پزشکیسلامت

عوارض و فواید مصرف الکل چیست؟ آیا بدن به الکل نیاز دارد؟

اگر به طور کلی الکل مصرف نمی کنید، اکنون زمان خوبی برای شروع نیست. در واقع متخصصان بهداشت می گویند میزان مشخصی برای مصرف الکل وجود ندارد. بر اساس مطالعه انجام شده در اوت 2018 در لانست، استفاده از الکل هفتمین عامل خطر مرگ در سراسر جهان است.

اما اگر دوست دارید هر از چندگاهی یک لیوان شراب یا یک لیوان آبجو سرد بنوشید، روش های سالم و ایمنی برای نوشیدن وجود دارد. اولین قدم این است که میزان مصرف خود را کاهش دهید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به زنان توصیه می کند که مصرف خود را به یک نوشیدنی الکلی در روز و مردان تا دو نوشیدنی محدود کنند. دقیقاً چگونه؟ در اینجا تجزیه و تحلیل CDC وجود دارد:

  • 12 اونس یا 340 گرم آبجو (5 درصد الکل)
  • 8 اونس یا 226 گرم مشروبات الکلی (7 درصد محتوای الکل)
  • 5 اونس یا 141 گرم شراب (12 درصد محتوای الکل)
  • 1.5 اونس یا 42 گرم از مشروبات الکلی 80 درصد مانند جین، رم، ودکا و ویسکی

یکی از راه های مصرف الکل این است که به این فکر کنید چرا می خواهید بنوشید. آیا به شما کمک می کند تا آرام باشید و احساس خوبی داشته باشید؟ آیا اضطراب شما را بدتر خواهد کرد؟ آیا شما برای کنار آمدن با مسائل شخصی در زندگی خود از آن استفاده می کنید؟

سرعت مصرف الکل خود را حفظ کنید و اطمینان حاصل کنید که از انگیزه های خود برای نوشیدن آگاهید. اگر برای عدم مواجه شدن با مشکلات یا خستگی می نوشید، انجام یک فعالیت سالم دیگر یا تماس با یک دوست می تواند مفید باشد.

آلانا کسلر

اثرات الکل

اینکه الکل چگونه روی شخصی تأثیر می گذارد به خود فرد بستگی دارد. اگر الکل مصرف می کنید خود را حداکثر در روز به یک نوشیدنی (برای خانم ها) یا دو نوشیدنی (برای آقایان) محدود کنید و مراقب تأثیر آن باشید.

اگر احساس می کنید بیش از حد می نوشید یا از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده می کنید یا به دلیل شرایط سلامتی تان تحت درمان هستید، مهم است که در مورد استفاده بی خطر الکل با پزشک صحبت کنید.

کبد شما الکل را متابولیزه می کند. اما می تواند هر بار فقط مقدار کمی متابولیزه کند، بنابراین هر مقدار الکل اضافی همچنان بر اساس بیانیه CDC در سراسر بدن شما گردش می کند. خواه نوشیدنی مارتینی بخورید یا ویسکی، تأثیرات الکل تا حد زیادی به میزان مصرف شما بستگی دارد نه به نوع نوشیدنی شما.

در مقادیر کم، الکل می تواند روحیه شما را بالا ببرد. با نوشیدن بیشتر می تواند بینایی، مهارت های حرکتی، حافظه و قضاوت شما را مختل کند.

تمام آنچه در اینجا گفته شد برخی از اثرات بالقوه الکل برای کمک به افزایش سلامتی شما بود و همچنین راه هایی که می تواند برای آن خطر ایجاد کند. فواید الکل از مضرات آن بیشتر نیست بنابراین اگر قبلاً مشروب نخورده اید شروع به نوشیدن نکنید.

مصرف دسته جمعی الکل

فواید مصرف الکل در حد متوسط

1. سلامت بهتر قلب

برخی نوشیدنی های الکلی محافظ بهتری نسبت به بقیه برای قلب هستند. شراب قرمز دارای غلظت بالایی از پلی فنول است که به جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب کمک می کند.

فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در شراب می تواند برای قلب و رگ های خونی و همچنین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. افراد دیابتی به دلیل متابولیسم ضعیف قند می توانند رادیکال های آزاد زیادی تولید کنند.

آلانا کسلر

با این حال این خواص بهبود سلامتی فقط زمانی که الکل کمتری می نوشید مفید است. به عنوان مثال مطالعه ای در فوریه 2017 در بهداشت عمومی لانست نشان داد که نوشیدن متوسط باعث فشار خون نمی شود. اما برای کسانی که بیش از دو نوشیدنی در روز می نوشند کاهش الکل می تواند فشار خون را بهبود بخشد.

2. کمک به جلوگیری از بیماری های مزمن

با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مانند رژیم غذایی مدیترانه ای، مصرف شراب کم تا متوسط می تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهاب کمک کند.

رژیم مدیترانه ای

پلی فنول های موجود در شراب قرمز می توانند به جلوگیری از بیماری های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو کمک کنند.

از دیگر مزایای مصرف کم الکل:

  • موثر بودن الکل بر کلسترول در افراد مبتلا به چربی خون
  • کاهش کلسترول بالا در زنان یائسه
  • تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2
  • افزایش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به سندرم متابولیک

مطالعه ای کوچک در ماه مه 2012 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که شراب قرمز ممکن است برخی از مزایای پروبیوتیک را فراهم کند که به پیشرفت باکتری های دوستانه روده کمک کند.

3. عملکرد شناختی بهتر

مصرف متوسط الکل به سلامت مغز در افراد مسن کمک می کند.

مطالعه ای در ژوئن سال 2020 در زمینه مغز و اعصاب روی 19،887 نفر با میانگین سنی حدود 62 سال نشان داد که نوشیدن کم یا متوسط الکل به طرز قابل توجهی با عملکرد شناختی ارتباط دارد.

جالب اینجاست که: در مقایسه با افرادی که هرگز الکل نمی نوشند، کسانی که مقادیر کم تا متوسط الکل مصرف می کنند کمتر دارای مشکلات مربوط به عملکرد شناختی، وضعیت ذهنی، یادآوری کلمات و واژگان هستند. اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه زنان بودند.

مصرف الکل برای افراد مسن

4. آبجو ممکن است به روده شما کمک کند

آبجو به عنوان یک نوشیدنی تخمیر شده و حاوی پلی فنول ها می تواند به حمایت از میکروبیوم روده کمک کند. با این حال تحقیقات بیشتری برای درک نقش پلی فنول های موجود در آبجو و نحوه تعامل آن ها با روده لازم است.

فواید آبجو

عوارض نوشیدن بیش از حد الکل

1. می تواند باعث آسیب به اعضای بدن شود

مشکلات الکل وقتی ظاهر می شوند که شما نوشیدن متوسط خود را افزایش می دهید.

کسلر می گوید: “مصرف زیاد الکل می تواند باعث آسیب کبد شود زیرا کبد عضوی است که الکل را فیلتر می کند. از آنجایی که کبد الکل را فیلتر می کند، می تواند متابولیت هایی تولید کند که برای سلامتی شما مضر هستند. همچنین می تواند باعث بیماری هایی مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز شوند.”

همچنین مشخص شده است که الکل به دستگاه گوارش آسیب می رساند. بر اساس تحقیقی در مجله جهانی گوارش، اتانول می تواند علاوه بر کبد و لوزالمعده، به مری، روده و معده نیز آسیب برساند.

2. می تواند موجب سرطان شود

تحقیقات، بیماری های زیادی را به الکل مرتبط می کند که از جمله آن ها می توان به سرطان های پستان، کبد، روده بزرگ و… اشاره داشت.

ژانویه 2017 در تحقیقات دارویی نشان داده شده که الکل ممکن است رشد تومور سرطانی را تحریک کرده و پیشرفت تومور ها را تقویت کند.

نوشیدن بیش از حد الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، به ویژه کسانی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند همراه است.

معایب مصرف الکل

3. با پوکی استخوان همراه است

بر اساس مطالعه ژوئن 2018 در مجله مطالعات الکل و مواد مخدر، نوشیدن سنگین الکل با افزایش خطر پوکی استخوان به ویژه در زنان جوان ارتباط دارد.

پوکی استخوان معمولاً در بزرگسالان مسن تر دیده می شود. اما نوشیدن بیش از حد الکل در اوایل بزرگسالی می تواند موجب کم شدن تراکم استخوان جوانان شود.

4. افزایش وزن

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند منجر به افزایش وزن شود. هر گرم نوشیدنی الکلی هفت کالری دارد و مواد مغذی کمی در کنار آن ارائه می دهد.

به بیان بهتر یک لیوان مشروب حدود 80 تا 120 کالری دارد. نوشیدن زیاد آن می تواند به راحتی کالری شما را زیاد کرده و منجر به افزایش وزن شود.

و اضافه وزن یا چاقی می تواند شما را در معرض خطر بالای بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون و سایر بیماری ها قرار دهد.

کوکتل های میوه

منبع: livestrong.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن