تغذیهتغذیه سالمخواص مواد غذایی

مخمر تغذیه ای چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟

مخمر تغذیه ای یک محصول غذایی محبوب است که اغلب در پخت وگان استفاده می شود. مخمر نام خود را از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در آن گرفته است. مطالعات نشان داده است که مخمر مزایای بالقوه ای برای سلامتی دارد، از کاهش کلسترول گرفته تا محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد.

در این مقاله فواید مخمر تغذیه ای را به شما خواهیم گفت.

مخمر تغذیه ای چیست؟

مخمر تغذیه ای، نوعی از مخمر است که با نام (Saccharomyces cerevisiae) شناخته می شود. شکل دیگری از این گونه مخمر وجود دارد که مخمر آبجو نامیده می شود. اگرچه مردم بعضی اوقات از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما توجه به این نکته ضروری است که مخمر تغذیه ای همان مخمر آبجو نیست.

مخمر تغذیه ای مانند مخمری است که مردم در پخت از آن استفاده می کنند، اما تحت فرآیند گرم شدن و خشک شدن قرار می گیرد که باعث غیرفعال شدن آن می شود.

مخمر فاقد لبنیات و معمولاً فاقد گلوتن است. در نتیجه، می تواند مکمل مفیدی برای افرادی که آلرژی غذایی یا حساسیت دارند و همچنین افرادی که رژیم های محدود دارند، باشد. همچنین چربی کمی دارد و فاقد قند و سویا است.

مخمر تغذیه ای

دو نوع مخمر تغذیه ای وجود دارد – تقویت نشده و غنی شده.

  • تقویت نشده: این نوع هیچ ویتامین یا مواد معدنی اضافه شده ای ندارد. این فقط حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به طور طبیعی توسط سلول های مخمر هنگام رشد تولید می شوند.
  • غنی شده: این نوع حاوی ویتامین های مصنوعی است که در طول فرایند تولید برای افزایش محتوای مواد مغذی اضافه می شود. اگر ویتامین ها به مخمر اضافه شده باشند، در لیست مواد تشکیل دهنده قرار می گیرند.

مخمر تغذیه ای غنی شده رایج ترین نوع موجود برای خرید است.

مخمر تغذیه ای یک غذای همه کاره است که تقریباً با هر نوع رژیم یا سبک غذایی کار می کند. به طور طبیعی دارای سدیم و کالری کم و همچنین فاقد چربی، بدون قند، فاقد گلوتن و وگان است.

فواید مخمر تغذیه ای

مخمر تغذیه ای، منبع عالی ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین با کیفیت بالا است. به طور معمول، یک چهارم فنجان مخمر غذایی حاوی:

  • %60 کالری
  • %8 گرم پروتئین
  • %3 گرم فیبر
  • %11.85 میلی گرم تیامین یا ویتامین B-1
  • %70/9 میلی گرم ریبوفلاوین یا ویتامین B-2
  • %90/5 میلی گرم ویتامین B-6
  • %17.60 میکروگرم ویتامین B-12

همچنین حاوی ویتامین B-3، پتاسیم، کلسیم و آهن است.

فواید مخمر تغذیه ای

1. باعث تقویت انرژی می شود

برخی از تولید کنندگان مخمر را با ویتامین B-12 غنی می کنند، اما همه آن ها این کار را نمی کنند، بنابراین بهتر است برچسب را بررسی کنید. ویتامین B-12 ممکن است به تقویت انرژی کمک کند، زیرا کمبود این ویتامین می تواند منجر به ضعف و خستگی شود.

در صورت افزودن ویتامین B-12 ، مخمر غذایی می تواند به ویژه برای گیاهخواران مفید باشد، زیرا این ویتامین بیشتر در محصولات حیوانی وجود دارد. بزرگسالان روزانه حدود 2.4 میکروگرم ویتامین B-12 نیاز دارند. فقط یک چهارم فنجان مخمر غذایی بیش از هفت برابر این مقدار تأمین می کند.

2. بسیار مغذی است

مخمر تغذیه ای، منبع خوبی از پروتئین، ویتامین های گروه B و مواد معدنی کمیاب است. مخمر تغذیه ای غنی شده حاوی ویتامین های گروه B بیشتری نسبت به انواع غیر تقویت شده است، زیرا مقادیر اضافی در هنگام تولید اضافه می شود.

با این حال، انواع غیر تقویت شده هنوز حاوی مقدار متوسطی از ویتامین های گروه B هستند که با رشد مخمر به طور طبیعی تشکیل می شوند.

اگر از مخمر برای افزودن ویتامین ها و مواد معدنی اضافی به رژیم خود استفاده می کنید، به دنبال انواع غنی شده با مقادیر بالاتر مواد مغذی اضافه شده باشید. اگر از مخمر تغذیه ای صرفاً به دلیل عطر و طعم آن استفاده می کنید، ممکن است نگرانی شما در مورد غنی شده یا نبودن آن کمتر باشد.

فواید مخمر تغذیه ای

3. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

بدن شما هر روز با آسیب های احتمالی ناشی از رادیکال های آزاد روبرو می شود. آنتی اکسیدان های حاصل از رژیم غذایی با اتصال به رادیکال های آزاد و در نهایت خلع سلاح کردن، به مبارزه با این آسیب کمک می کنند. مخمر تغذیه ای حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند گلوتاتیون و سلنومتیونین است.

این آنتی اکسیدان های خاص از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و فلزات سنگین محافظت می کنند و به بدن کمک می کنند سموم محیطی را از بین ببرد.

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند مخمر تغذیه ای، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می تواند به افزایش سطح آنتی اکسیدان کمک کرده و از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، سرطان و دژنراسیون ماکولا دفاع کند.

4. افزایش ایمنی بدن با مخمر تغذیه ای

مخمر تغذیه ای حاوی دو کربوهیدرات اصلی است – آلفا مانان و بتا گلوکان.

بتاگلوکان و آلفا مانان به چندین روش از بدن در برابر عفونت محافظت می کنند:

  • آن ها از اتصال باکتری های بیماری زا به پوشش روده جلوگیری می کنند.
  • آن ها سلول های ایمنی را تحریک می کنند و آن ها را در مبارزه با عفونت موثرتر می کند.
  • آن ها به انواع خاصی از سموم که مخمر می تواند در محصولات غذایی تولید کند و اثرات مضر آن ها را کاهش دهد.

5. کمک به کاهش سطح کلسترول

بتا گلوکان موجود در مخمر ممکن است کلسترول را نیز کاهش دهد. در یک مطالعه، مردان دارای کلسترول بالا که به مدت هشت هفته 15 گرم بتا گلوکان مشتق شده از مخمر مصرف می کردند، سطح کلسترول بدن آن ها 6 درصد کاهش یافت.

بتاگلوکان در غذاهای دیگر مانند جو دوسر و جلبک دریایی نیز وجود دارد. تحقیقات گسترده نشان می دهد که بتاگلوکان حاصل از جو دوسر می تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول را کاهش دهد. اگرچه ساختار شیمیایی بتاگلوکان در جو دوسر با ساختار بتا گلوکان موجود در مخمر کمی متفاوت است، اما داده ها نشان می دهد که آن ها دارای اثرات مشابه کاهش کلسترول هستند.

6. به جلوگیری از کمبود ویتامین B12 کمک می کند

ویتامین B12 برای سیستم عصبی سالم، تولید DNA، متابولیسم انرژی و ایجاد گلبول های قرمز خون لازم است. ویتامین B12 به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می شود، بنابراین برای جلوگیری از کمبود آن باید از مواد غذایی حاوی ویتامین b12 استفاده کرد.

جلوگیری از کمبود ویتامین B12 با مخمر تغذیه ای

مصرف مخمر تغذیه ای، می تواند یک روش موثر برای جلوگیری از کمبود ویتامین B12 باشد. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 1 قاشق غذاخوری مخمر تغذیه ای غنی شده، میزان ویتامین B12 را در افرادی که به کمبود آن دچار هستند جبران می کند.

نحوه استفاده از مخمر تغذیه ای

مخمر تغذیه ای باید در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود تا ویتامین های آن حفظ شود. همچنین باید محکم بسته شود تا رطوبت آن خارج نشود. در صورت نگهداری مناسب، می تواند تا دو سال دوام بیاورد.

از مخمر تغذیه ای به روش های زیر استفاده می شود:

  • روی پاپ کورن یا ماکارونی بپاشید
  • برای تهیه عطر و طعم به سوپ
  • به عنوان طعم دهنده “پنیر” در سس های وگان
  • به عنوان غلیظ کننده سوپ و سس
  • برای مواد مغذی اضافی به غذای حیوانات خانگی اضافه می شود

اندازه سرو توسط هر تولید کننده تعیین می شود اما به طور معمول 1 یا 2 قاشق غذاخوری است. استفاده از مخمر تغذیه ای در حد متوسط، معمولاً تا چند قاشق غذاخوری در روز، بی خطر است. بنابراین همیشه برچسب ها را بخوانید تا مطمئن شوید.

در حالی که مصرف مخمر تغذیه ای برای بیشتر افراد بی خطر است، اما کسی که به مخمر حساسیت دارد نباید آن را مصرف کند. کسانی که در متابولیسم اسید فولیک (ویتامین B9 مصنوعی) مشکل دارند باید برچسب های آن را با دقت بخوانند و مخمرهای تغذیه ای تقویت نشده را انتخاب کنند.

سخن آخر

مخمر تغذیه ای یک محصول غذایی گیاهی بسیار مغذی و دارای مزایای مختلف بالقوه برای سلامتی است. می توان از آن برای افزودن پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های اضافی به وعده های غذایی استفاده کرد.

مطالعات نشان می دهد که مخمر تغذیه ای می تواند به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو، کاهش کلسترول و تقویت ایمنی کمک کند. مخمرهای تغذیه ای را می توان از فروشگاه مواد غذایی بهداشتی محلی خریداری کرد.

منبع: healthline

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا