پزشکیسلامت

عوارض نوشیدن بیش از حد آب برای بدن

هر سلول در بدن برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد. با این حال، نوشیدن بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت بدن و عواقب جدی برای سلامتی شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا از عوارض مصرف بی رویه آب شما را آگاه سازیم.

عوارض نوشیدن بی رویه آب

عوارض نوشیدن بی رویه آب

نوشیدن بیش از حد آب که آن را برای خود اجبار کنید دشوار است. با نوشیدن بی رویه آب ممکن است اتفاقات بدی را به همراه داشته باشد، معمولاً زمانی که مصرف آب را در خود افزایش دهید، بدن به آب بیشتری در هنگام مسابقات ورزشی یا تمرینات شدید و… نیاز خواهد داشت.

از جمله عواض ناشی از مصرف بی رویه آب می توان به مسمومیت بدن و آسیب به کلیه ها اشاره کرد. کلیه تنها عضو در بدن است که هم از کمبود آب و هم از مصرف بی رویه آب دچار مشکل خواهند شد.

نوشیدن آب می تواند اختلالات موجود در مغز افراد را افزایش دهد. با مصرف بی رویه آب میزان آب موجود در خون افزایش می یابد. افزایش آب در خون می تواند الکترولیت ها به ویژه سدیم را در خون رقیق کند. پزشکان، در زمانی که کمبود سدیم در بدن به کمتر از 135 میلی مول برسد، این مشکل را هیپوناترمی می دانند.

سدیم موجود در بدن به حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج سلول کمک می کند. وقتی سطح سدیم به دلیل مصرف زیاد آب کاهش می یابد، مایعات از خارج به داخل سلول ها منتقل می شوند و باعث تورم سلول ها می شود.

زمانی که این اتفاق برای سلول های مغزی رخ می دهد، می تواند خطرناک باشد و در بعضی مواقع منجر به مرگ شود. مسمومیت بدن با آب از نوشیدن بیش از حد آب حاصل می شود، آب اضافی سدیم را در خون رقیق می کند و باعث حرکت مایعات در داخل سلول ها می شود و باعث تورم آن ها می شود.

خطرات ناشی از نوشیدن بیش از حد آب

خطرات ناشی از نوشیدن بیش از حد آب

وقتی یک فرد مقدار زیادی آب مصرف می کند، سلول های مغز او شروع به تورم می کنند، در نتیجه فشار داخل جمجمه او افزایش می یابد. در این صورت اولین علائم مسمومیت با آب ظاهر می شوند که شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ

موارد شدید مسمومیت با آب می تواند علائم جدی تری ایجاد کند، این موارد عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • ضعف یا گرفتگی عضلات
  • افزایش فشار خون
  • دوگانگی دید
  • سر گیجه
  • عدم توانایی در لمس
  • تنفس دشوار

تجمع مایعات در مغز را ادم مغزی می نامند. ادم می تواند بر ساقه مغز تأثیر بگذارد و باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی شود.در موارد شدید، مسمومیت با آب می تواند باعث تشنج، آسیب مغزی، کما و یا حتی مرگ شود.

نوشیدن زیاد آب می تواند فشار داخل جمجمه را افزایش دهد. این می تواند علائم مختلفی ایجاد کند و در موارد شدید کشنده باشد.

نکته: گزارش های پزشکی زیادی در مورد مرگ به دلیل مصرف زیاد آب گزارش شده است.

چه عواملی باعث مسمومیت با آب می شود؟

مسمومیت با آب معمولاً افرادی را که در مسابقات ورزشی یا تمرینات استقامتی شرکت می کنند یا افرادی که دارای شرایط مختلف روحی هستند، تحت تأثیر قرار می دهد.

  • رویداد های ورزشی

مسمومیت با آب به ویژه در بین ورزشکاران استقامت شایع است. این در صورتی اتفاق می افتد که فردی بدون محاسبه صحیح از دست دادن الکترولیت ها، آب زیادی بنوشد. به همین دلیل هیپوناترمی غالباً در جریان رویداد های مهم ورزشی رخ می دهد.

یکی از علائم هیپوناترمی کمبود آب بدن است. طبق یک گزارش منبع معتمد، سربازی که آب بدن او تمام شده بود و دچار گرما زدگی شده بود، دچار مسمومیت آب شد و در نهایت این مسمومیت آب مرگ او را به همراه داشت.

نکته: مصرف بی رویه آب می تواند نشانه ای از شرایط مختلف بهداشت و روانی باشد. این بیماری بیشتر در بین مبتلایان به اسکیزوفرنی دیده می شود، اما در افرادی که دارای اختلالات عاطفی، روان پریشی و اختلالات شخصیتی هستند نیز می توان دید.

آیا آب می تواند کشنده باشد؟

آیا آب می تواند کشنده باشد؟

یکی از عوارض مصرف بی رویه آب کشندگی آن است. افرادی که در معرض خطر مرگ ناشی از مسمومیت با آب هستند، بیشتر تمایل دارند در مسابقات ورزشی استقامت یا آموزش های نظامی شرکت کنند. فردی که هیچ یک از این دو کار را نمی کند بعید است به دلیل نوشیدن زیاد آب منجر به مرگ شود.

هر فرد به چه میزان آب نیاز دارد؟

هیچ دستورالعمل رسمی و مشخصی در مورد میزان آب مصرفی هر شخص در روز وجود ندارد. مقدار مناسب مصرف آب بسته به عواملی مانند: وزن بدن، میزان فعالیت بدنی، آب و هوا و شیردهی مادران متفاوت است.

دانشمندان در سال 2004 با توجه به تحقیقات به عمل آمده در آکادمی ملی پزشکی توصیه کردند که زنان 19 تا 30 ساله حدود 2.7 لیتر در روز و مردانی که در همین رنج سنی قرار دارند حدود 3.7 لیتر در روز آب مصرف کنند.

برخی از افراد هنوز از قانون 8 × 8 پیروی می کنند که توصیه می کند روزانه هشت لیوان آب 8 اونسی بنوشید. توجه داشته باشید که این توصیه براساس تحقیقات نبوده و منبع معتبری ندارد.

غلبه بر تشنگی ممکن است برای همه مفید نباشد. به عنوان مثال: ورزشکاران، افراد مسن و زنان باردار باید هر روز آب بیشتری بنوشند. برای تخمین مقدار مناسب آب، می توانید به در نظر گرفتن کالری مورد نیاز برای بدن دقت کنید.

اگر شخصی به 2000 کالری در روز نیاز دارد، باید 2000 میلی لیتر آب در روز نیز مصرف کند.

خلاصه:

نوشیدن بیش از حد آب عوارض بسیاری دارد و می تواند منجر به مسمومیت با آب شود. مسمومیت آب در میان ورزشکاران و سربازان بسیار رایج می باشد. هیچ راهنمایی دقیق و رسمی در مورد مقدار آب مصرفی وجود ندارد. برای جلوگیری از مسمومیت با آب، برخی منابع توصیه می کنند بیش از 0.8 تا 1.0 لیتر آب در ساعت بنوشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا