پوست و موسلامت

درمان خشکی مو با روش های خانگی

زمانی که با لمس موها، متوجه خشکی و زبری آن ها می شوید ممکن است کمی نگران شوید و بخواهید به دنبال علت آن باشید. قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب، استفاده طولانی مدت از وسایل گرمایشی، مدام حالت دادن مو، رطوبت، استعمال دخانیات و موارد دیگر می تواند موجب خشکی و آسیب به موها شود. اما تنها دانستن عوامل خشکی مو کافی نیست. بنابراین لازم است علاوه بر پیدا کردن علت، به دنبال راهی برای درمان خشکی مو باشید.

خبر خوب این است که در صورت تمایل به ترمیم و درمان خشکی مو می توانید چند کار انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را تا آخر بخوانید.

10 راهکار برای درمان خشکی مو

شما می توانید با انجام این راهکار ها خشکی موی خود را درمان کنید و از داشتن موهای سالم لذت ببرید. در ادامه درباره هر کدام به توضیح مختصری می پردازیم:

1- موهای آسیب دیده را اصلاح کنید

حتی اگر موهای شما خیلی بلند نباشد، در صورتی که دچار خشکی مو شدید بهتر است به آرایشگاه مراجعه کنید و موهایی را که ناسالم هستند و مانع رشد موهای سالم می شوند را کوتاه کنید.

شما می توانید درباره یک مدل مو مناسب از آرایش گر سوال کنید؟ آن ها ممکن است برای کاهش آسیب به موها یک روش جدید را پیشنهاد دهند.

موهای آسیب دیده را اصلاح کنید.

2- ویتامین مصرف کنید

همانطور که می دانید بدن برای تغذیه و سلامت پوست و مو و ناخن به ویتامین های خاصی نیاز دارد. از آنجایی که برخی ویتامین ها به طور مستقیم بر سلامت مو و ناخن های شما تأثیر می گذارند، لازم است تا به طور مرتب از ویتامین ها مصرف کنید. ویتامین A، ویتامین C، بیوتین (که بعضی اوقات ویتامین H نامیده می شود) و آهن معدنی همگی ویتامین هایی هستند که به سلامت موهای شما کمک می کنند تا سالم به نظر برسید.

در حال حاضر مصرف مکمل هایی که فقط بیوتین دارند، برای بهتر جلوه دادن موهایتان بسیار محبوب است. با این حال، از این ایده که مصرف بیوتین تفاوت زیادی در سلامت مو ایجاد می کند، تحقیقات اخیر پشتیبانی نمی کند. بنابراین بهتر است به مکمل های پروتئین دریایی توجه بیشتری داشته باشید. زیرا مصرف آن به سلامت مو کمک شایانی می کند.

*** بیشتر بدانید: تقویت و رشد مو با استفاده از ویتامین ها

3- به رژیم غذایی خود امگا 3 و آنتی اکسیدان اضافه کنید

مصرف پروتئین های دریایی علاوه بر پر پشت کردن، می تواند موها را براق تر نشان دهد. برای دریافت نتایج بدون مصرف مکمل، مقدار پروتئین های دریایی را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. همه این ها غنی از پپتید ها و امگا 3 هستند که می توانند موهای شما را براق کنند. این شامل:

  • ماهی سالمون
  • صدف خوراکی
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی تن
  • ساردین

همچنین ممکن است برای مقابله با استرس اکسیداتیو که باعث پیرتر به نظر رسیدن مو می شود، خوردن آنتی اکسیدان بیشتری را در نظر داشته باشید. برخی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارت اند از:

  • گردو
  • لوبیا قرمز
  • بلوبری
  • کلم بروکلی
  • گوجه فرنگی

متخصصان برای بهبود بهتر موها، مصرف چربی های سالم مانند مواردی که در آن روغن کانولا وجود دارد، را تأکید دارند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان کلم بروکلی مصرف کنید.

4- از شستن هر روز موها خودداری کنید

سبوم یک چربی طبیعی در سطح پوست است که در صورت داشتن مقدار مناسب منجر به حفظ براقیت و مراقبت از پوست و مو می شود، اما از آنجا که سبوم زیاد منجر به ظاهر موی چرب می شود. بنابراین شما ترغیب خواهید شد هر روزه موهای خود را با شامپو بشوئید.

هر چند شامپو آلودگی و عرق موهای شما را از بین می برد، اما مصرف بی رویه و شستن بیش از حد موها باعث حذف چربی های لازم مو می شود. بنابراین لازم نیست هر روزه موهای خود را بشوئید. شما می توانید موهای خود را یک روز در میان بشویید و در نتیجه ببینید که موهای شما سالم تر به نظر می رسند. علاوه بر رعایت زمان شستشوی بهتر از شامپو مخصوص موهای خود و یا شامپو کودک استفاده کنید.

از شستن هر روزه موها خودداری کنید.

5- موهایتان را اصولی خشک کنید

بعد از شستن، سعی کنید موهایتان را با پارچه یا حوله بپیچید و زمانی که کمی از رطوبت آن کاسته شد، به موهایتان اجازه دهید به مرور زمان و در معرض هوا به طور طبیعی خشک شوند. زیرا ممکن است در اثر خشک کردن بیش از حد با حوله، رطوبت مو را بیش از حد از بین ببرد و این موجب خشکی و شکنندگی موها شود.

دقت کنید در هنگام خوابیدن با موهای خیس، از یک روبالشتی ابریشمی استفاده کنید تا تمام رطوبت موها به بالشت تان جذب نشود.

نکته: اگر موهای خود را برای مدت طولانی خیس بگذارید، آسیب دیدگی غیر قابل جبرانی را مشاهده خواهید کرد. بنابراین سعی کنید به طور اصولی موهای خود را خشک کنید.

6- استفاده از وسایل گرمایشی، حرارتی را کاهش دهید

ممکن است بخشی از برنامه روزانه شما برای حالت دادن به موها، استفاده از وسایل حرارتی مانند: سشوار و اتو مو باشد. اما اکنون وقت آن رسیده تا بدانید استفاده طولانی مدت از وسایل حرارتی موجب خشکی و زبری موهای شما می شود. بنابراین لازم است تا استفاده از آن ها را متوقف کنید.

استفاده از وسایل گرمایشی موجب آسیب به ساقه مو های شما می شود. اما اگر همچنان مسر به استفاده از سشوار هستید، عوارض سشوار برای مو و طرز صحیح استفاده از سشوار را در این مقاله بخوانید.

استفاده از وسایل گرمایشی، حرارتی را کاهش دهید.

7- برای دوش گرفتن از آب سرد استفاده کنید

ممکن است آب داغی که برای شستشوی بدن در زیر دوش استفاده می کنید باعث سوختن موهای شما شود. بنابراین توصیه می شود در هنگام شستشو از آب ولرم استفاده کنید. استفاده از دوش آب سرد مزایای سلامتی بسیاری دارد و رشد سریع مو می تواند از جمله آن ها باشد. بعد از شامپو کردن و حالت دادن موهای خود در زیر دوش، موهای خود را برای یک یا دو دقیقه زیر دمای سردتر آب بشویید تا رشته ها احیا شوند و پوست سر شما تازه شود.

8- از روغن های اساسی استفاده کنید

روغن آرگان یکی از محبوب ترین درمان های خانگی برای رفع خشکی مو می باشد. استفاده از چند قطره روغن آرگان در انتهای موهای شما ممکن است ظاهر کامل و نرم تری به آن ببخشد. بنابراین با افزودن روغن آرگان به سبد مراقبت از مو خود نرمی و لطافت را برای موهای خود به ارمغان خواهید آورد.

همچنین استفاده از سایر روغن های اساسی مانند: روغن نعنا و روغن اسطوخودوس ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کرده و از شکستگی آن جلوگیری کنند.

شما می توانید مقدار یکسانی از : روغن آرگان، روغن نعناع فلفلی، روغن اسطوخودوس و استفاده از یک روغن حامل (مانند: روغن نارگیل) را با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط را بر روی موهای خود اسپری کنید. با این کار می توانید خشکی موهای خود را درمان کنید.

9- هنگام تابش مسقیم خورشید کلاه بپوشید

تابش مستقیم اشعه ماوراء بنفش می تواند به پوست شما آسیب برساند، بنابراین تابش مستقیم این اشعه می تواند به ساقه موهای شما نیز آسیب برساند. پس اگر موهای خشکی دارید، در طول فعالیت های روزمره خود از کلاه استفاده کنید و از قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی خودداری کنید. زیرا با محدود کردن تابش اشعه ماوراء بنفش موجب درمان خشکی موهای خود هستید.

یک راه حل آسان برای ترمیم و درمان موهای آسیب دیده، در صورتی که موهای شما قبلاً در معرض اشعه ماورا بنفش قرار گرفته، بهتر است موهای خود را با مقداری ژل خالص آلوئه ورا ماساژ دهید. این کار موجب ترمیم و درمان خشکی موهای شما می شود.

هنگام تابش مسقیم خورشید کلاه بپوشید.

10- روغن نارگیل را امتحان کنید

روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعی است و به ویژه در نفوذ فیبرهای مو مفید است. این بدان معنی است که اگر موی شما در اثر گرما یا آفتاب آسیب دیده باشد، استفاده از روغن نارگیل می تواند در درمان آن موثر باشد. زیرا روغن نارگیل شکاف های رشته های مو را پر می کند.

بنابراین شما می توانید هفته ای یک بار موهای خود را با روغن نارگیل گرم شده ماساژ دهید و خشکی موها را درمان کنید. علاوه بر درمان خشکی، روغن نارگیل با صاف كردن رشته به رشته موها باعث بهبود ظاهر كلی موهای شما می شود. برای ماساژ موها با روغن نارگیل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا مقدار روغن نارگیل را بر روی هر دو کف دست خود ریخته، سپس با دست موها را از ابتدا به انتها ماساژ دهید.
  • سعی کنید ریشه مو را به آرامی ماساژ دهید.
  • سعی کنید روند ماساژ را به مدت 3-5 دقیقه ادامه دهید.
  • سپس حدود 20 دقیقه صبر کنید تا روغن جذب موها شود.
  • بعد از گذشت 20 دقیقه می توانید موهای خود را با شامپو مناسب موهای خود بشوئید.
  • این کار را می توانید هفته ای یک مرتبه تکرار کنید تا موهایی نرم و لطیف داشته باشید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

شما می توانید با استفاده از درمان های خانگی و رعایت برخی اصول خشکی و زبری موهای خود را درمان کنید. اما توجه داشته باشید که ریزش و شکستگی طولانی مدت مو می تواند نشانه سایر مشکلات سلامتی باشد. بنابراین در صورت داشتن هر یک از این علائم با یک متخصص پوست صحبت کنید:

  • موهایی که به صورت دسته ای رشد می کنند.
  • لکه های طاس یا الگوهای طاسی.
  • موهایی که هنگام شانه زدن می شکنند.

*** بیشتر بدانید: انواع الگوهای ریزش مو در زنان و مردان و دلایل ایجاد آن ها

سخن آخر

شما می توانید برای درمان خشکی موهای خود از درمان های خانگی استفاده کنید، زیرا علاوه بر آسانی کاربرد، خطری برای شما ندارد.

منبع: healthline.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا