پزشکیسلامت

علت پیچ خوردگی مچ پا و راه های درمان آن!

پیچ خوردگی زمانی اتفاق می افتد که مچ پای شما از موقعیت طبیعی خود خارج شود. این امر می تواند باعث کشش یا پارگی کامل یک یا چند رباط مچ پا شود. پیچ خوردگی مچ پا در هر سنی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شرکت در ورزش، راه رفتن روی سطوح ناهموار یا حتی پوشیدن کفش نامناسب می تواند باعث این نوع آسیب شود. در ادامه مقاله به بررسی علل، علائم و عوارض ناشی از پیچ خوردگی مچ پا می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

تمام رباط ها دامنه حرکتی و محدوده خاصی دارند که به آن ها امکان می دهد، مفاصل را ثابت نگه دارند. رباط ها به ایجاد ثبات در مفاصل کمک می کنند و از حرکت بیش از حد جلوگیری می کنند. وقتی به طور ناخواسته مچ پا پیچانده و یا چرخانده شود، رباط های اطراف مچ پا از این مرزها رد می شوند و باعث پیچ خوردگی می شوند.

پیچ خوردگی مچ پا

علائم و نشانه های پیچ خوردگی مچ پا

علائم و نشانه های پیچ خوردگی مچ پا بسته به شدت آسیب متفاوت است. در اثر پیچ خوردگی ممکن است مقداری تورم یا کبودی ایجاد شود. همچنین ممکن است هنگام قرار دادن وزن بدن روی ناحیه آسیب دیده، احساس درد یا ناراحتی کنید، زیرا؛ تاندون ها، غضروف ها و رگ های خونی به دلیل پیچ خوردگی آسیب دیده اند. علائم شامل موارد زیر می باشد:

  • درد، به ویژه هنگامی که روی پای آسیب دیده راه می روید.
  • حساسیت هنگام لمس مچ پا
  • تورم مچ پا
  • کبودی مچ پا
  • دامنه حرکت محدود شده
  • بی ثباتی در مچ پا
  • احساس درد یا ایجاد صدا در هنگام آسیب دیدگی

عوامل خطر افزایش پیچ خوردگی مچ پا

عواملی که خطر ابتلا به پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می دهند. عبارت اند از:

مشارکت در ورزش

ورزش هایی که نیاز به پرش، عمل برش یا غلت زدن دارد. مانند: بسکتبال، تنیس، فوتبال، دویدن.

مشارکت در فوتبال

سطوح ناهموار

ورزش، پیاده روی یا دویدن روی سطوح ناهموار یا شرایط بد میدان ممکن است، خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش دهد.

حرکات ناگهانی

چرخش ناخوشایند روی پا، پریدن از ارتفاع زیاد.

سابقه هر گونه آسیب دیدگی مچ پا

زمانی که مچ پای شما هنوز کاملا خوب نشده، احتمال دارد که دوباره دچار پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن شوید.

انعطاف پذیری ضعیف بدن

انعطاف پذیری ضعیف ممکن است، خطر پیچ خوردگی هنگام شرکت در ورزش را افزایش دهد.

استفاده از کفش نامناسب

لازم است تا در هنگام هر گونه فعالیتی کفش مناسب به آن موقعیت و فعالیت را انتخاب کنیم.

*** بیشتر بدانید: به طور کلی کفش های پاشنه بلند مچ پا را در معرض آسیب بیشتری قرار می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره “عوارض جانبی پوشیدن کفش پاشنه بلند” این مقاله را بخوانید.

عوارض عدم درمان به موقع پیچ خوردگی مچ پا

بهتر است پس از پیچ خوردگی به فکر درمان صحیح باشیم، زیرا ممکن است عدم درمان یا درمان نادرست آن عوارضی را به دنبال داشته باشد. در برخی موارد بی توجهی به آن منجر به موارد زیر می شود:

  • درد مزمن مچ پا
  • بی ثباتی مزمن مفصل مچ پا
  • آرتروز در مفصل مچ پا

بیشتر بدانید: آرتروز چیست؟

راه های جلوگیری از پیچ خوردگی پی در پی

نکات زیر می تواند به شما در جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا کمک کند. این موارد شامل:

  • پیچاندن مچ پا در یک باند الاستیک.
  • در صورت لزوم از بریس استفاده کنید.
  • کاهش سرعت یا متوقف کردن فعالیت ها هنگامی که احساس خستگی می کنید.
  • قبل از ورزش شدید، بدن خود را گرم کنید.
  • هنگام راه رفتن، دویدن یا کار روی سطحی ناهموار بیشتر مراقب باشید.
  • از نوار نگهدارنده مچ پا روی مچ پای ضعیف یا مچ پای آسیب دیده استفاده کنید.
  • کفش های محکم و با کیفیت و مناسب فعالیت مورد نظر را انتخاب کنید.
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند را به حداقل برسانید.
  • در فعالیت هایی که شرایط مناسب آن را ندارید، شرکت نکنید.
  • قدرت و انعطاف پذیری عضلات را حفظ کنید.
  • تمرینات ثبات، از جمله تمرینات تعادل را تمرین کنید.
تقویت عضلات مچ پا

درمان های خانگی

ممکن است بتوانید رگ به رگ شدن خفیف را در خانه درمان کنید. درمان های توصیه شده مراقبت در منزل شامل موارد زیر است:

  • استفاده از یخ در محل آسیب دیده در اسرع وقت برای کاهش تورم مفید است. در روز اول، باید هر 20 تا 30 دقیقه، سه تا چهار بار در روز یخ بمالید. پس از آن، طی دو روز آینده هر سه تا چهار ساعت یخ استفاده کنید.
  • با استفاده از بانداژ های الاستیک (مانند باند ACE) مچ پا را بپیچید، اما نه خیلی محکم.
  • پوشیدن بریس برای حمایت از مچ پا.
  • در صورت نیاز از عصا استفاده کنید.
  • در صورت لزوم برای کاهش تورم، پای خود را با بالش بلند کنید.
  • مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن برای کنترل درد.
  • استراحت کافی
استفاده از بانداژ کشی برای ثابت نگه داشتن مچ پا
استفاده از پانداژ کشسان

نکته: بهبودی رگ به رگ شدن خفیف، ممکن است یک هفته تا 10 روز طول بکشد، در حالی که بهبود رگ به رگ شدن شدیدتر ممکن است تا چندین هفته طول بکشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان پیچ خوردگی مچ پا به شدت آسیب بستگی دارد. اگرچه اقدامات مراقبت از خود و داروهای مسکن بدون نسخه پزشک ممکن است تمام نیاز شما باشد، اما در صورت درد و تورم در مچ پا به پزشک مراجعه کنید.

زیرا؛ پزشک می تواند شدت آسیب را تشخیص داده و یک دوره درمانی مناسب را به شما توصیه کند. اگر علائم و نشانه ها شدید باشد، ممکن است آسیب قابل توجهی به یک رباط یا شکستگی استخوان مچ پا یا پایین پا داشته باشید.

پیچ خوردگی مچ پا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معاینه بدنی را برای تعیین پاره شدن رباط ها انجام می دهد. در طول معاینه، پزشک ممکن است مفصل مچ پا را به روش های مختلف حرکت دهد تا دامنه حرکتی شما را بررسی کند.

برای رد شکستگی استخوان نیز ممکن است آزمایش های تصویر برداری مانند اشعه ایکس انجام شود. اگر پزشک به شکستگی، آسیب جدی به رباط ها یا آسیب به سطح مفصل مچ پا مشکوک باشد، ممکن است MRI انجام شود. آزمایش MRI از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از بدن استفاده می کند. این اجازه می دهد تا پزشک تشخیص درست را انجام دهد.

عمل جراحی

جراحی پیچ خوردگی مچ پا نادر است. اما هنگامی که آسیب به رباط ها شدید باشد و با درمان غیر جراحی بهبود نیابد، ممکن است از جراحی استفاده شود.

بازسازی: در این روش جراح رباط پاره شده را با بخیه ترمیم می کند. هم چنین ممکن است از رباط ها یا تاندون های دیگر اطراف پا یا مچ پا برای ترمیم رباط های آسیب دیده استفاده کنند.

نوع جراحی مورد نیاز به شدت پیچ خوردگی مچ پا و سطح فعالیت شما بستگی دارد. پس از جراحی، توان بخشی بخشی مهم از روند بهبود است. برای بازیابی حرکت و تقویت عضله مچ پا، باید در قرارهای پیگیری منظم با پزشک خود و تمرینات کامل فیزیوتراپی شرکت کنید. بسته به میزان پیچ خوردگی مچ پا و نوع جراحی، توان بخشی ممکن است هفته ها یا ماه ها به طول انجامد.

سخن آخر

در بیشتر موارد، پیچ خوردگی مچ پا خیلی جدی نیست و یا با درمان مناسب کاملاً بهبود می یابد. مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی کامل به شدت پیچ خوردگی بستگی دارد. در بیشتر موارد پیچ خوردگی مچ پا چند هفته طول می کشد، اگر شدید باشد ممکن است ماه ها طول بکشد.

اگرچه درد و تورم در نهایت برطرف می شود، اما پزشک ممکن است تمرینات خاصی را برای تقویت عضله اطراف مچ پا پیشنهاد دهد. با این حال، تا زمانی که پزشک به شما نگفته است، نباید تمرینات تقویت عضله را قطع کنید.

منبع: www.healthline.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا