علم و فناوریکامپیوتر و آی تی

لوگو چیست و چگونه طراحی لوگو حرفه ای داشته باشیم؟

اولین چیزی که مشتری در مواجهه با کسب و کار ما می بیند، لوگو یا نشان کسب و کار ماست. طراحی لوگو حرفه ای می تواند جایگاه ویژه ای برای ما در ذهن مخاطب ایجاد کند.

لوگو چیست؟

نشان گرافیکی که به صورت سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد را لوگو می گویند.

خوب است بدانیم لوگو هویت بصری برند بوده و باید چیزی فراتر از یک طرح گرافیکی باشد. ما در این مقاله مراحل طراحی لوگو سفارشی و خلاقانه از ابتدا تا انتها را شرح می دهیم.

مراحل طراحی لوگو

1- طرح اولیه یا اتود

اولین گام در طراحی لوگو حرفه ای، طرح های اولیه است که اغلب به صورت دستی روی کاغذ یا کامپیوتری در ایلاستریتور یا فتوشاپ انجام می شود. در این مرحله ممکن است چندین طرح مختلف برای ایده داشته باشیم که بتواند به جامع تر شدن طرح اصلی کمک کند.

پس بهتر است عجله نکنیم و مراحل را به ترتیب طی کنیم. خوب است بدانیم؛ استفاده از الگو های ساده در ابتدا و تبدیل آن به طرحی حرفه ای نشان دهنده خلاقیت و توانمندی طراح در این مرحله است.

طراحی لوگو

2- متعادل سازی

در این مرحله به بررسی رنگ، اندازه و طرح می پردازیم و تلاش می کنیم تا در طراحی لوگو حرفه ای به یک هماهنگی و یکپارچگی در بین آن ها برسیم. مخاطب ما عموم مردم هستند و از دید آن ها هرچه اجزای لوگوی ما هماهنگ تر باشد، زیبا تر و ماندگار تر است.

3- اندازه ها

از موارد دیگری که باید به آن توجه کرد، اینکه لوگو در اندازه های مختلف خوب و خوانا به نظر برسد و در مقابل تغییر اندازه، کیفیت ظاهری خود را حفظ کند.

برای مثال لوگو هنگام نمایش در بیلبورد، تلویزیون، پوستر، بزرگ؛ یا در هنگام نمایش روی پاکت، اقلام تبلیغاتی و غیره، کوچک می شود.

کوچک ترین مقیاس سخت ترین اندازه در طراحی لوگو حرفه ای است، پس در زمان طراحی، لوگو را در این مقیاس که مناسب پاکت نامه و سربرگ است طراحی و چاپ کنیم و ببینیم آیا هنوز خوانایی خود را دارد؟

4- رنگ ها

انتخاب رنگ در طراحی لوگو حرفه ای بسیار پیچیده است اما مهم ترین قوانین آن عبارت است از:

  1. استفاده از رنگ های نزدیک بهم در چرخه. برای مثال اگر یک پالت سرد داریم از رنگ های آبی، سبز و بنفش استفاده کنیم.
  2. تا حد امکان از رنگ های زیاد روشن استفاده نکنیم، زیرا به سختی دیده می شوند.
  3. رنگ های سفید، سیاه، خاکستری، زیبایی بعضی لوگو ها را دو چندان می کنند. (اگر دلیل خوبی برای نقض این قوانین داشتید، می توانید آن ها را نقض کنید.)
  4. روانشناسی رنگ به شما کمک زیادی در برانگیختن احساسات و خلق و خوی مشتریان می کند. مثلا رنگ زرد نشاط آور، پیچیده و فرح بخش است و باعث ایجاد نشاط در مشتری می شود.

یک توصیه: با بازی کنتراست مختلف یک رنگ را تست کنید، تا بتوانید حستان را از طریق لوگو به مشتری القا کنید.

5- طراحی متناسب با کسب و کار

لوگو حرفه ای

برای انتخاب بهترین شیوه در طراحی لوگو حرفه ای لازم است اطلاعات کافی از برند و مشتریان داشته باشید. مثلا استفاده از آرم های سه بعدی با گرافیک های حباب دار ممکن است برای یک برند خوب باشد درصورتی که با برند دیگر متناسب نبوده و اتفاقا به دلیل نا هماهنگی تاثیر منفی داشته باشد.

همه این موارد لزوم تحقیق درباره مشتری و مخاطبین شما را می رساند و جدی گرفتن آن مانع از تغییر چند باره لوگو می شود.

6- تایپوگرافی

یکی از نکات دشوار در طراحی لوگو حرفه ای تایپوگرافی، اندازه و فونت مناسب آن است و نسبت به سایر لوگو ها باید زمان بیشتری صرف طراحی و مرتب سازی آن کرد.

شاید پس از اجرای قالب های مختلف تصمیم به استفاده از یک قالب جدید یا ترکیبی از قالب های قبلی برسید.

نکاتی که باید بدانیم:

  1. در انتخاب فونت خود را محدود نکنید. انواع فونت ها، اسکریپ، ایتالیک و… را امتحان کنید.
  2. استفاده از فونت های متداول در این نوع طراحی لوگو حرفه ای شما را یک آماتور جلوه می دهد.
  3. مطمئن باشید فونت ها خوانا هستند.
  4. در تایپوگرافی فقط از یک نوع قلم استفاده کنید. استفاده از یک قلم و سبک خاص وسفارشی شده شما را از سایر رقبا متمایز می کند.

7- شناخت اهداف یک برند

هدف اصلی از طراحی لوگو حرفه ای، برند سازی است. برندی که علاوه بر شناسانده شدن به مخاطب، شما را از سایر رقبا متمایز کند. برای مثال لوگوی برند هایی چون: مک دونالد، کوکاکولا و ..

آنچه باعث محبوبیت یک لوگو می شود ترکیب همه عناصری است که در این مقاله به بررسی آن ها پرداخیتم.

حال نگاهی به طرح های خود بیاندازید تا علاوه بر سنجش، مواردی که نیاز به اصلاح دارند را اصلاح نمایید. یک راه سریع برای آزمایش میزان حرفه ای بودن لوگو این است که آن را معکوس کنید و ببینید باز هم آرم شما قابل تشخیص است یا خیر.

برای مطالعه: بهترین نرم افزار ویرایش عکس فتوشاپ است یا لایتروم؟

8- تفاوت عامل تمایز

در طراحی لوگو حرفه ای، مبتکر باشید و سعی کنید سبک خاص خود را بسازید، ریسک کنید و باید و نباید های طراحی را بشکنید.

انواع سبک های مختلف را انتخاب کنید تا به بهترین الگو های ایده آل مشتری برسید. همان طور که قبلا هم گفته شد از فونت و رنگ های مختلف استفاده کنید تا به موارد خاص برسید.

9- از سادگی نترسید

در طراحی لوگو حرفه ای از اینکه سراغ طرح های ساده بروید، نترسید. لوگو هایی که با وجود سادگی ماندگار شدند کم نیستند. لوگوی نایک یک نمونه ی بارز از آن هاست.

بهتراست در طراحی لوگو حرفه ای تمام عناصرغیر ضروری را حذف کنیم. نرم افزارهای photoshop ،freehand ،adobe illustrator نرم افزار های قدرتمندی هستند که توان اعمال فیلتر و افکت های حرفه ای را روی لوگو فراهم می کنند.

طراحی لوگو حرفه ای

10- راز ماندگاری

برای طراحی لوگو حرفه ای ماندگار، باید مراحل طراحی را با استفاده از موارد زیر انجام دهید:

  • مطالعه و پژوهش
  • طوفان مغزی برای رسیدن به ایده
  • استفاده از طرح برداری
  • ارسال به مشتری
  • اعمال تغییرات لازم
  • طراحی لوگو حرفه ای نهایی و ارسال مجدد به مشتری

11- الهام گرفتن از سایر طرح ها

این قانون به منزله ی کپی برداری نیست بلکه صرفا ذهن شما را با انواع طراحی لوگو حرفه ای آشنا می کند و به شما در طراحی لوگو مشابه کمک می کند.

برای ساده تر شدن کار و بهره وری بیشتر از زمان می توانید از وکتور های آماده که به صورت رایگان در سایت های مختلف مثل Freepik ،Vector Stock ،undrow استفاده کنید.

همین طور وب سایت های بسیاری هستند که ایده های خوبی برای طوفان مغزی دارند اما اگر طرح اولیه را خودتان شروع کرده باشید، طراحی لوگو حرفه ای شما منحصربه فرد خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا