پزشکیسلامت

15 روش بسیار موثر و کاربردی برای درمان خروپف !

بسیاری از افراد وجود دارند که هنگام خواب دائما خروپف می کنند. آن ها باعث پریشان شدن خواب دیگر افراد می شوند و خودشان هم نیز از این بابت دچار آزار و اذیت هستند و خواب راحتی ندارند. افرادی که دچار این معذل هستند دائم به دنبال راهی برای درمان خروپف خود می گردند. ما در این مقاله تصمیم داریم شما را با 15 روش درمان خروپف آشنا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

علت خروپف چیست؟

دلایل ابتلا به خروپف چیست؟
چه عواملی باعث خروپف می شود؟

با توجه به تحقیقات انجام شده بیش از نیمی از مردم آمریکا در هنگام خواب خروپف می کنند. دلیل ایجاد خروپف این است که هنگام خواب، هوا در شش های شما جریان پیدا می کند، جریان هوا در بافت های شما باعث می شود بافت های موجود در گلوی شما شل شوند و صدایی خشن و تحریک کننده (خروپف) ایجاد کنند.

خروپف ممکن است خواب شما یا همسرتان را مختل کند. حتی اگر خیلی شما را اذیت نکند مطمئن باشید باعث آزار و اذیت دیگران می شود. در حقیقت، خروپف ممکن است نشانه ای از بیماری های جدی که در پایین به آن ها اشاره می شود باشد.

  • آپنه انسدادی خواب (انسداد مجاری تنفسی)
  • چاقی
  • مشکلاتی در ساختار دهان، بینی یا گلو
  • کم خوابی

نکته: خروپف ممکن است به دلیل خوابیدن به پشت یا نوشیدن الکل در زمان هایی که به وقت خواب شما نزدیک است، باشد.

روش های درمان خروپف

چند درمان مفید برای بهبود خروپف افراد
چه درمان هایی برای بهبود خروپف وجود دارد؟

1) اگر اضافه وزن دارید، وزن کم کنید.

شما می توانید با خوردن مقدار کمتری از کالری و غذا های سالم، کالری خود را کاهش دهید. حتماً روزانه ورزش منظم داشته باشید. ورزش به شما کمک می کند تا مقدار بافتی که در گلو وجود دارد و ممکن است باعث خُرخُر شما شود، مورد ترمیم و باز سازی قرار بگیرد.

2) به پهلو بخوابید.

گاهی اوقات خوابیدن به پشت باعث حرکت زبان به پشت گلو می شود که تا حدی جریان هوا را از طریق گلو مسدود می کند. خوابیدن به پهلو راه مناسبی است برای اینکه هوا به راحتی در شش های شما جریان داشته باشد و خروپف شما را کاهش دهد یا متوقف کند.

3) سر تخت خود را بالا بیاورید.

بالا بردن سر تخت خواب به اندازه 4 سانتی متر به باز نگه داشتن راه های هوایی کمک کرده و موجب کاهش خروپف شما می شود.

4) از نوار های بینی و یا از اتساع بینی خارجی استفاده کنید.

نوار های چسب دار بینی را می توان روی پل بینی قرار داد تا به افزایش فضای مجرای بینی کمک کنند. این روش می تواند جریان تنفس شما را بهبود بخشد و خروپف شما را کاهش داده یا از بین ببرد.

همچنین می توانید یک گشاد کننده بینی را امتحان کنید، این یک نوار چسب سفت است که در بالای بینی در سوراخ های بینی قرار می گیرد. این روش می تواند مقاومت جریان هوا را کاهش داده و نفس کشیدن را برای شما راحت تر کند و از خروپف شما جلوگیری کند.

5) آلرژی های مزمن را درمان کنید

آلرژی می تواند جریان هوا را از طریق بینی کاهش دهد و شما را مجبور به تنفس از طریق دهان می کند. این مورد احتمال خروپف را در شما افزایش می دهد. سعی کنید با پزشک خود درمورد اینکه چه نوع دارو های بدون نسخه یا آلرژی ممکن است شرایط خروپف شما را بهبود بخشد، صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

6) مشکلات ساختاری بینی خود را اصلاح کنید.

برخی از افراد با آسیب دیدگی متولد می شوند و یا منجر به انحراف تیغه بینی می شوند. این ناهماهنگی دیواره ای است که هر دو طرف بینی را جدا می کند و جریان هوا را مسدود می کند و ممکن است باعث تنفس دهانی و شده که باعث خروپف در هنگام خواب می شود. برای اصلاح این شرایط ممکن است لازم باشد که جراحی کوچکی انجام دهید.

7) از خوردن الکل پیش از رفتن به رختخواب بپرهیزید.

سعی کنید حداقل دو ساعت قبل از خواب الکل مصرف نکنید. الکل می تواند عضلات گلو را شل کند و باعث خروپف شود.

8) از خوردن دارو های آرام بخش پیش از رفتن به رخت خواب بپرهیزید.

اگر خُرخُر می کنید و از دارو های آرامبخش برای رفع خُرخُر خود استفاده می کنید، توصیه می کنیم حتما با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید او چه راهکار هایی را در مقابل شما قرار می دهد.

9) سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن یک عادت ناسالم است که می تواند خروپف شما را بدتر کند. با پزشک خود در مورد روش های درمانی ذکر شده مشورت کنید و از او در مورد روش های درمانی کمک بخواهید.

10) به اندازه کافی بخوابید.

اطمینان حاصل کنید که هفت تا هشت ساعت در طی شبانه روز می خوابید. خواب کافی در طول شبانه روز به شما کمک می کند تا هنگام خواب کمتر خروپف کنید.

11) از لوازم بهداشتی دهان و دندان استفاده کنید.

استفاده از لوازم بهداشتی دهان و دندان می توانند به باز نگه داشتن مجاری تنفسی شما کمک کنند تا نفس کشیدن برای شما راحت تر شود. این درمان از خروپف شما جلوگیری می کند. برای تهیه یکی از این دستگاه ها باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

12) از دستگاه CPAP ( فشار مداوم هوای مثبت ) استفاده کنید.

اگر از نظر پزشک تان مشکلی نداشته باشد می توانید هنگام خوابیدن از ماسک هوای تحت فشار روی بینی استفاده کنید که می تواند به باز نگه داشتن راه تنفسی کمک کند. این روش درمانی اغلب برای درمان آپنه انسدادی خواب توصیه می شود.

13) از روش ستونی استفاده کنید

این روش، روشی است که در آن رشته های بافته شده از پلی استر به کام دهان شما تزریق می شود. روش ذیل موجب سفت شدن کام دهان شما شده و باعث عدم خروپف شما می شود.

14) از جراحی UPPP (uvulopalatopharyngoplasty) استفاده کنید.

این نوع جراحی بافت گلو را سفت می کند به همین دلیل این جراحی موجب کاهش یا قطع 100% خروپف شما می شود.

15) با تجویز پزشک از امواج رادیویی استفاده کنید.

در این روش درمانی جدید از امواج رادیویی با شدت کم برای جمع شدن بافت کام نرم شما استفاده می شود تا خروپف شما کاهش یابد.

با خروپف خودتان کنار بیایید

اگر راه های درمانی دیگر برای درمان خروپف شما کارامد نبود مجبورید با خروپف خود کنار بیایید.
قبول کنید و با خروپف خود کنار بیایید

خروپف می تواند خواب شما و همسرتان را مختل کند. خروپف علاوه بر آزار دهنده بودن، ممکن است نشان دهنده یک وضعیت سلامتی جدی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا