تغذیهخواص مواد غذایی

روغن زیتون: راز یک زندگی طولانی تر

در حالت معمول، ایتالیایی ها به طور متوسط 4 سال بیشتر از آمریکایی ها عمر می کنند. اما درکوه های سیکانی، منطقه ای در سیسیل، همه تپه ها پوشیده از درخت زیتون هستند، عمر مردم این منطقه به طور متوسط در حدود 100 سال است که باید گفت 4 برابر بیشتر از عمر کل مردم ایتالیا است. مردمان منطقه سیکانی از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند. در تمام وعده های خود زیتون می خورند. در نتیجه، محققان می گویند که عروق آن ها 10 سال جوانتر از سن واقعی شان است. در حدود 50 – 60 است می دانیم که رژیم مدیترانه ای یکی از سالم ترین شیوه های عادت غذایی است اما روغن زیتون ماده اصلی در این دستور غذایی می باشد. در میان مردمی که در منطقه ای پر از زیتون بزرگ شده اند، ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و حتی زوال عقل بسیار کم است.

چگونه روغن زیتون باعث امیدواری می شود

محققان تاثیر روغن زیتون خالص یا EVOO را بر روی مغز بررسی کرده اند. آن ها دریافتند که ترکیبات موجود در این روغن با مقادیر بالا می تواند پروتئین هایی را که مانع ارتباط بین سلول های مغزی می شوند را از بین ببرد. این تاثیر می تواند مانع آلزایمر یا هرگونه زوال عقل شود و یا آن ها را به تاخیر بیاندازد.

یکی از ترکیباتی که چنین اثری را تحریک می کند، یک پلی فنول مشتق شده از زیتون به نام اولئوکانتال است. با تحقیقی بر روی حیوانات، اولئوکانتال توانایی از بین بردن آمیلوئیدها که باعث تشکیل دادن پلاک های مربوط به آلزایمر می شوند را دارد. در موش ها، EVOO می تواند “تاو” (tau)، پروتئینی که مانع حافظه و مهارت های زبانی در انسان می شود را از بین ببرد.

روغن زیتون

در هنگام خرید مراقب باشید!

تمام روغن زیتون های موجود در سوپرمارکت ها، همانند روغنی که در آزمایشگاه ها برای از بین بردن سموم استفاده می کنند نیست. در تست های آزمایشگاهی بیش از نیمی از روغن زیتون های وارداتی که در خرده فروشی خریداری شده اند، نتوانسته اند از نظر کیفیت و عطر و طعم مطابقت داشته باشند ( نشانگر محتوای آنتی اکسیدان).

خب همه این ها به چه معنی است؟ در هنگام خرید روغن زیتون نیاز است تا نکاتی را بلد باشید تا روغنی را بخرید که خواصی مشابه زیتون های کوه های سیکانی را داشته باشد.

1. به دنبال روغن زیتون خالص باشید

به این معنی است که روغن عاری از هرگونه طعم افزودنی باشد. همچنین دارای بالاترین مقدار پلی فنون برای مبارزه با بیماری است. پیشنهاد می شود تا روزانه دو قاشق غذاخوری برای دیدن بهترین نتیجه مصرف کنید)

2. شیشه های تیره را انتخاب کنید.

قرار گرفتن در معرض نور می تواند پلی فنون موجود در روغن زیتون را تخریب کند. شیشه های تیره بهتر از روغن محافظت می کنند. برای محافظت بیشتر روغن زیتون را در مکانی سرد و تاریک قرار دهید.

3. تاریخ شیشه را چک کنید

بعضی از روغن ها در حددو 6 ماه و بعضضی دیگر تا 3 سال هم ماندگاری دارند. برای پیدا کردن تازه ترین روغن، به دنبال بطری هایی باشید که محدوده زمان تولید و تاریخ انقضای آن ها در حدود 18 تا 24 ماه باشد. از زمان باز شدن درب بطری و قرار گرفتن در معرض اکسیژن شروع به تخریب می کند.

4. روغن زیتون را خالی مصرف کنید

هرچه طعم روغن قوی تر باشد، اثر محافظتی آن بیشتر است. اگر در هنگام خوردن در گلوی خود کمی احساس سوزش کردید، به این معنی است که روغن حاوی مقادیر زیادی اولئوکانتال است، پلی فنول هایی که به خوبی از بروز آلزایمر جلوگیری می کنند.

برای داشتن عمری طولانی تر گنجاندن مواد ارگانیک و طبیعی مانند روغن زیتون در رژیم غذایی خود بسیار مهم است. سعی کنید تا جای ممکن بهترین نوع آن را خریداری و مصرف مداوم آن را در غذاهای خود به همراه داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا