علم و فناوریکامپیوتر و آی تی

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست و چگونه کار می کند؟

تولید محتوا در حال تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین روش های تعامل مشاغل با مشتریان است. دیگر آن روز هایی که شرکت ها می توانستند تولید محتوا را به عنوان یک موضوع فرعی در نظر بگیرند، گذشته است. محتوا فقط بر بازاریابی تأثیر نمی گذارد. محتوا بخش اصلی بسیاری از مشاغل شده است و تقریباً همه بخش ها، از جمله فروش، توسعه و بازاریابی دیجیتال را تحت تأثیر قرار می دهد. با این وجود، 42 درصد از شرکت ها اظهار داشتند که فناوری مناسبی برای مدیریت محتوای خود ندارند. اینجاست که سیستم مدیریت محتوا (CMS) وارد عمل می شود. CMS به شما کمک می کند تا یک استراتژی جامع بازاریابی محتوا را پیاده سازی کرده و محتوا را در استراتژی تجاری خود تولید کنید.

اگر می خواهید درباره تولید محتوا اطلاعات بیشتری کسب کنید، به مقاله دیگر ما با نام”تولید محتوا چیست” رجوع کنید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

CMS یک برنامه کاربردی است که برای مدیریت و انتشار محتوا در وب استفاده می شود و به چندین کاربر اجازه می دهد بدون نیاز به اجازه از توسعه دهنده، مشارکت کنند، مطلب ایجاد کنند، ویرایش کنند و در نهایت منتشر کنند.

دو قسمت اصلی وجود دارد که به ایجاد محتوا در وب سایت کمک می کند.

  • برنامه مدیریت محتوا (CMA): که به بازاریابان، فروشندگان و سایر تولید کنندگان محتوا اجازه می دهد بدون نیاز به مشارکت بخش IT مستقیماً با محتوا کار کنند.
  • برنامه تحویل محتوا (CDA): به عنوان بخش پشتیبان وب سایت عمل می کند و محتوای وارد شده را در قالب ها می گیرد و آن را به یک وب سایت فعال تبدیل می کند که بازدیدکنندگان از سراسر جهان می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • مدیریت محتوای وب (WCM): به نوعی، نام دیگری برای CMS است.

7 ویژگی سیستم مدیریت محتوا

استراتژی و راه حل های CMS باید به گونه ای طراحی شود که هفت ویژگی زیر را داشته باشد.

1- امنیت

امنیت سیستم مدیریت محتوا
امنیت

اطمینان از اینکه تجارت شما در برابر حملات سایبری ایمن است، بسیار مهم است. حملات نه تنها تداوم تجارت شما را مختل می کند، بلکه هزینه های هنگفتی نیز برای شما دارد. گزارش اخیر McAfee نشان می دهد که در سال 2018 بالغ بر 600 میلیارد دلار به دلیل جرایم سایبری از دست رفته است. سیستم های CMS مبتنی بر فضای ابری یک هدف رایج برای حملات سایبری هستند.

اکثر سیستم های مدیریت محتوا دارای مجموعه ای قوی از ویژگی های امنیتی مانند احراز هویت پیشرفته، مجوز های دقیق، فایروال و محافظت در برابر حملات بدافزار هستند.

2- Omni-channel و پشتیبانی چند زبانه

 Omni-channel و پشتیبانی چند زبانه سیستم مدیریت محتوا
Omni-channel و پشتیبانی چند زبانه

یک سیستم مدیریت محتوا که از تحویل چند زبانه و چند کانالی پشتیبانی می کند، نه تنها این کار را بسیار آسان انجام می دهد، بلکه به مدیران محتوا و برند های محلی نیز این امکان را می دهد تا کمپین های محلی را در کانال هایی که مناسب بازار های خود هستند، حفظ کرده و برند خود را حفظ کنند.

3- کاربر پسند بودن

استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا بصری که به کاربران اجازه می دهد تا از اجزایی مانند تصاویر، طرح ها و تجربیات استفاده کنند، تیم ها را تشویق می کند تا مالکیت تجربیات محلی را به دست آورند. مخصوصاً اگر این اجازه را بدهد که همه کاربران به زبان دلخواه خود از سیستم استفاده کنند، بسیار جذاب خواهد بود.

سیستمی که از جریان های کار مستقیم پشتیبانی می کند، زندگی مدیران برند را آسان می کند و به نوبه خود از تلاش و تعالی مداوم در فرایند جهانی شدن پشتیبانی می کند.

چگونه یک وب سایت ساده وردپرس بسازیم؟ (راهنمای گام به گام)

4- آزمایش

برای حمایت بیشتر از تیم های جهانی خود در بومی سازی نام تجاری در بازار های جدید، بسیار مهم است که آن ها بتوانند به سرعت نتایج تلاش های خود را ارزیابی کرده و بر اساس این بازخورد، اقدام مستقل انجام دهند.

ساده ترین راه برای انجام این کار این است که اطمینان حاصل کنید که CMS / WCM مورد استفاده شما دارای قابلیت آزمایش داخلی برای آزمایش محتوا و عناصر تجربه، چه در دسکتاپ، موبایل یا سایر کانال ها است.

5- شخصی سازی

یک سیستم WCM که به شما امکان می دهد عناصر تجربه دیجیتالی مانند کمپین ها، محتوا یا شبکه های محصول را به صورت خودکار شخصی سازی کنید، چابکی بیشتری را برای تیم های جهانی فراهم می کند، زیرا آن ها به راحتی می توانند انواع تجربه سایت را از یک سیستم جهانی ایجاد کنند. همچنین به مشاغل اجازه می دهد تا بر برند جهانی کنترل بیشتری داشته باشند و از جهانی شدن در مقیاس وسیع حمایت کنند.

6- تجزیه و تحلیل

از یک سیستم مدیریت محتوا که دارای موتور تجزیه و تحلیل داخلی است، استفاده کنید. بنابراین تیم های بازاریابی، تولیدکنندگان محتوا و مدیران برند شما می توانند بر اساس داده های بازدیدکنندگان محلی، به راحتی روند بازدیدکنندگان و فرصت هایی را برای بهبود تجربه دیجیتالی تشخیص دهند. حتی بهتر است که سیستم بتواند این اطلاعات را به ازای هر شخص ارائه دهد که در بهینه سازی محتوای ارائه شده به بازدیدکنندگان شما در سراسر جهان دقت بسیار بیشتری بدهد.

7- مقیاس پذیری

مشاغلی که WCM خود را در فضای ابری اجرا می کنند، قادر خواهند بود تلاش های جهانی سازی خود را بسیار سریعتر افزایش دهند، زیرا تیم های توسعه دهنده می توانند تنها با چند کلیک، به روز رسانی تجربه دیجیتال را در سراسر جهان انجام دهند، در حالی که ارائه دهندگان از زمان به روز و بهبود های مستمر ارائه شده توسط ابر استفاده می کنند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

با تبدیل شدن حوزه دیجیتال به یک جنبه اصلی برند ها، کانال های جدید مشتریان ظاهر شد، محتوا باید در کانال های جدید قابل دسترس و سازگار باشد، همکاری بین بخش ها اهمیت بیشتری یافت و ارائه محتوای مربوط به هر فرد به طور جداگانه مورد توجه قرار گرفت. با گذشت زمان، اشکال دیگری از سیستم های مدیریت محتوا پدیدار شده است.

CMS سنتی / همراه (Coupled CMS)

CMS سنتی (که گاهی اوقات به عنوان “CMS همراه” نیز نامیده می شود) از نظر طرح بندی و عملکرد کلی احتمالا ساده ترین است. با CMS سنتی، کاربران محتوای خود را با استفاده از ویرایشگر WYSIWYG یا HTML ایجاد و ویرایش می کنند و سپس CMS محتوا را مطابق با CSS مورد استفاده برای طرح بندی نمایش می دهد.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر به دنبال ایجاد یک سایت بازاریابی نسبتاً ساده هستید، CMS سنتی به دلیل سادگی، انتخاب خوبی است.

 CMS سنتی در مقابل CMS بدون سر
CMS سنتی و CMS بدون سر

CMS بدون سر (Headless CMS)

طراحی CMS بدون سر و جدا شده کاملاً مشابه است. هر دو دارای جدایی بین مخزن محتوا در پس زمینه و ابزار های انتشار در نمای جلو هستند.

برخلاف سایر طرح ها، این طراحی “بدون سر” در نظر گرفته می شود زیرا دارای یک پیشانی مشخص برای ارائه محتوا نیست. اطلاعات به جای پیوند دادن به یک نمای جلو، از طریق یک API در کانال های مختلف ارائه می شود. اساساً، API یک CMS بدون سر برای ارائه اطلاعات بسیار انعطاف پذیر است زیرا به عنوان ابزاری برای هر یک از قسمت های جلو برای انتقال داده ها از پشتیبان وجود دارد.

برای چه کسی مناسب است؟

برای تیم هایی که به دنبال تولید مقدار قابل توجهی محتوا و ارائه اطلاعات در چندین کانال هستند، سیستم مدیریت محتوا بدون سر بهترین انتخاب است.

CMS جداگانه

CMS جدا شده از جهاتی پیچیده تر از CMS سنتی (یا همراه) است. مزایای CMS جداگانه به طراحی مربوط می شود که عملیات پیش نما و پشتیبان را از هم جدا می کند. این بدان معناست که سازندگان محتوا به سادگی می توانند اطلاعات را به مدیر محتوا در پس زمینه متصل کنند و نگران طرح بندی که توسط سیستم پیش فرض دستکاری می شود، نباشند.

برای چه کسی مناسب است؟

CMS جداگانه طراحی قدرتمندی دارد که امن و همه کاره است. CMS جداگانه برای ویژگی های زیادی که در اختیار بازاریابان و توسعه دهندگان محتوا قرار می دهد، ایده آل است.

5 مرحله برای انتخاب بستر CMS

مراحل انتخاب سیستم مدیریت محتوا
انتخاب CMS

[مرحله 1]: درباره کاربرد و هدف CMS خود تصمیم بگیرید

مهمترین سؤالی که باید در ابتدای پروژه CMS از خود بپرسید این است: “من برای رسیدن به چه چیزی تلاش می کنم؟” با نگاهی انتقادی به موقعیت فعلی و جایی که می خواهید باشید می توانید شروع به ترسیم نگاشت محتوا، داده ها، ابزار ها و ادغام هایی کنید که در حال حاضر برای ایجاد دیدگاه خود به آن ها نیاز دارید.

[مرحله 2] درک ویژگی های CMS

پس از تعیین آنچه می خواهید از پیاده سازی CMS خود به دست آورید، زمان انتخاب سیستم مدیریت محتوا است که با این چشم انداز هماهنگ باشد. برخی از ویژگی های CMS می تواند به حرکت سریع تر پروژه CMS و تسریع کار های روزمره کمک کند.

[مرحله 3] در مورد هزینه فکر کنید

بخش مهمی از هر پروژه CMS به هزینه مربوط است. سیستم مدیریت محتوا می تواند مبلغ هنگفتی را به خود اختصاص دهد. با درک کل هزینه های مربوط به چنین پروژه ای، شگفتی های مالی نامطلوب کمتری برای شما پیش می آید.

[مرحله 4] محاسبه بازدهی

CMS یک سرمایه گذاری است و بنابراین باید بازده شما را تضمین کند. بنابراین منطقی است که اولین ملاحظات شما این باشد که با محاسبه بازده سرمایه گذاری، میزان بودجه مورد نیاز برای این پروژه را توجیه کنید.

[مرحله 5] بودجه خود را تعیین کنید

پس از برآورد بازده خود، می توانید نسبت میزان بودجه ای که مناسب مقیاس پروژه است، را به دست آورید.

منبع: bloomreach.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا