تغذیهتغذیه سالم

مواد غذایی مفید برای کبد (بخش اول)

نکات برگزیده مطلب
  • دانش قدرت است
  • در آینده ممکن است
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • نکته روز : آن مرد دوباره
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • Spieth در خطر ناپدید شدن

کبد نیروگاه یک اندام است، این عضو وظایف اساسی را انجام می دهد، از تولید پروتئین، کلسترول و صفرا گرفته تا ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات.همچنین کبد سمومی مانند الکل، داروها و فرآورده های طبیعی سوخت و ساز بدن را تجزیه می کند، نگه داشتن کبد در حالت مناسب برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. در این مقاله به مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت کبد شما اشاره شده است.

1. قهوه

قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای تقویت سلامت کبد بنوشید.

مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه، کبد را از بیماری محافظت می کند حتی افرادی که قبلاً با این عضو مشکل داشته اند.

به عنوان مثال، مطالعات بارها نشان داده است كه نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سیروز یا آسیب های دائمی كبدی را در افراد مبتلا به بیماری های مزمن كبدی كاهش می دهد.

نوشیدن قهوه همچنین ممکن است خطر ابتلا به یک نوع متداول از سرطان کبد را کاهش دهد و تأثیرات مثبتی بر بیماری کبد و التهابات آن داشته باشد.

بیشترین فواید در افرادی که حداقل سه فنجان در روز می نوشند مشاهده شده است.

به نظر می رسد که قهوه از ایجاد چربی و کلاژن که دو علامت اصلی بیماری کبدی است جلوگیری می کند.

قهوه همچنین باعث کاهش التهاب و افزایش سطح گلوتاتیون آنتی اکسیدان می شود.

آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و می توانند باعث آسیب به سلول ها شوند.

2. چای

چای سبز

چای به خارق العاده ای برای سلامتی مفید است، اما شواهد نشان داده اند که ممکن است فواید خاصی برای کبد داشته باشد.

یک مطالعات در ژاپن نشان داده که نوشیدن 5-10 فنجان چای سبز در روز با نشانگرهای خون بهبود یافته سلامت کبد همراه است.

در مطالعات دیگری دیده شده در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) نشان داد که نوشیدن چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های بالا به مدت 12 هفته سطح آنزیم های کبدی را بهبود می بخشد و همچنین ممکن است استرس اکسیداتیو و ذخایر چربی موجود در کبد را کاهش دهد.

علاوه بر این، بررسی های دیگر نشان داده که افرادی که چای سبز می نوشند احتمال ابتلا به سرطان کبد در آن ها کمتر است.

کمترین خطر در افرادی دیده می شود که بیش از چهار فنجان در روز می نوشند.

با این وجود، برخی افراد به ویژه افرادی که مشکل کبدی دارند، باید قبل از مصرف چای سبز به عنوان مکمل احتیاط کنند.

زیرا گزارش های زیادی در مورد آسیب های کبدی ناشی از استفاده از مکمل های حاوی عصاره چای سبز گزارش شده است.

3. گریپ فروت

گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به طور طبیعی از کبد محافظت می کنند.

دو آنتی اکسیدان اصلی که در گریپ فروت یافت می شود، نارینژنین و نارینگین هستند.

اثرات محافظتی گریپ فروت به دو روش شناخته می شود، با کاهش التهاب و محافظت از سلول ها.

مطالعات همچنین نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها می توانند از پیشرفت فیبروز کبدی، یک بیماری مضر که در آن بافت پیوندی بیش از حد در کبد ایجاد می شود، بکاهد.

این امر به طور معمول ناشی از التهاب مزمن است.

با این وجود، شواهد موجود نشان می دهد که گریپ فروت یک راه خوب برای سالم نگه داشتن کبد در مبارزه با آسیب و التهاب است.

4. بلوبری و زغال اخته

مواد غذایی مفید برای کبد

زغال اخته و بلوبری هر دو حاوی آنتوسیانین ها و آنتی اکسیدان هایی هستند که رنگ های متمایز خود را به توت ها می دهند.

مصرف این میوه ها به مدت 3-4 هفته کبد را از آسیب محافظت می کند.

علاوه بر این، زغال اخته به افزایش پاسخ سلول ایمنی و آنزیم های آنتی اکسیدانی کمک می کند.

قرار دادن این دسته از توت ها به طور منظم در رژیم غذایی یک راه خوب است برای اطمینان از اینکه کبد شما با آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای سالم ماندن تأمین می شود.

5. انگور

مواد غذایی مفید برای کبد

انگور مخصوصاً انگور قرمز و بنفش حاوی انواع ترکیبات گیاهی مفید است.

مطالعات نشان داده است که آن ها می توانند مزایای مختلفی از جمله کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب دیدن و افزایش سطح آنتی اکسیدان ها داشته باشند.

به طور کلی مطالعات نشان داده که انگور یک ماده غذایی بسیار مفید برای کبد است.

در آینده بخش دیگری از مواد غذایی مفید برای کبد در اختیار شما قرار خواهیم داد، با ما همراه باشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن