پزشکیسلامتورزشی

فواید باور نکردنی یوگا بر سلامت بدن!

یوگا از کلمه سانسکریت “yuji” به معنای یوغ یا اتحاد گرفته شده است، عملی قدیمی است که ذهن و بدن را به هم نزدیک می کند. این شامل تمرینات تنفسی، مدیتیشن و ژست هایی است که برای آرامش و کاهش استرس طراحی شده است. گفته می شود که تمرین یوگا فواید زیادی برای سلامت روحی و جسمی به همراه دارد، هرچند همه این فواید از لحاظ علمی ثابت نشده اند. در این مقاله 10 مورد از فواید یوگا بر سلامت بدن را بررسی می کنیم.

1. استرس را کاهش می دهد

یوگا به دلیل توانایی خود در کاهش استرس و تقویت آرامش اعصاب شناخته شده است. در حقیقت، مطالعات متعدد نشان داده است که می تواند ترشح کورتیزول، هورمون استرس اولیه را کاهش دهد.

نتایج مطالعاتی که روی 131 نفر انجام شده نشان می دهد، 10 هفته یوگا به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. همچنین به بهبود کیفیت زندگی و سلامت روان کمک می کند. یوگا هنگامی که به تنهایی یا همراه با سایر روش های کاهش استرس مانند مراقبه استفاده می شود، می تواند یک روش قدرتمند برای کنترل استرس باشد.

2. التهاب را کاهش می دهد

علاوه بر بهبود سلامت روان، برخی مطالعات نشان می دهد که تمرین یوگا ممکن است التهاب را نیز کاهش دهد. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهاب مزمن می تواند به توسعه بیماری های پیش التهابی مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید تأثیرات مفید یوگا بر التهاب لازم است، اما این یافته ها نشان می دهد که ممکن است به محافظت در برابر بیماری های خاص ناشی از التهاب مزمن کمک کند.

3. سلامت قلب را بهبود می بخشد

یکی از فواید یوگا بهبود سلامت قلب می باشد. از پمپاژ خون در سراسر بدن تا تأمین بافت از مواد مغذی مهم، سلامت قلب شما یک جز اساسی در سلامت کلی است. مطالعات نشان می دهد که یوگا می تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند و چندین عامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

فواید یوگا بر سلامت بدن

یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان بالای 40 سال که به مدت پنج سال یوگا تمرین می کردند، فشار خون و نبض پایین تری نسبت به افرادی که این کار را انجام ندادند داشتند. فشار خون بالا یکی از دلایل عمده مشکلات قلبی مانند حملات قلبی و سکته مغزی است. کاهش فشار خون می تواند به کاهش خطر ابتلا به این مشکلات کمک کند.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که ترکیب یوگا در یک سبک زندگی سالم می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری های قلبی کمک کند.

4. کیفیت زندگی را بهبود می بخشد

یوگا به عنوان یک درمان کمکی برای بهبود کیفیت زندگی بسیاری از افراد رایج است. تمرین یوگا در مقایسه با سایر گروه ها کیفیت زندگی و همچنین خلق و خو و خستگی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

مطالعات بررسی کرده اند که چگونه یوگا می تواند کیفیت زندگی را بهبود ببخشد و علائم بیماران مبتلا به سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه روی زنان مبتلا به سرطان پستان که تحت شیمی درمانی بودند انجام شد. یوگا علائم شیمی درمانی، مانند حالت تهوع و استفراغ را کاهش می دهد، در حالی که کیفیت زندگی را نیز بهبود می بخشد. در پایان مطالعه، زنان با بهبود سطح نشاط، پذیرش و آرامش، درد و خستگی کمتری داشتند.

5. با افسردگی مبارزه می کند

برخی مطالعات نشان می دهد که یوگا ممکن است اثر ضد افسردگی داشته باشد ومی تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. این ممکن است به این دلیل باشد که یوگا می تواند سطح کورتیزول، هورمون استرس را که بر میزان سروتونین، انتقال دهنده عصبی که اغلب با افسردگی همراه است را کاهش دهد.

6. درد مزمن را کاهش می دهد

یکی دیگر از فواید یوگا کاهش درد مزمن است. درد مزمن یک مشکل مداوم است که میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و دلایل مختلفی از آسیب ها تا ورم مفاصل دارد. مطالعات نشان می دهد تمرین یوگا می تواند به کاهش انواع درد مزمن کمک کند.

یوگا

مطالعه دیگری در سال 2005 نشان داد که یوگا می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد بدنی مبتلایان به آرتروز زانو کمک کند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما استفاده از یوگا در برنامه روزمره شما ممکن است برای کسانی که از درد مزمن رنج می برند مفید باشد.

7. کیفیت خواب را افزایش می دهد

کیفیت خواب پایین منجر به چاقی، فشار خون بالا، افسردگی و اختلالات دیگر خواهد شد. مطالعات نشان می دهد که گنجاندن یوگا در برنامه های روزمره می تواند به خواب بهتر کمک کند. طبق مطالعات انجام شده کسانی که یوگا تمرین می کنند، سریعتر به خواب می روند، بیشتر می خوابند و در هنگام صبح بیشتر از گروه های دیگر احساس آرامش می کنند.

مطالعه دیگری تأثیر یوگا بر خواب بیماران مبتلا به لنفوم را بررسی کرد. آن ها دریافتند که این امر باعث کاهش اختلالات خواب، بهبود کیفیت و مدت زمان خواب و کاهش نیاز به داروهای خواب آور می شود. نشان داده شده است که یوگا ترشح ملاتونین را افزایش می دهد (هورمونی که خواب و بیداری را تنظیم می کند).

8. انعطاف پذیری و تعادل را بهبود می بخشد

بسیاری از افراد برای بهبود انعطاف پذیری و تعادل یوگا را به برنامه تناسب اندام خود اضافه می کنند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که تمرین یوگا می تواند به بهبود تعادل و تحرک در افراد مسن کمک کند. تمرین روزانه فقط 15-30 دقیقه یوگا می تواند برای کسانی که به دنبال افزایش عملکرد با افزایش انعطاف پذیری و تعادل هستند، تفاوت بزرگی ایجاد کند.

9. به بهبود تنفس کمک می کند

از دیگر فواید یوگا بر سلامت بدن می توان به بهبود تنفس اشاره کرد. پرانایاما، یا تنفس یوگیک، عملی در یوگا است که بر کنترل نفس از طریق تمرینات تنفسی و تکنیک ها متمرکز است. بیشتر انواع یوگا شامل این تمرینات تنفسی است و چندین مطالعه نشان داده است که تمرین یوگا می تواند به بهبود تنفس کمک کند.

در یک مطالعه، 287 دانشجوی دانشگاه در یک کلاس 15 هفته ای شرکت کردند که در آن به آن ها ژست های مختلف یوگا و تمرینات تنفسی آموزش داده شد. در پایان، آن ها افزایش قابل توجهی در ظرفیت حیاتی خود داشتند.

ظرفیت حیاتی اندازه گیری حداکثر هوایی است که می تواند از ریه ها خارج شود. این امر به ویژه برای کسانی که بیماری ریوی، مشکلات قلبی و آسم دارند بسیار مهم است. بهبود تنفس می تواند به ایجاد استقامت، بهینه سازی عملکرد و سلامت ریه ها و قلب شما کمک کند.

10. میگرن را تسکین می دهد

میگرن سردردهای مکرر شدیدی است. به طور سنتی، میگرن با داروهایی برای تسکین و مدیریت درمان می شود. با این حال، افزایش شواهد نشان می دهد که یوگا می تواند یک درمان کمکی مفید برای کاهش فرکانس میگرن باشد.

انجام یوگا منجر به کاهش بیشتر در فرکانس و شدت سردرد نسبت به درمان های معمولی می شود. محققان اظهار داشتند که انجام یوگا ممکن است به تحریک عصب واگ کمک کند، که اثبات شده است در تسکین میگرن موثر است.

سخن پایانی

مطالعات متعدد بسیاری مزایای ذهنی و جسمی یوگا را تأیید کرده است. گنجاندن آن در برنامه روزمره می تواند به تقویت سلامتی، افزایش قدرت و انعطاف پذیری و کاهش علائم استرس، افسردگی و اضطراب کمک کند. انجام تمرین یوگا فقط چند بار در هفته کافی است تا در مورد سلامتی شما تفاوت منحصر به فردی ایجاد کند.

منبع: healthline

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن