روانشناسیسلامت

فلج تحلیلی چیست و چند تمرین برای چگونگی مقابله کردن با آن !؟

خیلی وقت ها با وجود دانش کافی، بررسی و تحلیل کردن موضوع توانایی تصمیم گیری درباره مسئله ای را نداریم در این زمان است که به اصطلاح دچار فلج تحلیلی شده ایم.

فلج تحلیلی از بررسی ها و وسواس بیش از حد پیش می آید که بیشتر در زمینه خرید و فروش و سرمایه گذاری رخ می دهد. افزایش قیمت و تورم نیز علت اصلی این موضوع است. در این مقاله می خواهیم درباره فلج تحلیلی و راه های درمان آن صحبت کنیم با ما همراه باشید.

راه های غلبه بر فلج تحلیلی با چند توصیه

1- دقت کنید و ببینید فلج تحلیلی چه زمانی به سراغ شما می آید.

اگر بارها دچار فلج تحلیلی شده اید قطعا ذهن شما از این روش پیش روی می کند. در چنین مواقعی باید روند تحلیل را آهسته کنید تا ذهن به آرامش برسد و بر استرس غلبه کند تا تجزیه درست و در نتیجه تحلیل درستی داشته باشد.

هر زمان متوجه شدید مشکلی پیش آمده و در عین حال نگران آن هستید صبر کنید و وضعیت را بررسی کنید. آیا مسئله پیش آمده را نمی توانید تحلیل کنید؟

2- میزان اهمیت مسئله را بررسی کنید.

تصمیم گیری

اضطراب باعث می شود مسائل برایمان مهم تر از قبل باشد و بیش از حد درباره آن فکر کنیم. برای رهایی از این اضطراب باید اولویت بندی کنید و بررسی کنید. آیا مسئله مهمی پیش آمده ؟ اهمیت آن چقدر است؟ ترس من از این موضوع چیست؟ بدترین حالت در این وضعیت چیست؟

این پرسش ها به ذهن تان آرامش می دهد و اضطراب شما را کاهش می دهد.

احساس اضطراب دارید؟ با این استراتژی آرام شوید.
کاهش استرس و اضطراب، چگونه می توان استرس خود را کنترل کرد؟

3- مراقب کمال گرایی باشید.

اگر نامه ای می نویسید و مدام به ظاهر و محتوای آن می رسید تا مبادا چیزی اشتباه یا زشت باشد نشانه هایی از کمال گرایی در شماست. کمال گرایی نمونه دیگری از اضطراب است که اولویت بندی شما را به کل مختل می کند. اگر می خواهید هنگام تصمیم گیری درگیری ذهنی نداشته باشید باید از کمال گرایی دوری کنید.

4- روی لبه تیغ راه نروید.

اگر مدام نگران روبه رو شدن با انسان های مهم زندگی تان یا کسانی که رودروایسی دارید هستید یا به این فکر می کنید که چه کاری انجام دهید تا شخصی خوشحال شود، چه کاری انجام دهید تا کسی ناراحت نباشد و … شما از سرعت زندگی خود می کاهید بخاطر دیگران، به دنبال چه چیزی هستید؟؟

راه حل و درمان شما این است که جسور باشید و حرف تان را بزنید. آیا مسئله خاصی پیش می آید؟ آن زمان اگر مسئله خاصی پیش آمد برای اصلاح کردن آن اقدام کنید.

تمرین های درمان تحلیل تحلیلی

اگر می خواهید از فلج تحلیلی رهایی یابید تمرین های زیر را انجام دهید قطعا همه چیز درست خواهد شد.

1- تصمیم گیری سریع را تمرین کنید.

این روش به عنوان آخرین راه حل به کار برده می شود اما درمورد مسائل ساده و جزئی می توانید بدون نگرانی از پیامدهای آن تصمیم گیری کنید.

هوس فست فود کردید؟ فردا شب به مهمانی دعوت شده اید؟ با همسرتان می خواهید پیاده روی کنید؟ با کمال میل این کارها را انجام دهید و نگران هیچ موضوعی نباشید.

شما می توانید با استفاده از تصمیم گیری سریع اعتماد به نفس تان را افزایش دهید و بدون نگرانی و ترس لحظات خوب و هیجانی را درکنار خانواده سر کنید.

2- با کامل نبودن کنار بیایید.

تحلیل فکری

کمال گرایی وسواس بیش از حد در شما به وجود می آورد کمال گرایی سبب می شود تا یک گوشه از آشپزخانه را دو سه مرتبه طی بکشید، شیشه ماشین تان را دو سه باره تمیز کنید، برای ارسال نامه به مدیرتان بارها آن را بخوانید و …

با گام های کوچک شروع کنید و سطح انتظارتان را پایین بیاورید کنار آمدن با خطا و اشتباهات گذشته و جبران کردن آنها یعنی همه مسائل به یک اندازه اهمیت ندارند و شما نباید همه موضوعات را مانند یکدیگر در یک ردیف از اهمیت قرار دهید.

3- بر پایه حس درونی تان اقدام کنید.

فلج تحلیلی ریشه در ذهن دارد و توجه به احساسات درست رو به روی آن قرار دارد. دقیقا مانند همان چیزی است که باعث می شود فست فود بگیریم یا برای پروژه خاصی داوطلب شویم.

4- جرئت ورزی را تمرین کنید.

هر چه بیشتر با احساسات ناخوشایند زندگی مان کنار بیاییم بیشتر به هیجان ها و حس درونی تان تکیه می کنید. حال نوبت به گام بعدی رسید تا شما بتوانید با جسارت تمام حرف تان را بزنید و از آن خجالت نکشید. حرفتان را بگویید، احساسات و نیازتان را مطرح کنید.

در این وضعیت شما باید رودررو صحبت کنید. نترسید و محکم حرفتان را بزنید تا به سرانجامی برسد.

هر کسی می تواند با فلج تحلیلی مقابله کند و همانند دیگر اشکال اضطراب و روش مقابله با این اضطراب کاملا بر عکس است به گونه ای که هر چه ذهن تان می گوید را برعکس انجام دهید.

5- توسعه فردی داشته باشید.

در مقاله قبل توسعه فردی را کامل توضیح دادیم و راههایی برای رسیدن به آن را ذکر کردیم، توسعه فردی تنها راهی است که به شما کمک می کند با استفاده از توانایی هایتان به اهداف تان برسید. توسعه فردی به شما آموزش می دهد تا چگونه خشم خود را کنترل کنید و اعتماد به نفس تان را بالا ببرید.

شما چقدر دچار فلج تحلیلی می شوید؟ چگونه با آن مقابله می کنید؟ تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن