پزشکیسلامت

پاک سازی ریه با استفاده از 7 تکنیک آسان و خانگی

انجام این تکنیک ها برای پاک سازی ریه افرادی که بیماری های تنفسی مزمن دارند و هم چنین کسانی که سیگار می کشند و یا به خاطر شغل یا محل زندگی به طور منظم در معرض هوای آلوده قرار می گیرند، مفید است. هم چنین حفظ سلامت ریه ها، برای سالم نگه داشتن بقیه بدن الزامی است.

طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه 4.2 میلیون نفر در سراسر جهان به خاطر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

چرا پاک سازی ریه اهمیت دارد؟

ریه ها اندام هایی هستند که به طور طبیعی تمیز می شوند. اما هوا با آلاینده های مختلفی ترکیب شده است، این آلاینده ها می تواند شامل مواد شیمیایی و هم چنین گرده گل باشد. به وسیله تنفس، این آلاینده ها وارد ریه ها می شوند. در صورتی که شخص بیمار باشد، ریه قادر به دفع تمام آلودگی ها از خود نمی باشد و باعث تنگی تنفس می شود. پاک سازی ریه برای افرادی که دارای بیماری مشکلات تنفسی (آسم، انسداد مزمن ریوی) هستند، مفید می باشد.

هشدار: سعی کنید پاک سازی ریه را به روش ساده و طبیعی انجام دهید. زیرا برخی از محصولات پاک کننده ریه (مصرف دارو های شیمیایی برای پاک سازی ریه)، می تواند شرایط ریه را وخیم تر کند. بنابراین باید قبل از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تکنیک هایی برای پاک سازی ریه

به طور مختصر چند تکنیک که به پاک سازی ریه کمک می کند را توضیح داده ایم:

تکنیک بخار درمانی

علائم بیماران ریوی ممکن است در هوای خشک و سرد بدتر شود. زیرا هوای خشک و سرد غشای مخاطی مجرای تنفسی را خشک کرده و باعث محدودیت جریان خون و در نتیجه تنگی نفس می شود. با استفاده از بخار درمانی مجرای رطوبت یافته و باعث بهبود تنفس می شود. بخار درمانی، در درمان سرماخوردگی و هم چنین نجات از شر سرفه های خشک موثر است.

تکنیک بخار درمانی راهی موثر برای پاک سازی ریه محسوب می شود.

1- تکنیک سرفه کنترل شده

تکنیک سرفه راهی برای تخلیه سموم موجود در بدن می باشد. با استفاده از این تکنیک (سرفه های کنترل شده) مخاط اضافه از ریه آزاد و از طریق مجاری تنفسی خارج می شود.

شما می توانید مراحل را به این طریق انجام دهید:

  • سعی کنید خیلی آرام بر روی یک صندلی بنشینید.
  • هر دو پای خود را صاف کف زمین قرار دهید.
  • سپس بازوها را روی شکم جمع کنید.
  • از طریق بینی به آرامی نفس بکشید.
  • به جلو متمایل شوید، سپس به آرامی بازدم را بیرون دهید و دست ها را به سمت معده نگه دارید.
  • هنگام انجام بازدم 2 یا 3 بار به آرامی سرفه کنید.
  • دهان را کمی باز نگه دارید.
  • سپس به آرامی از راه بینی نفس بکشید.
  • بعد استراحت کنید.
  • در صورت لزوم دوباره این تکنیک را انجام دهید.

2- ممنوعیت استفاده از پاک کننده و رایحه های شیمیایی

خوشبو کننده های هوا، شمع ها یا گرمکن های معروف شمع مومی که برای خوشبو سازی فضای خانه استفاده می کنید، اغلب از مواد شیمیایی مضر تشکیل شده اند که می تواند باعث تحریک ریه ها شود.

هم چنین پاک کننده های خانگی می تواند تحریک کننده ای برای ریه محسوب شود. مانند: وایتکس

استفاده بی رویه از مواد شوینده شیمیایی باعث آسیب به ریه می شود.

3- انجام تمرینات تنفسی

با انجام تمرینات تنفسی می توان عملکرد ریه را بهبود بخشید. به ویژه افرادی که در حال حاضر سیگار مصرف می کنند.

انجام این تمرینات به سادگی امکان پذیر است و نیاز به وسیله خاصی ندارد. تکنیک ها عبارت اند از:

تنفس لب غنچه ای

انجام تنفس لب غنچه‌ای به روش زیر می باشد:

  • در ابتدا صاف بنشینید، نشستن صحیح می‌تواند به حرکت ریه ها کمک کند.
  • سپس از راه بینی به طور کنترل شده و به آرامی نفس عمیق بکشید.
  • بعد عمل بازدم را از طریق دهان انجام دهید.
  • نکته این جاست که باید عمل بازدم 2 برابرعمل دم باشد. مثال: عمل دم 5 ثانیه وعمل بازدم 10 ثانیه طول بکشد.

تنفس شکمی

تنفسی شکمی باعث بهبود انقباض و انبساط ریه‌ها، هم چنین باعث تقویت عضله دیافراگم می شود.

طریقه انجام تنفس شکمی به روش زیر می باشد:

  • بر روی شکم خود یک جسم سبک وزن قرار دهید، مانند دست خود.
  • بعد از طریق بینی عمل دم را انجام دهید و توجه کنید شکم شما چه اندازه بالا می ‌آید.
  • سپس عمل بازدم را از طریق دهان انجام دهید.
  • بعد دوباره عمل دم را از طریق بینی انجام دهید. در این نوبت سعی کنید ارتفاع شکم شما بیش تر بالا بیاید.
  • دوباره عمل بازدم را از طریق دهان انجام دهید. (عمل بازدم را 2-3 برابرعمل دم انجام دهید)
  • سر و شانه های خود را به طرفین حرکت دهید و از بروز تنش در قسمت بالایی بدن جلوگیری کنید.

برای تقویت ریه، این تکنیک ها را هر روز برای ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

استفاده از دستگاه

هم چنین می توان از ابزاری مانند اسپیرومتر استفاده کرد. این می تواند به شما در تمرین تنفس کمک کند. اسپیرومتر معمولا برای بهبود تنفس بعد ازعمل جراحی استفاده می شود.

4- انجام تکنیک کوبه سازی

با انجام این کار می توانید مایعات داخل ریه را تخلیه کنید. ابتدا باید دراز بکشید و سرخود را پایین بیاورید، از بالا به پایین چند ضربه به پشت بزنید. سپس وضعیت بدن خود را به پهلو، شکم و یا پشت تغییر دهید تا حرکت مایعات از ریه راحت ترانجام شود.

5- تغییر رژیم غذایی خود

برخی ها با داشتن عادات غذایی نا درست به سلامت خود آسیب می رسانند. از جمله این آسیب ها می تواند، آسیب به ریه باشد.

مصرف ویتامین D

خوردن غذا های غنی از ویتامین D باعث بهبود سلامت ریه می شود. تحقیقاتی که در سال 2017 بر روی تعدادی از افرادی که دچار آسم بودند، نشان داد که مصرف غذاهای غنی از ویتامین D باعث کاهش تعداد حملات آسم شده است. بهترین منابع غذایی ویتامین D: ماهی آزاد، ساردین و تخم مرغ می باشد.

تخم مرغ و ماهی منبع مهمی در تامین ویتامین D می باشد.

مصرف غذاها و نوشیدنی های ضد التهاب

التهاب مجاری تنفسی باعث دشواری تنفسی می شود، در نتیجه باعث احساس سنگینی و گرفتگی قفسه سینه می شود. سعی کنید با مصرف غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان ضد التهاب هستند، التهاب مجاری تنفسی (ریه) را کاهش دهید. در این جا چند مورد ضد التهاب را ذکر کرده ایم:

  • توت
  • کلم بروکلی
  • زردچوبه
  • شکلات تلخ
  • سبزیجات
  • گیلاس
  • بلوبری
  • زیتون
  • گردو
  • لوبیا
  • عدس
  • چای سبز
گیلاس داری آنتی اکسیدان قوی می باشد و برای پاک سازی ریه مفید است.

مصرف چربی های سالم

انتخاب رژیم غذایی که دارای کربوهیدرات کم و چربی سالم باشد.

6- انجام تکنیک ورزش هوازی

تمرین ورزشی که دارای فعالیت هوازی باشد، باعث بهبود ظرفیت ریه شما می شود.

تمرینات هوازی شامل موارد زیر است:

  • پیاده روی
  • در حال دویدن
  • دوچرخه سواری (چه در فضای باز و چه در فضای بسته)
  • شنا کردن
  • تمرینات یا رقص مانند زومبا
  • بوکس
  • ورزش هایی مانند تنیس

خطرات و هشدارها

می توان با انجام برخی کارهای پیش پا افتاده از آسیب ریه پیش گیری کرد.

برخی کارها مانند:

  • پرهیز از مصرف سیگار
  • داشتن رژیم غذایی مغذی
  • ورزش منظم متناسب با سطح آمادگی جسمانی
  • عدم استفاده از سایر مواد تحریک کننده ریه

منبع: www.medicalnewstoday.comwww.healthline.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا