سلامت

5 مکمل ضد پیری که می توانند تاثیرگذار باشند

اگر نگران افزایش سن و پیری هستید خوب است که با مصرف مکمل های ضد پیری از برخی اثرات این دوره از زندگی پیشگیری کنید.

به هر دلیلی، بسیاری از زنان (و حتی برخی از مردان) آرزو می کنند که بتوانند ساعت را برگردانند و از پوست خود مراقبت بهتری داشته باشند. طبق یک گزارش تحقیقات بین المللی صنعت، این تمایل به دلار تبدیل شده است: ارزش بازار ضد پیری در سال 2016، 215 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود تا سال 2021 به یک امپراتوری 331 میلیارد دلاری تبدیل شود. بیش تر قفسه های فروشگاه ها، پر انواع مکمل های ضد پیری شده اند که به طور مداوم ادعا می کنند که علائم قابل مشاهده پیری را معکوس می کنند.

مطالعه بیشتر: ورزش کردن ممکن است پیری مغز را تا 4 سال به تاخیر بیاندازد!

شاید باید گفت بیشتر آن ها چیزی جز تبلیغات نیستند. پس واقعا نمی توانید بلافاصله بگویید که این محصولات واقعا کار می کنند. علمی که پشت ویتامین های زیبایی وجود دارد “نرم” است، به این معنی که دارای نشانه های بسیار مشخصی نیست. اما با استفاده از ترکیبی از آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین های A و E) و همچنین بتا کاروتن، لیکوپن و اسیدهای چرب امگا 3 می توان به پوست لطیف تری دست پیدا کرد. با خوردن غذاهای کامل می توانید این موارد را بدست آورید – هدفی که بنیاد سرطان پوست با آن کاملاً موافق است.

سطح استرس، خواب و انتخاب های غذایی همه بر سلامت و ظاهر پوست تأثیر می گذارد – او می گوید مکمل ها همچنین می توانند در پیری به خوبی نقش داشته باشند به خصوص اگر از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکنید. در این صورت، متخصصان توصیه می کنند با پزشک خود در مورد افزودن احتمالی این مکمل های ضد پیری به سبد خرید خود صحبت کنید.

1. روی (Zink)

مکمل ضد پیری زینک

این ماده معدنی کمیاب ضروری بیشتر به دلیل تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و کمک به ترمیم زخم شناخته شده است، اما این ماده می تواند از پوست در برابر آسیب UV محافظت کند. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه نشان داد که کمبود روی در موش های صحرایی منجر به نقص در ترمیم DNA ناشی از رادیکال های آزاد می شود که می تواند روند پیری را تسریع کند.

البته تنها نمی توان بر روی آزمایشاتی که بر روی موش ها انجام شده است اکتفا کرد. باید تحقیقات بیشتری نسبت به خواص زینک بر روی انسان انجام داد. اما بعضی از شواهد نشان دهنده نتایجی امیدوار کننده در این زمینه بوده اند.

میزان مصرف: موسسه ملی بهداشت (NIH) بیان می کند که بزرگسالان نباید بیش از 40 میلی گرم روی در روز مصرف کنند.

2. کوآنزیم Q10

مکمل ضد پیری کوآنزیم

این ترکیب آنتی اکسیدانی که در بدن به طور طبیعی برای کمک به تبدیل غذا به انرژی، تولید می شود، به عنوان CoQ10 نیز شناخته می شود، برخی مطالعات نشان می دهند که این ماده می تواند به کاهش چین و چروک و بهبود بافت پوست کمک کند. به عنوان مثال، یک بررسی پزشکی در سال 2018 که در ژورنال Frontiers in Physiology منتشر شد، نشان داد مکمل های CoQ10 می توانند علائم مربوط به سن را کاهش دهند، از جمله افزایش استرس اکسیداتیو (آسیب به بافت ها و سلول ها ناشی از محیط) ناشی از کمبود CoQ10. یک مطالعه کوچک که در BioJournals منتشر شده است همچنین حاکی از آن است که 33 بزرگسال به مدت 12 هفته (50 یا 150 میلی گرم) مکمل روزانه مصرف می کردند که منجر به “کاهش چشمگیر چین و چروک ها” و بهبود صافی پوست شده است.

میزان مصرف: در حال حاضر مقدار مجاز غذایی توصیه شده ای (RDA) وجود ندارد و همه افراد دچار کمبود CoQ10 نیستند، بنابراین ممکن است حتی نیازی به مصرف این مکمل نداشته باشید. (به یاد داشته باشید، بدن به طور طبیعی آنتی اکسیدان تولید می کند، اگرچه با افزایش سن این روند کند می شود). همچنین، در حالی که Mayo Clinic این مکمل را “به طور کلی بی خطر” برچسب گذاری کرده است، ممکن است عوارض جانبی مضری از جمله لخته شدن خون را به همراه داشته باشد، بنابراین حتما با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید برای شما مناسب است.

3. پپتیدهای کلاژن (Collagen Peptides)

مکمل ضد پیری پپتید کلاژن

دو اسید آمینه در پروتئین کلاژن وجود دارد – پرولین و گلیسین – که برای تشکیل و ترمیم مفاصل، استخوان ها، عضلات و تاندون ها ضروری است.

اما همچنین به پوست کمک می کند تا ظاهر محکم خود را حفظ کند. یک مطالعه منتشر شده در Skin Pharmacology and Physiology اثرات پپتیدهای کلاژن بر روی پوست را روی حدودا 70 زن ارزیابی کرد، و دریافت، کسانی که بین 2.5 یا 5 گرم کلاژن به مدت چهار یا هشت هفته مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در کشش پوست در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کردند داشتند.

میزان مصرف: در حالی که بدن توانایی پردازش حداکثر 30 گرم پروتئین در هر چند ساعت را دارد، یک قاشق غذاخوری پودر کلاژن را درون یک اسموتی، قهوه یا سوپ بریزید.

4. ویتامین C

مکمل ضد پیری ویتامین C

همه ویتامین C را به دلیل توانایی اش در دفع سرماخوردگی و آنفولانزا می شناسد، اما این آنتی اکسیدان قوی همچنین ممکن است باعث بهبود بافت و ظاهر پوست شود. که گاهی اوقات به عنوان اسید اسکوربیک نیز نامیده می شود، که تولید کلاژن را تحریک می کند و می تواند به کاهش خطوط ظریف ناشی از عوامل تنش زای محیطی مانند آفتاب و گرما یا آلودگی کمک کند.

در حالی که به خوبی شناخته شده است و در درمان های موضعی می تواند اثر روشن کنندگی پوست داشته باشد، دانشمندان اکنون در حال بررسی اثر مکمل ها هستند. مطالعات مقدماتی کوچکی نشان می دهد که دوزهای بالا ممکن است تغییر رنگ پوست را هنگام تزریق داخل وریدی درمان کنند و محققان ارتباطی بین مصرف بیشتر ویتامین C (همراه با اسیدهای چرب امگا 6 بیشتر و چربی اشباع کمتر) و چین و چروک های کمتر و پوست صاف تر پیدا کرده اند.

میزان مصرف: مقدار مجاز غذایی توصیه شده از نظر سنی متفاوت است، اما به زنان بزرگسال توصیه می شود حداقل 75 میلی گرم ویتامین C در هر روز مصرف کنند، در حالی که حداکثر میزان دریافت 2000 میلی گرم است. برخی از پزشکان توصیه می کنند روزانه 1000 میلی گرم مکمل مصرف کنند.

5. مولتی ویتامین

مولتی ویتامین

اگرچه مولتی ویتامین ها به طور خاص برای ضد پیری در نظر گرفته نشده اند، اما مصرف مولتی ویتامین می تواند فواید ضد پیری بالقوه ای داشته باشد. یک مولتی ویتامین ممکن است با اطمینان از تأمین نیازهای تغذیه ای و به طور کلی از پیری به طور سالم حمایت کند، البته این امر باید در کنار سایر عادات بهداشتی مانند رژیم غذایی، ورزش، خواب و مدیریت استرس باشد.

اگر مطمئن نیستید که چه نوع مولتی ویتامینی را خریداری کنید ابتدا نکات زیر را مطالعه کنید:

  • توجه به برچسب مکمل: به دنبال “GMP” و “USP” بر روی برچسب باشید، که نشان می دهند ویتامین از نظر کیفیت و خلوص از استانداردهای ساخت خوب و استانداردهای ایالات متحده پیروی می کند.
  • صحبت با یک پزشک داروساز: برخی از مکمل ها می توانند تداخل نامطلوبی با داروهای خاص داشته باشند. اگر دارویی مصرف می کنید، قبل از شروع هرگونه مکمل جدید حتما با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.
  • به ادعاهای تامین انرژی اضافه توجه نکنید: بسیاری از مکمل ها ادعاهایی در مورد تأمین انرژی اضافی دارند. اغلب این مکمل ها حاوی کافئین، گوارنا، چای سبز یا سایر محرک ها هستند. این محرک ها علاوه بر ایجاد لرزهای مربوط به کافئین، گهگاه باعث افزایش فشار خون یا سایر موارد می شوند.
  • از مصرف بیش از حد گیاهان دارویی خودداری کنید: اگرچه داروهای گیاهی تأثیرات مثبتی دارند، برای همه مناسب نیستند و مصرف آن ها ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. قبل از استفاده از مکمل های گیاهی، علاوه بر پزشک با فردی که متخصص داروهای گیاهی است نیز مشورت کنید.

نکته: پیش از مصرف هر کدام از این مکمل ها به عنوان محصولی برای ضد پیری با پزشک و یا متخصص مشورت کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن