پزشکیسلامت

چگونه بی حسی در پا ها و انگشتان پا را درمان کنیم

بی حسی در پا و انگشتان پا می تواند ناشی از شرایط مختلف باشد و اغلب با احساس سوزن سوزن شدن همراه است. بی حسی می تواند مانند خواب رفتن پای شما بدون عارضه باشد یا به اندازه دیابت یا مولتیپل اسکلروزیس، جدی باشد. لازم است بی حسی پا و انگشتان پا برطرف شود. زیرا این امر نه تنها بر توانایی راه رفتن شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند علامتی از یک بیماری بسیار جدی تر نیز باشد. برای درد پاشنه پا و بررسی علت و راه های درمان آن، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

مقابله با بی حسی گاه به گاه

1- تحرک داشته باشید

پیاده روی، برای رفع بی حسی پا ها.

اغلب بی حسی در پا یا انگشتان پا زمانی اتفاق می افتد که شما به مدت طولانی در یک مکان نشسته یا ایستاده اید. بهترین راه برای از بین بردن این نوع بی حسی، تحریک گردش خون در پا با حرکت در اطراف است. سعی کنید یک پیاده روی کوتاه انجام دهید، یا حتی هنگام نشستن پای خود را به اطراف بچرخانید.

  • ورزش منظم، علاوه بر اینکه به شما در رفع بی حسی های گاه و بیگاه کمک می کند، می تواند در وهله اول از بی حسی “جلوگیری” کند. سعی کنید برخی از فعالیت های بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید، حتی اگر فقط یک پیاده روی کوتاه باشد.
  • تمرینات با شدت بالا مانند دویدن می تواند باعث بی حسی پا و انگشتان پا برای برخی افراد شود، بنابراین تمرینات با ضربه کمتر مانند شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.
  • قبل از تمرین بدن خود را با حرکات کششی، گرم کنید، کفش مناسب ورزشی بپوشید و روی سطوح هم سطح ورزش کنید.

2- حالت قرارگیری پا ها را تغییر دهید

بی حسی غالباً با حالت های قرار گیری پا ها که عصب ها را در پا ها و یا ماهیچه پا ها فشار می دهد، ایجاد می شود. از نشستن طولانی مدت روی پا ها یا قرار دادن یک پا روی پای دیگر در طولانی مدت، خودداری کنید.

  • اگر مجبورید به مدت طولانی بنشینید، بهتر است هر چند دقیقه یک بار، پا ها را در حالت نشسته، حرکت دهید.

3- لباس های بیش از حد تنگ، نپوشید

شلوار های تنگ، جوراب ها یا سایر لباس هایی که در قسمت پایین بدن شما پوشیده می شود ممکن است مانع از جریان خون به پای شما شود که می تواند باعث بی حسی شود. این موارد را بردارید یا شل کنید تا حرکت جریان خون، بهتر انجام شود.

4- پا را ماساژ دهید

ماساژ پا، می تواند بی حسی را درمان کند.

ماساژ ملایم ناحیه بی حس شده در پا، می تواند به افزایش گردش خون کمک کند و بی حسی های گاه و بیگاه سریع تر برطرف شود.

5- پا های خود را با یک پتو یا پد گرم کننده گرم کنید

قرار گرفتن در معرض سرما می تواند باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن، شود. پا های خود را گرم کنید تا از بی حسی خلاص شوید.

6- کفش مناسب بپوشید

کفش های پاشنه بلند یا کفش هایی که انگشتان پا را به هم فشار می دهند می تواند باعث بی حسی شود. همچنین اگر کفش هایی که برای شما خیلی کوچک هستند، مخصوصا هنگام ورزش، بپوشید، ممکن است احساس بی حسی در پا ها داشته باشید. بنا براین برای درمان بی حسی پا ها، کفش های راحتی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد.

7- بدانید چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید

بی حسی گاه و بیگاه در پا یا انگشتان پا معمولاً اهمیت چندانی ندارد، به ویژه هنگامی که علت واضحی وجود دارد، مانند وضعیت قرار گیری پا ها یا لباس تنگ و… اگر، با این حال، شما اغلب بی حسی را تجربه می کنید یا اگر بیش از چند دقیقه طول می کشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید هیچ علت زمینه ای وجود ندارد.

  • در صورتی که بی حسی پای شما با علائمی مانند ضعف، فلج، از دست دادن کنترل مثانه یا روده و… باشد، به دنبال درمان فوری باشید.
  • بارداری اغلب باعث تورم پا و انگشتان پا می شود که می تواند باعث بی حسی شود. اگر پزشک به شما می گوید بی حسی شما به دلیل بارداری است و نه به دلیل شرایط دیگر، توصیه های لازم را برای تسکین بی حسی های گاه به گاه دنبال کنید.

مقابله با بی حسی مرتبط با دیابت

1- تست تشخیص بیماری

دیابت شایع ترین علت بی حسی مزمن در پا و انگشتان پا است. هم باعث آسیب به اعصاب و هم گردش خون ضعیف در پا ها می شود. بی حسی اغلب یکی از اولین علائم دیابت است، بنابراین اگر بی حسی منظمی دارید که علت واضح دیگری ندارد، باید با پزشک خود مشورت کنید و بلافاصله آزمایش دهید.

  • بی حسی می تواند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار جدی باشد زیرا ممکن است که در اثر سرمازدگی، سوراخ شدن پا و…، هیچ حسی در پا ها ایجاد نشود.
  • کاهش گردش خون همچنین به این معنی است که پای فرد بسیار کند تر بهبود می یابد، بنابراین عفونت یک نگرانی جدی است. به همین دلیل بسیار مهم است که در صورت ابتلا به دیابت از پا های خود به خوبی مراقبت کنید.

2- دیابت خود را مدیریت کنید

کنترل سطح قند خون شما بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات گردش خون و نوروپاتی است که در صورت ابتلا به دیابت، هر دو می توانند باعث بی حسی شوند. با کمک پزشک خود برنامه ای تهیه کنید که برای شما مفید باشد.

  • قند خون خود را مرتباً با دستگاه قند خون چک کنید و سطح A1C خود را چند بار در سال آزمایش کنید.
  • اگرچه بی حسی در پا ها و سایر علائم دیابت ممکن است ورزش را با مشکل مواجه کند، اما بهتر است که فعال بمانید. هر روز 30 دقیقه ورزش کنید، چه رفتن به باشگاه و چه پیاده روی.
  • از رژیم غذایی سالم و متعادل شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، ماهی و لبنیات کم چرب استفاده کنید. تمام تلاش خود را برای اجتناب از غذا هایی که باعث افزایش قند خون می شوند، مانند کوکی ها، نوشابه و… انجام دهید.
  • همه دارو های تجویز شده خود از جمله انسولین را به طور مرتب مصرف کنید.
  • سیگار کشیدن می تواند علائم دیابت شما را بدتر کند، بنابراین از پزشک خود برای ترک سیگار کمک بگیرید.

3- وزن کم کنید

اضافه وزن و چاقی می تواند در بی حسی پا و انگشتان پا مؤثر باشد، بنابراین از پزشک خود در مورد کاهش وزن سالم راهنمایی بخواهید تا به درمان بی حسی پا های شما، کمک کند.

  • کاهش وزن همچنین ممکن است به کاهش فشار خون شما و همچنین کاهش بی حسی نیز کمک کند. اگر کاهش وزن برای کنترل فشار خون کافی نیست، در مورد مصرف دارو ها با پزشک خود مشورت کنید.

مقابله با بی حسی مزمن ناشی از سایر شرایط

1- درمان های مربوط به جراحات را انجام دهید

آسیب به پا، انگشتان پا، مچ پا، سر یا ستون فقرات می تواند باعث بی حسی شود. متخصص ارتوپد، متخصص مغز و اعصاب یا متخصص کایروپراکتیک ممکن است بتواند آسیب شما را برای رفع بی حسی درمان کند.

2- برای مصرف همه دارو ها، با دکتر خود مشورت کنید

دارو های شیمی درمانی، اغلب باعث بی حسی در اندام ها می شوند، مانند بسیاری از دارو های تجویزی دیگر برای انواع مختلف بیماری ها. اگر بعد از شروع مصرف داروی جدید احساس بی حسی می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا مزایای دارو بر عوارض جانبی آن بیشتر است یا خیر. ممکن است داروی دیگری برای درمان بیماری شما موجود باشد که عوارض جانبی مشابهی نداشته باشد.

  • هرگز مصرف دارو های خود را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. برای برخی از دارو ها، باید دوز خود را به آرامی کاهش دهید.

3- مکمل های ویتامین مصرف کنید

کمبود ویتامین B12 یا سایر ویتامین ها ممکن است باعث احساس بی حسی در پا های شما، شود. برای بررسی کمبود ویتامین ها آزمایش خون انجام دهید و در صورت داشتن کمبود، مصرف مکمل های توصیه شده را شروع کنید تا بی حسی پا های خود را درمان کنید.

4- برای بیماری های مزمن دارو مصرف کنید

بی حسی مداوم در پا ها و انگشتان پا ممکن است علامت تعدادی از بیماری های زمینه ای مانند مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت، بیماری لایم و بسیاری دیگر باشد. مصرف دارو ها برای درمان بیماری زمینه ای، ممکن است به کاهش بی حسی پا های شما کمک کند.

  • اگر بیماری مزمن تشخیص داده نشده است، بی حسی در پا و انگشتان پا ممکن است اولین علامت باشد. مطمئن شوید که همه علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا او بداند چه آزمایشاتی را باید انجام دهد.

منبع: wikihow

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا