روش تدریس شما آشنا شود، سپس ادامه تدریس را به صورت فشرده صوتی یا ویدیویی روی فلش یا سی دی، آماده سازی و به کمک شرکت های پستی به فروش برسانید.

فروش بلیط های چارتر، ارز خارجی ، لوازم دسته دوم، ایجاد تور های طبیعت گردی و غیره هم شامل این بخش می شود.

غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم شما بیشتر مبلّغ هستید و چیزی نمی فروشید. این روش مناسب افراد مشهور است که خود به خود فالورهای زیادی دارند مانند سلبریتی ها یا مشاهیر مجازی که بسیار پر درآمد است. اما اگر شما هم توانایی هایی دارید می توانید آن را ارائه داده وعلاوه بر درآمد مستقیم با افزایش تعداد فالورهاتیان می توانید به شهرت نسبی برسید و در آمد غیر مستقیم هم داشته باشید.

در این روش بهتر است ابتدا پیج عمومی باشد بعد از اینکه تعداد فالور هایتان به حد نسبی مثلا 500 به بالا رسید پیج را قفل کنید. درآمد از تبلیغ دراینستاگرام رابطه مستقیمی با تعداد فالور دارد. اگر شما مطلبی را آزاد در پیج بگذارید افراد به راحتی به آن دسترسی دارند ودیگر نیاز به فالو کردن نیست.

پیج تبلیغی
پیج تبلیغی

همان طور که گفته شد کسب درآمد از اینستاگرام به حوصله دقت و صبرو صرف زمان زیاد نیاز دارد. شما یک فرد مشهور نیستید باید در ابتدا روزانه 8 تا 12 ساعت وقت بگذارید، درست و اصولی کار کنید. بعد از مدتی می بینید فالور ها افزایش یافته و درخواست های تبلیغ برای شما ارسال می شود و دیگر هم نیاز نیست روزانه آنقدر زمان بگذارید.

این درآمد بستگی به میزان فالورهایتان دارد. شما باید پیجتان را در پیج های دیگر تبلیغ کنید یا استوری های تبلیغی و جذاب مربوط به مطالب پیج قرار دهید. یا با صرف هزینه به یک پیج با فالور بالا از او بخواهید پیج شما را تبلیغ کند.

1- خبر و اطلاعات

اگر شما به اخبارعلاقه دارید و آن را روزانه دنبال می کنید، می توانید از این طریق فالور یا مخاطبان زیادی بدست آورید به عنوان مثال خبر های علمی، خبر های فرهنگی یا اخبار مشاهیر و… می باشد. پس از اینکه تعداد فالور های شما زیاد شد می توانید از طریق تبلیغات برای بقیه پیج ها و سایت های فروش کسب درآمد کنید.

تبلیغ برای کسب درآمد از اینستاگرام
تبلیغ

2- داستان و شعر

این را در نظر داشته باشید همه شاغل نیستند و اوقات بیکاری زمان زیادی را در اینستاگرام می چرخند. شما هم می توانید با توجه به علایق اجتماعی رفتار کنید. مردم علاقه زیادی به خواندن رمان و شعر ها یا دست نوشته ها و سرگذشت ها دارند. می توانید با یک تبلیغ از مخاطبان خود بخواهید خاطرات یا سرگذشت زندگی خود را برای شما بگویند یا بنویسند و ارسال کنند یا از اقوام بخواهید برایتان تعریف کنند. کافیست نوشتارتان خوب و روان باشد، سپس آن را به صورت روزانه و سریال وار در پیج قرار می دهید.

در این روش هم بهتر است پیج قفل باشد. شما با تبلیغ پیجتان مخاطبان را جذب می کنید تا به شما درخواست بدهند. به این صورت فالورهایتان افزایش پیدا می کند. برای اینکار همزمان پیجتان را در پیج های مرتبط قسمت نظرات معرفی کنید و از مخاطبان بخواهید تا پیج تان را به دوستانشان معرفی کنند. این یک روش است که همه می توانند انجام دهند اما نیاز به صبر و پیگیری دارد. به مرور با این کار فالورها افزایش می یابد. حالا زمان کسب درآمد است، شما هم می توانید تبلیغ کنید و هزینه دریافت کنید.

یکی از روش های مهم جذب مخاطب در پست ها دعوت به اقدام یا call-to-action است که شما فرد را تشویق به کاری که تمایل دارید می کنید. برای مثال، ممکن است پس از درج مطلبتان یک لینک قرار داده و بنویسید: ” اگر این موضوع برایتان جالب است ما را دنبال کنید.

3- طنز و سرگرمی

این پیج ها بسیار در اینستاگرام پر طرفدارند. اگر شما به تولید محتوا در این بخش علاقه دارید، می توانید منتشر کننده مطالب طنز باشید یا اگر خودتان توانایی دارید کلیپ های طنز یا تقلید صدا و غیره را بسازید و به اشتراک بگذارید .

4- تبلیغ برای سایت فروشگاهی

اینستاگرام یک قابلیت دیگر دارد که یک سایت می تواند انجام دهد. آن ها با ثبت نام در پنل نمایندگی اینستاگرام یک لینک اختصاصی می گیرند که شما با گذاشتن آن لینک در پیج خود می توانید کاربرن را به سایت فروش هدایت کرده و از خرید آن ها درصد سود بگیرید.

روش بالا بردن تعداد فالور بر اساس محتوا

روش های بالا بردن فالور برای کسب درآمد از اینستاگرام به صورت غیر مستقیم بستگی به علاقه و توانایی شما در تولید محتوای مورد نظر دارد. اکنون چند نمونه که نتایج موفقیت آمیزی داشتند را برای شما با مثال شرح می دهیم.

محتوا را جذاب کنید

در ابتدای کار بهتر است پست های شاد با عکس های جذاب و موسیقی های کاربر پسند بگذارید. این تصاویر می تواند از محل کار یا حتی تفریحتان باشد. این روش را بعدا کم کنید و در خلال پست های اصلی قرار دهید اما حذف نکنید. یکنواختی مخاطب را اذیت می کند و باعث می شود بعد از مدتی شما را آنفالو کند (لغو دنبال کردن).

از فالورها بخواهید نظر بدهند یا لایک کنند

اگر شما اینستاگرام استفاده کرده باشید حتما این جملات را دیده اید که از شما خواسته شده نظر بدهید یا لایک کنید. این به آن دلیل است که اینستاگرام روی این موضوع حساس است. هر پیجی که تعداد لایک و نظر هایش نسبت درست داشته باشد در سرچ بهتر نمره می گیرد. همینطور یکی از روش های تشخیص فالور تقلبی می باشد. علاوه بر این از لحاظ بار روانی برای مخاطب جدید می تواند جذاب باشد.

بدون گرفتن هزینه تبلیغ کنید

این روش جدیدا رایج شده است. شما اگر به مسافرت می روید و رستوران گردی یا هتل گردی می کنید، می توانید در ابتدای کار هتل ها و رستوران های خوب مناطق را معرفی و تبلیغ کنید و بعد به مرور زمان فالورهایتان را افزایش دهید. پس از آن می توانید به رستوران ها و هتل ها پیشنهاد تبلیغ کرده و یا آن ها خود از شما می خواهند برایشان تبلیغ کنید.

ایجاد مسابقه

همانطور که گفتیم شهرت هزینه دارد اما در اینستاگرام به مراتب کمتر است. گذاشتن یک مسابقه در بین پست ها و تشویق فالورهایتان برای مسابقه همراه با جایزه های خاص می تواند در جذب فالور مفید باشد.

برای اینکار شما باید پیج را باز بگذراید اما قسمت نظرهای پیج را ببندید و دیدن جواب مسابقه را در استوری فقط به فالور ها نشان دهید یا با برنده، یک مکالمه تصویری به صورت لایو داشته باشید.

نکته

برای اینکه بدانید چند نفر از پیج شما بازدید کرده اند از لینک های کوتاه شده که شامل کدهای ردیابی UTM است، استفاده کنید.

اینستاگرام قوانین خاص خودش را هم دارد که بهتر است رعایت کنید. به جز مسائل سیاسی اگر شما مطلب ناخوشایندی بگذراید که افراد زیادی به اینستاگرام گزارش دهند یا شما را بلاک کنند، اینستاگرام شما را محدود یا پیجتان را می بندد.

امیدواریم این مقاله برای آموزش و تشویق شما برای کسب درآمد از اینستاگرام مفید بوده باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن