تغذیه سالمسلامت

غذا بر سلامتی انسان چه تاثیری دارد؟

غذایی که می خوریم به بدن ما ‘اطلاعات’ و مواد مورد نیاز برای عملکرد صحیح را می دهد. اگر بدن مواد غذایی درستی دریافت نکند، فرایندهای متابولیک درست کار نمی کنند و سلامتی افراد کاهش می یابد. در این مقاله در ارتباط با غذا و سلامتی مطالبی را می خوانید.

اگر بدن غذای زیادی دریافت کند، یا مواد غذایی مضر به بدن برسد، باعث ایجاد اضافه وزن و سوء تغذیه شده و بدن را در معرض خطر ابتلا به بیماری ها و شرایطی مانند ورم مفاصل، دیابت و بیماری های قلبی قرار می دهد.

اثر غذا در بدن

مواد مغذی موجود در مواد غذایی سلول های بدن ما را قادر می سازد عملکردهای لازم خود را انجام دهد. فکر کردن در مورد مواد غذایی از این طریق به ما کمک می کند تا دید خود را از سمت غذاهای خوب یا بد به سمت کالری موجود در غذاها ببریم.

به جای دیدن غذا به عنوان دشمن، به غذا به عنوان راهی برای ایجاد سلامتی و کاهش بیماری نگاه کنیم که به بدن برای حفظ عملکرد کمک می کند.

ارتباط بین غذا و بیماری چیست؟

اکنون بسیاری از محققان معتقدند که این مشکلات تا حدودی مربوط به رژیم غذایی است. در حالی که آنها قبلاً معتقد بودند بیماری هایی مانند دیابت نوع II، چاقی، بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها ناشی از یک جهش ژن واحد است، اما اکنون آنها به طور کلی این شرایط را به شبکه ای از عملکرد بیولوژیکی نسبت می دهند. غذایی که می خوریم یک عامل مهم در این اختلال است، زیرا رژیم های غذایی ما فاقد تعادل لازم مواد مغذی هستند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به معنای خوردن مواد غذایی از گروه های مختلف غذایی است تا انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین شود. هیچ نوع مواد غذایی وجود ندارد که بتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را تأمین کند بنابراین مهم است که ما طیف وسیعی از غذاها را بخوریم.

چقدر نیاز به غذا خوردن داریم؟

رژیم غذایی شما باید مقدار انرژی مناسبی به شما بدهد (اندازه گیری شده در کالری یا کیلوژول) که لازم است تمام فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. حتی فرآیندهای مانند تنفس و تفکر، از انرژی استفاده می کنند. مصرف انرژی بیشتر از مقدار مورد نیاز شما منجر به افزایش وزن می شود ، در حالی که مصرف کمتر از آنچه شما نیاز دارید باعث کاهش وزن می شود.

میزان انرژی مورد نیاز شما به مواردی از قبیل سن و میزان فعالیت شما بستگی دارد. اما به طور کلی، زنان به حدود 2000 کالری در روز و مردان حدود 2500 کالری نیاز دارند.

نمونه ای از بیماری های قلبی عروقی

هنگام استفاده از رویکرد تغذیه ای به سلامتی و بیماری، مهم است بدانیم که یک بیماری ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از اختلالات زمینه ای ممکن است باعث بیماری های متعدد شود. بیماری قلبی عروقی ممکن است از واضح ترین نمونه های این مفهوم باشد.

محققان نشان داده اند که بیماری های قلبی می تواند با عوامل مختلفی ایجاد شود. این عوامل شامل مقاومت به انسولین، افزایش هموسیستئین، استرس اکسیداتیو، کلسترول بالا، فشار خون بالا، سمیت فلزات سنگین، استرس و التهاب است. هر یک از این عوامل می تواند تحت تأثیر تغذیه باشد و هر یک به نوبه خود بر نیازهای غذایی ما تأثیر بگذارد. این امر هم در مورد پیشگیری و هم برای درمان این عوامل صدق می کند.

با مراجعه به لینک داده شده می توانید مطالبی در ارتباط با مواد غذایی که برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند بخوانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا