بارداریخانواده

آنچه لازم است درباره دیابت بارداری (حاملگی) بدانید؟

اگر به دیابت بارداری مبتلا شده اید، قطعاً نگران سلامت نوزاد خود هستید. نگران نباشید، خوشبختانه دیابت بارداری اغلب می تواند با رژیم غذایی مناسب و ورزش کنترل شود و این بدان معنی است که شما بارداری سالمی خواهید داشت. بنابراین، ممکن است درباره این که چه فعالیت هایی را انجام دهید و چه مواد غذایی را مصرف کنید، سوالات زیادی داشته باشید.

بیایید در مورد دیابت بارداری، نحوه درمان آن صحبت کنیم و این که برای درمان آن با غذاها و فعالیت های مناسب چه کاری انجام دهید. اما قبل از آن، خواندن مقاله دیابت را به شما توصیه می کنیم.

دیابت بارداری چیست؟

انسولین هورمونی است که به سلول های شما اجازه می دهد قند خون (گلوکز) را برای تامین انرژی جذب و استفاده کنند. بنابراین دوران بارداری، در بدن بعضی افراد، این روند ( روشی که بدن شما از انسولین استفاده می کند، تغییر می کند) اشتباه انجام می شود و بدن یا دیگر به انسولین پاسخ نمی دهد یا انسولین کافی تولید نمی کند تا گلوکز مورد نیاز را برای تامین انرژی جذب کند. وقتی این اتفاق می افتد، مقدار زیادی قند در خون خواهید داشت که باعث دیابت بارداری می شود.

به عبارت ساده تر: دیابت بارداری یعنی این که قند خون (گلوکز) شما از حد معمول بالاتر است و این نوع دیابت در طول بارداری به طور ناگهانی ایجاد می شود. دیابت بارداری دیابتی است که فقط در افراد باردار بروز می کند. این بدان معناست که شما نمی توانید دیابت بارداری بگیرید، مگر اینکه باردار باشید.

هشدار: در صورت داشتن هر نوع دیابتی قبل از بارداری و در حین بارداری به پزشک مراجعه کنید، به خصوص زمانی که شما حامله هستید، زیادی گلوکز می تواند به جنین شما آسیب بزند.

آیا در صورت دیابت بارداری نیاز به متخصص تغذیه دارید؟

اگر مبتلا به دیابت بارداری هستید یا در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستید، از پزشک خود در مورد کار با یک متخصص تغذیه ثبت شده متخصص در دیابت حاملگی یا تغذیه در دوران بارداری سوال کنید. چون یک متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی کمک کند و برنامه غذایی را ارائه دهد که باعث می شود شما و کودک با غذاهایی که در واقع دوست دارید سلامتی داشته باشید.

میان وعده ها و وعده های غذایی که باید مصرف شود؟

میان وعده ها برای پایدار نگه داشتن سطح قند خون عالی هستند. در صورت ابتلا به دیابت بارداری چند گزینه سالم برای میان وعده ها و وعده های غذایی وجود دارد. این دستورالعمل ها را برای میان وعده ها و وعده های غذایی در دوران دیابت امتحان کنید.

وعده های غذایی

اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سالم ممکن است به شما در مدیریت علائم بدون نیاز به دارو کمک کند. به طور کلی، رژیم غذایی شما باید حاوی پروتئین به علاوه مخلوط مناسب کربوهیدرات و چربی باشد.

وعده غذایی املت تخم مرغ: تخم مرغ کامل منبع عالی بسیاری از مواد مغذی است، هم چنین سفیده آن باعث تامین پروتئین می باشد. هم چنین بوقلمون، سینه مرغ، ماهی پخته، به ویژه ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا.

هشدار: کربوهیدرات زیاد می تواند منجر به افزایش قند خون شود.

میان وعده های غذایی

  1. از سبزیجات تازه می توان به صورت خام، بو داده یا بخار پز لذت برد. برای یک میان وعده رضایت بخش، سبزیجات خام را به یک منبع پروتئین مانند هوموس یا پنیر اضافه کنید.
  2. همچنین می توانید بلغور جو دوسر برش خورده فولاد با دانه کدو تنبل، نارگیل شیرین نشده و توت میل کنید.
  3. میوه تازه همراه با یک مشت آجیل یا یک قاشق کره مغز آجیل را در میان وعده خود بگنجانید.
  4. و گزینه دیگر این که نان تست و سیب زمینی شیرین که با آووکادو و گوجه گیلاس له شده سرو شود.
  5. از مخلوط ماست یونانی شیرین نشده با دانه های آفتابگردان، دارچین و سیب خرد شده هم می توان استفاده کرد.
  6. همچنین به حبوبات، غلات سبوس دار و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین و کدو تنبل فکر کنید.
مواد غذایی سالم و مغذی

آیا می توان در دوران دیابت بارداری میوه مصرف کرد؟

در دوران دیابت بارداری، شما می توانید به میزان متوسط میوه بخورید. اگر می خواهید از میزان کربوهیدرات های موجود در میوه های مصرفی اطلاع داشته باشید، می توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. در این جا 7 نوع میوه به شما پیشنهاد می کنیم که در دوران بارداری مصرف کنید.

مصرف 7 نوع میوه مغذی
مصرف میوه در دوران بارداری
  1. پرتقال
  2. انبه
  3. آووکادو
  4. لیمو
  5. موز
  6. سیب
  7. توت

توت ها یک انتخاب عالی هستند، زیرا از نظر قند نسبتاً کم و هم چنین فیبر بالایی دارند. بنابراین شما می توانید توت ها را به اسموتی خود اضافه کنید. برای تردی بیشتر آن ها را منجمد کنید.

از چه غذاهایی باید خودداری کنید؟

از غذا های کاملاً فرآوری شده مانند: نان سفید و به طور کلی از هرچیزی که قند زیادی داشته باشد خودداری کنید.

به عنوان مثال، از مصرف غذا های زیر جداً خودداری کنید:

  1. فست فود
  2. نوشیدنی های الکلی
  3. خوراکی های پخته شده مانند: کلوچه، دونات یا کیک
  4. غذای سرخ شده
  5. نوشیدنی های شیرین مانند: نوشابه، آب و نوشیدنی های شیرین
  6. آب نبات
  7. غذاهای بسیار نشاسته ای مانند: ماکارونی سفید و برنج سفید
  8. غلات شیرین شده مانند: میله های گرانولای شیرین و جو دوسر شیرین شده
در دوران دیابت بارداری از مصرف فست فود بپرهیزید.


اگر از لیست مواد غذایی مصرفی خود مطمئن نیستید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد موادغذایی که معمولاً می خورید، مشورت کنید. آن ها می توانند به جای مواردی که شما باید از آن ها اجتناب کنید، گزینه های دیگری به شما ارائه دهند که شما را راضی نگه دارد.

دیابت بارداری چه عوارضی دارد؟

دیابت بارداری می تواند در شما و کودک اضطراب ایجاد کند. اما نگذارید، کودک مضطرب شود. در اینجا برخی از عوارضی که ممکن است با آن ها روبرو شوید، وجود دارد که می توانید با مدیریت و کمک پزشک از آن ها جلوگیری کنید.

نکته: برای اطمینان از اینکه خطر ابتلا به عوارض را کاهش می دهید، با پزشک خود در مورد ادامه مراقبت قبل و بعد از تولد کودک صحبت کنید.

1- افزایش وزن کودک

گلوکز اضافی در بدن می تواند باعث افزایش وزن کودک شود. یک کودک با وزن بالا می تواند شما را در معرض خطر زایمان دشوارتر قرار دهد. زیرا؛

  • شانه های کودک می تواند گیر کند.
  • خطر افزایش خون ریزی: خطر خونریزی بیشتر در شما به وجود می آید.
  • عدم ثبات قند خون کودک: کودک ممکن است پس از تولد برای حفظ ثبات قند خون مشکل داشته باشد.

2- خطر ابتلا به فشار خون

دیابت بارداری همچنین خطر ابتلا به فشار خون در دوران بارداری را افزایش می دهد.

3- ابتلا به دیابت نوع 2

هر چند دیابت بارداری پس از زایمان از بین می رود. اما، در برخی افراد دیابت بارداری ممکن است بعد از زایمان نیز ادامه داشته باشد که به آن دیابت نوع 2 می گویند.

نکته: ابتلا به دیابت بارداری، شما را در معرض خطر افزایش ابتلا به دیابت قرار می دهد. به همین دلیل هم شما و هم نوزادتان پس از تولد از نظر دیابت بررسی می شوید.

دیابت بارداری چگونه درمان می شود؟

درمان دیابت بارداری به سطح گلوکز خون شما بستگی دارد. در بسیاری از موارد، دیابت بارداری تنها با رژیم غذایی و ورزش قابل درمان است. در بعضی موارد، برای کاهش قند خون ممکن است لازم باشد از داروهای خوراکی مانند متفورمین (گلوکوفاژ، گلومزا) یا انسولین تزریقی استفاده کنید.

تزریق انسولین در دوران بارداری

مراحل دیگر برای بارداری سالم

فقط غذا نیست که می تواند به شما در حفظ سلامت دیابت بارداری کمک کند. علاوه بر حفظ رژیم غذایی متعادل، موارد دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای داشتن یک بارداری سالم انجام دهید. در این جا به برخی از این نکات اشاره شده است:

  1. به طور منظم ورزش کنید: هم برای سلامتی و هم برای لذت بردن شما می توانید 5 روز در هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. فقط به یاد داشته باشید که قبل از شروع هر گونه تمرین جدید با پزشک خود مشورت کنید (در صورت تمایل به شروع پارکور!).
  2. وعده های غذایی سالم و منظم داشته باشید: برای تنظیم سطح قند خون، هدف آن است که هر 3 ساعت یا همین حدود یک میان وعده یا وعده غذایی سالم بخورید. خوردن منظم غذاهای غنی از مواد مغذی می تواند به شما در سیر شدن و ثبات سطح قند خون کمک کند.
  3. ویتامین های پروبیوتیک مصرف کنید: ویتامین های قبل از تولد از جمله پروبیوتیک ها را توسط پزشک مصرف کنید.
  4. مراجعه به پزشک: به طور منظم به پزشک مراجعه و شرایط را بررسی کنید.

بیشتر بدانید: 10 دلیلی که پروبیوتیک ها باید بخش منظمی از رژیم غذایی باشند

خط آخر

اگر در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شده اید، بدانید که با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توانید بارداری، زایمان و زایمان سالمی داشته باشید. با پزشک خود در مورد ترکیب مناسب غذاهای سالم، فعالیت بدنی که می توانید از آن لذت ببرید و درمان های توصیه شده برای سلامتی و قدرت خود و کودک خود صحبت کنید. همچنین برای بهبود کنترل بهینه قند خون در دوران بارداری با تیم مراقبت های بهداشتی خود از جمله پزشک و متخصص تغذیه، همکاری کنید.

منبع: www.healthline.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا