تناسب اندامسلامتورزشی

فواید دوچرخه سواری برای سلامت بدن

دوچرخه سواری می تواند فواید زیادی برای سلامت بدن شما داشته باشد از جمله برای جلوگیری از بیماری های جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، برخی سرطان ها، افسردگی، دیابت، چاقی و آرتروز به شما کمک کند. دوچرخه سواری برای همه سنین سالم، سرگرم کننده و یک تمرین سبک است. شما به راحتی با دوچرخه سواری می توانید به مغازه ها، پارک، مدرسه یا محل کار که در برنامه روزانه شما قرار دارند بروید. در کنار ورزش حمل و نقل شما را نیز آسان می کند و برای انجام کار های روزمره بسیار کارآمد است.

برای داشتن تناسب اندام و سلامت، باید از نظر بدنی فعال باشید. فعالیت بدنی منظم می تواند از شما در برابر بیماری های جدی مانند چاقی، بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های روانی، دیابت و آرتریت محافظت کند. دوچرخه سواری منظم یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با سبک زندگی کم تحرک است.

دوچرخه سواری یک ورزش سالم و کم خطر است که افراد در هر سنی، از کودکان خردسال تا بزرگسالان می توانند از آن لذت ببرند. همچنین سرگرم کننده، ارزان و برای محیط زیست مفید است. سوار شدن برای رفتن به محل کار یا مغازه یکی از کارآمدترین روش ها برای ترکیب تمرینات منظم با کارهای روزمره است. تخمین زده می شود که برای حمل و نقل، تفریح و ورزش روزانه حدود یک میلیارد نفر دوچرخه سواری می کنند.

دوچرخه سواری برای سلامت بدن بسیار مناسب است.

دوچرخه سواری برای سلامتی و تناسب اندام

فقط دو تا چهار ساعت در هفته طول می کشد تا به بهبود کلی سلامت خود برسید. دوچرخه سواری عبارت است از:

  • کم خطر: این فشار و صدمات کمتری نسبت به سایر انواع ورزش ایجاد می کند.
  • یک تمرین خوب ماهیچه ای: دوچرخه سواری هنگام رکاب زدن از همه گروه های اصلی ماهیچه ای استفاده می کند.
  • آسان: برخلاف برخی از ورزش های دیگر، دوچرخه سواری به سطح بالایی از مهارت بدنی نیاز ندارد. بیشتر مردم دوچرخه سواری را بلد هستند و وقتی یاد گرفتید، فراموش نمی کنید.
  • برای قدرت و استقامت مفید است: دوچرخه سواری استقامت، قدرت و آمادگی هوازی را افزایش می دهد.
  • تا جایی که می خواهید شدید می شود: دوچرخه سواری را می توان در ابتدا با شدت بسیار کم انجام داد، در صورت بهبودی از آسیب یا بیماری، می تواند تا حد یک تمرین بدنی سخت ایجاد شود.
  • یک راه سرگرم کننده: برای تناسب اندام ماجراجویی و هیاهویی که از رفتن در تپه ها، طبیعت و خارج از منزل به دست می آورید به این معنی است که در مقایسه با سایر فعالیت های بدنی که شما در داخل خانه انجام می دهید بیشتر است.
  • مقرون به صرفه: دوچرخه سواری به عنوان یک وسیله حمل و نقل، ورزش کم تحرک (نشسته) ورزشی سالم است می تواند بهترین جایگزین برای رانندگی با وسایل نقلیه موتوری یا استفاده از مترو، ماشین یا اتوبوس باشد.

مزایای دوچرخه سواری منظم برای سلامتی

دوچرخه سواری عمدتا یک فعالیت هوازی است، به این معنی که قلب، رگ های خونی و ریه های شما همه تمرین می کنند. شما عمیق تر نفس می کشید، عرق می کنید و دمای بدن را افزایش می دهید که سطح آمادگی کلی شما را بهبود می بخشد.

فواید دوچرخه سواری منظم برای سلامتی عبارتند از:

  • افزایش آمادگی قلبی عروقی
  • افزایش قدرت و انعطاف پذیری ماهیچه ها
  • بهبود تحرک مفصل
  • کاهش سطح استرس
  • بهبود وضعیت و هماهنگی
  • استخوان های تقویت شده
  • کاهش سطح چربی بدن
  • پیشگیری یا مدیریت بیماری
  • کاهش اضطراب و افسردگی
دوچرخه سواری یک راه خوب برای کنترل یا کاهش وزن است.

دوچرخه سواری و مسائل بهداشتی خاص

دوچرخه سواری می تواند سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد و بسیاری از مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

چاقی و کنترل وزن

دوچرخه سواری یک راه خوب برای کنترل یا کاهش وزن است، زیرا میزان متابولیسم را افزایش می دهد، ماهیچه می سازد و چربی بدن را می سوزاند. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، دوچرخه سواری باید با یک برنامه غذایی سالم ترکیب شود. دوچرخه سواری یک تمرین راحت است و می توانید زمان و شدت آن را تغییر دهید؛ می توانید آن را به آرامی و متناسب با نیاز خود نیز انجام دهید و به اندام ایده آل خود را بسازید.

برای آشنایی بیشتر با چگونگی لاغر کردن و کاهش وزن با دوچرخه بر جمله لینک شده زیر کلیک کنید!

تحقیقات نشان می دهد که شما باید حداقل 8،400 کیلو ژول (حدود 2000 کالری) در هفته از طریق ورزش بسوزانید. دوچرخه سواری ثابت حدود 1200 کیلو ژول (حدود 300 کالری) در ساعت می سوزاند. اگر دو بار در روز دوچرخه سواری کنید، کیلو ژول های سوخته به زودی جمع می شوند. تحقیقات انگلیسی نشان می دهد که هر روز نیم ساعت دوچرخه سواری نزدیک به پنج کیلوگرم چربی را در طول یک سال می سوزاند.

مزایای دوچرخه سواری برای بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی شامل سکته مغزی، فشار خون بالا و حمله قلبی است. دوچرخه سواری منظم قلب، ریه ها و گردش خون را تحریک و بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. دوچرخه سواری ماهیچه های قلب شما را تقویت می کند و سطح چربی خون را کاهش می دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که برای کار دوچرخه سواری می کنند دو تا سه برابر کمتر از مسافران خودرو در معرض آلودگی هستند، بنابراین عملکرد ریه آن ها بهبود می یابد. یک مطالعه دانمارکی در طول 14 سال با 30،000 نفر بین 20 تا 93 سال نشان داد که دوچرخه سواری منظم افراد را از بیماری های قلبی محافظت می کند.

سرطان و دوچرخه سواری

بسیاری از محققان رابطه ورزش و سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ و سینه را مورد مطالعه قرار داده اند. تحقیقات نشان داده است که در صورت دوچرخه سواری، احتمال سرطان روده کاهش می یابد. برخی شواهد نشان می دهد که دوچرخه سواری منظم خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش می دهد.

دیابت و دوچرخه سواری

میزان دیابت نوع 2 در حال افزایش است و یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی است. تصور می شود عدم فعالیت بدنی یکی از دلایل اصلی ایجاد این بیماری در افراد است. تحقیقات گسترده در فنلاند نشان داد افرادی که بیش از 30 دقیقه در روز دوچرخه سواری می کردند، 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار داشتند.

آسیب های استخوانی، آرتروز

دوچرخه سواری قدرت، تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است به جلوگیری از شل شدن و شکستگی کمک کند. در صورت ابتلا به آرتروز، دوچرخه سواری یک ورزش ایده آل است و علاوه بر فواید بی نظیرش یک ورزش کم فشار است که فشار کمی بر مفاصل وارد می کند. دوچرخه سواری به طور خاص به پوکی استخوان (بیماری نازک شدن استخوان) آسیبی نمی رساند زیرا این یک ورزش تحمل کننده وزن نیست.

بیماری های روانی

از دیگر فواید آن می توان گفت با دوچرخه سواری معمولی می توان شرایط روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب را کاهش داد. این به خاطر اثرات خود ورزش و به دلیل لذت بردن از دوچرخه سواری است.

دوچرخه سواری قدرت، تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد.

مزایای دوچرخه سواری و سلامتی دست

دسته های دوچرخه شبیه به سه چرخه های خوابیده است، اما به جای پدال های پا با دست کار می کنند. در صورت لزوم می توان از بند های Velcro برای محکم نگه داشتن دست ها روی پدال ها استفاده کرد.

این سبک سه چرخه به افراد قطع عضو، افراد مبتلا به آسیب های ستون فقرات و افرادی که از شرایط خاصی مانند سکته مغزی بهبود یافته اند اجازه می دهد تا به عنوان نوعی ورزش و تفریح دوچرخه سواری کنند. دوچرخه سواران دستی همانند سایر دوچرخه سواران از مزایای قلبی عروقی و هوازی برخوردار می شوند.

منبع:

betterhealth

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا