روانشناسیسلامت

20 راهکار برای دوست داشتن خود

به دلایل مختلف، بسیاری از ما دوست داشتن دیگران را آسان تر از دوست داشتن خود می دانیم. گاهی اوقات ما نسبت به خودمان بسیار بی انگیزه هستیم و به رفتار هایی همچون انتقاد از خود، عدم روابط سالم، خود زنی و … می پردازیم.

اکنون وقت آن رسیده که بتوانید خود را دوست داشته باشید و از کیفیت باور نکردنی داشته های خود نهایت لذت را ببرید.

در این مقاله به شما 20 راه را آموزش خواهیم داد که چگونه خودتان را دوست داشته باشید و بتوانید با دوست داشتن خود دیگران را نیز مجاب به دوست داشتن خود کنید.

20 راهکار برای دوست داشتن خود

1.خود واقعی تان را بشناسید.

غیر ممکن است کسی بدون شناخت خود، ارزش ها، داشته ها و … بتواند خودش را دوست داشته باشد. پس قبل از هر چیز توصیه می کنم برای اینکه بتوانید خودتان را دوست داشته باشید، به شناخت کاملی از خودتان برسید و خود واقعیتان را بشناسید.

2. در صورت نیاز از کلمه ((نه)) استفاده کنید.

قدرت نه گفتن داشته باشید
در بسیاری از مواقع از کلمه نه استفاده کنید

مرزها نوعی ضرورت مراقبت از خود هستند. زیرا باعث می شوند دیگران بدانند که شما شایسته احترام هستید و انتظار احترام دارید. بنابراین لازم است گاهی اوقات در مواقعی که نیاز است از کلمه ((نه)) استفاده کنید.

3. هیچگاه خود را با دیگران مقایسه نکنید.

این را بدانید که دیگران از شما بهتر یا بدترنیستند. همچنین آن ها بالا تر یا پایین تر از شما هم نیستند. تنها دلیل فرق شما با دیگران این است که آن ها با شما متفاوت هستند، شما دقیقاً همانطور که هستید ارزش دارید و پذیرش خودتان به این معنی است که نیازی به مقایسه نیست.

4. حضور خود را پر رنگ کنید.

زندگی ما پر از حواس پرتی است. بسیاری از این چیز ها سرگرم کننده و ارزشمند هستند، اما ممکن است باعث تخریب شوند و ما را از شناخت واقعی خودمان باز دارند. پس اگر می خواهید خودتان را دوست داشته باشید نقشی حیاتی و پر رنگ را در زندگی و جامعه بازی کنید و به روابط عمومی بالا بپردازید.

5. نقاط قوت خود را بشناسید و سعی کنید به بهترین شکل ممکن و در بهترین شرایط از آن ها استفاده کنید.

تمرکز روی نقاط قوت، احساسات مثبت شما را نسبت به خودتان افزایش می دهد. پس تا آنجا که می توانید برای اینکه بتوانید خودتان را دوست داشته باشید تمرکزتان را بر روی نقاط قوت خودتان بگذارید و به آن ها ببالید.

6. غذا سالم را به روح خودتان هدیه بدهید.

غذای روح یک روش مناسب برای دوست داشتن خود است که فقط خودتان می توانید به روح خود هدیه بدهید و آن را به سمت باور پذیری و دوست داشتن هرچه بیشتر خود سوق دهید. یکی دیگر از روش هایی که موجب می شود خودتان را دوست داشته باشید رساندن غذای سالم به روح خود است، برای مثال کتاب خوب بخوانید و یا موسیقی های خوب گوش کنید. ورزش کردن نیز یکی از روش های تغذیه روح است.

7. با خودتان صادق باشید.

صداقت در همه روابط، کلیدی است و در رابطه شما با خودتان نیز تفاوتی نمی کند. واضح است، اگر دروغ می گویید یا بهانه می گیرید دوست داشتن خود را به حداقل می رسانید و نمی توانید خود دروغین خود را دوست داشته باشید. عشق به خود واقعی نیاز دارد. یعنی مسئولیت تمام کارهای خودتان را بپذیرید.

8. بخاطر نقص ها و اشتباهات، خود را سرزنش نکنید.

شما به خود سخت می گیرید، شما احتمالاً از دیگران سخت تر هستید. مقداری زندگی خود را آسان کنید و انسانیت خود را در آغوش بگیرید. اشتباهات طبیعی است، نقص ها بخشی از آنچه شما را به وجود می آورند هستند.

9. روی بخشش خود کار کنید.

روی بخشش خود کار کنید
ببخشید تا عزیز و مهربان شوید

بخشش از خود فرایندی است که باور می کنید واقعاً بهترین کار ممکن را که می توانید انجام دهید. البته هر روز می توانید بیشتر ببخشید و بخشش را به دیگران هدیه بدهید. بدانید که کاملاً ناعادلانه است، با شناختی که اکنون بر روی خودتان دارید، درباره گذشته خود قضاوت کنید.

10. بپذیرید که نمی شود برای همه عزیز بود

درست است، برخی از مردم شما را دوست ندارند، وقت خود را برای جلب رضایت افرادی که رضایت آن ها غیر ممکن است یا افرادی که برای شما خیلی مهم نیستند، از دست ندهید. خود بودن به معنای این است که باید خود اصیل را قبول کنید.

11. سر گرم کردن خود را در اولویت قرار دهید.

هر هفته یک چیز جالب را در دستور کار خود قرار دهید و هرگز از این کار غفلت نکنید. زیرا کار های زیادی برای انجام دارید و می توانید به کمک آن ها خود را سرگرم کنید. درست مثل استراحت، همه ما برای اینکه احساس خوبی داشته باشیم به تفریح و استراحت نیاز داریم. از این رو از این عمل مهم که تاثیر زیادی بر روی دوست داشتن خود دارید صرف نظر نکنید.

12. سپاسگزاری از خودتان و خداوند را هیچگاه فراموش نکنید.

قدرشناسی یکی از ساده ترین راه ها برای تمرکز بر خوبی های موجود در خود و زندگی شماست. سعی کنید هر روز صبح که بیدار می شوید 3 چیز را که بخاطر آن ها شکر گذار هستید بیابید و از خداوند و سپس از خودتان بخاطر این 3 چیز تشکر کنید.

13. موفقیت های خود را بنویسید.

افتخارات و موفقیت های خود را بنویسید
موفقیت های خود را بنویسید

این فعالیت عاشقانه خود را دوست داشته باشید. زیرا سابقه ای از موفقیت های (بزرگ و کوچک) شما را ایجاد می کند که می توانید هر وقت احساس کمبود شدید را احساس کردید آن را دوباره بخوانید.

14. به احساسات خود توجه کنید.

احساسات ما بخشی جدایی ناپذیر از آنچه که هستیم است. از احساسات ناراحت کننده مانند عصبانیت و غمگینی پرهیز نکنید. اگر آن ها را انکار کنید، بخشی از خود را انکار کرده اید. به خود اجازه دهید آن ها را به روشی سالم و محترمانه بیان کنید.

15. از بدن خود مراقبت کنید.

سلامتی واقعاً ارزشمند است. یک احساس خوب جسمی به خودتان هدیه بدهید، به طور منظم ورزش كنید، غذای سالم بخورید، آب بنوشید، بیشتر شب ها 7-8 ساعت بخوابید و الكل یا داروهای مضر دیگر را محدود كنید.

16. یک سرگرمی خوب را دنبال کنید.

سرگرمی ها می توانند سرگرم کننده، آرامش بخش، چالش برانگیز، خلاق، ورزشی، اجتماعی یا آموزشی باشند. همانطور که می بینید، سرگرمی های مختلف نیاز های مختلف ما را برآورده می کنند. چیزی پیدا کنید که نیاز های شما را برآورده کند.

17. برای خودتان نامه عاشقانه بنویسید.

من می دانم که این یک کار سخت است، اما واقعاً شما را به چالش می کشد. چیز هایی را که درباره خودتان دوست دارید شناسایی کنید و آن ها را در قالب یک نامه یادداشت کنید.

18. به دیگران کمک کنید.

از کمک به دیگران غافل نشوید
همیشه به دیگران کمک کنید

بخش دیگری که باید آن را انجام دهید مراقبت از خود است. شناختن نیاز های دیگران و کمک به آن ها در جهت رفع آن نیاز ها به شما کمک می کند که خودتان را دوست داشته باشید.

19. با خودتان مهربانانه صحبت کنید.

مثل زمانی که با عزیزی صحبت می کنید، با خودتان هم به همان گونه صحبت کنید. زمانی که با خودتان صحبت می کنید حتما اسم خود را در ابتدا جمله ها ذکر کنید و با صمیمیت و مهربانی با خود سخن بگویید.

20. به تعمیر خود بپردازید.

خودتان را کمی خراب به نظر بیاورید و قبول کنید که نیاز به تعمیر دارید و نقاط ضعف خود را هر چند اندک بر طرف کنید.

منبع: psychcentral.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا