اقتصادحرفه و شغل

قانون کپی رایت یا حق نسخه برداری چیست و چه کاربردی دارد؟

حق نسخه برداری به حق قانونی صاحب و مالک معنوی یک اثر اشاره دارد. به عبارت ساده تر، کپی رایت حق کپی برداری یا استفاه از یک اثر یا محصول است. این به این معنا است که خلق کنندگان اصلی محصولات یا آثار و هر کسی که قانون کپی رایت به آن مجوز می دهد تنها کسانی هستند که حق انحصاری استفاده و باز تولید اثر را دارند.

قانون کپی رایت به تولید کنندگان اصلی محصولات، مطالب و آثار این حق انحصاری را می دهد که برای مدت معینی حق استفاده و کپی کردن مطلب شان فقط در انحصار خودشان باشد. البته پس از گذشتن زمان معین حق چاپ به مالکیت عمومی در می آید.

خلاصه مطالب اصلی
  • قانون کپی رایت از سازندگان اصلی مطالب در برابر کپی یا استفاده غیر قانونی دیگران از اثر شان محافظت می کند.
  • برای اینکه یک اثر اصلی تحت حقوق نسخه برداری محافظت شود، باید به شکل ملموس و فیزیکی باشد.
  • در برخی کشور ها، آثار سازندگان تا 70 سال پس از مرگ شان توسط قوانین کپی رایت محافظت می شود.

کپی رایت چگونه کار می کند؟

حق نسخه برداری

وقتی شخصی محصولی را ایجاد می کند که به نظر اصلی می رسد و برای ایجاد آن فعالیت ذهنی قابل توجهی انجام می دهد، این شخص نسبت به محصول دارای یک مالکیت معنوی است که باید از تهیه کپی های غیر مجاز محصول خود جلو گیری کند. نمونه هایی از این خلاقیت های منحصر به فرد عبارت اند از : نرم افزار های رایانه ای، مطالب هنری، اشعار، طرح های گرافیکی، ترکیب اشعار و موسیقی، رمان، فیلم، طرح های معماری اصلی، محتوا های وب سایت و غیره.

بر اساس قانون کپی رایت، در صورتی که نویسنده، اثری را از تفکر مستقل خودش و بدون مطالب تکراری خلق کرده باشد، صاحب اصلی اثر تلقی می شود. این نوع آثار نیز به عنوان یک اثر اصلی شناخته می شوند. هر کسی که صاحب اصلی یک اثر باشد، به طور خودکار دارای حق چاپ آن اثر است و از استفاده یا کپی آن توسط دیگران جلوگیری می کند. مالکان اصلی در صورتی که مایل باشند و در صورت نیاز، می توانند حق کپی رایت را با استفاده از سیستم حقوقی بدست آورند. حق چاپ می تواند به طور داوطلبانه توسط مالک اصلی ثبت شود.

البته هر نوع کاری نمی تواند دارای حق نسخه برداری باشد. قانون کپی رایت از ایده ها، اکتشافات، مفاهیم و نظریه ها محافظت نمی کند. همچنین نام های تجاری، آرم ها، شعار ها، نام های دامنه و عناوین نیز تحت قوانین حق نسخه برداری قابل محافظت نیستند. برای این که یک اثر اصلی دارای حق نسخه برداری باشد، باید به شکل ملموس باشد. این به این معنی است که هر گونه سخنرانی، اکتشاف، موسیقی، شعر یا ایده باید به صورت فیزیکی نوشته یا طراحی شود تا از حق کپی رایت برخوردار شود.

تفاوت حق نسخه برداری و علائم تجاری و ثبت اختراع

کپی رایت

در حالی که قانون کپی رایت همه جانبه نیست، قوانین دیگری مانند قوانین ثبت اختراع و قوانین علائم تجاری ممکن است از آثار و محصولات در زمینه های بیش تری پشتیبانی کنند. اگر چه حقوق کپی رایت، علائم تجاری و ثبت اختراع اغلب به جای یک دیگر استفاده می شوند، اما انواع مختلفی از انواع حفاظت از مالکیت معنوی را ارائه می دهند.

قوانین علامت تجاری از قوانینی اند که برای متمایز کردن کار افراد یا شرکت ها از نهاد های دیگر استفاده می شود و از حقوق آن ها محافظت می کند. این قوانین شامل محافظت از کلمات، عبارات یا نماد ها هستند. همچنین شامل محافظت از لوگو هایی که به طور حرفه ای طراحی شدند، شعار ها و نام های تجاری، که قوانین کپی رایت آن ها را پوشش نمی دهد، نیز هست. همچنین این قوانین اختراعات را نیز برای مدت محدودی تحت پوشش محافظتی خود قرار می دهند. محصولات ثبت شده در قوانین علامت تجاری شامل گزینه های مانند فرآیند های صنعتی، طراحی و تولید ماشین آلات و حوزه محصولات و فعالیت های شیمیایی است.

منبع:

investopedia.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا