پزشکیسلامت

10 راهکار کاربردی برای سلامت بدن در هوای گرم

زمانی که به فصل گرم نزدیک می شویم عموما خسته و بهانه گیر می شویم. اول از همه بهتر است این فصل گرم را بپذیریم، چرا که تحقیقات محققان نشان می‌دهد، هوای گرم به تنهایی نه تنها خطرناک نیست بلکه باعث بقا و رشد حیات می شود. این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که انسان می‌تواند دمای 101 درجه سانتی‌گراد را نیز به مدت 30 دقیقه تحمل کند! اما ترکیب هوای گرم و رطوبت می‌تواند دمای درونی بدن را به نقطه خطر نزدیک کند. بدن برای خنک شدن پوست میزان تعریق را افزایش داده و این باعث کاهش آب در بدن و سردرد های ناشی از آن می شود به طبع آن قدرت تصمیم گیری کم می شود، فعالبت کبد و دمای مرکزی بدن افزایش می یابد. در این حالت سلامت بدن شما در هوای گرم بسیار حائز اهمیت است.

در دید رایج عموم کار خنک کردن محیط های بسته با کولر است. اما با توجه به کمبود آب و حجم بالای مصرف برق در این فصل، این روش کافی نیست. در عین حال ما همیشه در مکان های مسقف نیستیم؛ گاهی در حال خرید یا در راه هستیم. در این مقاله 10 راهکار برای سلامت بدن در هوای گرم را ارائه می دهیم.

1- تغییر در خانه یا اداره

برا اینکه اتاق یا محل کار خنک بماند چنیدن راهکار داریم.

  • ایجاد پرده ای مناسب و ضخیم اما روشن برای پنجره های اتاق ها می تواند از ورود نور به خانه جلو گیری کند.
  • استفاده از تهویه حمام و آشپزخانه که محل گرما است باید تهویه مناسب داشته و در زمان پخت و پز حتما روشن باشد.
  • حذف لامپ های رشته ای و استفاده کمتر از وسایلی برقی به این دلیل که گرما تولید می کنند مانند لپتاپ، سشوار و…
  • در ساعاتی که هوا نسبتا خنک است مانند شب و اول صبح به جای کولرهای آبی از پنکه هم می توانید استفاده کنید. بهتر است آن را جهت خلاف عقربه های ساعت تنظیم کنید.
  • در طول شب که هوا خنک تر است پنجره ها را باز بگذراید تا هوای تازه و خنک جریان داشته باشد.
  • اگر ملحفه و روبالشی شما از جنس های ساتن یا مخمل است حتما آن را با جنس نخی یا ابریشمی رنگ روشن تعویض کنید.

می توانید از بالش خنک کننده استفاده کنید به این ترتیب که زیر سر یا بین پاهایتان قرار دهید.

روتختی نخی مناسب سلامت بدن در هوای گرم
ملحفه نخی

2- تهیه لباس مناسب فصل گرم

مناسب ترین جنس پارچه برای هوای گرم، نخ و کتان می باشد. با وجودی که این موضوع را می دانیم اما به ندرت از آن استفاده می کنیم. اگر به اصطلاح گرمایی هستید در اولین فرصت یک لباس مناسب فصل که آزاد و ترجیحا دارای رنگ روشن باشد تهیه کنید. الیاف طبیعی این پارچه باعث تنفس پوست می شود.

3- مصرف نوشیدنی های مناسب فصل

شناخت بهترین و بدترین نوشیدنی در فصل گرم به شما کمک می کند تا گرمای کمتری را حتی در زمان تحرک حس کنید. به عنوان مثال نوشیدنی های زیر می تواند مفید باشد:

بهترین نوشیدنی های فصل گرم

بهترین نوشیدنی آب است. در تابستان همین که احساس تشنگی کردید بدانید بدن شما نیاز فوری به آب دارد. در اولین فرصت آن را میل کنید تا هوای کبدتان را داشته باشید. این نوشیدنی را می توان همه جا یافت.

برای حفظ رطوبت و سلامت بدن در هوای گرم می توان از نوشیدنی های مفید هم مثل شربت های کم شکر، استفاده کرد. این نوشیدنی ها می توانند همان شربت هایی باشند که در ماه رمضان هم توصیه می شود تا عطش را کم کند که در سنت ما ایرانی ها از دیرباز مرسوم است. به عنوان مثال:

  • شربت خاکشیر و تخم شربتی
  • شربت لیمو(موهیتوی خانگی)
  • شربت عسل و بیدمشک
  • آب انار
  • میکس هندوانه و توت فرنگی
  • شیر سرد و انواع بستنی (میلک شیک)
  •  آب نارگیل
نوشیدنی های سرد مناسب فصل گرما
4 نوششیدنی مخصوص ماه های گرم سال

بدترین نوشیدنی فصل گرم

  • نوشیدینی داغ مانند قهوه و چای تیره به دلیل اینکه داری خواص دیوروتیک هستند. نه تنها گرمای بدن شما را افزایش می دهد، بلکه باعث از دست دادن آب بدن و تعریق نامطبوع می شود.
  • از نوشیدنی هایی که بسیار سرد یا به اصطلاح تگری هستند پرهیز کنید. این کار باعث ایجاد کرامپ های شدید و شوک به معده می شود. 
  • مصرف مشروبات الکلی و عرق ها باعث گرم تر شدن بدن شما و اعمال بار اضافه به کبد می شود. به این دلیل که در فصل گرم فعالیت کبد برای دفع سموم افزایش می یابد، مصرف این نوشیدنی امکان دارد باعث آسیب های جدی شود.علاوه بر این نوشیدنی و غذاهای های مانده هم موجب اضافه کاری کبد می شود. پس باید از آن ها اجتناب کرد و به جای آن برای سلامت بدن به کبدتان کمک کنید .
  • نوشیدنی هایی که طبع گرم دارند به تنهایی برای فصل گرم خیلی مناسب نیستند، مانند شربت زعفران، طالبی یا معجون ها. مخلوط آن با بستنی بیشتر گرمی آن را کاهش می دهد.

جالب است بدانید که…

در کشورهای گرمسیری و همینطور استان های گرم ایران مانند سیستان و بلوچستان که دمای هوا بسیاربالا است، مردم چای داغ و ادویه‌های گرم را مصرف می کنند تا به این صورت دمای بدن خود را گرم تر از محیط کنند. اینکار متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را بالا برده و در این صورت وزش نسیمی هر چند گرم به شما احساس خنکی می‌دهد!

4- مصرف غذای مناسب

از مصرف غذاهایی که باعث تشنگی بیشتر می شود پرهیز کنید مانند غذاهای پر ادویه و تند یا شور. همینطور غذاهایی که طبع گرمی دارند را کمتر مصرف کنید تا کبد هم دچار اضافه کاری نشود. برای سلامت بدن در هوای گرم بیشتر سعی کنید از خوراکی و نوشیدنی هایی که طبع سرد دارند استفاده کنید؛ به عنوان مثال مصرف ماهی را بیشتر کنید یا برنج را بیشتر از نان گندم کنید و در کنارغذا های طبع گرم ماست مصرف کنید و یا سالادهای سنتی یا ترشی های کم سیر که خیلی تند نیستند مثل زیتون استفاده کنید.

ماست و خیار و آب دوغ خیار از غذاهای سنتی ایران برای فصل های گرم بسیار مفید است.

ماست و خیار
ماست و خیار

استفاده از سرخ کردنی ها در این فصل نه تنها باعث تشنگی می شوند همینطور باعث فشار به کبد نیز می شوند. فست فود ها را تا جایی که می توانید حذف کنید و در صورت مصرف آن را از مکانی مطمئن و بهداشتی خریداری کنید. پس از صرف غذا بعد از یک ساعت بیشتر مایعات مصرف کنید تا کبد دچار مشکل نشود.

5- استراحت در هوای آزاد

اگر منزل شما ویلاییست یا مکانی هستید که امکانات امروزی را ندارد یا برق قطع شده است، برای زمان استراحت تشک را روی زمین قرار دهید همانطور که می دانید هوای گرم بالا قرار دارد و سطح زمین خنک تر است.

فرقی نمی کند در خانه یا در طبیعت باشید، می توانید از تور معلق یا همان ننو برای استراحت استفاده کنید. با این کار هوا در اطراف شما در حرکت است و کمتر احساس گرما می کنید.

ننو یا تور معلق
تور معلق استراحت

6- استفاده از زیور آلات فلزی

اجداد ما با این روش ها توانستند در هوای گرم دوام بیاورند ما هم می توانیم. همانطور که می دانید فلز به سرعت گرما را جذب می کند و به همین دلیل می تواند گزینه خوبی برای گرفتن حرارت بدن شما باشد. استفاده از یک دست بند مسی یا آویز های نقره می تواند گزینه مناسبی باشد.

7- عطر و اسپری خنک

استفاده از عطر ها و اسپری هایی که گرم هستند یا رایحه های شیرین دارند در هوای گرم حال شما و اطرافیانتان را بدتر می کند. بهتر است از اسپری و عطر های خنک استفاده کنید.

8- عدم انجام کار سنگین در میانه روز

میانه روز ساعات اوج گرما است و بهتر است کار های سنگین مانند اسباب کشی یا حتی تهیه غذا را به ساعات شب یا اول صبح موکول کنید.

9- رعایت نکات در پیاده روی

گاهی لازم است مسافتی را در هوای گرم پیاده بروید باید امکانات لازم همراه خود داشته باشید، مانند:

تیپ تابستانی
تیپ تابستانی
  • کرم ضد آفتاب محافظ در برابر تعریق
  • لباس نخی، روشن و گشاد.
  • عینک، کلاه آفتابی را فراموش نکنید.
  • حتما یک بطری آب همراه خود داشته باشید.
  • سعی کنید در حد امکان از مسیر هایی که سایه است پیاده روی کنید.
  • در راه رفتن عجله نکنید.
  • کفش های روزنه دار یا سندل استفاده کنید.
  • گوشی همراه مخصوصا اگراینترنت آن روشن باشد باعث گرم شدن باتری و انتقال گرما به بدن می شود. آن را در جیب نگذارید و در کیف دستی یا کمری حمل کنید.
  • آدامس خنک کننده همراه داشته باشید.

10- دوش آب سرد یا استخر خنک

در قدیم آب تنی در هوای گرم مرسوم بوده. امروزه می توانید بیشتر استخر بروید و از حوض آب سرد نهایت استفاده را ببرید، شنا در هوای گرم بسیار پرطرفدار بوده و هست. اگر فرصت استخر رفتن را ندارید یا مکانی هستید که این امکانات را ندارد، یک دوش آب سرد در زمان گرمازدگی حال شما را بسیار خوب و سرزنده می کند، مخصوصا اگر یک شامپو خنک کننده داشته باشید.

در کل همیشه در ماه های گرم سال هر گاه به حمام می روید در انتها یک دوش آب سرد بگیرید. این عمل برای رسیدن دمای بدن شما به تعادل و سلامت بدن در هوای گرم سال بسیار مفید می باشد.

اگر گرمتان است و این موارد هم در دسترس نیست فقط با آب خنک، مچ پا و دست و صورت خود را خیس کنید.

امیدواریم این مطالب برای سلامت بدن شما در هوای گرم مفید باشد.

دوش آب سرد
دوش اب سرد
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا