پزشکیسلامت

روزانه مصرف چه میزان امگا 3 برای بدن مجاز است؟

اسیدهای چرب امگا 3 فواید زیادی برای سلامتی دارند، اما باید دید که مصرف چه میزان امگا 3 برای بدن مجاز است!

بهترین راه برای بدست آوردن آن ها خوردن ماهی چرب حداقل دو بار در هفته است، اما اگر اغلب ماهی چرب نمی خورید باید مصرف مکمل را در نظر بگیرید.

با این حال مهم است که اطمینان حاصل کنید که مکمل شما حاوی EPA و DHA کافی است.

این ها مفید ترین انواع چربی های امگا 3 هستند و در ماهی های چرب و جلبک ها یافت می شوند.

در این مقاله به بررسی اینکه چه میزان امگا 3 برای سلامتی مفید است، خواهیم پرداخت.

دستورالعمل مجاز دوز امگا 3

مصرف مجاز امگا 3

هیچ استاندارد تعیین شده ای برای مصرف امگا 3 در روز وجود ندارد.

سازمان های بهداشت و درمان مختلف نظرات تخصصی خود را منتشر کرده اند، اما تفاوت های قابل توجهی دارند.

به طور کلی بیشتر این سازمان ها حداقل روزانه 250 تا 500 میلی گرم EPA و DHA ترکیبی را برای بزرگسالان سالم توصیه می کنند.

با این حال مقادیر بالاتری اغلب برای شرایط خاص سلامتی توصیه می شود.

مصرف مجاز امگا 3 برای شرایط خاص سلامتی

شرایط زیر برای پاسخ به مکمل های امگا 3 مورد بررسی قرار گرفته است.

1. بیماری قلبی

یک مطالعه بر روی 11000 نفر نشان داده که 850 میلی گرم دوز EPA و DHA به طور ترکیبی روزانه به مدت 3.5 سال مصرف کردند. حدود 25٪ کاهش در حملات قلبی و 45٪ کاهش مرگ ناگهانی بوده است.

2. افسردگی و اضطراب

مطالعات نشان می دهد که دوز بالای امگا 3، از 200 تا 2200 میلی گرم در روز می تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

3. سرطان

مصرف زیاد ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ ارتباط دارد.

با این حال بررسی ها و آزمایشات باید تاثیر مثبت اسید های چرب امگا 3 بر سرطان را تایید کنند.

4. مصرف مجاز امگا 3 برای کودکان و زنان باردار

تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه DHA، قبل، حین و بعد از بارداری حیاتی هستند.

تقریباً تمام دستورالعمل های رسمی توصیه می کنند علاوه بر دوز معمولی خود، 200 میلی گرم DHA به آن در دوران بارداری و شیردهی اضافه کنید.

چندین سازمان جهانی و ملی دستورالعمل هایی را برای نوزادان و کودکان منتشر کرده اند، اعم از 50-100 میلی گرم در روز EPA و DHA به طور ترکیبی می باشد.

مطالعه بیشتر…

برای آشنایی با راهکار هایی برای درمان فشار خون، می توانید به مقاله ی ” درمان فشار خون بالا با طب سنتی ” مراجعه کنید.

مصرف امگا 6 ممکن است نیازهای امگا 3 شما را تحت تأثیر قرار دهد!

مصرف مجاز امگا 3

اسیدهای چرب امگا 6 به طور عمده از روغن های گیاهی تصفیه شده حاصل می شوند که به مواد غذایی فرآوری شده اضافه می شوند.

بنابراین اگر می خواهید وضعیت امگا 3 خود را بهبود بخشید، نباید فقط به استفاده از مقدار کافی امگا 3 بسنده کنید، بلکه باید در نظر داشته باشید که میزان مصرف روغن های گیاهی پر از امگا 6 را نیز کاهش دهید.

مصرف بیش از حد امگا 3 می تواند مضر باشد!

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ادعا می کند مکمل های امگا 3 تا زمانی که مصرف دوز بیش از 3000 میلی گرم در روز نباشد، بی خطر هستند.

از طرف دیگر سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) خاطرنشان می کند که حداکثر 5000 میلی گرم در روز از مکمل ها بی خطر است.

از طرف دیگر سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) خاطرنشان می کند که حداکثر 5000 میلی گرم در روز از مکمل ها بی خطر است.

این هشدارها به دلایل مختلفی وجود دارد. امگا 3 می تواند باعث رقیق شدن خون یا خونریزی بیش از حد در برخی افراد شود.

به همین دلیل بسیاری از سازمان ها افرادی که قصد جراحی را دارند تشویق می کنند که از مصرف مکمل های امگا 3 بیش از یک بار در هفته یا هر دو هفته خود داری نمایند.

دلیل دوم ویتامین A است. این ویتامین می تواند به مقدار زیاد سمی باشد.

برای مصرف بیش از 5،000 میلی گرم امگا 3 هیچگاه مزایایی به همراه نداشته است. بنابراین هرگز خطر نکنید!

دوزهای مکمل امگا 3

مصرف مجاز امگا 3

خواندن برچسب مکمل امگا 3 بسیار مهم است تا بفهمید که EPA و DHA چه مقدار دارد.

این مقادیر متفاوت است و برچسب ها می توانند گیج کننده باشند. به عنوان مثال، یک محصول ممکن است 1000 میلی گرم روغن ماهی تأمین کند، اما میزان واقعی آن در این دو چربی می تواند بسیار پایین تر باشد.

بسته به غلظت EPA و DHA در یک دوز، ممکن است لازم باشد که هشت کپسول مصرف کنید تا به مقدار توصیه شده برسید.

سخن پایانی

هنگام مصرف مکمل های امگا 3، همیشه دستورالعمل های موجود در برچسب را دنبال کنید.

با این حال به خاطر داشته باشید که افراد نیازهای مختلفی برای مصرف امگا 3 دارند. ممکن است برخی از افراد نیاز به مصرفی بیش از دیگران داشته باشند.

حداقل 250 میلی گرم و حداکثر 3000 میلی گرم EPA و DHA ترکیبی در روز مجاز است، مگر اینکه توسط یک متخصص دستور دیگری تجویز شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا