تغذیهتغذیه سالم

مضرات مصرف قند: قند ها باعث افزایش اضطراب می شوند!

مضرات مصرف قند بر هیچکس پوشیده نیست. حتی اگر مقدار کمی از مواد غذایی شیرین را میل کنید، قند و شکر باز هم می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. هنوز هم، بیشتر آمریکایی ها بیش از حد قند می خورند.

تأثیرات مضر آن بر سلامتی جسمی شما به خوبی بررسی شده است، به همین دلیل است که ما در مورد کاهش مصرف قند بسیار صحبت می کنیم تا خطر ابتلا به این اثرات را کاهش دهیم، مانند بیماری های مزمنی همانند دیابت. اگرچه ترک مواد شیرین می تواند از نظر جسمی شما را سالم تر کند، اما تأثیری که قند بر سلامت روان ما دارد، ارزش یک نگاه دوم را دارد.

تفاوت انواع قند ها و تاثیر آن بر سلامت انسان

1. قندها باعث تغییر خلق و خو می شوند

احتمالاً اصطلاح “انرژی قندی” را شنیده اید و حتی ممکن است در طول یک روز طولانی با یک دونات یا نوشابه به تقویت بیشتر خود کمک کرده باشید.

با این وجود قند ممکن است انتخاب چندان مثبتی نباشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف مواد قندی و شیرین تأثیر مثبتی بر خلق و خوی ندارند.

در حقیقت، شکر ممکن است با گذشت زمان اثر معکوس داشته باشد.

یک مطالعه منتشر شده در سال 2017 نشان داد که مصرف رژیم غذایی حاوی قند بالا می تواند احتمال بروز اختلالات خلقی در مردان و اختلالات مکرر خلقی را در مردان و زنان افزایش دهد.

یک مطالعه جدیدتر در سال 2019، نشان داد که مصرف منظم چربی های اشباع و قند های اضافه شده به افزایش احساس اضطراب در بزرگسالان بالای 60 سال مربوط می شود.

اگرچه مطالعات بیشتری برای تقویت رابطه بین خلق و خو و مصرف قند مورد نیاز است، اما مهم است که در نظر بگیریم که چگونه رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند بر بهزیستی روانشناختی شما تأثیر بگذارد.

مضرات مصرف قند ، علامت اسکلت شکری
مضرات مصرف قند

2. از مضرات مصرف قند کاهش توانایی برای مقابله با استرس است

اگر ایده شما برای کنار آمدن با استرس خوردن یه ماده غذایی پر از قند است، شما تنها نیستید. بسیاری از افراد وقتی احساس اضطراب می کنند به شیرینی روی می آورند.

به این دلیل که غذا های شیرین می توانند توانایی بدن را در پاسخ به استرس ضعیف کنند.

قند می تواند با سرکوب محور غده فوق کلیوی هیپوفیز هیپوتالاموس (HPA) در مغز، احساس کنترل، احساس درد و احساس ضعف کمتری داشته باشید که پاسخ شما به استرس را کنترل می کند.

در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس دریافت که قند، ترشح کورتیزول ناشی از استرس را در شرکت کنندگان زن سالم مهار می کند، احساس اضطراب و تنش را به حداقل می رساند. کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می شود.

با این حال شیرینی های تسکین دهنده موقت ممکن است اعتماد شما را به قند بیشتر کرده و خطر چاقی و بیماری های مربوط به آن را افزایش دهند.

این مطالعه فقط به 19 شرکت کننده زن محدود شد، اما نتایج با سایر مطالعات که ارتباط بین قند و اضطراب در موش صحرایی را بررسی کرده بود، مطابقت داشت.

در حالی که یافته ها ارتباط مشخصی بین مصرف قند و اضطراب را نشان می دهد، محققان دوست دارند مطالعات بیشتری روی انسان انجام شود.

3. شکر می تواند خطر ابتلا به افسردگی را بیشتر کند

اجتناب از خوردن غذا های راحت، خصوصاً بعد از یک روز دشوار سخت است.

اما چرخه مصرف قند برای مدیریت احساسات شما فقط ممکن است احساس غم، خستگی یا ناامیدی را بدتر کند.

مطالعات متعدد ارتباط بین رژیم های غذایی حاوی قند و افسردگی را یافته است.

مصرف بیش از حد قند باعث عدم تعادل در برخی مواد شیمیایی مغز می شود. این عدم تعادل می تواند منجر به افسردگی شود و حتی ممکن است خطر ابتلا به اختلال بهداشت روانی را در طولانی مدت در برخی افراد افزایش دهد.

در حقیقت، یک مطالعه در 2017 نشان داد، مردانی که مقدار زیادی قند (67 گرم یا بیشتر در روز) مصرف می کنند 23 درصد بیشتر در معرض تشخیص افسردگی بالینی در طی 5 سال هستند.

حتی اگر این مطالعه فقط مردان را درگیر کرده باشد، ارتباط بین قند و افسردگی نیز در زنان وجود دارد.

4. قطع مصرف قند ها، باعث امکان ایجاد پانیک اتک می شود

ترک قند فرآوری شده ممکن است به همان سادگی که فکر می کنید نباشد.

قطع مصرف قند در واقع می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، مانند:

  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • گیجی
  • خستگی

این امر باعث شده تا کارشناسان بررسی کنند که علائم ترک قند چگونه می تواند به برخی از مواد اعتیاد آور شباهت داشته باشد.

دکتر اوما نیدو، که متخصص مواد غذایی در دانشکده پزشکی هاروارد به حساب می آید، توضیح می دهد: “موارد قابل توجه و همپوشانی ای بین دارو های سو مصرف و قند را نشان می دهد.

وقتی کسی برای مدتی از یک ماده سواستفاده می کند، مانند کوکائین، با قطع مصرف آن، بدن او از حالت فیزیولوژیکی خارج می شود.

نیدو می گوید افرادی که مقادیر زیادی قند در رژیم غذایی خود مصرف می کنند در صورت قطع ناگهانی مصرف قند، می توانند احساس فیزیولوژیک ترک را تجربه کنند.

به همین دلیل ترک قند ها ممکن است بهترین راه حل برای کسی که اضطراب هم دارد نباشد.

نیدو می گوید: “قطع ناگهانی مصرف قند می تواند از حالت نرمال خارج شود و مانند پانیک اتک احساس می شود.” و اگر دچار اختلال اضطراب هستید، این تجربه ترک می تواند بیشتر شود.

شکر

5. از مضرات مصرف قند از دست دادن قدرت مغز است

ممکن است معده تان به شما بگوید که مقدار زیادی نوشابه مصرف کنید، اما مغز شما ایده دیگری دارد.

تحقیقات جدید نشان داده است که رژیم های غذایی حاوی قند زیاد، حتی در صورت عدم افزایش وزن زیاد یا مصرف بیش از حد انرژی، می توانند عملکرد شناختی را مختل کنند.

یک مطالعه در سال 2015 دریافت که مصرف مقادیر بالای نوشیدنی های شیرین قندی عملکرد های عصبی، شناختی مانند تصمیم گیری و حافظه را مختل می کند.

مسلماً تحقیق روی موش ها انجام شد.

اما یک مطالعه اخیر نشان داد که داوطلبان سالم در 20 سالگی نمرات بدتری در آزمایش های حافظه داشته و کنترل اشتها را پس از 7 روز رژیم غذایی حاوی چربی اشباع شده و قند های اضافی کاهش می دهند.

در حالی که مطالعات بیشتری برای ایجاد ارتباط واضح تری بین قند و شناخت لازم است، لازم به ذکر است که رژیم شما می تواند بر سلامت مغز شما تأثیر بگذارد.

منبع: healthline

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا