پزشکیسلامت

ورزش و تاثیر آن بر زندگی

ما در این مقاله با نام ” ورزش و تاثیر آن بر زندگی ” یکی از مهم ترین عواملی که می تواند بر روحیه و زندگی انسان تاثیر بگذارد ورزش است. علاوه بر آن این ورزش می تواند بر روی سلامتی انسان و در پیشگیری – درمان و کنترل بسیاری از نارسایی های قلبی و عروقی و تنفسی تاثیر بگذارد.

این نکته را هنگام ورزش مد نظر داشته باشید که ” ورزش کنید و آب بنوشید!! ” .

هرساله تعداد افراد بسیاری بر اثر بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند. شما می توانید با ورزش سلامتی خود را تا حد زیادی تضمین کنید.

شادابی و نشاط در ورزش مدام

ورزش هدف های زیادی را دنبال می کند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. یکی از مهم ترین این هدف ها داشتن روحیه شاداب و جوان تر می باشد که بسیار تاثیر گذار است. ورزش یکی از مهم ترین راه هایی است که می تواند با افسردگی مقابله کند. هدف های ورزش از جمله بهداشتی و تندرستی، پرورشی و اخلاقی، روانی و اجتماعی … است که هرکدام دارای زیر شاخه هایی هستند.

علاه بر ویژگی های بالا می توان نکات زیر را هم از ویژگی های ورزش در نظر گرفت :

  • ·         تأمین سلامتی و بهداشت بدن در برابر بیماری ها
  • ·         تأمین شرایط و تقویت بدن
  • ·         بازسازی بدن به منظور رفع نقایص جسمی و افزایش کارایی ان
  • ·        پرورش روان و ایجاد زمینه برای استقلال شخصیت
  • ·         رشد و پرورش رغبت های مثبت
  • ·         خود داری از پذیرش افکار و عقاید مسموم و ارشاد و هدایت دیگران
  • ·         رفع عوارض مثل نگرانی – ترس و کناره گیری
  • ·         ایجاد حس رقابت سالم
  • ·         دست یابی به شادابی و نشاط
  • . تقویت روان و غلبه بر عادت های بد

یکی از اصلی ترین آرزو های بشر در تمام این سال ها داشتن بدنی سالم و تندرست است. در ادامه چند مورد از فواید ورزش و تاثیر آن در زندگی ر برای شما بیان می کنیم :

۱) تقویت عضله قلب و کلیه عضلات بدن.

۲) تسریع در جریان خون و انتقال اکسیژن به تمام نقاط بدن.

۳) کاهش کلسترول و باز شدن عروق از تاثیرات ورزش است که از ابتلا به بیماری فشار خون پیشگیری می کند.

۴) به دلیل تقویت عضله قلب و افزایش قدرت انقباضی آن، تعداد ضربان قلب در حالت استراحت در هر دقیقه کمتر شده و در مقابل، خون با نیروی بیشتری به جریان می‌افتد.

۵) به دلیل انقباض عضلات پا در حین ورزش، خون سریع تر به قلب بر می گردد و از بروز واریس در پاها جلوگیری می کند.

ورزش و تاثیر آن بر زندگی روزانه

6) فواید و اثرات ورزش بر دستگاه تنفس : یکی از مهم ترین فواید ورزش، تاثیر آن بر دستگاه تنفس می باشد.هنگام ورزش مقدار اکسیژن بیشتری توسط اعضا بدن مصرف می شود و علاوه بر آن سرعت خون رسانی به اعضا بدن نیز افزایش می یابد.

  • هنگام ورزش کیسه های هوایی باز می شوند و بازده بیشتری دارند.
  • حجم تنفسی بالا سبب دریافت اکسیژن بیشتر و رساندن آن به اندام های بدن می شود.
  • این افزایش اکسیژن در بدن سبب بالا رفتن بازدهی و کارایی و جلوگیری از خستگی می شود.

7) فواید و اثرات ورزش بر دستگاه گوارش : کارکرد صحیح دستگاه گوارش تا حدود زیادی بیانگر صحت و سلامت انسان است به گونه‌ای که بسیاری از متخصصین داخلی معتقدند اکثر بیماری‌های انسان مربوط به اختلال در دستگاه گوارش می‌باشد. یکی از کاربرد های ورزش تحریک سیستم گوارشی است که از یبوست جلوگیری می کند.

8) فواید و اثرات ورزش بر دستگاه حرکتی : یکی از اصلی ترین تاثیرات ورزش تاثیر آن بر عضلات و اندام های حرکتی می باشد. عضلات اندام های حرکتی اولین قسمتی است که تاثیر ورزش را بر روی آن می بینیم. مهم‌ترین اثرات مفید ورزش بر دستگاه حرکتی عبارتند از :

  • عضلات بدن با ورزش تقویت می شود و بازدهی را بیشتر می کند.
  • از ابتلا به آرتروز جلوگیری کرده و استحکام مفاصل را بیشتر می کند.
  • انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.
  • استحکام استخوان ها را افزایش می دهد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • عضلات ستون مهره ها را افزایش می دهد و از کمر درد جلوگیری می کند.
  • بر غدد داخلی تاثیر گذار است

8) فواید و اثرات ورزش بر دستگاه عصبی :تمرینات مدام موجب بهبود کارکرد سیستم عصبی و هماهنگی بین عصب و عضله می شود. مهمترین اثرات مثبت ورزش بر دستگاه عصبی عبارتند از :

  • ورزش هم بر جسم و هم بر روی روح تاثیر گذار است و یکی از بهترین راه ها برای مقابله با افسردگی است.
  • با بهبود کار سیستم عصبی – عضلانی ، موجب افزایش کارایی و بازده می شود.
  • یکی از بهترین راه ها برای درمان بی خوابی است.

9) یکی از مهم ترین نکات آن این است که افرادی که تمرینات مرتب دارند به دلیل تاثیرات ورزش بر بدن دارای عمر طولانی تر نسبت به سایر افراد هستند. افرادی که ورزش می کنند از نظر چهره و روحیه شاداب تر و جوانتر به نظر می رسند.

ورزش و تاثیر آن بر زندگی روزانه

10) افزایش توده‌ی عضلانی بدن : آرزوی هر فردی هنگام ورود به ورزش این است که بدنی بدون توده های چربی و کاملا عضلانی داشته باشد، که این امر تنها با ورزش های مرتب و مداوم امکان پذیر است.

این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر یک ورزشکار د رطول روز به دلایل خاصی نتواند ورزش کند، به دلیل داشتن توده عضلانی زیاد در مقایسه با سایر افراد دارای انرژی بیشتری مصرف می کند و بسیار کمتر از یک فرد عادی دچار چاقی می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن