چگونه یک کارآفرین بدون سرمایه باشیم؟ – کارآفرینی بدون سرمایه

کارآفرینی هدف نهایی هر شغلی است که به تبع کارآفرینی بدون سرمایه همراه خود مزایایی مانند: رئیس خود بودن، جلب کردن نگاه ها به سمت خود و وادار کردن افراد برای رسیدن به هدف شما را دارد.
اما همان قدر که کارآفرینی بدون سرمایه برای شما مهیج است، می تواند به همان اندازه دشوار هم باشد. چقدر دشوار است 75٪ از استارتاپ ها ( شغل های تازه راه اندازی شده) با شکست مواجه می شوند.
کارآفرینان نیز نسبت به سایر افراد مضطرب تر هستند و استرس روزانه بیشتری را تجربه می کنند. از این گذشته، وقتی مسئولیت های مهم را بر عهده دارید، طبیعتا رفع مشکلاتش هم با شماست.
یک خبر خوب: راه اندازی یک شرکت می تواند یکی از با ارزش ترین، هیجان انگیزترین و جالب ترین فرصت هایی باشد که تاکنون تجربه کرده اید.
اگر از خطرات راه اندازی یک کار جدید آگاه هستید ولی از اصول پیشرفت در کار آگاه نیستید و هنوز نمی توانید دست به کارآفرینی بزنید، در اینجا از راهنمایی های ما در رابطه با کارآفرینی بدون سرمایه استفاده کنید.
چگونه می توان یک کارآفرین شد؟
- یک ایده سودآور را شناسایی کنید.
- به ایده کارآفرینی خود اعتبار دهید.
- یک یا چند شریک پیدا کنید.
- تأمین بودجه برای شروع یک تجارت
- ثبت شرکت
شما بدون ایده نمی توانید یک شغل را راه اندازی کنید. در اینجا چند روش خلاقانه برای فکر کردن به یک محصول یا خدمات آورده شده است.
یک ایده سودآور را شناسایی کنید.
1. از دوستان خود بپرسید چه چیزی آن ها را آزار می دهد.
شرکا همیشه از ناامیدی های خود الهام می گیرند. به عنوان مثال، تراویس کالانیک و گرت کمپ پس از مشکلی در تهیه کابین، Uber را شروع کردند.
اندرو کورتینا و ایقرام مگدون-اسماعیل پس از اینکه در پرداخت هزینه های خود به مشکل برخوردند(که توسط پی پال این ایده به دست آمد) ونمو را تأسیس کردند.
با توجه به این موضوع، از دوستان خود بخواهید که کارهای روزانه ای را که باعث آزار آن ها می شود را مرتباً پیگیر و برای شما لیست کنند.
سپس لیست های آن ها را مرور کرده و به دنبال حل مشکلاتی باشید که ممکن است بتوانید برای آن ها چاره سازی کنید که منجر به کارآفرینی بدون سرمایه شود.
2. آماده شوید برای آینده
با تغییر در کره زمین، مردم به محصولات مختلفی احتیاج پیدا کردند. به عنوان نمونه ظهور Uber ،Lyft و سایر برنامه های اشتراک گذاری حمل و نقل، تقاضا را برای افراد دیگر ایجاد کرد که شامل ارزان ترین کرایه در آن لحظه به شمار می رفت.
چنانچه می خواهید با منحنی پیش بروید، پیش بینی روند را برای صنعت یا بازار خود بخوانید و یا نشریات پیش بینی روند جهانی مانند Trend Hunter و Springwise را بررسی کنید. سپس از خود بپرسید “اگر این پیش بینی ها به وقوع بپیوندند، کدام ابزار لازم خواهد بود؟”
3. آنلاین نگاه کنید
بررسی اینکه افراد دیگر با چه مشکلاتی روبه رو شده اند، می تواند راهی عالی برای راه اندازی یک کارآفرینی بدون سرمایه باشد.
برای الهام گرفتن دیجیتال به Product Hunt بروید و به طور مداوم یک نسخه از جدید ترین برنامه ها، وب سایت ها و بازی ها را نگاه کنید. در عین حال Kickstarter برای محصولات فیزیکی عالی است.
همچنین یک سایت بررسی محصول وجود دارد که می تواند خلاقیت شما را برانگیزد. Uncrate ،Werd و Wirecutter را می توانید امتحان کنید.
4. گزینه ها را بهتر (یا ارزان تر) کنید.
شما همیشه نیازی به کارآفرینی بدون سرمایه ندارید. اگر بتوانید یک کالای موجود را در یک قیمت پایین تر یا کیفیت بهتر (اگر هر دو را پوشش دهد ایده آل می شود) و یا اگر بتوانید هر دو را ارائه دهید، مشتریان زیادی خواهید داشت.
هر روز که می گذرد، لیستی از همه چیزهایی که استفاده می کنید تهیه کنید. سپس لیست موردی را که می توانید بهبود بخشید را درباره اش فکر کنید.
5. روی یک دسته رو به رشد متمرکز شوید.
“استفان کی” متخصص و از صاحب نظران دارای مجوز، توصیه می كند موضوعی را انتخاب كنید كه شما را جذب خودش كند اما بیش از حد رقابتی نباشد.
وی توضیح می دهد: “من از صنایعی مانند صنعت اسباب بازی بسیار رقابتی پرهیز می کنم، زیرا افراد زیادی در آن فضای رقابتی شرکت می کنند.
“اگر به دسته بندی از محصولاتی که در حال رشد هستند و همچنین برای پذیرش نوآوری آماده اند توجه کنید، فرصت ساده تری برای صدور مجوز ایده های خود خواهید داشت.”
بعد از انتخاب یک دسته، “کی” می گوید شما باید تمام محصولات آن دسته را مطالعه کنید.
- مزایای هر محصول چیست؟
- انواع متفاوت آن چگونه است؟
- نحوه بازاریابی آن ایده را بررسی کنید.
- داوران چه می گویند؟
- پیشرفت های احتمالی آن چیست؟
پس از انتخاب یک محصول، سؤالاتی را در نظر بگیرید مانند:
- آنچه می توان برای بهبود آن انجام داد؟
- آیا می توانم یک ویژگی جدید اضافه کنم؟
- در مورد یک ماده متفاوت چیست؟
- آیا می توانم به نوعی آن را شخصی سازی کنم؟
6. انگیزه مردم را برای استفاده از محصول خود زیاد کنید
تا مردم احتیاج به چرخ نداشته باشند، نیازی به تولید آن نیست. بسیاری از افراد پس از مشاهده کمبود ها در بازار مشاغل موفق را شروع می کنند.
به عنوان مثال شاید یاد بگیرید که کمبود میزان فروش خارجی با کیفیت بالا وجود دارد. از آنجایی که در شرکت های فروش اولیه کار در زمینه توسعه فروش و مدیریت حساب کاربری دارید، ممکن است تصمیم بگیرید که این سرویس را به استارتاپ های فناوری ارائه دهید.
پیشنهادات بیشتر
ارتباط با سایر کارآفرینان: از Meetup یا Eventbrite برای یافتن چیز های جدید در شبکه های محلی خود استفاده کنید. شبکه نه تنها با دیگر کارآفرینان به شما در ایجاد روابط ارزشمند کمک می کند بلکه ایده های زیادی نیز به شما می دهد.
برنامه های ثبت اختراع پژوهشی: برنامه های ثبت اختراع معمولاً 18 ماه پس از تشکیل پرونده ها منتشر می شوند. اگر چه کپی کردن هرگونه اختراع کار درستی نمی باشد، ولی بررسی این اسناد می تواند حس خوبی نسبت به فضای خاصی که در آن کار می کنید، به شما بدهد.
یک جلسه طوفان مغزی داشته باشید: اگر نیاز به ایده های بیشتر دارید، سه تا پنج نفر دیگر از افراد دارای فکر و کارآفرینی را به یک جلسه طوفان مغزی دعوت کنید. از همه بخواهید که برای بحث درباره یک مورد خاص یا چند سؤال از جمله، “نوع مورد علاقه X شما چیست و چرا؟” یا “آیا شما برای به دست آوردن Y از چیزی استفاده می کنید؟” و سوال هایی از این قبیل. پاسخ ها ممکن است منجر به ایده های عالی شود.
به ایده کارآفرینی خود، اعتبار دهید.

حالا شما یک ایده عالی دارید. ولی باز هم هنوز نباید شغل همیشگی خود را ترک کنید. قبل از ترک کار، باید بدانید که دیگران به محصول نهایی شما واقعا احتیاج دارند یا نه. (منظور فقط دوستان و خانواده شما نیست)
اینجاست که ایده محصول کم مصرف یا MVP به اجرا در می آید.MVP مخفف Minimum Viable Product می باشد.
منظور از MVP محصولی می باشد که برای عرضه به مشتری ها، از حداقل خصوصیات کافی و لازم برخوردار باشد. مد نظر قرار دادن بازخورد و توجه مشتری به محصول از ویژگی های MVP است.
بیایید بگوییم که شما می خواهید برنامه ای بسازید که دانشجویان دانشگاه را به مربیان مجازی متصل کند. احتمالا اول یک نسخه خام ایجاد می کنید.
بعد از آن به صورت دستی 150 مدرسه را که یافتید بصورت آنلاین دعوت کنید تا به آن ها بپیوندید و سپس لینک برنامه را در صفحه فیس بوک دانشگاه ارسال کنید.
اگر افراد کمتری را برای ورود به سیستم جمع آوری کرده اید، ایرادی ندارد و به کار خود ادامه دهید. اما اگر به سختی به نتیجه رسیدید، باید یا دوباره درباره ایده خود تجدید نظر کنید یا مجدداً شروع کنید.
انجام مصاحبه با مشتریان بالقوه گزینه دیگری است. محصولات خود را به آنان معرفی کنید. از آن ها بپرسید که چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. چقدر هزینه آن را پرداخت می کنند. چند بار از آن ها استفاده می کنند و …
Chris Bank، وبلاگ نویس Envato همچنین توصیه می کند “مشکلاتی که فکر می کنید اگر آن ها را حل کنید محصول شما را بهتر می کند را لیست کنید و سپس درباره آن مشکلات نظر بدهید و به آن ها رتبه دهید.
اگر می خواهید قبل از ساختن هر چیزی ببینید بازار به آن واکنش مثبت نشان می دهد یا نه، یک صفحه جدید ایجاد کنید که محصول یا خدمات شما را توضیح می دهد.
از مردم بخواهید که در ازای دسترسی اولیه، آدرس های ایمیل خود را ارسال کنند و همچنین می توانید از این موارد (اشتراک رایگان، عضویت و تخفیف، به روز رسانی محصول یا یک پیشنهاد قانع کننده دیگر) برای بازخورد بیشتر استفاده کنید.
سپس ویدیو را در زمینه جستجوی اجتماعی، جستجوی پولی و … تبلیغ کنید و ببینید که از آن تعداد بازدید کننده چند نفر ثبت نام می کنند.
یک یا چند شریک پیدا کنید.
عرفا در کارآفرینی باید هنگام شروع یک تجارت جدید به دنبال یک شریک باشید. داشتن شریک یا شرکا سه مزیت اصلی دارد:
دریافت بودجه آسانتر است. بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که وجود چند شریک می تواند موثر واقع شود. آن ها معمولا تمایلی به سرمایه گذاری به صورت تک نفره را ندارند.
شما از حمایت عاطفی برخوردار هستید. اداره یک شرکت یک تجربه استرس زا، هیجان انگیز و بی نظیر است. اگر شما به تنهایی یک کسب و کار را اداره کنید، دیگر کسی را نخواهید داشت که در طول فراز و نشیب ها جشن بگیرد یا در فراز و نشیب ها جان سالم به در ببرید. شرکای شما می دانند که شما در حال انجام چه کار بزرگی هستید و باعث می شود احساس تنهایی کمتری کنید.
آن ها می توانند مهارت های مختلف، دانش و ارتباطات مختلفی را به وجود بیاورند. شاید در قسمت فروش خیلی خوب باشید، ولی امکان دارد شریک شما در این زمینه بهتر از شما باشد.
شما ارتباطات زیادی با شاغلین دارید، انتخاب یک یا چند شریک کاری توسط یک رزومه متعارف یک راه عالی برای افزایش شانس موفقیت شما است.
اما مشکلاتی در رابطه با داشتن شریک کاری نیز وجود دارد.
درگیری وجود دارد. در بعضی مواقع شما و شریکتان با اختلاف نظر همدیگر رو به رو می شوید. این اختلاف عقیده می تواند مفید و در جهت پیشرفت باشد. اما اگر یک راه حل نسبتاً سریع پیدا نکنید، وقت و انرژی ارزشمند خود را هدر خواهید داد. به علاوه ممکن است به روحیه تیم خود آسیب بزنید.
شما باید سهام خود را تقسیم کنید. اگر تنها مالک شرکت خود هستید، با 100٪ سهام شروع می کنید. اما با گذشت زمان، شما افراد بیشتری را استخدام می کنید و یا منابع مالی دریافت می کنید که در این صورت باید این سهام را توزیع کنید.
باید شریک پیدا کنید. پیدا کردن شخصی با همان اخلاق شغلی، عادات کاری و شخصیت مکمل، واقعاً کار سختی است. علاوه بر این آن ها باید به ایده شما اطمینان داشته باشند. درارائه راه کار های درست، مشارکت کنند و آرزو داشته باشند که در وهله اول شریک همدیگر باشید. این مورد بسیار مهم می باشد.
البته تجزیه و تحلیل هزاران نفر از استارتاپ های موفق نشان داد که بیش از 46٪ تنها یک مؤسس داشتند.
پس براساس موقعیت خود تصمیم بگیرید- به دور از سنت ها.
از کجا می توان یک شریک خوب پیدا کرد؟
اگر تصمیم گرفتید که کارآفرینی بدون سرمایه داشته باشید، مرحله بعدی پیدا کردن شریک است. سعی کنید کسی را انتخاب کنید که از او شناختی نسبی دارید. انتخاب کسی که احتمال این هست که ایده شما را به نفع خودش به اجرا در بیاورد، بسیار خطرناک تر ازانتخاب یک غریبه به عنوان شریک است.
قدم زدن به همراه یک دوست در تاریکی، بهتر از قدم زدن به تنهایی در روشنایی است. “هلن کلر”
تأمین بودجه برای شروع یک تجارت
- از خانواده و دوستان خود بخواهید که در تجارت شما سرمایه گذاری کنند.
- درخواست وام برای کسب و کار کوچک و جدید
- از یک بستر جمعیتی استفاده کنید.
- مراجعه به سرمایه گذاران فرشته.
- سرمایه گذاری مشروط.
- برای نقدینگی های کوتاه مدت از کارت اعتباری استفاده کنید.
ثبت شرکت
در یک نقطه خاص، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید شرکت خود را به ثبت برسانید. شما و شرکتتان هر کدام به عنوان یک مالک اختصاصی به عنوان یک نهاد واحد در نظر گرفته می شوید.
هنگامی که شرکت را ثبت کنید، تجارت شما از شما جدا می شود. شرکت شما از لحاظ قانونی می تواند ملک بخرد و بفروشد، باید مالیات بدهد، ازشرکت شکایت و دادخواست شود، قرارداد ببندد و مرتکب جرم شود.
مزایای ثبت شرکت
در وهله اول که مهم تر از همه است، یک شرکت از شما در برابر بدهی ها و تعهدات تجاری محافظت می کند، به دلیل این که بدهی شرکت از بدهی های شخصی شما جداست.
بستانکار های شرکت معمولاً فقط می توانند از دارایی های شرکت طلب خود را دریافت کنند، نه دارایی های شخصی شما مانند: خانه، ماشین، حساب بانکی و…).
شما همچنین از نظر قانونی مسئولیتی در قبال اقدامات شرکت ندارید. در مقابل به عنوان یک مالک اختصاصی (مدیر عامل شرکت) هر کسی که از شرکت شما شکایت می کند، شما باید در قبال آن پاسخگو باشید.
ثبت شرکتی به شما امکان انتقال سهام را می دهد. می توانید بخشی از مالکیت خود را در یک شرکت بفروشید، آن را منتقل کنید یا آن را پس بدهید.
اگر می خواهید سرمایه گذاری های خارجی را بپذیرید یا شریک خود را در آنجا بیاورید، به توانایی واگذاری نیاز دارید.
ثبت شرکت همچنین اعتبار بیشتری به شما می دهد که به شما در جذب سرمایه گذاری کمک می کند.
مضرات ثبت شرکت
این یک بار مالیاتی اضافی را ایجاد می کند. شما باید به طور دوره ای با دولت تشکیل پرونده دهید و مالیات سالانه را پرداخت کنید. این روند می تواند نسبتاً وقت گیر باشد و استخدام وکیل می تواند در هر جایی بیش از چند میلیون تومان هزینه داشته باشد.
در هرکاری شما نیازی به ثبت ندارید. انواع مختلفی از کسب و کار ها برای انتخاب شما وجود دارند. اما اگر شریک تجاری دارید، به سرمایه خارجی احتیاج دارید و حمایت قانونی را می خواهید که ثبت شرکت ایده خوبی است.
هنگامی که تصمیم به ثبت گرفتید، باید بین تبدیل شدن به یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) یا شرکت S، یکی انواع شرکت را انتخاب کنید.
با توجه به موارد گفته شده اکنون با دیدی باز تر و آگاهی بیشتر می دانید که چگونه می توانید یک کارآفرینی بدون سرمایه راه اندازی کنید.