تغذیهتغذیه سالمرژیمسلامت

سبک زندگی وگان چگونه است؟ چرا مردم این سبک را انتخاب می کنند؟!

اگر شما می خواهید به سبک وگان زندگی کنید، لازم است بدانید آن ها به دنبال چه هدفی هستند؟ چرا این سبک زندگی را انتخاب می کنند و سبک زندگی وگان چگونه است؟ برای کسب اطلاع بیشتر درباره سبک وگان این مقاله را تا آخر بخوانید:

سبک وگان چگونه است؟

سبک وگان بدان معنی است که افراد هیچ نوع غذای حیوانی، از جمله لبنیات و تخم مرغ را نمی خورند. این متفاوت از گیاه خواران است، زیرا گیاه خواران ممکن است لبنیات و تخم مرغ بخورند.

علت انتخاب سبک وگان چیست؟

افراد سبک وگان را به دلایل اخلاقی و حفظ سلامت انتخاب می کنند. در ادامه به توضیح مختصری درباره آن می پردازیم:

1- دلایل اخلاقی

بسیاری از کسانی که رژیم وگان را انتخاب می کنند، به دلایل اخلاقی این کار را انجام می دهند. دو نمونه از دلایل انتخاب آن ها عبارت اند از:

کاهش درد و رنج حیوانات

آن ها نگران درد و رنجی هستند که به حیوانات وارد می شود. با انتخاب این سبک حیوانات کمتری کشته می شوند.

حفظ محیط زیست

طرفداران سبک وگان نیز نگران محیط زیست هستند. آن ها به این واقعیت اشاره می کنند که صنعت دامداری بیش از 30٪ از زمین را استفاده می کند. که این منجر به آلودگی آب و انتشار گاز های گلخانه ای می شود. همچنین فضای کمتری برای زندگی سایر حیوانات باقی می گذارند.

2- حفظ سلامت

مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی گیاهی از 15 علت اصلی مرگ و میر در جهان، از جمله بسیاری از سرطان ها (پستان، پروستات و روده بزرگ) محافظت می کند. برخی نیز می گویند که خوردن گیاهان بیشتر به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند: فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیماری های قلبی کمک می کند.

بیشتر بدانید: راه های پایین آوردن فشار خون

تفاوت وگان با رژیم گیاه خواری چیست؟

وگان بودن به معنای اتخاذ یک رژیم غذایی بدون گوشت است و پرهیز از همه غذاهایی است که از حیوانات ناشی می شود. این بدان معنی است که در این سبک هیچ استیک، همبرگر گوشت، گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده از هر نوع دیگری وجود ندارد. این همچنین به معنای عدم استفاده از مرغ، بوقلمون یا انواع دیگر گوشت یا ماهی است. به علاوه در سبک وگان مصرف شیر، پنیر و تخم مرغ ممنوع است. در این سبک حتی مصرف عسل ممنوع است.

  • افراد گیاه خوار گوشت یا مرغ نمی خورند، اما ماهی می خورند.
  • هم چنین وگان ها عسل و تخم مرغ نیز نمی خورند، اما گیاه خواران ممکن است بخورند.
وگان
وگان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم گیاه خواری به مقاله راهنمای رژیم گیاهخواری مراجعه کنید.

مواردی که از طریق مصرف مواد گوشتی تامین می شوند؟

اگر قصد دارید گیاه خوار شوید، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا به شما درباره انتخاب مواد غذایی مناسب کمک کند. زیرا لازم است تا مواد مغذی و ویتامین هایی که قبلا از گوشت تامین می شدند را با انواع گیاهی آن جایگزین کنید. مثلا چند مورد که از طریق گوشت تامین می شود. عبارت اند از:

  • جهت دریافت کلسیم (تامین کلسیم از طریق مصرف لبنیات صورت می پذیرد).
  • تامین ویتامین های B12 (تقریباً منحصراً از حیوانات) صورت می پذیرد.
  • ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 (از ماهی های آب سرد مانند ماهی قزل آلا) به دست می آید.

آیا افراد در سبک وگان پروتئین کافی دریافت می کنند؟

هیچ مدرک علمی نشان نمی دهد که وگان و گیاه خواران با رژیم غذایی مناسب گیاهی، پروتئین کافی دریافت نمی کنند. زیرا گیاهانی مانند: سویا، غلات کامل، حبوبات (نخود و لوبیا)، آجیل و دانه ها سرشار از پروتئین هستند.

تنظیم سبک وگان با مشورت متخصص تغذیه

باید ها و نباید ها در سبک وگان چیست؟

میوه ها، سبزیجات و غلات همه قسمت های اصلی یک رژیم غذایی خوب وگان هستند. زیرا منابع خوبی از کربوهیدرات ها هستند و باید هر روز حدود 45٪ تا 65٪ از کل کالری شما را تشکیل دهند.

اما کربوهیدرات های حاصل از غلات فرآوری شده (برنج سفید، آرد سفید) یا قندهای اضافه شده (آب نبات، نوشیدنی) می توانند تا حد زیادی مضر باشند. زیرا این کربوهیدرات های پر کالری می توانند منجر به افزایش وزن و انواع مشکلات دیگر شوند.

تنظیم رژیم غذایی وگان چگونه است؟

معمولا یک رژیم غذایی وگان تشکیل شده از میوه ها، سبزیجات، غلات (ترجیحاً کامل) و پروتئین ها (لوبیا، نخود فرنگی، آجیل، سویا) که با گوشت، مرغ و غذاهای دریایی جایگزین می شود. اما به چه نسبت هایی؟ در بشقاب وگان خود چهار قسمت تقریباً یکسان را از میوه ها، سبزیجات، غلات (ترجیحاً کامل) و پروتئین ها (لوبیا، نخود فرنگی، آجیل، سویا) در نظر بگیرید.

اگر دچار سر درگمی هستید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید؟ یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا در این باره یک برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید.

وگان تشکیل شده از میوه، سبزیجات، غلات و پروتیئن های گیاهی

وگان ها بر چه اساسی برچسب های غذا را می خوانند؟

بسیاری از غذا های کنسرو شده و بسته بندی شده که ظاهری زیبا دارند، حاوی محصولات حیوانی هستند. برچسب های مواد غذایی را مطالعه کنید و مراقب مواردی که در آن استفاده شده است باشید. مانند: ژلاتین (از استخوان گاو و خوک به دست می آید و در چیز هایی مانند آب نبات، پودینگ و گل ختمی استفاده می شود)، ذغال سنگ استخوان (در بعضی قند ها استفاده می شود).

نحوه سفارش غذا در رستوران

اگر نگران بیرون غذا خوردن هستید، زودتر به منو نگاه کنید یا از پیش خدمت بپرسید آیا آشپزخانه می تواند غذای بدون گوشت تهیه کند؟! بدون شک می توانید یک وعده غذایی وگان خوب را در رستوران دریافت کنید. مثلا انتخاب غذا های ایتالیایی با سس و بدون گوشت می تواند خوشمزه باشد. همچنین رژیم مدیترانه ای سبز شامل هوموس، تابولا، فلافل طیف وسیعی از انتخاب های وگان هستند و در آخر انتخاب سالاد سبزیجات نیز می تواند مفید باشد.

انتخای سالاد سبزیجات
سبک وگان

حرف آخر درباره سویا

سویا ماده اصلی رژیم های غذایی وگان و ماده ای غنی از پروتئین در همبرگر های وگان است. شیر سویا نیز منبع بسیار خوبی از آهن و کلسیم است. برخی نگران ارتباط سویا با احتمال بالاتر سرطان پستان هستند. سایر مبتلایان به کم کاری تیروئید نیز این نگرانی را دارند که سویا می تواند در داروهای آن ها تداخل ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که سویا یک انتخاب مطمئن است. اما هرگز تنها انتخاب نیست. گیاهان زیادی مواد مغذی مشابهی را ارائه می دهند. درباره مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

منبع: www.webmd.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا