تغذیهخواص مواد غذایی

آیا ویتامین k همان پتاسیم است؟ تفاوت آن ها در چیست؟

پتاسیم و ویتامین k جزو مواد مغذی برای بدن انسان محسوب می شوند که وجود آن ها در بدن ضروری بوده و به رشد و تکامل بدن انسان کمک بسزایی می کنند. این دو در برخی مواد مشترک بوده اما خواص یکسانی ندارند ما در این مقاله به همین موضوع پرداخته ایم و خواص این دو را مورد بررسی قرار داده ایم.

مقایسه ویتامین K با پتاسیم

مقایسه ویتامین k با پتاسیم
در این مطلب ویتامین kو پتاسیم را با یکدیگر مقایسه می کنیم

هر دوی این موارد جزو مواد مغذی و مورد نیاز بدن محسوب می شوند و وجود آن ها در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است، اما برعکس ویتامین k، پتاسیم یک ویتامین محسوب نمی شود بلکه پتاسیم یک ماده معدنی است.

بدن انسان نمی تواند به تنهایی پتاسیم تولید کند و فقط توانایی دارد که مقدار اندکی ویتامین k تولید نماید. اما انسان باید ازطریق مصرف مواد غذایی مقدار پتاسیم مورد نیاز بدن خود را برطرف کند.

جدول زیر برخی از ویژگی های ویتامین K و پتاسیم را نمایش می دهد.


پتاسیم
ویتامین k

ماده معدنی
ویتامیننوع مرکب
فلز نرملیپید کینونساختار شیمیایی
4/700 میلی گرم120 میکرو گرمارزش روزانه
(DV)
غذا، مکمل ها و در بعضی از غذا ها به عنوان افزودنیغذا، مکمل ها و مقادیر کمی که در روده تولید می شود.تشکیل می دهد
هنوز مشخص نیست که بدن به بهترین شکل جذب می کند.امکان آن وجود دارد که ویتامینk2 از ویتامینk1 فراهمی زیستی بیشتری جذب کند.فراهمی
زیستی
یک الکترولیت که به سلول ها کمک می کند تا عملکرد های اساسی را انجام دهند.لخته شدن خون ومتابولیسم استخواناستفاده می کند
ممکن است از سلامت استخوان حمایت کرده و از فشار خون جلوگیری کند.
ممکن است از سلامت قلب و استخوان حمایت کرده و از خون ریزی نوزاد جلوگیری کند
فواید

فواید ویتامین k و پتاسیم

مصرف مرتب ودقیق غذا هایی که منبع ویتامین k و پتاسیم هستند می تواند شما را به مزایای یک رژیم غذایی خوب و سالم برساند.

هر دوی این موارد اثرات بلقوه ای بر قلب و استخوان ها دارند.

اثرات بلقوه  ویتامین k و پتاسیمبر استخواها

این دو در بسیاری از موارد مزایایی مشابه دارند.

پتاسیم موجود در بدن انسان در سلامت استخوان های وی نقش اساسی و کاربردی را ایفا کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند همچنین تاثیر فوق العاده ای بر قلب انسان دارد. این ماده معدنی از طریق مصرف نمک برای بدن فراهم می شود.

جلوگیری از پوکی استخوان

منابع غذایی دارای ویتامین کا

مواد غذایی که دارای واتامین k و پتاسیم هستند

ویتامین k و پتاسیم در موادغذایی های بسیاری موجود هستند که برخی از موادی که ویتامین k در آن ها موجود است عبارتند از:

  • میوه ها
  • مرغ بریان
مرغ بریان منبعی سرشار ار ویتامین k
  • سبزیجات سبز رنگ
سبزیجات سبز رنگ منبع غنی از ویتامین k هستند
یکی از مواد غذایی که دارای ویتامین k است سبزیجات سبز رنگ است
  • سویا
سویا غنی از ویتامین k است
ویتامین k موجوددرسویا نیاز های بدن شما را به ویتامین kرفع خواهد کرد
  • آجیل و خشکبار
آجیل و خشکیار منابع مهم ویتامین  k و سدیم
اگر به دنبال ویتامین کا و سدیم برای ویتامین های مورد نیاز بدنتان هستید بصورت روزانه آجیل و خشکبار مصرف کنید
  • پنیر
پنیر جزو موادی است که دارای ویتامین k ld fhan

منابع غذایی دارای پتاسیم

این ماده معدنی هم همانند ویتامین k در بسیاری از مواد غذایی موجود است که این مواد عبارتند از:

  • میوه ها
موز میوه ای  است که دارای پتاسیم است
موز میوه غنی از پتاسیم است
  • سبزیجات
سبزیجات دارای مواد معدی (پتاسیم هستند)
استفاده از سبزیجات شرایط تامین پتاسیم بدن انسان را فراهم می کنند
  • حبوبات
حبوبات  دارای مقدار زیادی پتاسیم هستند
اگر بدنبال موادی هستید که در آن ها پتاسیم زیادی موجود باشد حبوبات بهترین گزینه برای شماست.
  • لبنیات
مواد لبنی از دیگر موادی است که مقدار زیادی از پتاسیم را در خود  جای داده اند
پتاسیم در مواد لبنی موجود است که مصرف روزانه این مواد مجی رفع نیاز بدن شما به پتاسیم می شود.
  • غذا های دریایی
غذا های دریایی از پتاسیم زیادی برخوردار هستند
پتاسیم مورد نیاز خود را با خوردن غذاهای دریایی تامین کنید

خلاصه

بدن انسان برای سلامت و ادامه کار خود به تهیه ویتامین کا و پتاسیم مورد نیاز خود احتیاج دارد، گرچه گاهی اوقات مردم این دوعنصر ضروری بدن را مشابه می دانند و آن ها را اشتباه می گیرند، اما برعکس ویتامین k پتاسیم یک ماده معدنی است و یک ویتامین نیست و عملکرد این دو عنصر در بدن انسان کاملا متفاوت می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا