بهداشت فردیپوست و موسلامت

درباره انواع عفونت های پوستی رایج در باشگاه و راه های پیشگیری از ابتلا به آن

قطعاً تمریناتی که در باشگاه انجام می دهید فواید سلامتی متعددی را تضمین می کند و در بیشتر موارد موجب کاهش استرس و افزایش سطح انرژی می شود. اما، آیا می‌دانید که در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی تمام این تمرین‌های عرق‌آور می‌توانند باعث عفونت پوستی متعددی شوند؟ که یکی از شایع ترین این عفونت ها “بثورات عرق” است. خوشبختانه، برای جلوگیری از چنین عفونت هایی شیو ه های آسانی وجود دارد که می توانید به راحتی ورزش کنید. بنابراین، به خواندن مقاله ادامه دهید تا بدانید چه چیزی باعث بروز عفونت پوستی در باشگاه می شود و چگونه می توانید از آن ها جلوگیری کنید.

انواع عفونت های پوستی رایج در باشگاه

در اینجا انواع عفونت های پوستی رایج در باشگاه که ممکن است در اثر عدم رعایت بهداشت به آن مبتلا شوید را نام برده ایم. از جمله:

1. کرم حلقوی

کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که بر روی پوست شما به صورت جوش های دایره ای، خارش دار و قرمز ظاهر می شود. این می تواند در هر قسمت از بدن شما از جمله: پوست سر شما رخ دهد و باعث خارش شدید شود. بنابراین، اگر پوست قرمز با خارش یا لکه های دایره ای روی پوست خود دارید، این ها علائم کرم حلقوی هستند و معمولاً در عرض 4 تا 14 روز پس از تماس با قارچ کرم حلقوی ظاهر می شوند و ممکن است از یک قسمت بدن به قسمت دیگر سرایت کند. در صورت ابتلا اقدامات فوری برای درمان آن ها انجام دهید. برای درمان آن می توانید از کرم ها یا لوسیون های ضد قارچ استفاده کنید.

ناگفته نماند که کرم حلقوی در مکان‌های گرم و مرطوب رشد می‌ کند، از این رو، تجهیزات یا نیمکت‌ های عرق‌ زده می‌توانند نقاط خطر آفرین برای انتقال و گسترش آن باشند.

کرم حلقوی یک عفونت قارچی است.

2. پای ورزشکار

پای ورزشکار نیز یک نوع شایع عفونت قارچی است که توسط قارچی به نام “Trichophyton rubrum” ایجاد می شود که همچنین این قارچ موجب ایجاد عفونت کرم حلقوی نیز می باشد. این عفونت معمولاً در پاهای شما ایجاد می شود و موجب خارش و پوسته پوسته شدن پوست بین انگشتان پا می شود. همچنین، ممکن است در ناحیه آسیب دیده احساس سوزش داشته باشید.

برای بهبود و درمان آن ممکن است استفاده از کرم های پوستی در کاهش سوزش و خارش موثر باشد. علاوه بر این، مطمئن شوید که بین انگشت پا را تمیز و خشک نگه دارید تا از گسترش بیشتر عفونت جلوگیری کنید. همچنین، اگر کسی در خانواده یا کلاس بدنسازی شما از آن رنج می‌ برد، آگاه باشید. زیرا، پای ورزشکار مسری است.

نحوه ابتلا به پای ورزشکار: در حین تمرین، پاهای شما به دلیل تعریق مرطوب می ماند و این محل خوبی برای رشد قارچ ها می باشد و با راه رفتن روی سطوح آلوده، استفاده از تشک های کثیف یوگا و … به این عفونت مبتلا خواهید شد.

عفونت پوستی پای ورزشکار به خصوص در باشگاه مسری است.

3. فولیکولیت

فولیکولیت یک بیماری پوستی دردناک و خارش دار است که به صورت برجستگی های قرمز رنگ ظاهر می شود. کاملاً شبیه آکنه است. همچنین ممکن است در پوست آسیب دیده احساس سوزش داشته باشید. در این حالت فولیکول های مو تحت تاثیر باکتری قرار می گیرند و باعث عفونت می شوند. این عفونت ممکن است روی گردن، زیر بغل، ران‌ها و … رخ دهد.

در صورت تعریق بیش از حد یا استفاده از وسایل کثیف ممکن است به این عفونت مبتلا شوید. سعی کنید از لباس های تنگ استفاده نکنید. زیرا، ممکن است باعث ایجاد اصطکاک و تشدید آن شود.

فولیکولیت کاملاً شبیه آکنه است.

بیشتر بدانید: فولیکولیت چیست؟ راه های پیشگیری و درمان آن

4. میخچه کف پا

زگیل کف پا چیز جدیدی نیست جز رشد توده ای در پوست که در کف پا ایجاد می شود. این زگیل معمولاً به عنوان زگیل “verrucae” شناخته می شود که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. همچنین، ممکن است از مکان های گرم و مرطوب مانند: رختکن، استخر و … به ویروس مبتلا شوید. اگر زخم یا بریدگی باز دارید، ورود ویروس به بدن شما آسان تر است.

این ویروس خاص به پایین پاهای شما حمله می کند و باعث ایجاد زگیل می شود. بیشتر زگیل های کف پا دردناک هستند و در راه رفتن مشکل ایجاد می کنند. اولین علامت زگیل کف پا نشان دهنده حساسیت یا درد در پاهای شما است.

از جمله عفونت های پوستی باشگاه زگیل می باشد.

5. استافیلوکوکوک

استاف، این عفونت پوستی رایج در باشگاه، زمانی ایجاد می شود که بدن شما توسط باکتری استافیلوکوک مورد حمله قرار گیرد. استاف از ناحیه کوچکی از پوست شما شروع می شود اما در صورت عدم درمان می تواند گسترش یابد. به نظر می رسد یک زخم باز قرمز و حساس است. پوست ملتهب می تواند دردناک و خارش دار باشد. همچنین ممکن است تب، لرز، تعریق و ضعف را تجربه کنید.

عفونت استاف مسری است و به سرعت گسترش می یابد. معمولاً از طریق لمس فیزیکی منتقل می‌شود، اما تمرین روی یک تشک یا نیمکت در بسته نیز می‌تواند عفونت را منتقل کند. اگر زخم باز دارید، باکتری‌ها می‌توانند وارد شوند و تکثیر شوند و زندگی را به خطر بیاندازند. از این رو در صورت داشتن هر یک از این علائم با پزشک مشورت کنید.

در باشگاه چطور به عفونت های پوستی مبتلا می شویم؟

در اینجا به چند مورد از مواردی که موجب بثورات پوستی می شود را نام برده ایم. از جمله:

1. تماس مستقیم تجهیزات عمومی باشگاه با پوست

در هنگام ورزش در باشگاه با تجهیزات مختلفی از جمله: دمبل، کتل بل، تشک یوگا و … در تماس هستید و ممکن است برخی از این تجهیزات با پوست شما مستقیماً در تماس باشند. بنابراین، میکروب ها به پوست شما منتقل می شوند و به عفونت پوستی مبتلا خواهید شد.

2. تماس مستقیم با فرد آلوده

علاوه بر تجهیزات عمومی باشگاه، در برخی ورزش ها مانند: کشتی که حریفان بدن یکدیگر را لمس می کنند، ممکن است عفونت پوستی از فرد مبتلا به فرد مقابل منتقل شود. با این وجود، از آنجایی که وسایل تناسب اندام در باشگاه توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو ابتلا به عفونت پوستی شایع تر است.

3. استفاده از لباس نامناسب در هنگام ورزش

در جلسات تمرینی گسترده با لباس های تنگ، اصطکاک مداوم بین پوست شما و لباس های تنگ لاتکس (که در لباس های بدنسازی یافت می شود) منجر به تعریق بیش از حد و ایجاد خارش یا قرمزی پوست می شود که در نهایت منجر به عفونت قارچی می شود. پس علاوه بر وسایل تمرینی مشترک در باشگاه، لباس های نامناسب بدنسازی (مانند: دستکش های لاتکس، سوتین ورزشی، شلوارهای یوگای تنگ) نیز می توانند باعث ایجاد بثورات پوستی یا عفونت شوند.

4. استفاده از دئودورانت و لوسیون قبل یا بعد از تمرین

بسیاری از شما ممکن است از دئودورانت و لوسیون قبل یا بعد از تمرین برای کنترل بوی بدن ناشی از تعریق استفاده کنید. اما، در موارد متعددی، این لوسیون ها و دئودورانت ها منبع تحریک و ناراحتی در پوست شما می شوند. همچنین ممکن است میکروب ها را از حمام عمومی یا رختکن باشگاه جذب کنید. هنگامی که بدن شما یک حمله پاتوژن را تشخیص داد، سیستم ایمنی بدن شما شروع به مبارزه با میکروب ها می کند و در نتیجه بدن شما واکنش های آلرژیک ایجاد می کند.

5. مصرف مکمل یا رژیم غذایی خاص

همچنین ممکن است با مصرف مکمل های غذایی خاص که توسط مربی شما پیشنهاد شده است، دچار عفونت های پوستی شوید. از این رو، مهم است که رژیم غذایی خود را بررسی کنید. اگر از قبل به یک ماده خاص حساسیت دارید، مصرف آن ممکن است وضعیت پوست شما را تشدید کند

چگونه از عفونت های پوستی در باشگاه پیشگیری کنیم؟

در این بخش به معرفی چند مورد از مواردی که موجب پیشگیری بثورات پوستی می شود، می پردازیم. از جمله:

1- دستان خود را بشویید

دست های خود را با آب و صابون بشویید یا حداقل پس از اتمام تمرین، آن ها را ضدعفونی کنید.

2- زخم های باز را بپوشانید

وقتی برای تمرین می روید، همیشه زخم های خود را بپوشانید. باکتری‌ها می‌ توانند از طریق بریدگی وارد بدن شما شوند و خیلی سریعتر از راه‌ های دیگر نفوذ کنند. همچنین تا بهبود کامل بریدگی از استخر، جکوزی و اتاق بخار استفاده نکنید.

3- تجهیزات را ضد عفونی کنید

همیشه قبل و بعد از استفاده تجهیزات باشگاه را ضد عفونی کنید. برای تمیز کردن آن می توانید از اسپری یا دستمال مرطوب استفاده کنید. هنگام ورزش، سعی کنید از حوله بین پوست و سطح خود استفاده کنید تا از تماس مستقیم با میکروب ها جلوگیری کنید.

تجهیزات را ضد عفونی کنید.

4- لباس های گشاد بپوشید

سعی کنید هنگام ورزش لباس های گشاد بپوشید تا لباس هایتان به پوست شما ساییده نشود. همچنین پوشیدن لباس های گشاد باعث می شود هوا وارد بدن شما شده و عرق را خشک کند. به این ترتیب هیچ گونه رشد میکروب در بدن شما وجود نخواهد داشت.

5- بلافاصله بعد از تمرین دوش بگیرید

دوش گرفتن بلافاصله بعد از تمرین بهترین راه برای دور نگه داشتن میکروب ها و باکتری ها از بدن است. از یک حوله تازه برای جذب آب بدن خود استفاده کنید و سپس لباس تمیز بپوشید.

6- کفش بپوشید

برای جلوگیری از انتقال آلودگی نه تنها در جلسه تمرینی خود، بلکه در تمام مدتی که در کلاس بدنسازی خود هستید، کفش بپوشید. به خصوص هنگام رفتن به حمام، اتاق بخار، رختکن و … .

هنگام تمرینات ورزشی برای جلوگیری از انتقال آلودگی کفش بپوشید.

7- درمان به موقع را دریافت کنید

اگر علائم عفونت و بثورات پوستی را تجربه کردید، فورا آن را درمان کنید. عفونت های طولانی مدت پوست می تواند هشدار دهنده باشد. با یک متخصص پوست مشورت کنید و همان طور که توصیه می شود، دوره درمان را ادامه دهید.

سخن آخر

ورزش کردن در باشگاه سرگرم کننده است به همین دلیل بهتر است مسائل بهداشتی را رعایت کنید تا دچار عفونت های پوستی نشوید و از آنجا که تجهیزات باشگاه نسبت به سایر موارد موجود در باشگاه میکروب های بیشتری را به خود جذب می کنند (زیرا، چندین نفر به طور همزمان از آن ها استفاده می کند).

بنابراین، حتما قبل و بعد از جلسات تمرینی وسایل خود را ضد عفونی کنید تا از پوست خود محافظت کنید. همچنین، لباس های گشاد بپوشید تا پوستتان نفس بکشد و در نهایت برای جلوگیری از انتشار میکروب ها از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود با دیگران خودداری کنید.

در صورت هر گونه شدت، فوراً با متخصص پوست تماس بگیرید. به طور خلاصه، بهداشت شخصی شما بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین، برای داشتن یک جلسه تمرینی راحت در باشگاه، مطمئن شوید که از روش های ایمن استفاده می کنید.

منبع:

https://skinkraft.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا