علم و فناوریکامپیوتر و آی تی

آشنایی با انیمیشن و مراحل ساخت آن

اگر شما می خواهید ویدئو شخصی خود را تولید کنید یا به دنبال استخدام در یک شرکت ساخت انیمیشن هستید، دانستن مراحل تولید و ساخت انیمیشن برای شما ضروری است. خوشبختانه، ما در اینجا شما را با روال ساخت انیمیشن به صورت مرحله به مرحله آشنا خواهیم کرد. بنابراین، اگر مشتاق کشف جادویی هستید که در ایجاد فیلم های متحرک وجود دارد، این مطلب مناسب شما است.

اما، قبل از اینکه ما ادامه دهیم بهتر است با خود انمیشین آشنا شوید.

انیمیشن چیست؟

انیمیشن یک تکنیک دو بعدی برای ایجاد توهم حرکت در ذهن مخاطب با استفاده از تصاویر ثابت در یک فضای دو بعدی است. این تصویر سازی شامل شخصیت ها، تابلو های داستان (Storyboard) و پس زمینه ها به صورت گرافیک برداری است. تصاویر متحرک معمولاً با نرم افزاری هایی مانند ایلوستریتور یا لایت روم یا فتوشاپ یا افتر افکت ایجاد می شوند.

مراحل ایجاد انیمیشن چیست؟

با آن که هر پروژه ویدیویی انیمیشن که روی آن کار می کنیم متفاوت است، اما همه آن ها 7 مرحله اساسی را دارند.

  • مرحله 1: جمع آوری اطلاعات
  • مرحله 2: مفهوم و متن
  • مرحله 3: ضبط صدا
  • مرحله 4: Storyboard
  • مرحله 5: مدل تصویری
  • مرحله 6: تولید انیمیشن
  • مرحله 7: موسیقی

مرحله 1: جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای ساخت انیمیشن

قبل از آن که شروع کنیم، نکته مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. اساس ساخت یک انیمیشن عالی درک صحیح از پروژه مشتری است. در این مرحله، ما با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنیم تا چشم انداز درستی از پروژه ویدیویی آن ها تعیین کنیم.

برای انجام این کار، یک فرم مختصر از پیشنهادات خلاقانه خود برای آن ها ارسال می کنیم تا پر کنند. به طور خلاصه، این فرم یک پرسشنامه از مشتری برای تولید ویدیو بهتر است. 

این پرسشنامه شامل جزئیاتی مانند هدف ویدئو، ویژگی های محصول، مزایایی را که می خواهند برجسته تر باشد، نوع مخاطبانی که هدف جذب آن ها را دارد، سرعت پرش بین موضوعات و غیره را در بر می گیرد. بعداً نیز، از طریق یک تماس آنلاین یا یک نشست شخصی با شخص سفارش دهنده، درک عمیق تری از پروژه پیدا می کنیم. در این مرحله از روند انیمیشن مشارکت مدیران خلاق و نویسندگان فیلمنامه توصیه می شود.

در اینجا نمونه ای از این نوع فرم ها را قرار داده ایم، در صورت تمایل از آن استفاده کنید.

شماره های ارتباطی برای تماس های تلفنی و آنلاین:
وب سایتی یا محصولی که می خواهید این ویدیو آن را پوشش دهد:
آدرس URL
مدت زمان، مورد نیاز فیلم:
ترجیح لهجه هنرمند صداگذار روی ویدئو
ترجیح سرعت پرش بین موضوعات
شرکت، محصول یا خدمات خود را در 1-2 جمله خلاصه کنید
دلیل شما از تهیه ویدئو
هدف و مأموریت شرکت، محصول یا خدمات شما چیست؟
راه حل های شما برای هدف خود چیست و چه چیزی شما را از رقبا متمایز می کند؟
چه چیزی شما را متفاوت می کند؟ چرا مردم باید محصول یا خدمات شما را انتخاب کنند؟
سه مزیت اصلی (یا کمتر) که می خواهید برجسته تر باشد چیست؟
همه خدمات یا محصولات مهم هستند، اما مردم چیزی را می خرند که مزایای خوبی داشته باشد. در صورت داشتن این مزایا، آن ها را در لیست ذکر کنید.
ایده اصلی برای فیلمنامه
در صورت وجود
هدف اصلی فیلم
آیا برای بازاریابی،آموزش، پرورش و غیره استفاده می شود
مخاطبان این ویدئو
کشور، سن، جنسیت و گروه (جامعه) مخطبان شما
آیا شما چیزی با سبک رمانتیک و خنده دار می خواهید، یا چیزی جدی تر؟
قیمت محصول و خدمات شما چقدر است؟ آیا در پایان ویدیو گزینه تماس بگیرید باشد؟
به عنوان مثال: از مخاطب بخواهید که ثبت نام کند یا با شما تماس بگیرد یا خرید آنلاین و غیره انجام دهد.
آیا فیلم یا سبک مرجعی وجود دارد که بخواهید در تولید این ویدئو از آن ها الگو بگیرید؟
لطفا لینک آن را قرار دهید

مرحله 2: مفهوم و متن برای ساخت انیمیشن

مفهوم و متن اصلی، ستون فقرات هر ویدیو است. در این مرحله، ما از فرم بالا به عنوان راهنما استفاده می کنیم. در کنار آن برای ایجاد بهترین ایده های ساخت انمیشین، تحقیقات خود را شروع می کنیم.

این ایده ها می تواند مفهومی، شخصیت محور، برانگیزاننده هیجان یا مکالمه طور باشد تا مناسب ترین عملکرد پروژه ویدیویی را برای مشتری ما داشته باشد. این اساساً به معنای ایجاد یک چهارچوب برای ساخت انیمیشن متحرک است.

پس از تأیید مشتری، ما از این چهارچوب به عنوان پایه ای برای ایجاد یک حالت متنی جذاب استفاده می کنیم که پیام مورد نظر سفارش دهنده را به طور موثر بیان می کند.

نکته حرفه ای: ما توصیه می کنیم هنگام نوشتن متن، از Google Docs استفاده کنید زیرا با دسترسی راحت آن، دریافت بازخورد ها و پیشنهادات از طرف همه افراد مختلف، مانند مشتریان و تیم شما، آسان تر می شود.

هنگامی که در حال نوشتن یک اسکریپت توضیح دهنده برای ویدیو متحرک هستید، نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید:

طول متن فیلم:

طول ایده آل برای فیلم های متحرک بین 60 تا 90 ثانیه است که به طور متوسط می تواند شامل ​​150 تا 225 کلمه برای متن فیلم باشد.

ساخت انیمیشن متحرک

قالب اسکریپت (متن ویدئو):

داستان شما می تواند به دو دسته تقسیم شود:

  • رویکرد حل مسئله: این زمانی است که شما با پرداختن به مشکلات شناخته شده ای که مخاطبان خود با آن روبرو هستند، فیلمنامه را شروع می کنید. سپس با راه اندازی محصول شما به عنوان راه حل، ویژگی ها و مزایای آن را برجسته می کنید. ترجیحاً از این یک رویکرد بیشتر استفاده کنید.

رویکرد داستانی مستقل: از این روش هنگام عرضه یک محصول ابتکاری کاملاً جدید و ناشناخته برای مردم استفاده می شود. شما می توانید مستقیماً اسکریپت ویدئویی را با محصول جدید شروع کنید و به دنبال آن ویژگی ها و مزایای آن را معرفی کنید.

یک اسکریپت توضیحی برای ساخت پروژه ویدیویی انیمیشن باید شامل بخش های زیر باشد:

در تصویر پایین رویکرد یک اسکریپت کلاسیک 90 ثانیه ای را برای شما آورده ایم تا بهتر متوجه شوید.

اسکریپت ساخت انیمیشن

مرحله 3: ضبط صدا

بسیار خوب، شما به یک فیلم نامه عالی با یک پیام قدرتمند رسیده اید. آنچه اکنون به آن نیاز دارید صدای مناسب برای ارائه روی آن است. این مرحله بعدی است، انتخاب هنرمند صداگذاری برای تکمیل ویدئو. با در نظر گرفتن مفهوم انیمیشن و لحن برند مشتری، ما بهترین صدا را از لیست سرپرستی هنرمندان خود پیدا می کنیم. اگر کاملاً در این زمینه تازه کار هستید، سازمان هایی وجود دارند که می توانید با کمک آن ها بهترین هنرمند صدا را برای ویدیوی خود پیدا کنید.

به هر حال اگر می خواهید برای کاربر بهترین ویدئو را ارائه دهید، باید لحن و سرعت صدا روی ویدئو شما درست باشد.

سرعت

مهم است که به بینندگان وقت کافی بدهید تا سخنان شما را هضم کنند و در عین حال از کندی مطالب عنوان شده در ویدئو خسته نشوند.

لحن

اگر نام تجاری شما آسان و ساده است، صدای هنرمند شما هنگام ضبط می تواند کمی سرگرم کننده باشد. برعکس، اگر محصول یا خدمات شما جدی است، لحنی محکم و خنثی همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

اگر صدای خوب می خواهد

  • بر روی اصطلاحات تاکید مناسب داشته باشید.
  • به زیر و بم صدا توجه کنید.
  • در جای مناسب مکث ایجاد کنید.

مرحله 4: Storyboard

مرحله بعدی ما اتصال داستان به تصاویر با ایجاد یک Storyboard دقیق است.

Storyboard چیست؟

چیزی نیست جز طرح های دستی نقاشی شده از چگونگی فیلمنامه و اینکه انیمیشن ما چگونه صحنه به صحنه ایجاد می شود. همچنین این تصاویر همه اقدامات را توصیف می کند. این به مشتری و تیم کمک می کند تا با نحوه ساخت ویدئوی نهایی آشنا شوند. Storyboard طراح و انیماتور ها را به سمت طراحی صحنه ها، انتقال ها و پیشرفت در انیمیشن سوق می دهد.

در تصویر زیر یک نمونه Storyboard را مشاهده می کنید.

ساخت انیمیشن

مرحله 5: نمونه بصری (Visual Style)

در این مرحله از فرآیند انیمیشن، یک نمونه تصویری بر اساس رهنمود های برند مشتری ما ایجاد می شود. می توانید آن را Storyboard رنگی بنامید. این تصاویر سفارشی و تمام رنگی هستند که به ما نشان می دهند ویدئو نهایی چگونه به نظر می رسد.

آن ها شامل طراحی شخصیت ها، تصاویر؛ آب، هوا، چشم، چهره، متن، رنگ زمینه و نماد ها هستند.

ما به طور معمول دو تا سه گزینه از نمونه های بصری را برای مشتری ایجاد می کنیم. بر اساس انتخاب مشتری، ما طرح های دیگر را به تصاویر نهایی اضافه و رنگی می کنیم.

این قسمت از روند انیمیشن وقت گیر است و نیاز به خلاقیت دارد. ما طراح خود را بدون مزاحمت رها می کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم. در اسلاید زیر نمونه بصری شده همان Storyboard قبل را می توانید مشاهده کنید.

ساخت انیمیشن ها

مرحله 6: ساخت انیمیشن

اکنون وارد مرحله مورد انتظار خود می شوید. اینجاست که ویدئوی متحرک شکل می گیرد. در اینجا، انیماتور های ما توهم متحرک بودن را را به نمونه بصری ایجاد شده اضافه می کنند. 

به تصویر زیر نگاه کنید این نمونه ای است از فریم هایی که به صورت خلاقانه متحرک شده اند.

ساخت انیمیشن

علاوه بر این، ساخت یک ویدئو متحرک جذاب کاملاً متناسب با یک موسیقی خوب است. همچنین ساخت انیمیشن مستلزم صرف زمان زیادی است. بنابراین صبر اصلی ترین رکن آن است.

مرحله 7: موسیقی

سرانجام، زمان تنظیم ویدئو فرا رسیده است و ما این کار را با اضافه کردن موسیقی متن و جلوه های صوتی عالی انجام می دهیم. برای افزودن موسیقی به انیمشن خود دو راه پیش رو دارید. اگر بودجه مشتری زیاد باشد، ما یک آهنگساز موسیقی را استخدام می کنیم تا قطعه اصلی را ایجاد کند. اما اگر چنین نبود، ما بهترین موسیقی مجاز و بدون حق امتیاز را از منابع معتبر پیدا می کنیم تا انیمیشن ما تکمیل شود.

این مرحله از روند انیمیشن سازی بسیار جالب توجه است، زیرا ویدیو را زنده کرده و روح بیشتری به او می بخشد.

تحویل

در انتها انیمیشن شما برای جذب مخاطب به سمت مشتری تان آماده شده است و کافیست آن را به سفارش دهنده تحویل دهید.

نتیجه

ساخت انیمیشن از لحاظ تئوری کاملاً ساده، اما نیازمند وقت و خلاقیت زیادی است. جدول زمانی ساخت انیمیشن ها معمولاً حدود 4-6 هفته طول می کشد. اگرچه این تنها راه برای ساخت انیمیشن دو بعدی نیست، اما این روشی است که تا به حال معجزه کرده است.

منبع : studiotale.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا