پزشکیسلامت

فواید روزه داری از لحاظ علمی چگونه است؟

علیرغم افزایش محبوبیت روزه داری لازم به توضیح است که روزه داری عملی است که قدمت آن به قرن ها پیش باز می گردد و در بسیاری از فرهنگ ها و آیین ها نقشی اساسی دارد و فواید علمی نیز دارد. برای پرهیز از مصرف همه یا بعضی از غذا ها یا نوشیدنی ها برای مدت زمان مشخص، روش های مختلفی برای روزه داری وجود دارد.

روزه داری شامل نخوردن و نیاشامیدن بین وعده های غذا است و از چند ساعت تا چند روز متفاوت است. ثابت شده است که روزه داری فواید زیادی برای سلامتی دارد، از کاهش وزن گرفته تا عملکرد بهتر مغز.

همچنین روزه داری یک تجربه عمیقاً معنوی است که توسط دین اسلام تعریف شده است، اما متخصصان پزشکی به مزایای عصبی و تغذیه ای برای بدن انسان اشاره می کنند. قرن هاست که ماه رمضان، ماه مقدس اسلامی که در آن مومنان از طلوع تا غروب آفتاب روزه می گیرند، لذت زیادی را برای مسلمانان در سراسر جهان به ارمغان می آورد.

از قرن هفتم شواهد علمی نشان می دهد که روزه داری فواید سلامتی نیز دارد که در این برهه زمانی به خاطر همه گیری کرونا، بسیار مورد نیاز است. Murat Alemdar، استادیار مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه ساکاریا درباره فواید علمی روزه گفت: “اگر فردی به خواب منظم، تغذیه منظم و سایر حرکات منظم زندگی اهمیت دهد، از مزایای روزه داری در ماه رمضان بیشتر بهره خواهد برد. اما برای افرادی که دارای سبک زندگی نامنظم و اختلالات خواب و تغذیه هستند، آن ها سود محدودی از روزه داری می برند.”

1. با کاهش مقاومت به انسولین، کنترل قند خون را تقویت می کند

چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری می تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد که به ویژه برای افراد در معرض دیابت می تواند مفید باشد. در حقیقت مطالعه ای با 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که ناشتایی متناوب کوتاه مدت به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می دهد.

در همین حال یک بررسی دیگر نشان داد که روزه داری به اندازه محدود کردن کالری در کاهش مقاومت به انسولین موثر است. کاهش مقاومت به انسولین می تواند حساسیت بدن شما به انسولین را افزایش دهد و به شما این امکان را می دهد که گلوکز را از جریان خون شما به سلول های شما انتقال دهد.

همراه با اثرات احتمالی کاهش قند خون در روزه داری، این امر می تواند به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کرده و از افزایش میزان قند خون جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که برخی از مطالعات نشان داده اند که روزه داری ممکن است بر میزان قند خون برای مردان و زنان تأثیر متفاوتی بگذارد.

به عنوان مثال مطالعه ای سه هفته ای نشان داد که انجام روزه داری باعث کنترل اختلال قند خون در زنان می شود اما در مردان هیچ تاثیری ندارد.

تجربه معنوی روزه داری

2. با مبارزه با التهاب باعث بهبود سلامت می شود

در حالی که التهاب حاد یک روند ایمنی طبیعی است که برای کمک به مقابله با عفونت ها استفاده می شود، التهاب مزمن می تواند عواقب جدی برای سلامتی شما داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که التهاب ممکن است در ایجاد شرایط مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و آرتریت روماتوئید نقش داشته باشد.

برخی مطالعات علمی نشان داده اند از فواید روزه داری، کاهش سطح التهاب و کمک به سلامتی بدن است. یک مطالعه در 50 بزرگسال سالم نشان داد که روزه داری به مدت یک ماه به طور قابل توجهی سطح التهابی را کاهش می دهد. یک مطالعه دیگر همان تأثیر را هنگامی که افراد به مدت یک ماه روزانه 12 ساعت روزه می گرفتند کشف کرد.

علاوه بر این مطالعه ای بر روی حیوانات نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری برای تقلید از اثرات ناشتا، سطح التهاب را کاهش می دهد و در درمان مولتیپل اسکلروزیس، یک بیماری التهابی مزمن، مفید است.

3. با بهبود فشار خون و سطح کلسترول، سلامت قلب را افزایش می دهد

بیماری قلبی دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان قلمداد می شود که تقریباً 5/31 درصد مرگ و میر ها در جهان را تشکیل می دهد. تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی یکی از موثر ترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

برخی تحقیقات نشان داده است که گنجاندن روزه در برنامه روزمره ممکن است به خصوص در مورد سلامت قلب مفید باشد. همچنین نشان داده شده است که هشت هفته روزه داری سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید خون را به ترتیب 25٪ و 32٪ کاهش می دهد.

مطالعه علمی دیگری بر روی 110 بزرگسال چاق نشان داد که روزه داری به مدت سه هفته تحت نظارت پزشکی فشار خون و همچنین سطح تری گلیسیرید خون، کلسترول کل و کلسترول LDL را به طور قابل توجهی کاهش می دهد که از فواید مهمی به حساب می آید.

4. عملکرد مغز را تقویت می کند

عملکرد بهتر مغز با روزه داری

اگرچه این تحقیقات بیشتر به تحقیقات حیوانی محدود می شود اما چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری می تواند تأثیر مهمی بر سلامت مغز داشته باشد. مطالعه ای روی موش ها نشان داد که تمرین روزه داری به مدت 11 ماه هم عملکرد مغز و هم ساختار مغز را بهبود می بخشد.

سایر مطالعات حیوانی گزارش کرده اند که روزه داری می تواند از سلامت مغز محافظت کرده و تولید سلول های عصبی را افزایش دهد تا به تقویت عملکرد شناختی کمک کند. از آنجا که روزه داری ممکن است به تسکین التهاب نیز کمک کند، می تواند به جلوگیری از اختلالات تخریب عصبی کمک کند.

به طور خاص مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که روزه داری ممکن است در برابر عواملی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون محافظت کرده و باعث بهبود آن شود. با این حال برای ارزیابی تأثیر روزه داری بر عملکرد مغز در انسان مطالعات بیشتری لازم است.

5. با کاهش مصرف کالری و افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک می کند

بسیاری از افراد به عنوان رژیم غذایی، روزه می گیرند و به دنبال راهی سریع و آسان برای کم کردن چند کیلو از وزن خود هستند. از لحاظ تئوری پرهیز از مصرف همه یا برخی غذا ها و نوشیدنی ها باید کالری دریافتی شما را کاهش دهد که می تواند منجر به کاهش وزن در طول زمان شود.

برخی تحقیقات همچنین نشان داده اند که روزه داری کوتاه مدت ممکن است با افزایش سطح انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین، متابولیسم را تقویت کند که می تواند باعث کاهش وزن شود. در حقیقت یک بررسی نشان داد که روزه داری در طول روز می تواند وزن بدن را تا 9 درصد کاهش دهد و چربی بدن را در طول 12 تا 24 هفته به طور قابل توجهی کاهش دهد.

یک بررسی دیگر نشان داد که روزه داری بیش از 12 هفته در ایجاد کاهش وزن به اندازه محدودیت مداوم کالری و کاهش توده چربی به ترتیب تا 16٪ را در پی دارد. علاوه بر این مشخص شد که روزه داری نسبت به محدودیت کالری در افزایش از دست دادن چربی ضمن حفظ بافت عضلانی موثر است.

روزه داری و کاهش وزن

6. ترشح هورمون رشد را افزایش می دهد

هورمون رشد انسانی (HGH) نوعی هورمون پروتئینی است که در بسیاری از جنبه های سلامتی شما حیاتی است. در واقع تحقیقات نشان می دهد که این هورمون اصلی در رشد، متابولیسم، کاهش وزن و قدرت عضلات نقش دارد. همانطور که می بینید فواید علمی روزه داری بی شمار هستند.

یک مطالعه در 11 بزرگسال سالم نشان داد که روزه داری به مدت 24 ساعت به طور قابل توجهی سطح HGH را افزایش می دهد. مطالعه ای دیگر در 9 مرد نشان داد که فقط دو روز، روزه داری منجر به افزایش 5 برابری نرخ تولید HGH می شود.

به علاوه روزه داری ممکن است به حفظ سطح قند خون و انسولین ثابت در طول روز کمک کند که ممکن است سطح HGH را بیشتر بهینه کند، زیرا برخی از تحقیقات نشان داده است که افزایش سطح انسولین باعث کاهش سطح HGH می شود.

7. می تواند پیری را به تأخیر بیندازد و طول عمر را افزایش دهد

چندین مطالعه بر روی حیوانات نتایج امیدوار کننده ای در مورد اثرات احتمالی افزایش طول روزه داری یافته است. در یک مطالعه موش هایی که روزانه روزه می گرفتند میزان پیری را به تأخیر می انداختند و 83٪ بیشتر از موش هایی که روزه نمی گرفتند زندگی می کردند.

سایر مطالعات حیوانی نیز یافته های مشابهی داشته اند و گزارش می دهند که روزه داری می تواند در افزایش طول عمر و میزان بقا موثر باشد. با این حال تحقیقات فعلی هنوز محدود به مطالعات حیوانی است. برای درک اینکه روزه داری چه تاثیری بر طول عمر و پیری در انسان دارد، مطالعات بیشتری لازم است.

8. ممکن است در پیشگیری از سرطان کمک کرده و اثر شیمی درمانی را افزایش دهد

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که روزه داری می تواند برای درمان و پیشگیری از سرطان مفید باشد. در حقیقت مطالعه ای روی موش ها نشان داد که روزه داری به جلوگیری از تشکیل تومور کمک می کند.

به همین ترتیب مطالعه ای آزمایشگاهی نشان داد که قرار گرفتن سلول های سرطانی در چندین دوره روزه داری به اندازه شیمی درمانی در تأخیر در رشد تومور موثر است و اثر دارو های شیمی درمانی را در تشکیل سرطان افزایش می دهد.

متأسفانه بیشتر تحقیقات محدود به تأثیر روزه داری در تشکیل سرطان در حیوانات و سلول ها است. با وجود این یافته های امیدوارکننده، مطالعات بیشتری برای بررسی چگونگی روزه داری در رشد و درمان سرطان در انسان مورد نیاز است.

منابع: healthline.com و trtworld.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا