بارداریتغذیهتغذیه سالمخانواده

نکات مهمی که باید در سه ماه دوم بارداری رعایت کنیم

پس از گذشت دوره پر هیجان سه ماه اول بارداری وارد سه ماه دوم بارداری می شوید که هفته 12 تا 24 را شامل می شود. جنین در این سه ماه به سرعت رشد می کند و از اندازه تقریبی 6 سانتیمتر به 30 سانتیمتر می رسد. در سه ماه دوم بارداری حالت تهوع کمتر می شود و بدن با شرایط وفق پیدا می کند. اما از آنجایی که این سه ماه سرعت رشد جنین از ماه های قبل بیشتر است، شما وارد دوران اصلی رشد و علائم آن می شوید و همچنان برای شما سوال است که حالا چه نکاتی را رعایت کنیم. در ادامه به موارد اصلی که باید در سه ماهه دوم بارداری رعایت کنید، اشاره می کنیم.

علائم این ماه شامل

  • قرمز شدن لثه
  • خشکی بینی و نفس تنگی
  • نشست شیر
  • یبوست
  • ترک پوست یا قرمزی
  • بعضی افراد ورم دست و پا

در دوره دوم بارداری تست غربالگری یکپارچه و متوالی انجام می شود. بهترین زمان انجام آن هفته 15 تا 18 یعنی ماه چهارم و پنجم می باشد که 80 تا 90 درصد قابل تشخیص است.

ماه چهارم

با ورود ماه چهارم که از هفته 12 تا 16 را شامل می شود، شما کم کم حرکت فرزندتان را به صورت جزئی حس خواهید کرد. در هفته 14، فرزند شما تقریبا به 12 سانتیمتر رسیده و وزن آن 45 گرم شده است. اکنون اندام جنسی نوزاد رشد کرده. شما می توانید برای تشخیص جنسیت فرزند به سونوگرافی مراجعه کنید. البته همانطور که در مقاله قبل گفتیم جنسیت در دو هفته اول مشخص می شود اما چون نوع جنسیت جنین در DNA آن نهفته است با سونوگرافی مشخص نمی شود.

در اواخر ماه چهارم چشم جنین می چرخد همچنین عمل بلعیدن را انجام می دهد به این صورت که مایع آمنیوتیک درون رحم را بلع می کند و دوباره آن را دفع می کند. این عمل به دلیل تمرین و عملکرد بدن جنین بعد از تولد در بلع و دفع است. همچنین با این کار و تغذیه خون مایع امنیونتیک درون رحم را می سازد.

مصرف مواد دارویی و تغذیه ای در ماه چهارم

مصرف قرص های کلسیم دی به صورت هفتگی، زینک و مواد غذایی دارای کلسیم مانند لبنیات و مواد خونساز در این ماه توصیه می شود. همچنان لازم است از ویتامین E که در موادی مانند مغز ها وجود دارد، بیشتر در این ماه استفاده کنید.

از آنجایی که در این دوره جنین رشد سریعی دارید پوست بدن شما کش می آید. از همین ماه ورزش های کششی را انجام دهید تا رشد پوست شما درد ناک نباشد. علائم کش آمدن پوست در مادران بستگی به نوع پوستشان دارد؛ بعضی افراد دچار قرمزی می شوند. کش آمدن پوست باعث نازک شدن و دیده شدن مویرگ ها می شود.

بعضی از بانوان هم دچار ترک های پوستی می شوند که با خارش همراه است. در بیشتر مواقع این ترک ها باقی می ماند. اما برای کم شدن آن بهتر است قبل از شروع از روغن های طبیعی برای جلوگیری از ترک پوست شکم استفاده کنید مانند روغن زیتون یا نارگیل و همزمان ورزش های کششی داشته باشید.

ویتامین E، زینک، کلسیم و سایر مواد مفیدی که در سه ماه دوم بارداری باید مصرف شود.

در این ماه حتما مصرف مایعات را بیشتر کنید. کودک شما از خون شما تغذیه می کند علاوه بر این مایع آمنیوتیک می سازد پس مواد اولیه را به او برسانید. شما برای یک فرد کوچک درون بدنتان باید آب مصرف کنید. مثلا اگر قبلا 6 تا 8 لیوان مایعات مصرف می کردید از این به بعد تا 12 لیوان به مایعات احتیاج دارید. اگر فصل گرم باشد بیشترهم نیاز خواهد بود.

ماه پنجم

ماه پنج شامل هفته 17 تا 20 می شود. اندازه و وزن جنین در این دوره از 12 سانتیمتر به 20 سانتیمتر و 320 گرم می رسد. در این ماه ناخن ها رشد می کند و همچنان دستگاه گوارش فعالیت دارد، در اواسط این ماه کودک شما می شنود شما می توانید برای او موسیقی بگذارید یا با او حرف بزنید.

بعضی بانوان در سه ماه دوم بارداری دچار ورم دست پا می شوند. این احتمالا به طبع مزاج شما بستگی دارد و می تواند اذیت کننده باشد. به همین دلیل این ماه بیشتر دچار تنگی نفس می شوید؛ حتما به فضای آزاد بروید و اکسیژن دریافت کنید. استراحت کافی داشته باشید. اما همه این موارد پس از به دنیا آمدن فرزندتان برطرف می شود.

هنگام بیدار شدن به آرامی حرکت کنید، شاید فرزند شما هنوز خواب باشد و با حرکت ناگهانی شما به او شک وارد شود.

تکرر ادرار شما را کلافه کرده، برای بعضی افراد در این دوره کمتر می شود. اما در ماه پنجم به روده های شما هم فشار وارد شده و احتمال یبوست زیاد است، پس حتما پیاده روی کنید و نکات تغذیه را رعایت کنید.

نکات دارویی و تغذیه ای ماه پنجم

فیله مرغ وقارچ برای بارداری
آب پرتقال

مواد دارویی ماه های قبل همچنان مصرف شود و خودسر آن ها را کم یا زیاد نکنید. حتما با پزشک خود مشورت کنید. اسید فولیک یا نوع ویتامین B همراه خود دارد که برای پیشگیری از نقص لوله عصبی از جمله اسپینابیفیدا مناسب است و خطر زایمان زودرس را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

در این ماه بیشتر از توت ها و میوه هایی مانند پرتقال استفاده کنید. پلو کته یا سیب زمینی آب پز یا نان سفید که نشاسته زیادی دارند استفاده نکنید. به جای آن نان سبوس دار و از پروتئین هایی مانند انواع گوشت ها، فیله مرغ و قارچ ها، استفاده کنید تا کمتر تا دچار یبوست شوید و پروتئین مورد نیاز را تامین کنید.

از غذا های نفاخ تا حد امکان استفاده نکنید و حبوبات را شب تا صبح در آب بگذارید.

ماه ششم بارداری

ماه ششم بارداری از هفته 21 تا 24 را شامل می شود. در این ماه جنین از 16 سانتیمتر به 30 سانتیمتر و به وزن تقریبی 630 گرم میرسد. ممکن است کودک شما حرکات سریع داشته باشد و یا شروع به سکسکه کند. این ها برای تمرینات انقباضی بدن جنین از دوران جنینی ایجاد می شود. در اواخر این ماه غدد عرق تشکیل می شود.

پس از اتمام این دوره، شما وارد سه ماه سوم و پایانی بارداری خواهید شد که شرایط کاملا متفاوت و خاصی برای شما خواهد بود.

نکات دارویی و تغذیه ای ماه ششم بارداری

علاوه بر رعایت نکات ماه پنجم، در این ماه به شرایط بدنی خود بیشتر برسید. برای گرفتگی بینی دوش آب گرم بگیرید و به برنامه های ورزشی خود اهمیت بدهید. تمرینات کششی و تمرین مچ پا را انجام بدهید تا در ماه بعد که وزن جنین بیشتر می شود بتوانید راحت تر تحمل کنید. شما باید آماده شوید تا در دوره سوم بارداری نزدیک به 4 کیلو را با خود حمل کنید.

همچنین کفش مناسبی را برای خود تهیه کنید.

ورزش های کششی در سه ماه دوم بارداری
ورزش های کششی در سه ماه دوم بارداری بارداری
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن