تغذیهتغذیه سالم

مواد غذایی مؤثر برای رفع خستگی بدن

اکثر اوقات، بدن شما از چیزی که به عنوان غذا برای رفع خستگی، به آن می دهید فرار می کند. امروزه مصرف خوراکی های سالم در بین افراد، بسیار کم شده است. دلایل مختلفی مانند کار، نبود زمان کافی یا حتی خستگی بیش از حد که می تواند شما را از خوردن وعده های اصلی غذایی منصرف کند. بهترین راه برای رفع خستگی، این است که مطمئن شوید بهترین مواد غذایی ممکن را به خودتان می دهید.

علاوه بر آنچه می خورید، هنگام غذا خوردن نیز می توانید بر انرژی بدن تأثیر بگذارید. آیا تا به حال متوجه شده اید که بعد از یک ناهار یا شام بزرگ چگونه احساس سستی می کنید؟ این به این دلیل است که بدن شما به جای تأمین انرژی مورد نیاز، از انرژی خود برای هضم آن وعده غذایی بزرگ استفاده می کند.

غذا های مورد نیاز برای رفع خستگی بدن

ساده ترین راه برای جلوگیری از “سستی بعد از غذا”، خوردن چند وعده غذایی کوچک در روز است. این امر باعث می شود بدن شما به طور منظم سوخت گیری کند و حتی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

غذا های فرآوری نشده

در حالی که یک چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده ممکن است هنگام خوردن آن آرامش بخش باشد، اما ارزش غذایی آن کم است. غذا های فرآوری شده، مانند برخی از غذا های بسته بندی شده یا کنسرو شده، آب نبات، غذا های جعبه ای و گوشت های پخته معمولاً پر از مواد نگهدارنده، افزودنی ها، سدیم، چربی ترانس و مواد مصنوعی هستند که می توانند انرژی شما را کاهش دهند و مانع از رفع خستگی بدن شوند.

سعی کنید مصرف غذا های فرآوری شده را کم کنید.

میوه ها و سبزیجات تازه فصلی

هرچه غذا هایی که مصرف می کنید تازه تر باشد، حاوی مواد مغذی بیشتر و برای رفع خستگی بدن نیز بهتر است. برخلاف غذا های فرآوری شده که ممکن است مواد مغذی آن ها برای ماندگاری طولانی تر از بین رفته باشد، غذا های تازه معمولاً حاوی مواد مغذی بالا تری هستند. خوردن میوه و سبزیجات در فصل به این معنی است که آن ها به طور طبیعی رسیده اند.

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه به بهبود عملکرد بدن کمک می کند

نوشیدنی های بدون کافئین

کافئین در حد اعتدال خوب است و نشان داده شده است که فوایدی برای سلامتی دارد. اگرچه تاثیر آن در کوتاه مدت باقی می ماند، یعنی در واقع انرژی بدن را تامین نمی کند. با مقدار اولیه ای از کافئین که در غذای خود، مصرف کنید ممکن است حس نشاط و رفع خستگی شما را در بر بگیرد. اما اگر تغذیه مناسب و وعده های غذایی و میان وعده های متعادل را برای بدن خود تامین نکنید، در آخر دچار کمبود انرژی می شوید.

مصرف نوشابه های انرژی زا که سرشار از قند مضر است، ممکن است در ظاهر به شما کمک کند اما از درون به بدن شما آسیب می زند. پس اگر می خواهید کافئین مصرف کنید بهتر است قهوه سیاه و چای تلخ را در لیست خود جای دهید.

اگر نمی توانید نوشیدنی های کافئین دار را کنار بگذارید، پس مصرف آن را کنترل کنید.

پروتئین بدون چربی

گوشت های بدون چربی، مانند مرغ، بوقلمون و ماهی، پروتئین با کیفیتی را ارائه می دهند، اما حاوی چربی اشباع کمتری هستند. ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد و ماهی تن می توانند چربی های مفید برای قلب باشند.

مطالعه کنید👇

خوراکی های مفید برای سلامت قلب و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید!

غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده

درست مانند غذا های فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده مانند قند ها و آرد سفید، مواد مغذی کمی را دارا می باشند. انتخاب غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده به عنوان عضوی از وعده اصلی غذا، تضمین می کند که بدن شما از مزایای کامل غلات که فیبر را به رژیم غذایی شما اضافه می کند، بهره مند می شود و وقتی بدن شما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند، این باعث رفع خستگی می شود.

مصرف به اندازه غلات و کربوهیدرات برای بهبود و رفع خستگی بدن

آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها از بهترین غذا ها برای رفع خستگی و مبارزه با گرسنگی هستند. دریافت انواع آجیل و دانه ها در رژیم غذایی می تواند مواد مغذی و انرژی سالم را تأمین کند.

بادام، آجیل برزیلی، بادام هندی، فندق، گردو، تخمه آفتابگردان و تخم کدو تنبل را امتحان کنید. خوردن نسخه های خام و بدون نمک توصیه می شود. همچنین آجیل و دانه ها، یک میان وعده عالی برای ظهر هستند.

مصرف آجیل و دانه ها

همچنین بخوانید

9 میوه خشک و فواید آن ها برای لاغری

آب

نوشیدن آب برای عملکرد مطلوب بدن ضروری است. اگرچه آب غذا نیست و کالری تأمین نمی کند، اما به تسهیل فرآیند های پر انرژی در بدن و رفع خستگی کمک می کند که به خودی خود یک افزایش انرژی است. در طول روز آب بنوشید و سعی کنید نوشابه، قهوه و سایر نوشیدنی ها را با یک لیوان آب جایگزین کنید. این تغییر ساده می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند و احساس بهتری نیز خواهید داشت.

آب، ماده ای ضروری و بسیار مفید برای بدن است.

ویتامین ها و مکمل ها

اگر همه مواد مورد نیاز بدن را از غذای خود دریافت نمی کنید، ممکن است بخواهید ویتامین روزانه را در نظر بگیرید. مشورت با یک متخصص تغذیه یا پزشک هومیوپاتی می تواند رژیم مکمل غذایی را برای شما آغاز کند.

مکمل ها و ویتامین ها ار تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنید.

موز

به نظر می رسد موز مملو از پتاسیم، فیبر، ویتامین ها و مقدار مناسب کربوهیدرات است که انرژی طبیعی زیادی را برای شما فراهم می کند.

خوردن یک عدد موز در روز می تواند باعث شادابی شما شود.

جو دوسر

جو دوسر، فقط برای صبحانه نیست. یک کاسه بزرگ جو دوسر، حاوی مقدار زیادی فیبر و حتی کمی پروتئین است. به علاوه، برای افرادی که با سایر غلات فرآوری شده صبحانه دچار افزایش و افت قند خون می شوند، خوب است.

یک کاسه بزرگ جو دوسر، حاوی مقدار زیادی فیبر و حتی کمی پروتئین است.

دانه چیا

دانه های چیا ممکن است به دلیل محتوای کربوهیدرات، چربی های سالم و فیبر پر کننده، منبع عالی برای انرژی طولانی مدت و رفع خستگی باشند. دو قاشق غذا خوری چیا حدود 24 گرم کربوهیدرات و 4.8 گرم امگا 3 دارد که برای سلامت قلب و ضد التهاب مفید است.

بر اساس یک مطالعه کوچک معتبر که شامل شش ورزشکار استقامتی بود، خوردن دانه های چیا به اندازه نوشیدنی های ورزشی کربوهیدرات دار، به بدن انرژی می بخشد. برای مصارف روزمره، پاشیدن چند قاشق غذاخوری دانه چیا با اسموتی صبحانه یا افزودن یک پیمانه به ماست یا غذا، می تواند به اندازه کافی باعث افزایش انرژی شما و همچنین رفع خستگی شود.

دانه چیا حاوی چربی های سالم و فیبر است که می تواند خستگی را برطرف کند.

سخن پایانی

توجه به آنچه در بشقاب شما وجود دارد می تواند یک راه سالم و مؤثر برای حفظ انرژی باشد. با ورزش منظم و تغذیه مناسب، می توانید سطوح انرژی سالمی را حفظ کنید.

منبع: healthline

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا