پزشکیرژیمسلامت

قرص چربی سوز CLA و عوارض آن

زمانی که حرف از مکمل های کاهش وزن می شود، اولین نام معمولا قرص CLA است. این قرص نیز همانند قرص های دیگر فواید و عوارضی دارد که در این مطلب راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد.

CLA یا Conjugated Linoleic Acid از نوع چربی هایی است که برای بدن مضر نیست. برخی چربی ها برای ایجاد انرژی در بدن و کارایی بالا در بدن استفاده می شوند. اثر CLA با استفاده از سیستم PPAR است. سیستم PPAR مرتبط با خانواده گیرنده سیگنال دخیل در عملکرد های بدن و سوخت و ساز است.

CLA نوعی اسید چرب است که در فرآورده های لبنی و گوشت پیدا می شود، بر کاهش وزن اثر زیادی دارد و مزایای زیادی نیز برای سلامتی دارد. در واقع قرص CLA در چربی های گیاهی به مقدار زیادی وجود دارد و نوعی امگا 6 غیر اشباع محسوب می شود.

تاثیر قرص CLA
تاثیر قرص CLA

تاثیر قرص CLA

این مکمل حداقل مقدار انرژی مورد نیاز برای عملکرد بدن را افزایش می دهد، باعث کاهش بهره تنفسی و افزایش مصرف انرژی می شود. همچنین احساس سیری و مهار تولید چربی از دیگر موارد مصرف این قرص است.

در افرادی که تحرک کمی دارند و یا چاق هستند، این دارو فواید بسیار کمی دارد. در بدنسازی از این قرص به عنوان یک مکمل چربی سوز استفاده می شود.

CLA که در اصل یک نوع امگا 6 اشباع نشده اسید چرب است، از لحاظ فنی یک چربی ترانس است که در بسیاری از غذاهای سالم پیدا می شود.

آیا آن می تواند به سوزاندن چربی و از دست دادن وزن کمک کند؟

اولین فعالیت بیولوژیکی CLA توسط محققانی که برای مبارزه با سرطان در موش ها فعالیت می کردند، کشف شد. بعدها محققان دریافتند که این قرص می تواند به کاهش سطح چربی بدن نیز کمک کند. بعد از اینکه چاقی در سراسر جهان افزایش پیدا کرد، استفاده از CLA نیز به عنوان پتانسیلی برای از دست دادن وزن افزایش یافت.

برخی از مطالعات نشان می دهد که CLA می تواند سبب از دست دادن چربی در انسان شود. بهبود ترکیب بدن با کاهش چربی بدن و افزایش توده عضلانی از عملکردهای این قرص است.

مزایا برای سلامتی
مزایا برای سلامتی

بیشترین اثرات آن در 6 ماه اول دیده می شود و پس از آن چربی های فلات تا دو سال از دست می روند. در چند تحقیق ثابت شده است که این قرص باعث از دست دادن 0.01 کیلوگرم چربی در هفته برای 6 ماه اول می شود.

مزایا برای سلامتی

بررسی های زیادی برای تعیین میزان در معرض بیماری قرار گرفتن افرادی که در دراز مدت مقادیر زیادی CLA استفاده می کنند، انجام شده است. قابل توجه است؛ افرادی که مقدار زیادی CLA از مواد غذایی دریافت می کنند، خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله دیابت نوع 2 و سرطان در آن ها کاهش یافته است. همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز در آن ها کاهش می یابد.

میزان مناسب برای مصرف
میزان مناسب برای مصرف

دوزهای زیاد، عوارض جانبی جدی

شواهد نشان می دهد که دریافت مقدار مناسبی از CLA از مواد غذایی مفید است. همان طور که اغلب مواد مغذی مفید در دوزهای بالا مضر هستند، این در مورد CLA نیز ثابت است. دوزهای زیادی از مکمل CLA می تواند باعث افزایش تجمع چربی در کبد شود که احتمال سندرم متابولیک و دیابت را افزایش می دهد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل های CLA ممکن است چند عوارض جانبی خفیف یا متوسط از جمله اسهال و مقاومت به انسولین را در پی داشته باشد.

میزان مناسب برای مصرف

اکثر مطالعات میزان استفاده 3.2 تا 6.4 گرم در روز را توصیه کرده اند. در یک بررسی استفاده از حداقل 3 گرم در روز را برای از دست دادن وزن توصیه کرده است. مصرف 6 گرم در روز نیز باعث خطرات و عوارض جدی نخواهد شد.

برای کسب اطلاع از تاثیر غذا بر سلامتی انسان به مقاله آی تایمز در این رابطه در لینک مشخص شده می توانید مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا