رژیمسلامت

بهترین رژیم غذایی برای کاهش یا تنظیم قند خون

برای افراد مبتلا به دیابت یا سایر مواردی که بر قند خون تأثیر می گذارند، رژیم غذایی قسمت اصلی تنظیم سطح قند خون سالم است.

اگرچه عواملی مانند وزن بدن، فعالیت، استرس و ژنتیک نیز در تنظیم قند خون نقش دارند، اما پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای کنترل قند خون بسیار مهم است.

در حالی که برخی از غذا ها از جمله اقلام سرشار از شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده، می توانند به نوسانات قند خون کمک کنند، برخی دیگر می توانند کنترل قند خون را بهینه کنند در حالی که سلامت کلی را تقویت می کنند.

در اینجا 5 ماده غذایی وجود دارد که می توانند به تنظیم قند خون شما کمک کنند.

1. غذا های دریایی

غذا های دریایی مناسب برای کنترل قند خون

غذاهای دریایی از جمله ماهی و میگو، منبع ارزشمندی از پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را ارائه می دهند که می توانند به تنظیم سطح قند خون کمک کنند.

پروتئین برای کنترل قند خون ضروری است. به کند شدن هضم غذا کمک می کند و از افزایش قند خون بعد از غذا جلوگیری می کند، همچنین احساس سیری را افزایش می دهد.

بعلاوه ممکن است به جلوگیری از پرخوری و کاهش چربی اضافی بدن کمک کند، دو تاثیری که برای سطح قند خون سالم ضروری است.

ثابت شده است که مصرف زیاد ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ساردین به بهبود تنظیم قند خون کمک می کند.

به عنوان مثال یک مطالعه بر روی 68 بزرگسال مبتلا به اضافه وزن یا چاقی که (750 گرم) ماهی چرب در هفته مصرف کرده اند، در مقایسه با افرادی که ماهی کم چرب مصرف کرده اند، بهبود قابل توجهی در سطح قند خون بعد از غذا داشته است.

2. بامیه

بامیه گیاهی است که معمولاً مانند سبزیجات استفاده می شود و منبع غنی از ترکیبات کاهش دهنده قند خون مانند پلی ساکارید ها و آنتی اکسیدان های فلاونوئید است.

از مدت ها قبل در ترکیه از بامیه به دلیل خواص قوی کاهش دهنده قند خون به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان دیابت استفاده می شود.

پلی ساکارید اصلی موجود در بامیه به عنوان یک ترکیب ضد دیابت قدرتمند شناخته شده است. اگرچه مطالعات روی حیوانات حاکی از آن است که بامیه دارای خواص ضد دیابتی قدرتمندی است، اما انجام تحقیقات انسانی لازم است.

3. لوبیا و عدس

لوبیا و عدس سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم، فیبر و پروتئین هستند که می توانند به کاهش قند خون کمک کنند. آن ها به ویژه دارای فیبر محلول و نشاسته مقاوم هستند که به کند شدن هضم غذا کمک می کنند و ممکن است پاسخ قند خون را بعد از غذا بهبود بخشد.

به عنوان مثال یک مطالعه بر روی 12 زن نشان داد که افزودن لوبیا یا نخود به یک وعده غذایی، در مقایسه با خوردن برنج به تنهایی، میزان قند خون بعد از غذا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

بسیاری از مطالعات دیگر نشان داده اند که خوردن لوبیا و عدس نه تنها می تواند برای تنظیم قند خون مفید باشد بلکه همچنین می تواند به محافظت در برابر پیشرفت دیابت کمک کند.

4. توت

مطالعات بی شماری مصرف توت را با بهبود کنترل قند خون ارتباط داده اند. توت ها سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند و برای افرادی که مشکلات مدیریت قند خون دارند انتخاب بسیار خوبی است.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که خوردن 2 فنجان (250 گرم) تمشک قرمز با یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا باعث کاهش قابل توجه انسولین بعد از غذا و قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت می شود.

علاوه بر تمشک، مطالعات نشان داده است که توت فرنگی، بلوبری و توت سیاه با افزایش حساسیت به انسولین و بهبود پاکسازی گلوکز از خون، می توانند برای مدیریت قند خون مفید باشند.

5. آووکادو

آووکادو مناسب برای تنظیم قند خون

آووکادو علاوه بر خوشمزه بودن، ممکن است فواید قابل توجهی در تنظیم قند خون داشته باشد. آن ها غنی از چربی های سالم، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و ثابت شده است که افزودن آن ها به وعده های غذایی باعث بهبود سطح قند خون می شود.

مطالعات متعدد نشان داده است که آووکادو می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند و در برابر ایجاد سندرم متابولیک که مجموعه ای از جمله فشار خون بالا و قند خون بالا می باشد که خطر بیماری مزمن را افزایش می دهد، محافظت می کند

جمع بندی

پیروی از الگوی غذایی سالم برای تنظیم قند خون ضروری است .

اگر شما به دیابت مبتلا هستید یا می خواهید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید، از جمله غذاهایی که در بالا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی ذکر شده است، می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

با این حال به یاد داشته باشید که مصرف کل رژیم غذایی و همچنین عواملی مانند سطح فعالیت و وزن بدن، مهمترین نکته در مورد بهینه سازی کنترل قند خون و محافظت در برابر بیماری های مزمن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا