پزشکیسلامت

5 داروی طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید

درمان استاندارد کم کاری تیروئید، مصرف روزانه داروهای جایگزین هورمون تیروئید است. البته داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن زمان خوردن قرص ممکن است منجر به علائم بیشتر شود.

در بعضی موارد داروهای طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته و در سبک زندگی کلی شما مناسب تر باشند.

داروهای طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید

هدف از داروهای طبیعی یا داروهای جایگزین، رفع علت اصلی مشکل تیروئید است. مشکلات تیروئید بعضی اوقات در اثر رخ دادن موارد زیر به وجود می آید:

  • رژیم غذایی ضعیف
  • فشار
  • کم شدن مواد مغذی در بدن

کم کاری تیروئید چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

تغییر رژیم غذایی و مصرف یک مکمل گیاهی، دو روش برای کمک به وضعیت تیروئید است. این گزینه ها ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به مصرف داروی تیروئید داشته باشند.

همچنین مصرف یک مکمل گیاهی برای کمک به رفع تیروئید، ممکن است برای افرادی که بدن آن ها به خوبی به داروها پاسخ نمی دهند، مفید باشد.

پنج راه حل طبیعی زیر را به عنوان مکمل یا گزینه جایگزین برای برنامه درمانی خود در نظر بگیرید.

داروی طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید

سلنیوم

طبق اعلام مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، سلنیوم یک عنصر اثری است که در متابولیسم هورمون تیروئید نقش دارد.

بسیاری از غذاها حاوی سلنیوم هستند، از جمله:

  • تن ماهی
  • بوقلمون
  • آجیل
  • گوشت گاو

تیروئیدیت هاشیموتو، حمله سیستم ایمنی به تیروئید، اغلب باعث کاهش میزان سلنیوم بدن می شود. با افزودن این عنصر کمکی به تعادل سطح تیروکسین یا T4 در بعضی از افراد کمک می کند.

مهم است که با پزشک خود صحبت کنید و بدانید که سلنیوم برای شما مناسب است یا خیر. زیرا این موضوع در هر فرد متفاوت است.

رژیم بدون قند

قند و غذاهای فرآوری شده می توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند.

التهاب می تواند تبدیل T4 به تریودوتیرونین یا T3 هورمون تیروئید دیگر را کُند‎ کند. این امر می تواند علائم و بیماری تیروئید را بدتر کند.

همچنین شکر فقط در کوتاه مدت سطح انرژی شما را تقویت می کند، از بین بردن آن از رژیم غذایی شما ممکن است به تنظیم سطح انرژی شما کمک کند.

علاوه بر این از بین بردن قند از رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش سطح استرس و پوست شما کمک کند.

اتخاذ یک رژیم غذایی بدون قند کار ساده ای نیست، اما فایده آن برای سلامتی تیروئید ممکن است ارزش آن را داشته باشد.

ویتامین B

مصرف برخی مکمل های ویتامین می تواند در سلامت تیروئید شما تأثیر بگذارد.

هورمون های تیروئید می تواند بر میزان ویتامین B-12 بدن شما تأثیر بگذارد. مصرف مکمل ویتامین B-12 ممکن است در ترمیم برخی از آسیب های کم کاری تیروئید ایجاد شده به شما کمک کند.

ویتامین B-12 می تواند در رفع خستگی ناشی از بیماری تیروئید کمک کند. این بیماری همچنین بر میزان ویتامین B-1 شما تأثیر می گذارد. با غذاهای زیر می توانید ویتامین های گروه B بیشتری به بدن خود اضافه کنید:

  • نخود و لوبیا
  • مارچوبه
  • کنجد
  • تن ماهی
  • پنیر
  • شیر
  • تخم مرغ

ویتامین B-12 معمولاً برای بیشتر افراد سالم در مقادیر توصیه شده بی خطر است. با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید ویتامین B-12 چه مقدار برای شما مناسب است.

پروبیوتیک

NIH ارتباط بین کم کاری تیروئید و مشکلات روده کوچک را مورد بررسی قرار داد.

مشخص شد که تحرک دستگاه گوارش (GI) تغییر یافته، معمولاً با کم کاری تیروئید مشاهده می شود که باعث رشد بیش از حد باکتری روده (SIBO) و در نهایت منجر به علائم مزمن دستگاه گوارش مانند اسهال می شود.

مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری های مفیدی هستند که می توانند به سلامت معده و روده شما کمک کنند.

تشخیص کم کاری تیروئید

علاوه بر مکمل ها، مواد غذایی و نوشیدنی های تخمیر شده مانند کفیر، کوموچا، برخی پنیرها و ماست حاوی پروبیوتیک های مفید هستند.

با این حال سازمان غذا و دارو استفاده از پروبیوتیک ها را برای پیشگیری یا درمان هر بیماری تایید نکرده است. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید که آیا این مکمل ها به شما کمک می کند یا خیر.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

اتخاذ رژیم بدون گلوتن برای بسیاری از مبتلایان به کم کاری تیروئید بیش از حد مضر است.

براساس بنیاد ملی آگاهی سلیاک، تعداد قابل توجهی از مبتلایان به بیماری تیروئید نیز مبتلا به سلیاک هستند.

بیماری سلیاک نوعی اختلال گوارشی است که در آن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده های کوچک می شود.

در حال حاضر تحقیقات از رژیم بدون گلوتن برای درمان بیماری کم کاری تیروئید پشتیبانی نمی کنند.

با این حال بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو و کم کاری تیروئید، بعد از حذف گندم و سایر غذاهای حاوی گلوتن از رژیم غذایی خود احساس بهتری دارند.

اما اشکالاتی در آزاد شدن گلوتن وجود دارد. برای مثال هزینه خرید غذاهای فاقد گلوتن بسیار بیشتر از غذاهای حاوی گندم است.

همچنین برخی از غذاهای بدون بسته بندی گلوتن سالم نیستند. این بدان دلیل است که این غذاها می توانند چربی بالاتری داشته و فیبر کمتری نسبت به محصولات حاوی گندم داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا