اخبار سلامتسلامت

راه های رفع تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان

ماه رمضان یکی از ماه های قمری است. تمام مردم جوامع مسلمان در این ماه روزه می گیرند و به مهمانی خدا می روند. برخی از افرادی که روزه می گیرند در طی روز احساس تشنگی زیاد بر آن ها غلبه می کند و آن ها را از پای می اندازد. ما در این مقاله قصد داریم راه های رفع تشنگی را در ماه مبارک رمضان آموزش دهیم تا شما به کمک آموزش های موجود در مقاله ما بتوانید تمام 30 روز ماه مبارک رمضان را بدون ذره ای احساس تشنگی روزه بگیرید و به استقبال مهمانی خدا بروید.

روش هایی موثر و کاربردی برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان

برای اینکه در ماه رمضان تحمل روزه داری برای شما مشکل نباشد بهتر است مقداری از عادات غذایی خود را قبل از شروع ماه رمضان کنار بگذارید تا در روزهای ابتدای روزه داری افراد دچار علائمی مانند سردرد و سرگیجه نشوید.

برای آسان تر شدن روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، می بایست به مدت 10 روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهید.

افرادی هستند که به اشتباه فکر می کنند که اگر حجم غذای زیادی را قبل از ماه مبارک رمضان مصرف کنند، غذاهای مصرفی بدن آن ها ذخیره شده و بدن از این غذاهای ذخیره شده در زمانی که بدن در ماه رمضان به غذا نیاز دارد از آن ها استفاده می کند.

سعی کنید در روز های باقی مانده تا ماه مبارک رمضان از غذاهای دارای نشاسته و دیگر غذا ها استفاده نکنید. زیرا این امر موجب می شود بدن برای تامین انرژی خود عادت کند از قسمت های دیگر بدن انرژی خود را تامین کند.

این کار سبب کاهش سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن شده و موجب می شود بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه داری عادت کند.

قبل از ماه رمضان تمام عادات غذایی مانند مصرف میان وعده ها و مصرف بیش از حد چای و سایر نوشیدنی ها مانند قهوه و نیز مصرف موادی مانند شکلات و شیرینی را کنار بگذارید، زیرا این کار سبب می شود تا سطح این مواد در خون کاهش یابد و وابستگی به آن ها کاهش پیدا کند.

راه های رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان

1. فعالیت های بدنی خود را کاهش دهید.

کاهش فعالیت بدنی در ماه رمضان

برای پیشگیری از کاهش شدید آب موجود در بدن سعی کنید تا حد امکان از منزل خود خارج نشوید و تحرکات بدنی خود را کاهش دهید. در صورتی که مجبور شدید از خانه خارج شوید، سعی کنید به دور از نور خورشید قرار بگیرید و در مناطقی که سایه در آن جا وجود دارد استقرار داشته باشید

2. به مقدار کافی آب بنوشید.

نوشیدن آب کافی

از لحظه افطار تا سحر خوب سعی کنید به طور متوسط 8 لیوان آب و مایعات بنوشید. در صورت امکان چای، قهوه و نوشابه که کافئین و شکر زیادی دارد مصرف نکنید زیرا این مایعات سریع تر آب بدن را جذب می کنند.

3. از مصرف میوه ها و سبزیجات غافل نشوید.

استفاده از میوه ها سبب کاهش تشنگی هنگام روزه داری خواهد شد. شما می توانید از طریق نوشیدن آب میوه ها و مصرف سبزیجات و میوه های آبکی مواد مغذی از دست رفته بدن خود را جایگزین نمایید.

4. از میوه هایی همچون زردآلو و هلو استفاده کنید.

مصرف زردآلو و هلو در ماه رمضان در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده موثر است و مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران می کند.

5. از مرکبات و توت فرنگی استفاده کنید.

مصرف میوه هایی مانند مرکبات و توت فرنگی در ماه رمضان سبب تامین آب بدن و مواد ضروری مانند کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد معدنی و ویتامین های c،b1 و b2 می شود. مصرف لیمو ترش نیز در پیش گیری از تشنگی و گرما زدگی موثر است.

6. میوه های آب دار بخورید.

مصرف میوه های آب دار مانند هندوانه و خربزه در فاصله افطار و سحر سبب تامین مایعات بدن می شوند.

مواردی که موجب رفع تشنگی در ماه رمضان می شود!

کرفس

این سبزی آب زیادی در خود دارد و سرشار از ویتامین های A ،C و K است و برای ماه رمضان بسیار مفید است.

خیار

خیار

این میوه 95 درصد از آب تشکیل شده و دارای ویتامین E زیادی است و می تواند جایگزین آب در طول روز شود.

مصرف اسفناج

اسفناج دارای 92 درصد آب و انواع ویتامین هاست و سرشار از ویتامین B و آنتی اکسیدان است که در وعده افطار یا سحری می توانید استفاده کنید.

شربت خاکشیر

خاکشیر دارویی مفید به منظور کاهش عوارض ناشی از گرمای هوا، تب های شدید، تشنگی و دهیدراتاسیون است. بنابراین مصرف آن در ماه مبارک رمضان سبب می شود تا روزه دار کمتر احساس تشنگی نماید.

بهترین راه های رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان چیست؟

  • تخم شربتی: تخم شربتی در درمان عطش و عوارض ناشی از گرمازدگی و پیشگیری از بروز تشنگی اثرات بسیار سودمندی دارد بنابراین بهتر است از این فواید در طول ماه رمضان بهره ببرید تا کمتر تشنه شوید.
  • مصرف برگ و ریشه کاسنی: مصرف برگ و ریشه و تخم کاسنی در کاهش عوارض ناشی از گرمای هوا و روزه داری مفید بوده و باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بروز دهیدراتاسیون می شود.
  • مصرف ماء الشعیر: مصرف خیسانده جو در آب یا ماء الشعیر نقش موثری در برابر عوارض ناشی از گرمای هوا و تعریق شدید دارد و مانع از بروز دهیدراتاسیون در ماه رمضان می شود.
  • مصرف عناب: عناب از گیاهان مفید برای پیشگیری از بروز دهیدراتاسیون در ماه مبارک رمضان می باشد.
  • مصرف شربت بنفشه و سکنجبین: مصرف شربت بنفشه و سکنجبین در درمان اختلالات ناشی از گرمای هوا و بروز عطش و پیشگیری و درمان دهیدراتاسیون موثر است.

مواردی که موجب دو برابر شدن تشنگی شما می شود!

مصرف زیاد آب در سحر

در هنگام سحر آب بیش از حد ننوشید زیرا بدن آب اضافی را دفع می کند و نوشیدن آب زیاد تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، بهتر است آب مورد نیاز بدن خود را از افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه های آب دار تأمین نمایید.

خوردن شیرینی جات

مصرف شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه سبب افزایش غلظت مایعات بدن و احساس تشنگی زیاد می شود. به جای این نوع شیرینی ها و برای پیش گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قند های گیاهی مانند خرما استفاده کنید.

مصرف چای پر رنگ

در ماه رمضان چای پررنگ نخورید

برای رفع تشنگی در هنگام سحری چای پر رنگ، مصرف نکنید زیرا مصرف چای نه تنها سبب کاهش تشنگی نشده بلکه دفع مکرر کلیه را در بر دارد.

مصرف زیاد نمک

مصرف بیش از حد نمک نیاز بدن برای نوشیدن آب را افزایش می دهد بنابراین در ماه رمضان از غذا های کم نمک استفاده کنید.

استفاده از ادویه جات

مصرف کم ادویه در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان افراد باید از مصرف ادویه های با مزاج گرم و خشک اجتناب کنند، زیرا مصرف این ادویه جات سبب تشدید دفع آب از بدن شده و بروز دهیدراتاسیون را بالاتر می برند.

استفاده از غذا های چرب

خوردن خوراکی های چرب، مخصوصا در وعده سحری، باعث عطش و تشنگی زیاد شما طی روز می شود. همچنین مصرف بیش از حد گوشت و سایر منابع پروتئینی در وعده سحری باعث دفع آب از بدن شده و شما را در طول روز تشنه تر می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا