سینمافرهنگ و هنر

چگونه والت دیزنی مشهور شد؟

در این مقاله، ما به ظهور والت دیزنی و دلایل موفقیت آن می پردازیم. مردی که مؤسس این شرکت بود و شرکتی که به نام او در حال فعالیت است، بدون شک حتی امروز می تواند به کارآفرینان درس های بزرگی بدهد.

قوی ترین بخش در هر اقتصادی بخش سرگرمی است. یکی از موفق ترین شرکت ها در این بخش، والت دیزنی (DIS) می باشد. والت دیزنی قبل از اینکه شرکتی با ارزش بازار 238.9 میلیارد دلار، با منافعی در سراسر جهان شود، با چشم انداز مردی که به نام او نام گذاری شده بود، ارتباط نزدیکی داشت. این چشم انداز بود که زمینه را برای این شرکت فراهم کرد تا امروز غول رسانه ای شود.

در 20 مارس 2019، والت دیزنی رسماً تمام دارایی های رسانه ای فاکس قرن 21 را با قیمت 71.3 میلیارد دلار به دست آورد و آن را به بزرگترین مرکز رسانه ای روی کره زمین تبدیل کرد.

در گذشته پیکسار، مارول و امپراطوری جنگ ستارگان، بخشی از برند های پایدار و بزرگ دیزنی بودند، اما خرید فاکس در قرن 21 مابقی سرگرمی های مارول از جمله مردان ایکس، چهار شگفت انگیز و ددپول را به خانه والت دیزنی آورد. این قرارداد همچنین به شبکه های تلویزیونی سابق فاکس دیزنی مانند FX Networks و National Geographic، علاوه بر مالکیت 30 درصدی فاکس بر پلتفرم پخش Hulu، سهم کنترل کننده 60 درصدی دیزنی را نیز واگذار کرد. دیزنی سرویس جریان خود، دیزنی پلاس، را در ضربه به Netflix راه اندازی کرد که همین راه اندازی، مجوز چندین قسمت اصلی کتابخانه دیزنی را صادر کرده است.

تلاش های مداوم والت دیزنی

مانند بسیاری از استعداد های خلاق، والت دیزنی کار خود را با کار برای دیگران آغاز کرد. در سال 1919، والت دیزنی از رانندگی برای نیرو های آمبولانس آمریکایی در جنگ جهانی اول باز می گشت و به دنبال شغلی با عنوان هنرمند بود. او آن شغل را در استودیوی هنری و تجاری Pesmen-Rubin پیدا کرد، جایی که او با ایورکس اوبه (Ubbe Iwwerks) ملاقات کرد و با او دوست شد. ایورکس ثابت کرد که یکی از با استعدادترین انیماتور های جهان و کلید موفقیت بعدی والت است.

در آغاز سال 1920، والت و ایورکس هر دو بیکار بودند. بنابراین سعی کردند استودیوی خود را افتتاح کنند. اولین کسب و کار فوراً شکست خورد و این دو دوست به کار دوباره پرداختند و انیمیشنی را در شرکت فیلم تبلیغاتی ترک کردند. خیلی زود، آن ها روی پروژه های جانبی همکاری کردند که به Laugh-O-Grams (خنده -گرامز) تبدیل شد. والت و ایورکس دوباره با هم حرکت کردند و خنده -گرامز را به یک تجارت تبدیل کردند. با این حال، بار دیگر، این سرمایه گذاری در سال 1923 به پایان رسید و پس از آن زمان والت دیزنی عازم هالیوود شد.

برای مطالعه بیشتر درباره ی سینما و جوایز اسکار بخوانید:

نکات کلیدی

  • والت دیزنی یکی از موفق ترین و قدرتمند ترین شرکت های سرگرمی در جهان است که ارزش آن در بازار، معادل 238.9 میلیارد دلار است.
  • تنها با نوآوری و پیشبرد مداوم مرز های انیمیشن و تجارت، این شرکت توانست از یک استودیوی انیمیشن نسبتاً موفق به یک شرکت سرگرمی کامل با پارک های موضوعی، تجارت، کشتی های تفریحی و غیره برسد.
  • پس از تصاحب فاکس قرن 21 در مارس 2019، والت دیزنی به بزرگترین مرکز رسانه ای روی کره زمین تبدیل شد.

برادران دیزنی

شاید کمترین مهارت والت دیزنی این بود که دیگران را متقاعد کرد تا از دیدگاه او استفاده کنند. در هالیوود بدون ایورکس، والت برادرش، Roy را متقاعد کرد تا به او در راه اندازی استودیوی برادران دیزنی کمک کند. همچنین بعد ها به Walt Disney Studio تغییر نام داد.

درس های سخت زندگی برای شرکت والت دیزنی

استودیو والت دیزنی سود بیشتری نسبت به قبل نداشت، اما همچنان سرپا بود. این شرکت برای Universal Pictures کار می کرد و شخصیتی به نام Oswald the Lucky Rabbit خلق کرد. در سال 1928، والت دیزنی و برادرش، روی، طی یک اتفاق غافلگیر کننده، سخت ناراحت و رنجیده شدند. آن ها متوجه شدند که همه انیماتور های آن ها، به استثنای ایورکس و چند نفر دیگر، توسط یکی از افرادی که در Universal (یونیورسال) با او سر و کار داشت، اجیر شده اند. برای افزودن نمک به زخم، حقوق Oswald متعلق به Universal بود.

این تجربه، اوقات والت دیزنی را تلخ کرد و او را مجبور کرد، قسم بخورد که فقط برای خودش کار کند. والت شروع کرد و فیلم های خود را به طور مستقیم به توزیع کنندگان عرضه کرد. اما او به شخصیت (کاراکتر) جدیدی نیاز داشت.

شکل گیری شخصیت میکی ماوس

اختلاف نظر هایی در مورد اینکه میکی ماوس از کجا آمده است، وجود دارد. نظریه ها از سطل زباله کاغذ های کثیف در کانزاس گرفته تا ایورکس که عکس حیوانات را ترسیم و طراحی می کرد.

میکی ماوس در والت دیزنی
شخصیت میکی ماوس

والت تیم جدیدی را برای همکاری با ایورکس روی این شخصیت جدید گرد هم آورد. دو فیلم اول مورد بازدید قرار نگرفتند، اما فیلم سوم، “Steamboat Willie”، یک موفقیت بزرگ بود. سومین فیلم، بهترین نمونه اولیه فیلمی بود که صدا و تصویر را همزمان کرد.

هم تراز با این موفقیت، شرکت در لبه تیز و برنده تکنولوژی قرار گرفت. چرا که شرکت والت دیزنی باعث پیشرفت مرز های انیمیشن شد. در دهه های بعد، از جمله دهه رکود بزرگ، دیزنی اولین کارتون های رنگی و همچنین اولین انیمیشن بلند، به نام “سفید برفی و هفت کوتوله” را خلق کرد.

عرضه اولیه سهام های شرکت

هزینه های این فیلم های پیشگامانه آنقدر زیاد و حاشیه ها آنقدر کم بود که یک باجه بلیط کوچک و ضعیف همچنان می توانست استودیو را غرق در بینندگان کند. والت دیزنی و برادرش، روی، سال 1940 را با فیلم های عالی، اما با بدهی های زیاد آغاز کردند. مشارکت برادران دیزنی از سال 1923 تا 1938، قبل از اینکه در یک شرکت جمع شوند، در واقع به چهار شرکت تقسیم شد که در درجات مختلف موفق بودند.

نام شرکتی که والت دیزنی در آن زندگی می کرد، Walt Disney Productions بود و در 2 آوریل 1940، استودیو والت دیزنی 155،000 سهم از سهام ترجیحی 6 درصد قابل تبدیل را منتشر کرد. این موضوع در بازار بدون نسخه وجود داشت و حدود 3.875 میلیون دلار برای شرکت جمع آوری کرد.

برادران به زودی دوباره بدهکار شدند، زیرا گیشه های بلیط همچنان برای فیلم هایی که ما آن ها را شاهکار های اصلی می دانیم، یعنی “Bambi” “Fantasia” و “Cinderella”، کم کار بودند. این بدان معنا نیست که آن ها موفق نبودند، فقط ساخت آن ها هزینه های بسیار زیادی داشت.

به جای کاهش سرعت، والت دیزنی به دنبال انجام کار های بیشتر بود. برادران شرکت پخش خود، Buena Vista را تاسیس کردند و شروع به تولید مستند های پر حاشیه از طبیعت کردند. والت همچنین تصویری از انتهای پارک سرگرمی داشت، اما این قماری بود که شرکت او قادر به پرداخت آن نبود. با این حال، کم کم والت شرکت دیزنی را با افزودن واحد های تجاری به استودیوی اصلی انیمیشن، متنوع کرد.

سرزمین سرگرمی دیزنی

برای ایجاد “شادترین مکان روی زمین”، مانور های مالی زیادی لازم بود، اما والت دیزنی این امر را محقق کرد. حتی پس از تأمین مالی یک شرکت خصوصی، با استفاده از وام بیمه عمر خود، والت به سرمایه بسیار بیشتری نیاز داشت. او خودش پیشنهاداتی داشت، اما در این مورد هوشمند بود. والت دیزنی یک شرکت خصوصی دیگر تاسیس کرد که دارای حقوق تجارت به نام او بود. در سال 1981، تولیدات دیزنی 46.2 میلیون دلار برای خرید مجدد این شرکت پرداخت کرد.

سرزمین سرگرمی های شرکت والت دیزنی
سرزمین سرگرمی شرکت والت دیزنی

او سپس برای یک شبکه تلویزیونی به نام ABC، پیشنهاد ساخت یک مجموعه تلویزیونی را داد که در دیزنی لند سرمایه گذاری می کرد. ABC به سرعت شانس آورد. والت بودجه خود را داشت و ABC یک نمایش داشت که به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد و میلیون ها نفر آن را تماشا کردند. این نمایش که در اصل “دیزنی لند” نام داشت، اما در طول سال ها عناوین متفاوتی به خود گرفت. این نمایش به مدت 29 سال اجرا شد.

در سال 1955، دیزنی لند بالاخره افتتاح شد و به موفقیت بزرگی دست یافت. طی پنج سال بعد، شرکت تولیدی دیزنی با خرید شرکت خصوصی والت، دیزنی لند را خریداری کرد. در همین پنج سال، درآمد ناخالص والت دیزنی که در سال 1950، 6 میلیون دلار بود، از 27 میلیون دلار به 70 میلیون دلار افزایش یافت.

خرید و فروش، برند تجاری و توسعه همه برای دیزنی تولید می شد. متأسفانه، باید بدون یکی از بنیان گذاران آن ادامه یابد، زیرا والت دیزنی در سال 1966 درگذشت. یکی از آخرین دستاورد های او، “مری پاپینز”، پر درآمد ترین فیلم در سال 1964 بود. برادرش، روی، ادامه کار شرکت را بر عهده گرفت.

فراتر از والت دیزنی و روی

پس از مرگ والت و برادرش روی، شرکت والت دیزنی با مشکل روبرو شد. این شرکت در سال 1957 فهرست بندی شد و با وجود موفقیت های گذشته و چندین پارک موضوعی سودآور، افزایش قیمت سهام آن بر اساس نام بود.

در دهه 1980، تصور می شد که این شرکت از نظر دارایی های نام تجاری که شامل فهرست فیلم ها و پارک های موضوعی بود، بسیار کم ارزش است، به طوری که هنرمندان متخاصم و تصاحب کننده شروع به گردش کردند. این شرکت تصرفات خود را کنار گذاشت و تمرکز خود را بر روی سودآوری از ارزش خالص نام تجاری خود قرار داد.

از دهه 1980 تا 1990، این سهام با جهش های گسترده ای رشد کرد و شرکت والت دیزنی به بزرگترین امپراتوری سرگرمی در جهان تبدیل شد. این شرکت همچنان به رونق خود ادامه داده است، تا حدی که بنیادی برای شرکت والت دیزنی و روی ایجاد کردند.

درباره لوگو

از لوگوی دیزنی که قلعه جادویی با پشت زمینه آبی رنگ است، در سال 1985 میلادی رونمایی شد و تا سال 2006 جزئیات بسیار زیادی به آن افزوده شد. این نماد برای اولین بار در ابتدای کارتون پینوکیو شنیده شد که همراه با آهنگ معروف when you wish upon a star بود.

لوگو شرکت والت دیزنی
لوگو شرکت والت دیزنی

این تیزر همراه با قطار پرنده،‌ پرچم های درحال سوختن، آتش بازی و بنری که تینکربل (شخصیت کوچک و فرشته ای در کارتون پیترپن) به دور قصر سیندرلا خلق می کند به نماد امروزی این کمپانی تبدیل شد و امروزه همه مردم جهان والت دیزنی را به این تیزر می شناسند.

در ابتدای این لوگو قصری ترسیم شده که نمایان گر قصر نوی شوان شتین در آلمان است؛ اما در سال 2006 این قصر با قصر سیندرلا در دیزنی لند شهر پاریس جایگزین شد.

و در نهایت…

تاریخ مالی مملو از شخصیت های بزرگ و شخصیت های برجسته است. بسیاری از ثروتمند ترین افراد تاریخ با ساختن امپراتوری های خز، روغن، فولاد، ریل و نرم افزار به آنجا رسیدند. همه این ها محصولات ملموس یک فرمول ساده هستند: هزینه ها را پایین نگه دارید و بیشتر بفروشید.

والت دیزنی، فرد مؤسس و شرکت، پرندگانی با بال هایی متفاوت بودند. آن ها تنها با نوآوری و پیشبرد مداوم مرز ها، نه تنها انیمیشن بلکه شرکت دیزنی را به یک تجارت گسترده تبدیل کردند. این شرکت توانست از یک استودیوی انیمیشن نسبتاً موفق به یک شرکت سرگرمی کامل، با پارک های موضوعی، تجارت، کشتی های تفریحی و … برسد.

در نقل قولی که اغلب به والت دیزنی نسبت داده می شود، یک تصویر ساز شرکت دیزنی گفت: “اگر می توانید چیزی را در خواب ببینید، پس می توانید آن را انجام دهید.” باید دائماً رویای مجدد داشته باشید و دوباره تصور کنید که موفق می شوید.

منبع: investopedia.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا