پزشکیپوست و موسلامت

زینک ؛ هر آنچه که لازم است درباره ی آن بدانید!

زینک ماده ای مغذی است که نقش حیاتی بسیاری در بدن شما دارد. از آنجا که بدن شما به طور طبیعی آن را تولید نمی کند، باید آن را از طریق مواد غذایی یا مکمل ها دریافت کنید.

در این مقاله همه چیز هایی که باید در مورد زینک بدانید، از جمله عملکردهای آن، فواید ، توصیه های دوز و عوارض جانبی احتمالی را برای شما به اشتراک می گذاریم.

زینک چیست؟

یک ماده مغذی اساسی محسوب می شود، بدین معنی که بدن شما قادر به تولید یا ذخیره آن نیست.

به همین دلیل شما باید از طریق رژیم غذایی خود یک منبع مداوم دریافت کنید.

زینک برای فرآیندهای بیشماری در بدن مورد نیاز است، از جمله:

  • واکنش های آنزیمی
  • عملکرد سسیستم ایمنی
  • سنتز پروتئین
  • سنتز DNA
  • التیام زخم
  • رشد

این ماده به طور طبیعی در غذا های گیاهی و حیوانی بسیار متنوع است.

همچنین می توانید مکمل های زینک یا مکمل های غذایی زیادی را تهیه کنید که زینک را در اختیار شما قرار می دهد.

به دلیل نقش آن در عملکرد ایمنی، زینک نیز به برخی از اسپری های بینی، لوزه ها و سایر روش های سرماخوردگی طبیعی اضافه شده است.

نقش آن در بدن شما

فواید زینک

زینک یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما به روش های بی شماری از آن استفاده می کند.

در حقیقت زینک دومین ویتامین فراوان ماده معدنی بدن شما بعد از آهن است و در هر سلول وجود دارد.

زینک برای فعالیت بیش از 300 آنزیمی که به متابولیسم، هضم، عملکرد عصبی و بسیاری از فرآیند های دیگر کمک می کنند ضروری است.

علاوه بر این برای رشد و عملکرد سلول های ایمنی بسیار مهم است.

این ماده معدنی برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین نیز اساسی است.

علاوه بر این رشد و نمو بدن به دلیل نقش در رشد و تقسیم سلولی به زینک متکی است.

زینک برای حس چشایی و بو نیز لازم است. از آنجا که یکی از آنزیم های بسیار مهم برای طعم و بوی مناسب وابسته به این ماده مغذی است، کمبود زینک می تواند توانایی حس چشایی و بویایی شما را کاهش دهد.

فواید زینک برای سلامتی

تحقیقات نشان می دهد که زینک فواید درمانی زیادی دارد. از جمله سیستم ایمنی شما را تقویت می کند.

تقویت سیستم ایمنی

تاثیر زینک بر سیستم ایمنی

از آنجا که برای عملکرد سلول های ایمنی و سیگنالینگ سلولی ضروری است، کمبود آن می تواند منجر به ضعف پاسخ ایمنی شود.

مکمل های زینک سلول های ایمنی خاصی را تحریک کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.

به عنوان مثال یک بررسی نشان داد که 80 تا 92 میلی گرم در روز زینک ممکن است طول سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این مکمل های زینک به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت ها را کاهش داده و پاسخ ایمنی را در افراد مسن تر افزایش می دهد.

بهبود زخم را تسریع می کند

زینک معمولاً در بیمارستان ها به عنوان درمانی برای سوختگی، زخم های خاص و سایر آسیب های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی دارد، برای بهبودی مناسب لازم است.

در حقیقت پوست شما مقدار نسبتاً بالایی حدود 5٪ از میزان زینک بدن را در خود نگه می دارد.

اگرچه کمبود زینک می تواند بهبود زخم را کند کند، اما مکمل زینک می تواند بهبودی را در مبتلایان به زخم افزایش دهد.

به عنوان مثال در یک مطالعه 12 هفته ای در 60 نفر مبتلا به زخم پای دیابتی، افراد تحت درمان با 200 میلی گرم زینک در روز کاهش قابل توجهی در اندازه زخم را تجربه کردند.

ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مرتبط با سن را کاهش دهد

زینک ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن مانند ذات الریه، عفونت و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همچنین ممکن است استرس اکسیداتیو را تسکین داده و با تقویت فعالیت سلول های T و سلول های کشنده طبیعی که باعث محافظت بدن در برابر عفونت می شوند، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

تجویز آن در افراد مسن پاسخ واکسیناسیون آنفولانزا را بهبود بخشیده، خطر ابتلا به ذات الریه را کاهش داده و عملکرد ذهنی را افزایش داده اند.

در حقیقت یک مطالعه مشخص کرد که 45 میلی گرم در روز از این ماده ممکن است تقریباً 66٪ از میزان عفونت در افراد مسن را کاهش دهد.

علاوه بر این در یک مطالعه بزرگ در بیش از 4،200 نفر مصرف مکمل های آنتی اکسیدان روزانه ویتامین E، ویتامین C و بتاکاروتن به علاوه 80 میلی گرم زینک باعث کاهش خطر ابتلا به AMD پیشرفته شده است.

ممکن است به درمان آکنه کمک کند

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که تخمین زده می شود تا 9.4٪ از جمعیت جهانی را تحت تأثیر قرار دهد.

آکنه با انسداد غدد های تولید کننده روغن، باکتری ها و التهاب تشکیل می شود.

مطالعات نشان می دهد که هر دو درمان موضعی و خوردنی زینک می توانند با کاهش التهاب، مهار رشد باکتری های P. acnes و سرکوب فعالیت غده روغنی به طور موثر آکنه را درمان کنند.

التهاب را کاهش می دهد

زینک استرس اکسیداتیو را کاهش داده و سطح پروتئین های التهابی خاصی را در بدن شما کاهش می دهد.

استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می شود، یک عامل مؤثر در طیف گسترده ای از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و افت روانی است.

در یک مطالعه در 40 فرد مسن، افرادی که 45 میلی گرم زینک در روز مصرف می کردند نسبت کاهش بیشتری در نشانگرهای التهابی نشان دادند.

علائم کمبود

علائم کمبود زینک

اگرچه کمبود شدید آن نادر است، اما در افرادی که دارای جهش ژنتیکی نادر هستند، کودکانی که شیر مادر را به اندازه کافی مصرف نمی کنند، ممکن است در افرادی که اعتیاد به الکل دارند و افرادی که دارو های خاص سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، رخ دهد.

علائم کمبود شدید زینک شامل اختلال در رشد و نمو، تأخیر در بلوغ جنسی، بثورات پوستی، اسهال مزمن، اختلال در بهبود زخم و مشکلات رفتاری است.

تخمین زده می شود که حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به دلیل کمبود رژیم غذایی از کمبود زینک برخوردار باشند.

از آنجا که کمبود آن سیستم ایمنی بدن شما را مختل می کند و احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد، کمبود زینک در سال منجر به مرگ بیش از 450،000 در کودکان زیر 5 سال می شود.

افراد در معرض خطر کمبود زینک عبارتند از:

  • افرادی که دارای بیماری های دستگاه گوارش هستند مانند بیماری کرونا
  • گیاهخواران
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به کم خونی سلول داسی
  • افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، از جمله افراد مبتلا به بی اشتهایی یا بولیمی
  • مبتلایان به بیماری مزمن کلیه
  • کسانی که از الکل استفاده می کنند

علائم کمبود زینک خفیف شامل اسهال، کاهش عملکرد سیستم ایمنی، نازک شدن مو، کاهش اشتها، اختلالات خلقی، خشکی پوست، مشکلات باروری و اختلال در بهبود زخم.

پزشکان سایر عوامل خطرناک از جمله رژیم غذایی ضعیف و ژنتیک را در کنار نتایج خونی در هنگام تعیین نیاز به مکمل ها در نظر می گیرند.

بسیاری از غذا های حیوانی و گیاهی به طور طبیعی سرشار از زینک هستند، بنابراین مصرف مقادیر کافی را برای بیشتر افراد آسان می کند.

غذا های سرشار از عنصر زینک

  • میگو
  • گوشت گاو و گوسفند
  • بوقلمون و مرغ
  • ماهی
  • حبوبات
  • آجیل و دانه
  • محصولات لبنی
  • تخم مرغ
  • غلات سبوس دار
  • سبزیجات خاص: قارچ، کلم، نخود فرنگی، مارچوبه و سبزی چغندر

محصولات حیوانی مانند گوشت و میگو حاوی مقادیر زیادی زینک به شکلی است که در بدن شما به راحتی جذب می شود.

به خاطر داشته باشید که زینک موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات و غلات کامل دریافت نمی شود زیرا به دلیل ترکیبات گیاهی دیگر باعث جلوگیری از جذب آن می شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا