روانشناسیسلامت

فواید فیزیولوژیکی خنده بر روی افراد

در این مقاله در مورد فواید خنده از لحاظ فیزیولوژیکی بر روی افراد می پردازیم.

در دهه 1960، یک روزنامه نگار سیاسی به نام Norman Cousins، به یک بیماری روماتیسم نادر و دردناک مبتلا شد.

مطالعات پزشکی وی ضعیف بود، اما از طریق تحقیقات شخصی تشخیص داد که بین بیماری و استرس وی رابطه قوی وجود دارد. افراد تصور می کردند اگر احساسات منفی مانند نگرانی و اضطراب باعث پیشرفت بیماری شود، شاید احساسات مثبتی مانند خوشبختی و خنده آن را نابود کند.

افراد برای خنده درمانی به تماشای برنامه هایی نظیر لورل و هاردی، دوربین کاندید و نمایش های برادران مارکس روی آوردند.

آن ها شهادت دادند که “ده دقیقه خندیدن اجازه می دهد دو ساعت خواب عاری از درد داشته باشیم” و باعث بهبود در روند بیماری می شود.

یک فرد منظقی ممکن است بپرسد، “چگونه این روش جواب می دهد؟” “خنده دقیقا چگونه عملکرد بدنی را بهبود می بخشد؟” که در اینجا به صورت فیزیولوژیکی به فواید خنده می پردازیم و پرده از رمز و راز آن بر می داریم.

فیزیولوژی خنده

فواید فیزیولوژیکی خنده بر روی افراد

ژلوتیولوژی مطالعه اثرات فیزیولوژیکی خنده بر بدن ماست. خنده به زبان ساده می توان به عنوان یک بدن کامل، پاسخ فیزیولوژیکی به شوخ طبعی توصیف کرد.

مشابه تمرین هوازی، یک خنده دلچسب شامل انقباض و آرامش عضلات صورت، قفسه سینه، شکم و اسکلت، کاهش فشار عضلات و اسپاسم هایی است که باعث ایجاد درد مزمن می شوند.

در طی ده ثانیه اول خنده، پانزده عضله صورت منقبض می شوند و در حالی که تحریک عضله بزرگ zygomatic (مکانیسم بلند کردن اصلی لب فوقانی شما) اتفاق می افتد، آرام می شوند.

ضربان قلب و نبض بالا می رود. تنفس و تهویه به عنوان تأثیر اپیگلوت نیمه بسته شدن حنجره نامنظم می شود.

الگوی تنفس چرخه نرمال مختل می شود. این کار باعث افزایش تهویه، پاکسازی شاخه های مخاطی و تسریع در تبادل هوا باقیمانده (که باعث افزایش سطح اکسیژن خون می شود) می شود.

در موارد شدید ممکن است صورت قرمز یا بنفش شود. مطالعات نشان داده اند که به سادگی بیست ثانیه خنده توانایی دو برابر شدن ضربان قلب برای سه تا پنج دقیقه زیر را دارد. در نتیجه، خنده را”نوعی آهسته دویدن برای داخل خانه ها” توصیف کرده اند.

القاء خنده، واکنش مبارزه با استرس را آغاز می کند. اما تقریباً 20 دقیقه بعد از خنده، اقدامات فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب، فشار خون و فشار عضلانی، پایین تر از سطح پایه است.

احساس آرامش فیزیولوژیکی و روانشناختی و آرامش رخ می دهد که می تواند بعد از آخرین خندیدن فرد چهل و پنج دقیقه طول بکشد.

سایر فواید مهم فیزیولوژیکی خنده:

سایر فواید مهم فیزیولوژیکی خنده:

چندین منطقه از مغز هنگام پردازش یک شوخی استفاده می شود، از جمله نیمکره سمت چپ، لوب فرونتال و لوب اکسیتیتال.

در حقیقت در مطالعات تجربی، تحریک الکترونیکی خارجی قسمت قدامی ناحیه حرکتی تکمیلی انسان باعث خنده می شود.

اگرچه دستکاری بیرونی مستقیماً مسئول تحریک خنده بود، اما شرکت کنندگان پیوسته خنده را به یک محرک خارجی نسبت می دهند، این نشان می دهد که شرکت کنندگان تفسیر ها و توضیحات بی نظیری را برای تجربه خنده خود ایجاد کرده اند.

جزئیات خاصی درباره تأثیر خنده بر CNS به خوبی مشخص نیست. با این وجود به نظر می رسد افزایش سطح کاتکول آمین وجود دارد، که به نوبه خود ممکن است بر عملکرد های ذهنی مانند پاسخگویی بین فردی، هوشیاری و حافظه تأثیر بگذارد.

به همین ترتیب، در حال حاضر فرضیه این است که خنده باعث تحریک آزاد شدن اندروفین ها می شود.

اندورفین ها که به عنوان افیون طبیعی مغز شناخته می شوند می توانند منجر به کاهش درد و احساس سرخوشی شوند. سرانجام خنده نشان داده شده است که ترشح هورمون استرس، کورتیزول سرم را کاهش می دهد.

به نظر می رسد خنده اثرات مفیدی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. مقادیر کم ایمونوگلوبین (IgA) با استرس بالای زندگی و بیماری ارتباط دارد.

شواهد اولیه ارتباط خنده و IgA و تحقیقات تجربی نشان می دهد که غلظت IgA پس از مشاهده فیلم های ویدئویی طنز افزایش یافته است.

تحقیقات همچنین ارتباطی بین خنده و فعال شدن سلول های قاتل طبیعی و لنفوسیت های T (نوعی گلبول های سفید) را نشان داده است که برای عملکرد مؤثر سیستم ایمنی بدن مهم هستند.

در پایان خنده می تواند به بهبود خلق و خو، افزایش عملکرد سیستم ایمنی و هورمون های استرس متوسط کمک کند. علاوه بر این خنده رایگان است (یا حداقل، مقرون به صرفه) و فاقد عوارض جانبی مضر یا ناخواسته (به استثنای درد معده).

این فرضیه وجود دارد که اگر یک شرکت داروسازی می خواست داروی جدیدی تولید کند که مزایا و عوارض جانبی آن با خنده داشته باشد، با مشخصات هزینه مشابه، با خوشحالی در جامعه پزشکی پذیرفته می شود.

در اینجا روش هایی وجود دارد که می توانید فواید خنده را در زندگی خود بیاورید:

  • یک بار در روز بخندید. هر روز این نکته را در نظر داشته باشید تا جالب ترین اتفاقاتی که رخ داده را شناسایی کنید.
  • پوچی هایی را که ناگزیر روزانه رخ می دهد، تشخیص دهید.
  • برنامه خنده: منتظر چیزی باشید! تحقیقات نشان می دهد که پیش بینی خنده به سادگی می تواند سطح کورتیزول و اپی نفرین را بهبود بخشد.
  • خود را با یک شبکه اجتماعی از افرادی احاطه کنید که موجب احساس شادی در درون شما شود.

موفق و پیروز باشید.

منبع : www.findapsychologist.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا