پزشکیسلامت

آیا قرص های چربی سوز در لاغری موثر هستند؟

مواد تشکیل دهنده قرص های چربی سوز چیست؟ قرص های چربی واقعا خاصیت چربی سوزی دارند؟ عوارض آنها چیست؟؟

برای سوزاندن چربی های اضافی بدن از هر نوع مکمل، رژیم غذایی یا قرص های چربی سوز می توان استفاده کرد.

برخی از این چربی سوزها به طور طبیعی فرایند چربی سوزی را دنبال می کنند. چربی سوز های طبیعی شامل کافئین و یوهیمبین است.

اما بسیاری از آن ها در بهترین حالت یا در بدترین حالت خطرناک نیستند. بدن شما به طور طبیعی می تواند چربی را از طریق رژیم غذایی و ورزش بسوزاند.

استفاده از مکمل های اضافی می تواند در متابولیسم یا سلامت کلی شما اختلال ایجاد کند.

مواد تشکیل دهنده موثر در قرص های چربی سوز

عوارض قرص چربی سوز

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قرص ها یا مکمل های چربی سوز می توانند چربی را بسوزانند وجود ندارد.

قرص های چربی سوز در دوزهای پایین هیچ ضرری برای سلامت شما ندارد؛ حتی آزمایشات انجام شده نشان می دهد اگر به صورت مداوم از این قرص ها استفاده کنید چربی های اضافه بدنتان سوخته خواهد شد.

اما غیرممکن است که با اطمینان بدانید که در مکمل چه مقداری استفاده می شود. این مقدار ممکن است ناچیز باشد.

سازندگان همیشه تمام مواد موجود در برچسب را ذکر نمی کنند و تنظیم کننده ها موظف به تحقیق کامل در مورد این محصولات نیستند، مگر اینکه عوارض پزشکی در استفاده از این مکمل ها به وجود آید.

در صورت حساسیت به عناصر موجود در مکمل یا مصرف بیش از حد از مواد مغذی خاص، می تواند نوعی فاجعه باشد.

بنابراین بیایید بیش از پنج مورد از محبوب ترین مواد چربی سوزی مورد حمایت علمی را که می توانید در بسیاری از اشکال طبیعی به راحتی مصرف کنید، بررسی کنیم.

کافئین

کافئین در دوزهای زیاد می تواند خطرناک باشد. اما کافئین طبیعی موجود در قهوه یا چای از نظر اعتدال بی خطر است. قهوه بدون قند یا مواد افزودنی اضافی حاوی آنتی اکسیدان های بی شمار برای سلامتی است.

مطالعات متعددی نشان داده اند كه كافئین در واقع می تواند سوخت و ساز بدن شما را تا 11 درصد تقویت كند.

این بدان معنی است که بدن شما برای تولید انرژی بیشتر از چربی استفاده می کند و ورزش منظم و حفظ رژیم غذایی سالم در نتیجه راحت تر چربی را می سوزاند.

چندین مطالعه مشخص كرد كه “مصرف كافئين ممكن است باعث افزايش وزن و كاهش چربي بدن شود.”

عصاره چای سبز

چای سبز به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه برای سوزاندن چربی های بدن بسیار به شما کمک می کند.

چای سبز طبیعی مقداری کافئین دارد. اما ماده اصلی چربی سوز، موجود در چای سبز یک آنتی اکسیدان به نام کاتچین است.

بررسی هایی در سال 2010 برای مجله فیزیولوژی انجام شد که نشان می دهد کاتچین در کنار کافئین سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و لازم به ذکر است این دو، منبع کاملی برای چربی سوزی بدن محسوب می شود.

این فرآیندی است که بدن شما را قادر به سوزاندن چربی می کند تا بتواند انرژی تولید کند.

پودر پروتئین

پروتئین ماده ای مهم برای کمک به سوزاندن چربی است. این امر نه تنها متابولیسم شما را تقویت می کند، بلکه باعث می شود اشتهای شما سرکوب شود و منبع قابل اعتمادی برای کاهش هورمون تحریک کننده گرسنگی به نام گرلین است.

مطابق مطالعات شرکت کنندگانی که به طور منظم رژیم غذایی با پروتئین بالا مصرف می کنند نسبت به کسانی که این کار را نکردند، کاهش وزن قابل توجهی داشتند.

با این حال حتی شرکت کنندگانی که به طور مداوم رژیم پروتئین خوبی را برای خود حفظ نکردند اما مصرف پروتئین خود را افزایش دادند، موفق به کاهش وزن شدند.

سعی کنید پودر پروتئین را به عنوان یک مکمل به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ تا مطمئن شوید که بدنتان به مقدار کافی پروتئین خود را دریافت می کند. هر روز حدود 25 تا 50 گرم پودر پروتئین مصرف کنید.

فیبر محلول

فیبر محلول کمک می کند تا ژل موجود در روده شما با جذب آب به افزایش هورمون هایی مانند GLP-1 کمک کند تا ضمن سرکوب هورمون های اشتها، احساس سیری به شما دست دهد.

طبق مطالعات افزایش فیبر محلول در رژیم غذایی ممکن است به بدن شما کمک کند؛ چربی و کالری کمتری مصرف کنید، کاهش مصرف چربی و کالری زیبایی اندام را برای شما به ارمغان می آورد.

یوهیمبین

یوهیمبین از پوست درختی به نام Pausinystalia yohimbe بدست می آید و دارای برخی از پتانسیل های چربی سوزی است.

یوهیمبین گیرنده های آدرنرژیک آلفا -2 را که آدرنالین به طور عادی به آن ها متصل می شود، مسدود می کند که اجازه می دهد تا آدرنالین در بدن شما طولانی تر بماند تا بتواند چربی را برای تولید انرژی بسوزاند.

یک مطالعه کوچک در سال 2006 بر روی 20 بازیکن حرفه ای فوتبال نشان داد که مصرف یوهیمبین چربی بدن آن ها را 2.2 درصد کاهش داده است.

این خیلی زیاد به نظر نمی رسد اما 2/2 درصد مقدار زیادی است وقتی شما در حال حاضر یک ورزشکار مناسب با چربی بدن کم هستید.

عوارض جانبی و احتیاط های احتمالی

مصرف قرص چربی سوز

در اینجا برخی از عوارض جانبی احتمالی این قرص چربی سوزی و برخی اقدامات احتیاطی که می توانید برای جلوگیری از این اثرات انجام دهید، آورده شده است:

  • مصرف مرتب کافئین باعث می شود که به مرور زمان اثر کمتری داشته باشد.
  • مصرف بیش از حد کافئین در یک دوره کوتاه می تواند احساس اضطراب، لرز یا خستگی را به شما منتقل کند.
  • استفاده بیش از حد پودر پروتئین به ویژه اگر دارای قند یا مواد افزودنی اضافی باشد، می تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد.
  • استفاده بیش از حد “چربی سوز”، به خصوص مکمل ها می تواند منجر به نارسایی حاد کبد شود.
  • مصرف بیش از حد یوهیمبین ممکن است همراه با حالت تهوع، اضطراب، حملات هراس و فشار خون بالا باشد.

چگونه به روش سالم وزن خود را کاهش دهیم؟

بهترین روش برای کاهش وزن روش کلاسیک است: رژیم غذایی و ورزش.

کارآمد ترین روش برای انجام این کار ایجاد کمبود کالری یا مصرف کالری کمتری نسبت به سوخت و ساز شما در اثر ورزش است.

نتیجه

مکمل ها و قرص های چربی سوز تقریباً همیشه مؤثر نیستند. در بعضی موارد آن ها می توانند تلاش برای چربی سوزی شما را دشوار تر کنند.

در عوض مسیری طبیعی را انتخاب کنید: مواد چربی سوزی را به شکل طبیعی خود مانند قهوه یا چای مصرف کنید و برای رسیدن به وزن ایده آل، سعی کنید کالری کمتری نسبت به فعالیت بدنی خود مصرف کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن